För att ge dig en bättre upplevelse, spar vi information om ditt besök på Autobutler.se. Läs mer

Ska din Chevrolet på verkstad?

Hämta 3 offerter på reparationer, service eller tillbehör till din Chevrolet

  • Spara upp till 40% på verkstadsräkningen
  • Prisgaranti på alla uppdrag
  • Trygghet med MRF reparationsavtal
  • Snabbt och enkelt att använda, det tar bara 2 min!

Prova själv! Det är gratis och ej bindande Få 3 offerter nu

Få 3 offerter nu
2 års garanti på din bilreparation
Din säkerhet för kvalitetsarbete
Prisgaranti på alla uppdrag
Hittar du en billigare offert så matchar vi

Så fungerar det

1

Få 3 offerter

Förklara vad som ska göras på din bil och få 3 offerter - utan kostnad.
2

Välj offert och boka tid

Jämför offerter på pris, avstånd, omdömen och boka en tid online.
3

Kör till verkstaden

Få din bil reparerad utan överraskningar.

Chevrolet

Chevrolet grundades i Detroit år 1911 av Louis Chevrolet och finansmannen William Durant. Louis Chevrolet (1878-1941) som både var racerförare och bilingenjör föddes i La Chaux-de-Fonds i den fransktalande delen av Schweiz och flyttade som nioåring med sin familj Beaune i Frankrike.

Pappan hade eget företag utan någon större framgång och därför fick Louis Chevrolet jobba på den lokala cykelverkstaden. Någon dag senare skickades den unga Chevrolet till stadens finaste hotell, ’Hôtel de la Poste’ för att laga en trehjuling.

Cykeln tillhörde en amerikanska mångmiljonär vid namn Vanderbilt, som blev så imponerad av den unga mekanikerna att han tyckte att Louis Chevrolet borde följa med till Amerika.
Om historien är helt sann eller inte är svårt att veta men Louis Chevrolet reste sedan över atlanten för att uppnå den ’amerikanska drömmen’. När den unga schweizaren kom till New York fick han ganska snabbt jobb hos biltillverkaren De Dion-Bouton. Louis Chevrolet gifte sig redan år 1906 och flyttade med familjen till Philadelphia.

Chevrolets fascination för bilar ledde till att han började som tävlingsförare. Innan avresan till Philadelphia vann Chevrolet sitt första biltävling i New York, the “Three Miles”, där han satte världsrekord med en topphastighet på 109,7 km/h.

Början på en framgångshistoria

Samtidigt som Chevrolet körde bil för Buick mötte han finansmannen William Durant som år 1908 hade startat General Motors, som han senare förlorade redan 1910. Durant märkte tidigt hur innovativ Chevrolet var och deras möte ledde till att de 1911 grundade Chevrolet Motor Car Company.

Redan året efter kom de första bilmodellerna, ’Classic Six’ från fabriken i Detroit. Kort därefter kom den fyracylindriga Baby Grand, den tvåsitsiga modellen Royal Mail samt L Light Six.

Chevrolet var duktiga på att designa bilar men 1914 uppstod en konflikt Mellan Chevrolet och Durant angående en framtida strategi. Medan Durant ville satsa på prismedvetna modeller som kunde konkurrera med Ford var Chevrolet mer fokuserad på att tillverka snabba, kraftfulla och exklusiva bilmodeller.

Konflikten ledde slutligen till att ett uppbrott mellan de två partnerna. Innan Chevrolet packade sina saker och lämnade fabriken ska han ha sagt följande till Durant;
’Jag sålde min bildesign till dig, med mitt namn, men jag kommer inte sälja min personlighet’.

Chevrolet Motor Company tar över General Motors

Efter uppbrottet fortsatte William Durant att tillverka bilar och år 1916 annonserade Durant att Chevrolet Motor nu ägde 54,5% av aktierna i General Motors. Durant tog även över vd-posten för GM och 1918 köptes även resterande aktiedelar upp, så att Chevrolet Motors Company nu slogs ihop med General Motors Corporation som två olika företag.

Sedan dess har Chevrolet utvecklats till ett av USA: s mest populära bilmärken. År 1922 nåddes en milstolpe när fabriken rundade en miljon producerade bilar.

En dansk i spetsen av Chevrolet och General Motors

Under 1920-talets depression förlorade Durant kontrollen över Chevrolet och General Motors. Pengarna var borta och efter en turbulent period fick den danska invandraren William S. Knudsen leda den stora biltillverkaren.

Med titeln Vice VD och General Manager blev Knudsen mannen bakom lanseringen av den första Super Series K-pickupen 1924. "K" stod för Knudsen och ganska snart blev modellen en succé.

