Jämför offerter på: Kamremsbyte eller byte av kamkedja.
Bilmärke | Genomsnittspris | Min. - max. | |
---|---|---|---|
Audi | 7739 kr | 6465 kr - 9397 kr | Få offerter |
Citroën | 6345 kr | 5275 kr - 7608 kr | Få offerter |
Fiat | 6205 kr | 4638 kr - 8247 kr | Få offerter |
Ford | 5781 kr | 4750 kr - 7002 kr | Få offerter |
Opel | 5903 kr | 4467 kr - 7668 kr | Få offerter |
Peugeot | 6287 kr | 5039 kr - 7737 kr | Få offerter |
Renault | 7517 kr | 6258 kr - 8989 kr | Få offerter |
Skoda | 6681 kr | 5289 kr - 8093 kr | Få offerter |
Volkswagen | 6991 kr | 5645 kr - 8615 kr | Få offerter |
Volvo | 5629 kr | 4794 kr - 6500 kr | Få offerter |
Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via autobutler.se och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.
Jämför offerter på: Kamremsbyte eller byte av kamkedja.
Kamremsbyte är dyrt - men vad är det som kostar?
Det är dyrt att byta kamrem, men inte för att kamremmen i sig är så dyr utan snarare för att det är ett besvärligt och tidskrävande uppdrag. Ofta byts vattenpumpen ut i samband med kamremmen då det är ett svårt område att komma åt.
Tänk på att följa bilens servicebok och byta kamrem i god tid. En kamrem som spricker under körning kan allvarligt skada motorn och resultera i väldigt höga reparationskostnader. Ska du åka på bilsemester kan det vara en bra idé att dubbelkolla serviceboken så att du inte riskerar att hamna i det det utsatta intervallet. I så fall rekommenderas ett kamremsbyte innan avfärd.
Det är inte alla bilar som har en kamrem. Vissa bilar kör med en så kallad kamkedja som är gjord för att hålla hela bilens livslängd. Men man ska ändå förbereda sig på att den också ska bytas.
Utöver en kamrem eller kamkedja har alla bilar en extra rem som bland annat driver generator och fläkt. Remmen har många olika namn som till exempel kilrem (äldre bilar), multirem (många nya bilar) eller också fläktrem, det är den som ofta tjuter efter förslitning. Den byts ofta i samband med antingen kamremmen eller kamkedjan då själva remmen är billig samtidigt som man sparar timkostnader då allting görs samtidigt som bytet. Multi- eller kilremsbytet kan också vara en del av en mer omfattande service, oavsett bilmärke, modell antal körda mil eller bilens ålder.
Det kan vara svårt att veta om din bil har en kamrem eller kamkedja men vi kontrollerar alltid din bilmodell när du skapar ett uppdrag på autobutler.se så att du sedan kan få ett så exakt erbjudande som möjligt.
Hos autobutler.se får du offerter på kamremsbyte och du kan bland annat jämföra verkstädernas pris och andra bilägares omdömen. Du kan söka din vanliga verkstad eller testa en ny. Vi hjälper dig att hitta en bra verkstaden på ett enkelt och tydligt sätt - till rätt pris.
Kamremmen styr en av motorns viktigaste funktioner, nämligen samspelet mellan kolvar och ventiler. Om dessa hamnar i otakt kan det förutom en oregelbunden och oekonomisk användning få katastrofala följder.
Kamremmen är en drivrem som drivs av vevaxeln som i sin tur driver kamaxeln. Den säkerställer att motorns ventiler och kolvar är i takt. Rent tekniskt så öppnas insugningsventilen, och kolvarna trycker in luft in i kammaren, därefter stängs ventilen och kolvarna trycks tillbaka. Luften som innehåller bränsle antänds och exploderar som ger kolvarna fart vilket skapar energi i de andra kammarna. När kolven är helt öppen drar den tillbaka medan utblåsventilen är öppen. Sedan börjar processen om på nytt.
Ventilerna ska vara öppna vid in- och utblås, men kolvarna måste även vara i helt rätt position när den bränslefyllda luften antänds. Kamremmen består därför av kuggar som passar med det hjul som både driver och drivs av kamremmen.
En kilrem är inblandad i andra processer men det är inte avgörande att förloppet är lika exakt. Kilremmen är ett band och har i regel (lite) lutande sidor. Kilremmen fästs längs remskivan för att få ett ordentligt grepp.
Det blir en del slitage på kamremmen, därför står det i serviceboken att den bör bytas efter ett specifikt miltal. Om du inte kör så mycket finns det även risk att kamremmen blir mjuk, därför finns även ett åldersintervall att ta hänsyn till.
Kamremmen består av en stålvajer, glasfiber, kevlar och polyesterkablar. Om du inte byter kamrem riskerar du att den nöts sönder och att småbitar virvlar runt i motorrummet och flyger ut på vägen, vilket kan även orsaka rost.
Det farligaste är om kamremmen blivit så sliten att inte längre kan synkronisera kolvar och ventiler. Några motorer har mycket utrymme medans andra är kompakt byggda, vilket inte lämnar plats till kolvar och ventiler som står fel. När kolven pressas in så träffar den ventilerna ganska enkelt om de är öppna, om det sker så kan det leda till att du behöver en ny motor.
Det är viktigt att veta vad som gäller när du köper en begagnad bil, därför kan det vara klokt att läsa vilka regler och lagar som finns, läs på (konsumentverket.se).
Goda råd när du köper begagnad bil
Jämför offerter på: Kamremsbyte eller byte av kamkedja.
Kamremmen är nödvändig för att ansluta vevaxeln och kamaxeln (i 8-ventilmotorer används en kamaxel, i 16-ventilmotorer används två). Ofta glider bältet, vilket påverkar hela motorns funktion; upptagande och flyktcykler uppträder inte synkront. På grund av detta ökar bränsleförbrukningen, effekten minskar och kylvätsketemperaturen ökar. Därför är det nödvändigt att byta bältet i rätt tid och kontrollera dess tillstånd. Den farligaste är ett brutet bälte. Det kan hända när som helst i märken som Peugeot, Volkswagen, Citroën, BMW, Ford, Renault och Toyota, Opel. Anledningen till detta är olika: slitaget på remskivorna, axlarna installerade felaktigt eller den dåliga kvaliteten på det material som bältet är tillverkat med.
Vi har 240 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.
Få offerter