Spara 20-40%
Prova själv. Spara pengar.
Få offerterUppdrag | Genomsnittspris | Min. - max. | |
---|---|---|---|
AC | 937 kr | 929 kr - 938 kr | Få offerter |
Andra uppdrag | 2683 kr | 930 kr - 4480 kr | Få offerter |
Avgaser | 4710 kr | 1739 kr - 12877 kr | Få offerter |
Batteri | 2899 kr | 2522 kr - 3276 kr | Få offerter |
Besiktning | 1039 kr | 1039 kr - 1039 kr | Få offerter |
Bromsar | 3151 kr | 1577 kr - 4423 kr | Få offerter |
Dragkrok | 7317 kr | 6153 kr - 8564 kr | Få offerter |
Däck & hjul | 5207 kr | 914 kr - 8679 kr | Få offerter |
Elarbete | 5126 kr | 2878 kr - 7634 kr | Få offerter |
Felsökning | 940 kr | 752 kr - 1164 kr | Få offerter |
Kamrem / Kamkedja | 6655 kr | 5702 kr - 7702 kr | Få offerter |
Koppling | 10914 kr | 9661 kr - 12755 kr | Få offerter |
Motor | 3492 kr | 727 kr - 15542 kr | Få offerter |
Oljebyte | 1943 kr | 1791 kr - 2081 kr | Få offerter |
Service | 3420 kr | 2472 kr - 4546 kr | Få offerter |
Stenskott/byte av ruta/glasarbete | 1685 kr | 1415 kr - 1965 kr | Få offerter |
Styrning | 3234 kr | 2008 kr - 4578 kr | Få offerter |
Tillbehör och bilutrustning | 2081 kr | 1867 kr - 2342 kr | Få offerter |
Växellåda/växelbyte | 2495 kr | 2065 kr - 2896 kr | Få offerter |
Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via autobutler.se och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.
Den rumänska biltillverkaren Dacia grundades år 1966 i Rumänien. Namnet Dacia stämmer från provinsen Dacia som är en del av det nuvarande Rumänien.
Sedan 1952 har den rumänska biltillverkaren varit verksamma inom lastbilssektorn. Efter att Dacia grundats moderniserades produktionsramarna med hjälp av den franska biltillverkaren Renault.
Samarbetet med Renault betydde att Dacia kunde börja producera personbilar som licensierats av Renault. Detta gjordes under namnet UAP på fabriken i Pitesti i Argeş-distriktet som under 1960-talet blev ett viktigt centrum för den rumänska biltillverkningen. Idag finns Dacia-fabriken kvar i samma distrikt.
Den första bilen hette Dacia 1110 och offentliggjordes år 1968. Bilmodellen var en kopia av Renault 8 och tillverkades i 26 582 exemplar ända fram till 1971. Efter en tid lanserades mellanklassbilen Dacia 1300, en bil som också var byggt på licens som en kopia av Renault 12.
Dacia 1300 var ända sedan begynnelsen en populär modell som tillverkades i en rad olika varianter. Försäljningssiffrorna var imponerande och ledde till att Dacia 1300 kallades "Volkswagen of Romania". Säljsuccén säkerställda även att biltillverkaren kunde fortsätta tillverka bilar.
Från mitten till slutet av 1900-talet monterades delarna på Renault 18 och Renault 20 på fabriken i Rumänien.
Trots att licensavtalet med Renault år 1978 utgick, fortsatte Dacia att producera bilar baserade på Renault 12 och Renault 1300. Vilket slutade med att nya modeller lanserades, Dacia 1310 och en pickupmodell, en sportmodell samt en budgetvariant som kallades för Dacia 1325
Dacia 500 var en egenutvecklad modell, en liten modell som tillverkades mellan 1986 och 1989. Bilens utseende gav den namnet Lăstun, som på rumänska betyder svala. Bilen var väldigt konkurrenskraftig i relation till priset, men för liten för att vara användas till familjebil och blev därför aldrig någon större succée.