År 1926 annonserade Knudsen en storskalig plan för hur försäljningen skulle växa och den ambitiösa planen började snart märkas i försäljningssiffrorna. År 1926 sålde Chevrolet 692 000 bilar vilket var 200 000 fler bilar än året innan.

Ökningen berodde inte bara på att det producerades bilar vars pris lockade massorna. Den ökande populariteten berodde också på att Chevrolet ständigt kunde utveckla sina modeller på ett innovativt sätt.

Chevrolet hade således varit en av de första biltillverkarna som fick sina bilar utrustade med en självstartare, elektriska strålkastare och redan från 1924 möjligheten att installera en radio i bilen.

År 1929 lanserade Chevrolet också den kända 6-cylindriga motorn "Stovebolt" och år 1933 kom Chevrolet Standard Six, som marknadsfördes som den billigaste 6-cylindriga bilen på marknaden.

År 1936 lanserades Chevrolet Suburban som den första producerade kombin på den amerikanska marknaden. I Chevrolet Suburban fanns utrymme för hela familjen, fiskespöt och hela helgens utrustning. Under 50-talet kom Suburban-modellen med en 100-hästmotor och år 1956 blev även en V8-motor standard. År 1957 kom Suburban med 4-hjulsdrift. Nu kunde man inte kalla bilen för kombi längre, utan nu påminde mer om vad som idag kallas för SUV.

Det är inte ofta jag delar ut fem stjärnor för vad de verkligen står för. Denna gång vill jag ver...
Patrik B.
Chevrolet Cruze (2012)
Detta var andra besöket, och lika perfekt som förra gången. Så det kan bara bli 5 stjärnor på all...
Elizabeth A.
Chevrolet Matiz (2005)
Riktigt bra gjort
Urban J.
Chevrolet Impala (1995)

Chevrolets fabrik i Köpenhamn

Ur ett historiskt perspektiv hade de två européerna Louis Chevrolet och William S. Knudsen, ett starkt inflytande på Chevrolet. Och även om den större delen av bilförsäljningen ägde rum i den blomstrande amerikanska ekonomin så såldes nästan 250 000 Chevrolet-bilar i ett antal europeiska länder under perioden 1924 till slutet av 1960-talet.

År 1923 startades en ny avdelning av General Motors i Danmark med namnet General Motors International A / S. Den första ‘europeiska’ lastbilen kom från Chevrolet i Köpenhamn den 7 januari 1924 och 1951 hade det danska dotterbolaget totalt 122 737 fordon varav 58 894 var personbilar. Bilarna såldes både i Skandinavien, Baltikum, Tyskland, Polen, Tjeckoslovakien, Österrike, Ungern och Ryssland.

På andra håll i Europa upprättades också monteringsanläggningar och på 1930-talet tillverkade General Motors bilar i Polen, bland annat tillverkades där Cadillac, Buick, Pontiac, Chevrolet, Opel och Vauxhall.

Över 400.000 andra bilägare

har redan fått 3 offerter på bilreparationer. Gratis och ej bindande.

Få 3 offerter

The Wildcat lanseras

När den ekonomiska återhämtningen kom efter slutet av andra världskriget krävde köpstarka konsumenter nu en friskare design och bilar med mer komfort. År 1950 tog Chevrolet därför fram den första automatväxellådan för vanliga bilar, samtidigt som en tvåsitsig Corvette lanserades för att möta konsumenternas önskan om bilar med mer kraft och fart.

När Chevrolet år 1955 lanserade en modell med en V8-motor, tog den marknaden med storm. En modell som denna hade aldrig tidigare skådats. Av kritikerna kallades den för en av årets största sensationer och fick smeknamnet Buick 'Wildcat'.

Än idag tillverkas V8-motorn, som oavsett modell är tillgänglig som en 4,3 till en 9,4-liters motor. Under åren har motorn använts i Pontiac, Oldsmobile, Buick, Hummer, Opel (Tyskland) och Holden i Australien.

Chevrolet möter motstånd

1955 blev ett fantastiskt år för Chevrolet. Det lanserades flera modeller och på säljsidan såldes mer än 1,6 miljoner Chevrolets.

Fram till början av 1970-talet fick Chevrolet medvind. Detta berodde delvis på nya initiativ, som till exempel lanseringen av den första injektionsmotorn 1957 och fyrhjulsdriften år 1959.

År 1963 var en av tio bilar på den amerikanska marknaden en Chevrolet. Men allt var inte helt hundra. Medan försäljningssiffrorna steg kom det fram att inte alla av Chevrolets modeller var lika säkra att köra. Advokaten Ralph Nader hävdade i boken "Osäker i alla hastigheter" att många av framförallt General Motors bilar var farliga att köra in. Boken skapade debatt och resulterade i en utfrågning i kongressen. Den 5 december 1971 tvingades Chevrolet att dra tillbaka 6,7 miljoner personbilar och skåpbilar, framförallt modellen Chevrolet Nova och Camaro samt ett stort antal V8-lastbilar, som hade tillverkats under 1965-1969.

