För att ge dig en bättre upplevelse sparar vi information om ditt besök på Autobutler.se. Läs mer
Ska din Dacia på verkstad?

Hämta 3 offerter på reparationer, service eller tillbehör till din Dacia

  • Spara upp till 40% på verkstadsräkningen
  • Prisgaranti på alla uppdrag
  • Trygghet med MRF reparationsavtal
  • Snabbt och enkelt att använda, det tar bara 2 min!

Prova själv. Spara pengar.

Få 3 offerter
3 års garanti på din bilreparation
3 års garanti på din bilreparation

Din säkerhet för kvalitetsarbete
Läs mer

Prisgaranti på alla uppdrag
Prisgaranti på alla uppdrag

Fått ett billigare pris? Vi matchar det
Läs mer

Så fungerar det

1

Få 3 offerter

Förklara vad som ska göras på din bil och få 3 offerter.
2

Välj offert och boka tid

Jämför offerter på pris, avstånd, omdömen.
3

Kör till verkstaden

Få din bil reparerad utan överraskningar.

Dacia

Den rumänska biltillverkaren Dacia grundades år 1966 i Rumänien. Namnet Dacia stämmer från provinsen Dacia som är en del av det nuvarande Rumänien.

Priser på Dacia reparationer

På Autobutler tror vi på transparens och rättvisa priser. Därför kan du här se genomsnittspriser för olika reparationer och hur mycket du kan spara på att jämföra offerter.

Uppdrag Genomsnittspris Min. - max.
AC 934 kr 893 kr - 938 kr Få 3 offerter
Andra uppdrag 1083 kr 819 kr - 1314 kr Få 3 offerter
Avgaser 2567 kr 2192 kr - 3555 kr Få 3 offerter
Batteri 2899 kr 2522 kr - 3276 kr Få 3 offerter
Bromsar 2866 kr 1028 kr - 5732 kr Få 3 offerter
Dragkrok 7587 kr 6153 kr - 8826 kr Få 3 offerter
Däck & hjul 8625 kr 7815 kr - 8679 kr Få 3 offerter
Elarbete 490 kr 480 kr - 539 kr Få 3 offerter
Felsökning 2123 kr 752 kr - 3277 kr Få 3 offerter
Hjulbyte 280 kr 280 kr - 280 kr Få 3 offerter
Kamrem / Kamkedja 6253 kr 5471 kr - 7300 kr Få 3 offerter
Koppling 10899 kr 9107 kr - 13608 kr Få 3 offerter
Motor 16206 kr 15542 kr - 17056 kr Få 3 offerter
Oljebyte 1981 kr 1828 kr - 2196 kr Få 3 offerter
Service 3305 kr 2434 kr - 4447 kr Få 3 offerter
Styrning 2698 kr 1289 kr - 4212 kr Få 3 offerter
Tillbehör och bilutrustning 3461 kr 3164 kr - 3758 kr Få 3 offerter

Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via Autobutler och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.

Relationen till Renault banar vägen

Sedan 1952 har den rumänska biltillverkaren varit verksamma inom lastbilssektorn. Efter att Dacia grundats moderniserades produktionsramarna med hjälp av den franska biltillverkaren Renault.

Samarbetet med Renault betydde att Dacia kunde börja producera personbilar som licensierats av Renault. Detta gjordes under namnet UAP på fabriken i Pitesti i Argeş-distriktet som under 1960-talet blev ett viktigt centrum för den rumänska biltillverkningen. Idag finns Dacia-fabriken kvar i samma distrikt.

Den första bilen hette Dacia 1110 och offentliggjordes år 1968. Bilmodellen var en kopia av Renault 8 och tillverkades i 26 582 exemplar ända fram till 1971. Efter en tid lanserades mellanklassbilen Dacia 1300, en bil som också var byggt på licens som en kopia av Renault 12.

Den långsiktiga Dacia 1300 - "Volkswagen of Romania"

Dacia 1300 var ända sedan begynnelsen en populär modell som tillverkades i en rad olika varianter. Försäljningssiffrorna var imponerande och ledde till att Dacia 1300 kallades "Volkswagen of Romania". Säljsuccén säkerställda även att biltillverkaren kunde fortsätta tillverka bilar.

Från mitten till slutet av 1900-talet monterades delarna på Renault 18 och Renault 20 på fabriken i Rumänien.

Biltillverkning med och utan Renault

Trots att licensavtalet med Renault år 1978 utgick, fortsatte Dacia att producera bilar baserade på Renault 12 och Renault 1300. Vilket slutade med att nya modeller lanserades, Dacia 1310 och en pickupmodell, en sportmodell samt en budgetvariant som kallades för Dacia 1325

Dacia 500 var en egenutvecklad modell, en liten modell som tillverkades mellan 1986 och 1989. Bilens utseende gav den namnet Lăstun, som på rumänska betyder svala. Bilen var väldigt konkurrenskraftig i relation till priset, men för liten för att vara användas till familjebil och blev därför aldrig någon större succée.

