Ska din Dacia på verkstad?

Jämför offerter på reparation och service till din Dacia

4.5 (355)
  • Få offerter från 322
  • Spara upp till 60%*
  • Boka tid online och få 3 års garanti
Få offerter
Därför bör du använda autobutler.se när din Dacia ska på verkstad
Dacia
  • Du sparar upp till 60%* när du servar eller reparerar din Dacia genom Autobutler.
  • Jämför offerter från bilverkstäder nära dig
  • Alla verkstäder följer MRF:s reparationsvillkor.
  • Vi ger dig extra säkerhet med 3 års garanti på arbete och delar.
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online när det passar dig.
Få offerter

Jämför offerter på Dacia reparation och service

Pris på Dacia service och reparation

De genomsnittliga priserna och besparingarna för de visade bilmärkena baseras på olika modeller och år. Du måste därför skapa ett uppdrag och jämföra offerter för att se ditt faktiska pris och din besparing.
Uppdrag Spara i genomsnitt*
AC 1.362 kr / 55%
Andra uppdrag 804 kr / 32%
Avgaser 535 kr / 19%
Basservice 1.811 kr / 55%
Bilservice 1.451 kr / 31%
Bilvård 962 kr / 71%
Bromsar 1.440 kr / 36%
Dragkrok 2.149 kr / 19%
Däck, hjul & hjulbyte 821 kr / 51%
Felsökning 1.268 kr / 70%
Hjulbyte 231 kr / 45%
Hjulinställning 5.236 kr / 51%
Kamrem & kamkedja 3.444 kr / 31%
Koppling 5.021 kr / 33%
Motor 1.882 kr / 34%
Oljebyte 1.545 kr / 58%
Styrning & underrede 1.296 kr / 34%

Jämför offerter på reparation och service till din Dacia

Mest populära service och reparationer

Just nu priser från 157 kr*
4.6 (8 235)
Spara i snitt 56%*

Beställ ett hjulbyte online. Du får bytt hjul, kontroll av däcktrycket och en visuell kontroll av bl.a. bromsarna. Kom ihåg att ta med hjul som ska monteras.

Just nu priser från 500 kr*
4.6 (248)
Spara i snitt 60%*

Beställ ett däckbyte online. Du får bytt däck på dina fälgar, hjulbyte och kontroll av däckmönster och bromsar. Kom ihåg att ta med däck som ska monteras.

Spara i snitt 1 942 kr*
4.6 (18 743)
Med stämpel i serviceboken

Beställ en service med stämpel i serviceboken. Du får en komplett genomgång av din bil efter tillverkarens föreskrifter. Verkstaden byter ut alla nödvändiga delar så att bilens garanti skyddas.

Just nu priser från 813 kr*
4.6 (3 089)
Spara i genomsnitt 57%*

Beställ ditt oljebyte online. Du får tömt bilens gamla olja och bilen fylls upp med 4 liter kvalitetsolja. Verkstaden byter även ditt oljefilter och ser till att göra sig av med den gamla oljan.

Omdömen om service och reparationer för Dacia

Åkerstorp Bilverkstad
7 dagar
Personelen är charmiga
Harold T.
Dacia Duster (2018)
Nacka Autoservice AB
12 dagar
Bra.
Gert B.
Dacia Sandero (2013)
RF Bilservice
24 dagar
Bra service, bra priser och trevlig och hjälpsam personal.
Patrick S.
Dacia Logan (2019)
Dacia

Den rumänska biltillverkaren Dacia grundades år 1966 i Rumänien. Namnet Dacia stämmer från provinsen Dacia som är en del av det nuvarande Rumänien.

Relationen till Renault banar vägen

Sedan 1952 har den rumänska biltillverkaren varit verksamma inom lastbilssektorn. Efter att Dacia grundats moderniserades produktionsramarna med hjälp av den franska biltillverkaren Renault.

Samarbetet med Renault betydde att Dacia kunde börja producera personbilar som licensierats av Renault. Detta gjordes under namnet UAP på fabriken i Pitesti i Argeş-distriktet som under 1960-talet blev ett viktigt centrum för den rumänska biltillverkningen. Idag finns Dacia-fabriken kvar i samma distrikt.

Den första bilen hette Dacia 1110 och offentliggjordes år 1968. Bilmodellen var en kopia av Renault 8 och tillverkades i 26 582 exemplar ända fram till 1971. Efter en tid lanserades mellanklassbilen Dacia 1300, en bil som också var byggt på licens som en kopia av Renault 12.