Dacia 1300 var en toppmodell som från 1973 exporterades till Östtyskland, det som tidigare kallades DDR. Under de första åren var bilen fyrhjulsdriven och hade en fyrtaktsmotor, vilket fick den till att bli väldigt populär. Men under 1980-talet började försäljningssiffrorna att dala. Därefter såldes modellerna Dacia Pick Up, Dacia Drop Side och Dacia Double Cab enbart som parallella importbilar i Tyskland.
Efter återföreningen av Tyskland och tack vare en mer öppen EU-marknad började Dacia märka av en stigande konkurrens från andra tillverkare av lågprisbilar, vilket ledde till försämrad försäljning för Dacia.
Men genom ett samarbete mellan Dacia och franska Peugeot lyckade situationen åter igen stabiliseras. Samarbetet innebar bland annat att Dacia Nova år 1995 kunde lanseras som en imitation av Peugeot 309.
År 1999 tog Renault över hela Dacia. Ännu en gång utfördes en moderniseringsprocess som skulle få Dacia att börja tillverka marknadsorienterade motorer och erbjuda modeller med dieselmotorer. Under Renaults ledning vidareutvecklades modellen Nova till Dacia SupeRNova. Dacia Solenza började också att tillverkas ända fram till 2005.
Den efterföljande modellen till Solenza hette Dacia Logan, en modell inom den kompakta bilklassen som började tillverkas 2004.
Den välkända Dacia pickup från 1975 bana vägen för lanseringen av Dacia Logan år 2006. Modellen blev populär och Dacia lyckades nå stora framgångar på marknaden. Dacia Logan var utrustad med teknologi från en äldre Renault Clio.
Dacia introducerades officiellt på den tyska marknaden år 2005. Den moderna och samtidigt billiga bilmodellen Logan som dessutom var bränslesnål, blev en stor succé. År 2006 presenterades en version av Logan MCV, som än idag också finns tillgänglig.
När den lilla Dacia Sandero lanserades år 2008 var den rätt bil för sin tid. Trots den globala ekonomiska krisen var bilen med till att förbättra Dacias försäljningssiffror.
Modellerna som Dacia vidare introducerade på marknaden tillhörde inte längre småbilsklassen. År 2010 lanserades Dacia sin första SUV. Den kom till att heta Dacia Duster. Utöver Logan MCV, Sandero, Duster och Van Dacia Lodgy, har Dacia sedan 2012 också börjat tillverka lastbilar.
Succémodellen Dacia Sandero är fortfarande populär och det samma gäller för de nya SUV:en och i synnerhet toppmodellen Dacia Stepway.
År 2009/2010 var Dacia huvudsponsor för Hamburg-klubben FC St. Pauli. I ett samarbete med Renault är Dacia också aktivt involverad i den internationella motorsporten. Ett team med kvinnor från Renault deltog år 2014 i The Rallye Aïcha des Gazelles du Maroc. År 2016 slutade Dacia Duster bland topp 20 i Dakar-rallyt. Därutöver deltog ett Dacia-team år 2016 i Trophée Andros med en Dacia Lodgy.
Jaguar har genom åren fått bra resultat inom motorsporten. Inte minst i USA där de på 70-talet lyckades bryta Corvettes dominans.
År 1999 meddelade Jaguar att de ville delta i Formel 1 och på ett stort event i London januari år 2000, presenterades den nya Jaguar R1-racer. Efter en trög start fick Jaguar under Monaco Grand Prix 2001 sin första plats på podiet. Det var Eddie Irvine som körde sin Jaguar R2 hela vägen till en tredje plats. R2-bilen visade sig inte vara snabb nog och inför den nästkommande säsongen utvecklades istället en ny R3. Men motgångarna fortsatte, både team och förare byttes ut. Efter att Jaguar gett sitt förtroende till en ny R4-racer tog äventyret slut 2004, utan att ha uppnått någon ordentlig framgång i Formel-1.