Mycket vänlig , bra service , de gör verkligen bra jobb
Kazem N.
Dacia Duster (2014)
Jag blev väldigt nöjd om deras services och engagemang om bilens underhåll samt hur man skulle åt...
Geronimo B.
Dacia Duster (2014)
Var inga problem att få tid och bilen verkar ha fått den service som behövdes.
Tobias J.
Dacia Logan (2011)

Distribution i både Östtyskland och Västtyskland

Dacia 1300 var en toppmodell som från 1973 exporterades till Östtyskland, det som tidigare kallades DDR. Under de första åren var bilen fyrhjulsdriven och hade en fyrtaktsmotor, vilket fick den till att bli väldigt populär. Men under 1980-talet började försäljningssiffrorna att dala. Därefter såldes modellerna Dacia Pick Up, Dacia Drop Side och Dacia Double Cab enbart som parallella importbilar i Tyskland.

Över 400.000 andra bilägare

har redan fått 3 offerter på bilreparationer. Spara pengar.

Få 3 offerter

Politiska förändringar skapade ökad konkurrens

Efter återföreningen av Tyskland och tack vare en mer öppen EU-marknad började Dacia märka av en stigande konkurrens från andra tillverkare av lågprisbilar, vilket ledde till försämrad försäljning för Dacia.

Men genom ett samarbete mellan Dacia och franska Peugeot lyckade situationen åter igen stabiliseras. Samarbetet innebar bland annat att Dacia Nova år 1995 kunde lanseras som en imitation av Peugeot 309.

Renault tar över Dacia

År 1999 tog Renault över hela Dacia. Ännu en gång utfördes en moderniseringsprocess som skulle få Dacia att börja tillverka marknadsorienterade motorer och erbjuda modeller med dieselmotorer. Under Renaults ledning vidareutvecklades modellen Nova till Dacia SupeRNova. Dacia Solenza började också att tillverkas ända fram till 2005.

Den efterföljande modellen till Solenza hette Dacia Logan, en modell inom den kompakta bilklassen som började tillverkas 2004.

Den välkända Dacia pickup från 1975 bana vägen för lanseringen av Dacia Logan år 2006. Modellen blev populär och Dacia lyckades nå stora framgångar på marknaden. Dacia Logan var utrustad med teknologi från en äldre Renault Clio.

Framsteg på den tyska marknaden

Dacia introducerades officiellt på den tyska marknaden år 2005. Den moderna och samtidigt billiga bilmodellen Logan som dessutom var bränslesnål, blev en stor succé. År 2006 presenterades en version av Logan MCV, som än idag också finns tillgänglig.

Dacias många populära modeller

När den lilla Dacia Sandero lanserades år 2008 var den rätt bil för sin tid. Trots den globala ekonomiska krisen var bilen med till att förbättra Dacias försäljningssiffror.

Modellerna som Dacia vidare introducerade på marknaden tillhörde inte längre småbilsklassen. År 2010 lanserades Dacia sin första SUV. Den kom till att heta Dacia Duster. Utöver Logan MCV, Sandero, Duster och Van Dacia Lodgy, har Dacia sedan 2012 också börjat tillverka lastbilar.

Succémodellen Dacia Sandero är fortfarande populär och det samma gäller för de nya SUV:en och i synnerhet toppmodellen Dacia Stepway.

Dacia aktiv i flera grenar av motorsport

År 2009/2010 var Dacia huvudsponsor för Hamburg-klubben FC St. Pauli. I ett samarbete med Renault är Dacia också aktivt involverad i den internationella motorsporten. Ett team med kvinnor från Renault deltog år 2014 i The Rallye Aïcha des Gazelles du Maroc. År 2016 slutade Dacia Duster bland topp 20 i Dakar-rallyt. Därutöver deltog ett Dacia-team år 2016 i Trophée Andros med en Dacia Lodgy.

Blandad framgång inom motorsport

Jaguar har genom åren fått bra resultat inom motorsporten. Inte minst i USA där de på 70-talet lyckades bryta Corvettes dominans.

År 1999 meddelade Jaguar att de ville delta i Formel 1 och på ett stort event i London januari år 2000, presenterades den nya Jaguar R1-racer. Efter en trög start fick Jaguar under Monaco Grand Prix 2001 sin första plats på podiet. Det var Eddie Irvine som körde sin Jaguar R2 hela vägen till en tredje plats. R2-bilen visade sig inte vara snabb nog och inför den nästkommande säsongen utvecklades istället en ny R3. Men motgångarna fortsatte, både team och förare byttes ut. Efter att Jaguar gett sitt förtroende till en ny R4-racer tog äventyret slut 2004, utan att ha uppnått någon ordentlig framgång i Formel-1.

Fördelar med Autobutler

MRFs reparationsvillkor

MRFs reparationsvillkor

Offerter som är förmedlade via Autobutler skall uppfylla MRFs reparationsvillkor, som bl.a. försäkrar dig att priset inte avviker från det avtalade.

Läs mer om MRF Reparationsvillkor

3 års extra garanti

3 års extra garanti

Vi säkrar dig tre års garanti på all service- och reparationsarbete.

Läs mer om tre års garanti

Autobutler prisgaranti

Prisgaranti

Med prisgaranti på alla uppdrag är du säker på att alltid får ett bra pris.

Läs mer om prisgaranti

Gratis rådgivning & support

Gratis rådgivning

Få en egen mekaniker hos Autobutler som kan hjälpa med kontakten med verkstaden.

Ring (gratis) på Tlf. 08-34 92 90

Hitta verkstäder

Få 3 offerter från verkstäder nära dig

Vi har 212 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.

Få offerter