Ska din Dacia på verkstad?
Jämför offerter på reparation och service till din Dacia
  • Få offerter från 285
  • Spara upp till 70%*
  • Boka tid online och få 3 års garanti
Få offerter
Därför bör du använda autobutler.se när din Dacia ska på verkstad
  • Du sparar upp till 70%* när du servar eller reparerar din Dacia genom Autobutler.
  • Jämför offerter från bilverkstäder nära dig
  • Alla verkstäder följer MRF:s reparationsvillkor.
  • Vi ger dig extra säkerhet med 3 års garanti på arbete och delar.
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online när det passar dig.
Få offerter

Jämför offerter på Dacia reparation och service

Pris på Dacia service och reparation

Sedan 2010 har vi hjälpt över 1 miljon bilägare att spara pengar när bilen ska på verkstad. Därför har du nedanför möjlighet att se från och till priser och genomsnittspriser på en rad reparationer och service för Dacia.

Uppdrag Genomsnittspris Jämför och spara Möjlig besparing i %
AC 1223 kr 1131 kr 46 %
Andra uppdrag 3082 kr 1458 kr 45 %
Basservice 1703 kr 1501 kr 47 %
Bromsar 4459 kr 906 kr 20 %
Dragkrok 9526 kr 2393 kr 21 %
Däck & hjul 935 kr 96 kr 15 %
Felsökning 1079 kr 1269 kr 63 %
Hjulbyte 232 kr 148 kr 20 %
Hjulinställning 1722 kr 745 kr 24 %
Kamrem / Kamkedja 7887 kr 2781 kr 29 %
Koppling 10550 kr 5041 kr 36 %
Motor 7932 kr 2570 kr 22 %
Oljebyte 1539 kr 753 kr 36 %
Service 4133 kr 1460 kr 28 %
Styrning 1961 kr 590 kr 20 %

Jämför offerter på reparation och service till din Dacia

Mest populära service och reparationer

Spara i snitt 1757 kr*
Med stämpel i serviceboken

service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 32%* på att jämföra offerter, motsvarande 1757 kr*.

Priser från bara: 999 kr*
Spara upp till 78%*

Få en basservice och kör säkert med din bil. Priser från bara 999 kr*. Inkluderar byte av olja och oljefilter, upp till 4 liter kvalitetsolja samt komplett genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter.

Priser från bara: 899 kr*
Spara upp till 72%*

Boka oljebyte online och spara pengar! Priser från bara 899 kr*. Inkluderar påfyllning av 4 liter kvalitetsolja och montering av oljefilter. Få offerter och se ditt pris direkt!

Priser från bara: 99 kr*
Spara upp till 96%*

Boka hjulbyte och spara pengar! Priser från bara 99 kr*. Du sparar upp till 96%* på att jämföra offerter på autobutler.se. Få offerter och se ditt pris direkt!

Omdömen om service och reparationer för Dacia

Bilägare
Dacia Sandero (2013)
Inga konstigheter. 5000 mil service på min Dacia Duster 2017. Bara att åka in, lämna och hämta up...
Glenn V.
Dacia Duster (2017)
Snabb och korrekt behandling av kund och snabbt och bra utfört arbete
Mia
Dacia Duster (2015)
Dacia

Den rumänska biltillverkaren Dacia grundades år 1966 i Rumänien. Namnet Dacia stämmer från provinsen Dacia som är en del av det nuvarande Rumänien.

Relationen till Renault banar vägen

Sedan 1952 har den rumänska biltillverkaren varit verksamma inom lastbilssektorn. Efter att Dacia grundats moderniserades produktionsramarna med hjälp av den franska biltillverkaren Renault.

Samarbetet med Renault betydde att Dacia kunde börja producera personbilar som licensierats av Renault. Detta gjordes under namnet UAP på fabriken i Pitesti i Argeş-distriktet som under 1960-talet blev ett viktigt centrum för den rumänska biltillverkningen. Idag finns Dacia-fabriken kvar i samma distrikt.

Den första bilen hette Dacia 1110 och offentliggjordes år 1968. Bilmodellen var en kopia av Renault 8 och tillverkades i 26 582 exemplar ända fram till 1971. Efter en tid lanserades mellanklassbilen Dacia 1300, en bil som också var byggt på licens som en kopia av Renault 12.

