Jämför offerter på: Kamremsbyte eller byte av kamkedja.
Bilmärke | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | Omdömen | |
---|---|---|---|---|
Audi | 4.314 kr | 32% |
4.6
(248)
187
43
9
2
7
Läs omdömen
|
|
BMW | 9.953 kr | 39% |
4.7
(22)
18
1
3
0
0
Läs omdömen
|
|
Citroën | 3.118 kr | 34% |
4.6
(256)
186
57
7
2
4
Läs omdömen
|
|
Fiat | 3.333 kr | 32% |
4.6
(238)
163
56
13
0
6
Läs omdömen
|
|
Ford | 4.364 kr | 36% |
4.6
(369)
253
95
8
5
8
Läs omdömen
|
|
Peugeot | 3.320 kr | 36% |
4.6
(478)
353
95
15
4
11
Läs omdömen
|
|
Renault | 4.541 kr | 37% |
4.6
(354)
251
83
12
4
4
Läs omdömen
|
|
Skoda | 3.074 kr | 33% |
4.5
(174)
115
43
11
1
4
Läs omdömen
|
|
Volkswagen | 3.317 kr | 33% |
4.5
(581)
399
134
27
4
17
Läs omdömen
|
|
Volvo | 2.030 kr | 29% |
4.6
(778)
568
156
34
6
14
Läs omdömen
|
|
Bilmärke | Spara i genomsnitt* | |||
Audi
4.6
(248)
187
43
9
2
7
Läs omdömen
|
4.314 kr / 32% | |||
BMW
4.7
(22)
18
1
3
0
0
Läs omdömen
|
9.953 kr / 39% | |||
Citroën
4.6
(256)
186
57
7
2
4
Läs omdömen
|
3.118 kr / 34% | |||
Fiat
4.6
(238)
163
56
13
0
6
Läs omdömen
|
3.333 kr / 32% | |||
Ford
4.6
(369)
253
95
8
5
8
Läs omdömen
|
4.364 kr / 36% | |||
Peugeot
4.6
(478)
353
95
15
4
11
Läs omdömen
|
3.320 kr / 36% | |||
Renault
4.6
(354)
251
83
12
4
4
Läs omdömen
|
4.541 kr / 37% | |||
Skoda
4.5
(174)
115
43
11
1
4
Läs omdömen
|
3.074 kr / 33% | |||
Volkswagen
4.5
(581)
399
134
27
4
17
Läs omdömen
|
3.317 kr / 33% | |||
Volvo
4.6
(778)
568
156
34
6
14
Läs omdömen
|
2.030 kr / 29% |
Jämför offerter på: Kamremsbyte eller byte av kamkedja.
Kamremsbyte är dyrt - men vad kostar det och vad är det som kostar?
Det är dyrt att byta kamrem, men inte för att kamremmen i sig är så dyr utan snarare för att det är ett besvärligt och tidskrävande uppdrag. Ofta byts vattenpumpen ut i samband med kamremmen då det är ett svårt område att komma åt.
Priset för ett kamremsbyte varierar också drastiskt baserat på bilmärke, modell och verkstadens pris. I genomsnitt kostar kamremsbytet mellan 5 000 - 8 0000 kronor och på Autobutler sparar du i genomsnitt 33%* motsvarande 3 495 kr*. på att jämföra offerter.
Tänk på att följa bilens servicebok och byta kamrem i god tid. En kamrem som spricker under körning kan allvarligt skada motorn och resultera i höga reparationskostnader. Ska du åka på bilsemester kan det vara en bra idé att kolla serviceboken så att du inte hamnar i det det utsatta intervallet.
Det är inte alla bilar som har en kamrem. Vissa bilar kör med en så kallad kamkedja som är gjord för att hålla hela bilens livslängd. Men man ska ändå förbereda sig på att den också ska bytas.
Utöver en kamrem eller kamkedja har alla bilar en extra rem som bland annat driver generator och fläkt. Remmen har många olika namn som till exempel kilrem (äldre bilar), multirem (många nya bilar) eller också fläktrem, det är den som ofta tjuter efter förslitning. Den byts ofta i samband med antingen kamremmen eller kamkedjan då själva remmen är billig samtidigt som man sparar timkostnader då allting görs samtidigt som bytet. Multi- eller kilremsbytet kan också vara en del av en mer omfattande service, oavsett bilmärke, modell antal körda mil eller bilens ålder.
Bilar med kamrem behöver vanligtvis byta ut den inom ett visst intervall. Du hittar alltid intervallet för byte av kamrem i bilens servicehandbok eller ägarhandbok. Om du ska köra långt, till exempel på semester söder- eller norrut, kan det vara en bra idé att titta i servicehandboken och se hur länge sedan det är kamremmen byttes senast.