Den långsiktiga Dacia 1300 - "Volkswagen of Romania"

Dacia 1300 var ända sedan begynnelsen en populär modell som tillverkades i en rad olika varianter. Försäljningssiffrorna var imponerande och ledde till att Dacia 1300 kallades "Volkswagen of Romania". Säljsuccén säkerställda även att biltillverkaren kunde fortsätta tillverka bilar.

Från mitten till slutet av 1900-talet monterades delarna på Renault 18 och Renault 20 på fabriken i Rumänien.

Biltillverkning med och utan Renault

Trots att licensavtalet med Renault år 1978 utgick, fortsatte Dacia att producera bilar baserade på Renault 12 och Renault 1300. Vilket slutade med att nya modeller lanserades, Dacia 1310 och en pickupmodell, en sportmodell samt en budgetvariant som kallades för Dacia 1325

Dacia 500 var en egenutvecklad modell, en liten modell som tillverkades mellan 1986 och 1989. Bilens utseende gav den namnet Lăstun, som på rumänska betyder svala. Bilen var väldigt konkurrenskraftig i relation till priset, men för liten för att vara användas till familjebil och blev därför aldrig någon större succée.

Renault tar över Dacia

År 1999 tog Renault över hela Dacia. Ännu en gång utfördes en moderniseringsprocess som skulle få Dacia att börja tillverka marknadsorienterade motorer och erbjuda modeller med dieselmotorer. Under Renaults ledning vidareutvecklades modellen Nova till Dacia SupeRNova. Dacia Solenza började också att tillverkas ända fram till 2005.

Den efterföljande modellen till Solenza hette Dacia Logan, en modell inom den kompakta bilklassen som började tillverkas 2004.

Den välkända Dacia pickup från 1975 bana vägen för lanseringen av Dacia Logan år 2006. Modellen blev populär och Dacia lyckades nå stora framgångar på marknaden. Dacia Logan var utrustad med teknologi från en äldre Renault Clio.

Framsteg på den tyska marknaden

Dacia introducerades officiellt på den tyska marknaden år 2005. Den moderna och samtidigt billiga bilmodellen Logan som dessutom var bränslesnål, blev en stor succé. År 2006 presenterades en version av Logan MCV, som än idag också finns tillgänglig.

Dacias många populära modeller

När den lilla Dacia Sandero lanserades år 2008 var den rätt bil för sin tid. Trots den globala ekonomiska krisen var bilen med till att förbättra Dacias försäljningssiffror.

Modellerna som Dacia vidare introducerade på marknaden tillhörde inte längre småbilsklassen. År 2010 lanserades Dacia sin första SUV. Den kom till att heta Dacia Duster. Utöver Logan MCV, Sandero, Duster och Van Dacia Lodgy, har Dacia sedan 2012 också börjat tillverka lastbilar.

Succémodellen Dacia Sandero är fortfarande populär och det samma gäller för de nya SUV:en och i synnerhet toppmodellen Dacia Stepway.

Dacia aktiv i flera grenar av motorsport

År 2009/2010 var Dacia huvudsponsor för Hamburg-klubben FC St. Pauli. I ett samarbete med Renault är Dacia också aktivt involverad i den internationella motorsporten. Ett team med kvinnor från Renault deltog år 2014 i The Rallye Aïcha des Gazelles du Maroc. År 2016 slutade Dacia Duster bland topp 20 i Dakar-rallyt. Därutöver deltog ett Dacia-team år 2016 i Trophée Andros med en Dacia Lodgy.

Blandad framgång inom motorsport

Jaguar har genom åren fått bra resultat inom motorsporten. Inte minst i USA där de på 70-talet lyckades bryta Corvettes dominans.

År 1999 meddelade Jaguar att de ville delta i Formel 1 och på ett stort event i London januari år 2000, presenterades den nya Jaguar R1-racer. Efter en trög start fick Jaguar under Monaco Grand Prix 2001 sin första plats på podiet. Det var Eddie Irvine som körde sin Jaguar R2 hela vägen till en tredje plats. R2-bilen visade sig inte vara snabb nog och inför den nästkommande säsongen utvecklades istället en ny R3. Men motgångarna fortsatte, både team och förare byttes ut. Efter att Jaguar gett sitt förtroende till en ny R4-racer tog äventyret slut 2004, utan att ha uppnått någon ordentlig framgång i Formel-1.