Anpassning till marknaden

Under 1970-talet och 1980-talet började försäljningen av amerikanska bilar stagnera i USA. Energidebatten var hög och därför blev små japanska importerade bilar allt mer populära.

Chevrolet var den första av de stora amerikanska biltillverkarna att reagera på de nya utmaningarna. På 1960-talet lanserades Chevy II-modellen och sedan följde Chevette vilken också var en liten och bränsleekonomisk modell. Slutligen blev deluxe Impala-serien en av de mest sålda modellerna från Chevrolet.

Trots att USA var under stort tryck på 1980-talet lyckades Chevrolet fortfarande med flera SUV-modeller, inklusive Malibu, Impala / Caprice, Cavalier och försäljningsframgången, Citation, som på bara sex månader såldes i 180 000 exemplar.

Eftersom USA var marknaden under mest press började General Motors att orientera sig runt de internationella marknaderna. Genom strategiska partnerskap med Isuzu, Suzuki och Toyota lanserades Chevrolet Cruze på den japanska marknaden.

Succéen fortsätter

Chevrolet lyckades övervinna motgångarna på världsmarknaderna år 2007-2010 genom att bland annat producera mer miljövänliga modeller. År 2010 skickades hybridbilen Chevrolet Volt till marknaden. I Europa såldes den under namnet Opel / Vauxhall Ampera och år 2012 blev bilen den mest sålda elbilen i världen med över 30 000 sålda exemplar.

Med mer än 330.000 sålda bilar under 2009 blev Kina den tredje största marknaden för Chevrolet. Endast USA med 1 344 000 bilar och Brasilien med nästan 600 000 sålda bilar var större marknader. År 2013 sålde Chevrolet nästan 5 miljoner bilar i 140 olika länder och över hela världen är Chevrolet för närvarande det fjärde största bilmärket inom fordonsindustrin.

Under senare år har modeller som stadsbilen Spark, Aveo, den kompakta Cruze, familjebilen Orlando och den lilla SUV Trax och den lite större SUV:en Captiva, varit några av de modeller som dominerat marknaden. Dessutom finns både Camaro och Corvette på marknaden.

År 2013 meddelade Chevrolet att de från slutet av 2015 skulle sluta med all försäljning i Europa. Chevrolet hade återinförts på den europeiska marknaden 2005, men beslutet berodde på att f försämrad försäljning. Chevrolet meddelade dock sina skyldigheter för bilkunderna, däribland Danmark, att de skulle fortsätta efter 2015 genom ett nätverk av återförsäljare.

Massor av vinster inom motosport

När Chevrolet år 1953 lanserade sin så kända Corvette var motorsporten redan en del av företagets historia. Chevrolet hade tidigare deltagit i olika tävlingar och i NASCAR år 1955.
vann Chevrolet Race Team 19 av alla säsongens 25 tävlingar.

Under 2005, precis 100 år efter att företagets grundare Louis Chevrolet hade kört sitt första lopp, deltog Chevrolet med sitt eget fabrikslag i FIA World Touring Car Championship (WTCC). Redan första säsongen blev det en plats på podiet för laget.

Åren efter lyckades Chevrolet med massvis av framgångsrika resultat, de vann WTCC World Cup tre gånger i rad från 2010-2012. År 2012 var det sista året då fabrikslaget deltog i WTCC, där de kammade hem 20 segrar i 24 lopp och de tre Chevrolet-förarna Rob Huff, Yvan Muller och Alain Menu avslutade säsongen på de tre bästa platserna på podierna. Efter 2014 fortsatte Chevrolet att vara med i WTCC, men inte som fabrikslag, utan som leverantör av Chevrolet Cruzes-bilar till andra lag.

Vad du får med Autobutler

MRFs reparationsvillkor

Offerter som är förmedlade via Autobutler skall uppfylla MRFs reparationsvillkor, som bl.a. försäkrar dig att priset inte avviker från det avtalade.

Läs mer om MRF Reparationsvillkor

2 års extra garanti

Vi säkrar dig två års garanti på all service- och reparationsarbete.

Läs mer om två års garanti

Prisgaranti

Med prisgaranti på alla uppdrag är du säker på att alltid får det bästa priset.

Läs mer om prisgaranti

Gratis rådgivning

Få en egen mekaniker hos Autobutler som kan hjälpa med kontakten med verkstaden.

Ring (gratis) på Tlf. 08-34 92 90

Sveriges bästa verkstäder

Få 3 offerter från verkstäder nära dig. Snabbt och enkelt.

Autobutler för ihop bilägare med seriösa verkstäder. Våra verkstäder är redo att hjälpa dig.

Hämta offerter nu