För att ge dig en bättre upplevelse sparar vi information om ditt besök på Autobutler.se. Läs mer

Byte & reparation av bromsar

  • Spara 20 - 40% på verkstadsräkningen
  • Du får offerterna inom 24 timmar
  • Endast kontrollerade kvalitetsverkstäder
3 års garanti på din bilreparation
3 års garanti på din bilreparation

Din säkerhet för kvalitetsarbete
Läs mer

Prisgaranti på alla uppdrag
Prisgaranti på alla uppdrag

Fått ett billigare pris? Vi matchar det
Läs mer

Så fungerar det

1

Få offerter

Förklara vad som ska göras på din bil och få offerter - utan kostnad.
2

Välj offer och boka tid

Jämför offerter på pris, avstånd, omdömen och boka en tid online
3

Kör till verkstaden

Få din bil reparerad utan överraskningar
Jämför priser

Vanliga fel på bromsar

Det är inte säkert att du vet om att bromsarna är defekta eller på väg att bli. Även om bromsarna fungerar i vanlig vardagskörning och kanske är lite slitna så är det allra viktigaste att de fungerar och inte sviker dig vid en nödbromsning eller om du har tung packning.

Några symptom på att bromsarna bör kontrolleras:

  • Bilen åker fram och tillbaka vid vanlig inbromsning, det är ett tecken på att bromsbeläggen sitter ojämnt.
  • De gör ljud när du svänger vilket tyder att bromsoket inte sitter helt perfekt i förhållande till bromsskivorna.
  • När du bromsar hör du ett bullrigt ljud, detta är ett tecken på att antingen bromsbeläggen eller bromsskivorna är slitna. Det kan även vara ett tecken på rost men om det endast märks av i början när du kör och sedan försvinner så är det inga problem.
  • Om bromssystemet saknar vätska när du trampar på bromspedalen så kommer bromsarna ofta att släppa och ge efter. När det är allt för lite bromsvätska så kommer det börja ryka och bromsarna fungerar i stort sätt inte. Det sker också i andra situationer som till exempel när luft kommit in i systemet.

Service och reparation av bromsar och bromsklossar

bromsar

Defekta bromsar upptäcks i regel bara vid service och olyckor. Se därför till att få dina bromsar kontrollerade regelbundet.

Bromsar är den viktigaste säkerhetsutrustningen på din bil, därför är det viktigt att du ser till att de är i bra skick. I bilens servicebok står det angivet när bilen ska på service och då kommer din mekaniker att kontrollera bromsarna.

Hos autobutler.se får du offerter från lokala verkstäder. Du kommunicerar direkt med verkstaden och väljer själv den offert som passar dig bäst. När du bestämt dig för en offert och verkstad kan du boka en tid online.

Efter verkstadsbesöket kan du lämna ett omdöme på verkstaden så att andra bilägare har bättre möjlighet att välja rätt verkstad.

Om du till exempel ska på bilsemester så rekommenderas det att serva bromsarna innan du åker. De kommer då att kontrollera bromsarna med bromsvätska, bromsskivor, bromsbelägg och brickor. Om de är slitna eller smutsiga så ersätts de eller rengörs.

Priser på byte och reparationer av bromsar

På autobutler.se tror vi på transparens och rättvisa priser. Därför kan du här se genomsnittspriser för olika bilmärken och hur mycket du kan spara på att jämföra offerter.

Bilmärke Genomsnittspris Min. - max.
Audi 3960 kr 2132 kr - 7088 kr Få offerter
Ford 3353 kr 1763 kr - 5814 kr Få offerter
Kia 3030 kr 1589 kr - 5342 kr Få offerter
Peugeot 3702 kr 1664 kr - 6247 kr Få offerter
Renault 3371 kr 1557 kr - 5346 kr Få offerter
Saab 3009 kr 1462 kr - 4965 kr Få offerter
Skoda 3404 kr 1805 kr - 5916 kr Få offerter
Toyota 2857 kr 1477 kr - 4964 kr Få offerter
Volkswagen 3851 kr 1918 kr - 6554 kr Få offerter
Volvo 3059 kr 1584 kr - 5535 kr Få offerter

Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via autobutler.se och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.

Omdömen för Bromsbyte

Trevliga och härliga människor. Väldigt hjälpsamma även efter service.
Farre K.
Peugeot 206 (2004)
Bra och trevlig service.
Anders
Hyundai i20 (2010)
Allt fungerade perfekt.
Jonas G.
Volvo V40 (2013)

Olika typer av bromsar och byte av bromsar

Det är väldigt generellt att säga att bromsar ska bytas, detta för att det flera olika typer av bromsar och till bilar används trumbromsar och skivbromsar.