Kom ihåg att intervallet är vägledande och att det kan vara en dålig idé att vänta för länge med att byta kamrem. Om du väntar för länge riskerar du att kamremmen spricker.
Om en kamrem spricker under körning kan den skada motorn och arbetet blir då mycket dyrare än vad som ursprungligen var fallet.
Jämför offerter på: Kamremsbyte eller byte av kamkedja.
Kamremmen styr en av motorns viktigaste funktioner, nämligen samspelet mellan kolvar och ventiler. Om dessa hamnar i otakt kan det förutom en oregelbunden och oekonomisk användning få katastrofala följder.
Kamremmen är en drivrem som drivs av vevaxeln som i sin tur driver kamaxeln. Den säkerställer att motorns ventiler och kolvar är i takt. Rent tekniskt så öppnas insugningsventilen, och kolvarna trycker in luft in i kammaren, därefter stängs ventilen och kolvarna trycks tillbaka. Luften som innehåller bränsle antänds och exploderar som ger kolvarna fart vilket skapar energi i de andra kammarna. När kolven är helt öppen drar den tillbaka medan utblåsventilen är öppen. Sedan börjar processen om på nytt.
Ventilerna ska vara öppna vid in- och utblås, men kolvarna måste även vara i helt rätt position när den bränslefyllda luften antänds. Kamremmen består därför av kuggar som passar med det hjul som både driver och drivs av kamremmen.
En kilrem är inblandad i andra processer men det är inte avgörande att förloppet är lika exakt. Kilremmen är ett band och har i regel (lite) lutande sidor. Kilremmen fästs längs remskivan för att få ett ordentligt grepp.
Det blir en del slitage på kamremmen, därför står det i serviceboken att den bör bytas efter ett specifikt miltal. Om du inte kör så mycket finns det även risk att kamremmen blir mjuk, därför finns även ett åldersintervall att ta hänsyn till.
Kamremmen består av en stålvajer, glasfiber, kevlar och polyesterkablar. Om du inte byter kamrem riskerar du att den nöts sönder och att småbitar virvlar runt i motorrummet och flyger ut på vägen, vilket kan även orsaka rost.
Det farligaste är om kamremmen blivit så sliten att inte längre kan synkronisera kolvar och ventiler. Några motorer har mycket utrymme medans andra är kompakt byggda, vilket inte lämnar plats till kolvar och ventiler som står fel. När kolven pressas in så träffar den ventilerna ganska enkelt om de är öppna, om det sker så kan det leda till att du behöver en ny motor.
Det är viktigt att veta vad som gäller när du köper en begagnad bil, därför kan det vara klokt att läsa vilka regler och lagar som finns, läs på (konsumentverket.se).
Goda råd när du köper begagnad bil
Jämför offerter på: Kamremsbyte eller byte av kamkedja.
Kamremmen är nödvändig för att ansluta vevaxeln och kamaxeln (i 8-ventilmotorer används en kamaxel, i 16-ventilmotorer används två). Ofta glider bältet, vilket påverkar hela motorns funktion; upptagande och flyktcykler uppträder inte synkront. På grund av detta ökar bränsleförbrukningen, effekten minskar och kylvätsketemperaturen ökar. Därför är det nödvändigt att byta bältet i rätt tid och kontrollera dess tillstånd. Den farligaste är ett brutet bälte. Det kan hända när som helst i märken som Peugeot, Volkswagen, Citroën, BMW, Ford, Renault och Toyota, Opel. Anledningen till detta är olika: slitaget på remskivorna, axlarna installerade felaktigt eller den dåliga kvaliteten på det material som bältet är tillverkat med.
Få ett välfungerande AC-system och kall luft i kupén. Din AC servas, kontrolleras för otätheteer och fylls på med upp till 200 g köldmedel. Få offerter och se ditt pris omgående!
Få ett välfungerande AC-system och kall luft i kupén. Din AC servas, kontrolleras för otätheteer och fylls på med upp till 200 g köldmedel. Få offerter och se ditt pris omgående!
Beställ en service med stämpel i serviceboken. Du får en komplett genomgång av din bil efter tillverkarens föreskrifter. Verkstaden byter ut alla nödvändiga delar så att bilens garanti skyddas.
Beställ ditt oljebyte online. Du får tömt bilens gamla olja och bilen fylls upp med 4 liter kvalitetsolja. Verkstaden byter även ditt oljefilter och ser till att göra sig av med den gamla oljan.