Den långsiktiga Dacia 1300 - "Volkswagen of Romania"

Dacia 1300 var ända sedan begynnelsen en populär modell som tillverkades i en rad olika varianter. Försäljningssiffrorna var imponerande och ledde till att Dacia 1300 kallades "Volkswagen of Romania". Säljsuccén säkerställda även att biltillverkaren kunde fortsätta tillverka bilar.

Från mitten till slutet av 1900-talet monterades delarna på Renault 18 och Renault 20 på fabriken i Rumänien.

Biltillverkning med och utan Renault

Trots att licensavtalet med Renault år 1978 utgick, fortsatte Dacia att producera bilar baserade på Renault 12 och Renault 1300. Vilket slutade med att nya modeller lanserades, Dacia 1310 och en pickupmodell, en sportmodell samt en budgetvariant som kallades för Dacia 1325

Dacia 500 var en egenutvecklad modell, en liten modell som tillverkades mellan 1986 och 1989. Bilens utseende gav den namnet Lăstun, som på rumänska betyder svala. Bilen var väldigt konkurrenskraftig i relation till priset, men för liten för att vara användas till familjebil och blev därför aldrig någon större succée.

Renault tar över Dacia

År 1999 tog Renault över hela Dacia. Ännu en gång utfördes en moderniseringsprocess som skulle få Dacia att börja tillverka marknadsorienterade motorer och erbjuda modeller med dieselmotorer. Under Renaults ledning vidareutvecklades modellen Nova till Dacia SupeRNova. Dacia Solenza började också att tillverkas ända fram till 2005.

Den efterföljande modellen till Solenza hette Dacia Logan, en modell inom den kompakta bilklassen som började tillverkas 2004.

Den välkända Dacia pickup från 1975 bana vägen för lanseringen av Dacia Logan år 2006. Modellen blev populär och Dacia lyckades nå stora framgångar på marknaden. Dacia Logan var utrustad med teknologi från en äldre Renault Clio.

Framsteg på den tyska marknaden

Dacia introducerades officiellt på den tyska marknaden år 2005. Den moderna och samtidigt billiga bilmodellen Logan som dessutom var bränslesnål, blev en stor succé. År 2006 presenterades en version av Logan MCV, som än idag också finns tillgänglig.

Dacias många populära modeller

När den lilla Dacia Sandero lanserades år 2008 var den rätt bil för sin tid. Trots den globala ekonomiska krisen var bilen med till att förbättra Dacias försäljningssiffror.

Modellerna som Dacia vidare introducerade på marknaden tillhörde inte längre småbilsklassen. År 2010 lanserades Dacia sin första SUV. Den kom till att heta Dacia Duster. Utöver Logan MCV, Sandero, Duster och Van Dacia Lodgy, har Dacia sedan 2012 också börjat tillverka lastbilar.

Succémodellen Dacia Sandero är fortfarande populär och det samma gäller för de nya SUV:en och i synnerhet toppmodellen Dacia Stepway.

Dacia aktiv i flera grenar av motorsport

År 2009/2010 var Dacia huvudsponsor för Hamburg-klubben FC St. Pauli. I ett samarbete med Renault är Dacia också aktivt involverad i den internationella motorsporten. Ett team med kvinnor från Renault deltog år 2014 i The Rallye Aïcha des Gazelles du Maroc. År 2016 slutade Dacia Duster bland topp 20 i Dakar-rallyt. Därutöver deltog ett Dacia-team år 2016 i Trophée Andros med en Dacia Lodgy.

Blandad framgång inom motorsport

Jaguar har genom åren fått bra resultat inom motorsporten. Inte minst i USA där de på 70-talet lyckades bryta Corvettes dominans.

År 1999 meddelade Jaguar att de ville delta i Formel 1 och på ett stort event i London januari år 2000, presenterades den nya Jaguar R1-racer. Efter en trög start fick Jaguar under Monaco Grand Prix 2001 sin första plats på podiet. Det var Eddie Irvine som körde sin Jaguar R2 hela vägen till en tredje plats. R2-bilen visade sig inte vara snabb nog och inför den nästkommande säsongen utvecklades istället en ny R3. Men motgångarna fortsatte, både team och förare byttes ut. Efter att Jaguar gett sitt förtroende till en ny R4-racer tog äventyret slut 2004, utan att ha uppnått någon ordentlig framgång i Formel-1.