Ska din Mercedes Benz på verkstad?
Jämför offerter på reparation och service till din Mercedes Benz
  • