Spara pengar på kamremsbyte

  • Hitta den bästa verkstaden till det bästa priset
  • Spara i genomsnitt 33% eller 3 176 kr på kamremsbyte eller kamkedjebyte
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online
  • Endast kvalitetssäkrade verkstäder

Få offerter
*Se villkoren här
3 års garanti på din bilreparation
3 års garanti på din bilreparation

Din säkerhet för kvalitetsarbete
Läs mer

Prismatch på alla uppdrag
Prismatch

Fått ett billigare pris? Vi matchar det
Läs mer

Därför bör du boka kamremsbyte och byte av kamkedja via Autobutler

  • Du sparar i genomsnitt 33%, motsvarande 3 176 kr.
  • Vi hjälper dig att jämföra offerter online när din bil ska byta kamrem.
  • Alla verkstäder följer MRF:s reparationsvillkor.
  • Vi ger dig extra säkerhet med 3 års garanti på arbete och delar.
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online när det passar dig.
  • Få rådgivning från professionella mekaniker på Autobutler.
  • Du slipper dyra överraskningar.
  • Du får alla offerter skriftligt.
  • Vi ger dig prismatch - hittar du en billigare offert så matchar vi priset.

kamremsbyte-kamkedja-byte

Få offerter från verkstäder nära dig

Jämför offerter på: Kamremsbyte eller byte av kamkedja.

Priser på byte av kamrem & kamkedja

På autobutler.se tror vi på transparens och rättvisa priser. Därför kan du här se genomsnittspriser för olika bilmärken och hur mycket du kan spara på att jämföra offerter.

Bilmärke Genomsnittspris Min. - max.
Audi 7872 kr 6611 kr - 9561 kr Få offerter
Citroën 6482 kr 5482 kr - 7682 kr Få offerter
Fiat 6050 kr 4656 kr - 7965 kr Få offerter
Ford 6105 kr 5048 kr - 7508 kr Få offerter
Opel 5871 kr 4539 kr - 7750 kr Få offerter
Peugeot 6495 kr 5301 kr - 7848 kr Få offerter
Renault 7666 kr 6358 kr - 9199 kr Få offerter
Skoda 6948 kr 5604 kr - 8299 kr Få offerter
Volkswagen 7240 kr 5914 kr - 8938 kr Få offerter
Volvo 5818 kr 4962 kr - 6693 kr Få offerter

Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via autobutler.se och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.

Omdömen om Kamremsbyte

Trevligt bemötande och gjorde klar bilen i tid.
Rino J.
Volvo V40 (2017)
Bra service, trevligt bemötande, ok priser, fri lånebil. Inget att klaga på, tvärtom. Jag kan re...
Jan-erik V.
Volvo S + V70 (2001)
Bytte bränslepumpen på bilen. Det gick bra med arbetet och är mycket nöjd med priset. Kommer defi...
Peter
Saab 9-3 (2006)

Få offerter från verkstäder nära dig

Jämför offerter på: Kamremsbyte eller byte av kamkedja.

Du kan spara tusenlappar på kamremsbytet

kamrem

Kamremsbyte är dyrt - men vad kostar det och vad är det som kostar?

Det är dyrt att byta kamrem, men inte för att kamremmen i sig är så dyr utan snarare för att det är ett besvärligt och tidskrävande uppdrag. Ofta byts vattenpumpen ut i samband med kamremmen då det är ett svårt område att komma åt.

Priset för ett kamremsbyte varierar också drastiskt baserat på bilmärke, modell och verkstadens pris. I genomsnitt kostar kamremsbytet mellan 5 000 - 8 0000 kronor och på Autobutler sparar du i genomsnitt 33% eller 3 176 kr på att jämföra offerter.

Tänk på att följa bilens servicebok och byta kamrem i god tid. En kamrem som spricker under körning kan allvarligt skada motorn och resultera i höga reparationskostnader. Ska du åka på bilsemester kan det vara en bra idé att kolla serviceboken så att du inte hamnar i det det utsatta intervallet.

Kamrem eller kamkedja

Det är inte alla bilar som har en kamrem. Vissa bilar kör med en så kallad kamkedja som är gjord för att hålla hela bilens livslängd. Men man ska ändå förbereda sig på att den också ska bytas.

Utöver en kamrem eller kamkedja har alla bilar en extra rem som bland annat driver generator och fläkt. Remmen har många olika namn som till exempel kilrem (äldre bilar), multirem (många nya bilar) eller också fläktrem, det är den som ofta tjuter efter förslitning. Den byts ofta i samband med antingen kamremmen eller kamkedjan då själva remmen är billig samtidigt som man sparar timkostnader då allting görs samtidigt som bytet. Multi- eller kilremsbytet kan också vara en del av en mer omfattande service, oavsett bilmärke, modell antal körda mil eller bilens ålder.

När är det dags att byta kamrem?

Bilar med kamrem behöver vanligtvis byta ut den inom ett visst intervall. Du hittar alltid intervallet för byte av kamrem i bilens servicehandbok eller ägarhandbok. Om du ska köra långt, till exempel på semester söder- eller norrut, kan det vara en bra idé att titta i servicehandboken och se hur länge sedan det är kamremmen byttes senast.

Kom ihåg att intervallet är vägledande och att det kan vara en dålig idé att vänta för länge med att byta kamrem. Om du väntar för länge riskerar du att kamremmen spricker.

Om en kamrem spricker under körning kan den skada motorn och arbetet blir då mycket dyrare än vad som ursprungligen var fallet.

Få offerter från verkstäder nära dig
Jämför offerter på: Kamremsbyte eller byte av kamkedja.

Vad gör en kamrem och vad är en kilrem?

Kamremmen styr en av motorns viktigaste funktioner, nämligen samspelet mellan kolvar och ventiler. Om dessa hamnar i otakt kan det förutom en oregelbunden och oekonomisk användning få katastrofala följder.

Kamremmen är en drivrem som drivs av vevaxeln som i sin tur driver kamaxeln. Den säkerställer att motorns ventiler och kolvar är i takt. Rent tekniskt så öppnas insugningsventilen, och kolvarna trycker in luft in i kammaren, därefter stängs ventilen och kolvarna trycks tillbaka. Luften som innehåller bränsle antänds och exploderar som ger kolvarna fart vilket skapar energi i de andra kammarna. När kolven är helt öppen drar den tillbaka medan utblåsventilen är öppen. Sedan börjar processen om på nytt.

Ventilerna ska vara öppna vid in- och utblås, men kolvarna måste även vara i helt rätt position när den bränslefyllda luften antänds. Kamremmen består därför av kuggar som passar med det hjul som både driver och drivs av kamremmen.
En kilrem är inblandad i andra processer men det är inte avgörande att förloppet är lika exakt. Kilremmen är ett band och har i regel (lite) lutande sidor. Kilremmen fästs längs remskivan för att få ett ordentligt grepp.

Vad händer om man inte byter kamrem?

Det blir en del slitage på kamremmen, därför står det i serviceboken att den bör bytas efter ett specifikt miltal. Om du inte kör så mycket finns det även risk att kamremmen blir mjuk, därför finns även ett åldersintervall att ta hänsyn till.
Kamremmen består av en stålvajer, glasfiber, kevlar och polyesterkablar. Om du inte byter kamrem riskerar du att den nöts sönder och att småbitar virvlar runt i motorrummet och flyger ut på vägen, vilket kan även orsaka rost.

Det farligaste är om kamremmen blivit så sliten att inte längre kan synkronisera kolvar och ventiler. Några motorer har mycket utrymme medans andra är kompakt byggda, vilket inte lämnar plats till kolvar och ventiler som står fel. När kolven pressas in så träffar den ventilerna ganska enkelt om de är öppna, om det sker så kan det leda till att du behöver en ny motor.

När du köper en begagnad bil

Det är viktigt att veta vad som gäller när du köper en begagnad bil, därför kan det vara klokt att läsa vilka regler och lagar som finns, läs på (konsumentverket.se).

Goda råd när du köper begagnad bil

  • Kontrollera i serviceboken att kamremmen har blivit utbytt enligt föreskrifterna
  • Kontakta verkstaden som utfört jobbet och fråga om bytet gick bra
  • Du har sämre skydd vid köp av begagnad bil av en privatperson gentemot en bilhandlare, se därför till att det inte är några frågetecken mellan dig och säljaren
  • Vill du vara säker på att din kamrem är i bra skick, boka då redan idag en kontroll av kamrem hos en kvalitetsverkstad

Få offerter från verkstäder nära dig

Jämför offerter på: Kamremsbyte eller byte av kamkedja.

Läs mer om kamrem, kilrem och kamkedja


Kamremmen är nödvändig för att ansluta vevaxeln och kamaxeln (i 8-ventilmotorer används en kamaxel, i 16-ventilmotorer används två). Ofta glider bältet, vilket påverkar hela motorns funktion; upptagande och flyktcykler uppträder inte synkront. På grund av detta ökar bränsleförbrukningen, effekten minskar och kylvätsketemperaturen ökar. Därför är det nödvändigt att byta bältet i rätt tid och kontrollera dess tillstånd. Den farligaste är ett brutet bälte. Det kan hända när som helst i märken som Peugeot, Volkswagen, Citroën, BMW, Ford, Renault och Toyota, Opel. Anledningen till detta är olika: slitaget på remskivorna, axlarna installerade felaktigt eller den dåliga kvaliteten på det material som bältet är tillverkat med.

Mest populära service och reparationer

Genomsnittspris: 296 kr*.
Spara upp till 40%*

Boka hjulbyte och spara pengar! Genomsnittspris - bara 296 kr*. Du sparar upp till 40%* på att jämföra offerter på autobutler.se. Få offerter och se ditt pris direkt!

Spara i snitt 1 784 kr*.
Spara upp till 40%*

service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 34%* på att jämföra offerter, motsvarande 1 784 kr*.

Genomsnittspris: 1746 kr*.
Spara upp till 40%*

Få en basservice och kör säkert med din bil. Genomsnittspris - bara 1746 kr*. Inkluderar byte av olja och oljefilter, upp till 4 liter kvalitetsolja samt komplett genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter.

*Se villkoren här
Se alla erbjudanden
Genomsnittspris: 1400 kr*.
Spara upp till 40%*

Boka oljebyte online och spara pengar! Genomsnittspris - bara 1400 kr*. Inkluderar påfyllning av 4 liter kvalitetsolja och montering av oljefilter. Få offerter och se ditt pris direkt!

Genomsnittspris: 1095 kr*.
Spara upp till 40%*

Optimera din körning och undvik dålig lukt med en AC-service. Genomsnittspris - bara 1095 kr*. Anlägget kontrolleras för otätheter och fylls på med extra köldmedium. Få offerter och se ditt pris direkt!

Spara i snitt 1 550 kr*.
Spara upp till 40%*

Spara pengar på byte av bromsar! Jämför offerter och spara i genomsnitt 36%* eller 1 550 kr*. Få offerter och se ditt pris!

*Se villkoren här

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 269 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.

Få offerter