Traditionellt sätt används skivbromsar till framhjulen och trumbromsar till bakhjulen. Bakbromsen används även till handbromsen.

Fler och fler bilmodeller får idag skivbromsar både fram och bak, där den bakre bromsen är en kombination av både skiv- och trumbroms.

Frambromsen använder sig uteslutande av skivbromsar då de är mest effektiva och står för 60% av bromseffekten när man bromsar. De består av roterande skivor och när bromsbeläggen pressas mot skivan så uppstår bromsverkan.

Då bromsarna är en så viktig del av bilens utrustning så rekommenderar vi självklart att de hanteras av professionella verkstäder.

Bakbromsar kan antingen vara trumbromsar eller en kombination av trumbromsar och skivbromsar.

När man pratar om att man ska byta trumbromsar så handlar ofta om ett byte av bakbromsarna. Trumbromsar består av en trumma, med två eller fler plattor som kallas bromsbackar vilket pressas mot trumman. De är inte lika effektiva som skivbromsar då de trycker från båda sidorna, medan en trumbroms endast pressar från insidan.

Bromsarna alstrar värme inne i trumbromsen när bromsbackarna pressar på så man vill att det ska vara bra ventilation. Samtidigt så avger bromsar damm som kan fastna och vara orsaken till trasiga bromsar, därför är det mycket viktigt med regelbunden service av bromsar.

Bromsförstärkaren hjälper föraren vid inbromsning, med hjälp av den så behöver man trycka inte hårt på bromspedalen. På bensinbilar utnyttjas vakuumet i insugningsröret, medan dieselmotorer ofta använder elektronisk bromsförstärkare.

Du ska vara uppmärksam på att bromsförstärkaren inte fungerar när motorn är avstängd. Det är ovanligt att man behöver byta sin bromsförstärkare, men när det sker, kan du få offerter från lokala verkstäder.

ABS bromsar

ABS (Anti Blocking System) ser till så att bromsarna inte låser sig och bilen får sladd. Det fungerar på följande sätt att en sensor i hjulnavet hela tiden sänder ut data till en minidator som kontrollerar trycket i bromsvätskan till varje hjul. På så sätt kan det snabbt korrigeras, om ett hjul inte roterar så sänks trycket och så roterar det igen. Det skapar ofta lite oroligheter i bromspedalen när ABS system arbetar men det är nödvändigt.

ABS bromsar kontrolleras vid vanlig service och slitna delar byter din verkstad ut efter behov.

Hastighet och motorbromsning förlänger bromsarnas livslängd

Om du kör optimalt kan du spara på dina bromsar och därmed förlänger livslängden. Samtidigt sparar du på bränsle, så det är en ren win-win situation. Om du använder dig av motorbromsen istället för att bromsa vanligt leder till att du får mindre slitage på bromsarna. Att motorbromsa betyder att du släpper gaspedalen och minskar hastigheten utan att bromsa. Det går inte lika snabbt som att bromsa, men det är gratis.

Goda råd vid inbromsning

  • Var förutseende och släpp gaspedalen i god tid
  • Tryck inte ner kopplingen, bara när det är nödvändigt, så använder du motorbromsen mest möjligt
  • Byt till en lägre växel och använd motorbromsen igen om det är en längre sträcka du kan bromsa på, t.ex. vägkorsning
  • Tryck lätt på bromsen i god tid, släpp om det räcker med motorbromsen
  • Undvik hårda inbromsningar genom att hålla längre avstånd
  • Undvik långvariga inbromsningar, t.ex. nedförsbacke eller i kurvor, växla istället till en lägre växel och använd motorbromsen

Fun fact

Hos autobutler.se är bromsar den andra mest populära typ av reparation som beställs, service är populärast och kamrem på tredje plats.
(Källa: Autobutler december 2017)

Läs mer om din bils bromsar, bromsklossar, bromsskivor och backar


Bromssystemets komponenter måste installeras av kvalificerad personal. Felaktig installation kan orsaka säkerhetsproblem eller olyckor i märken som Peugeot, Volkswagen, Citroën, BMW, Ford, Renault och Toyota, Opel. Om du inte är en kvalificerad mekaniker, försök inte att installera dessa produkter och hitta en byrå för ditt fordon eller en mekaniker verkstad för att utföra installationen. Ibland när man byter bromsbelägg eller skivor är det nödvändigt att byta andra delar. Bromsbelägg och skivor är delar som slits ut. Därför bör de inspekteras regelbundet och bytas ut vid behov. Det är också viktigt att veta att bromsbelägg ska bytas ut när det bara har 3 mm till 4,7 m friktionsmaterial kvar.

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 279 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.

Få offerter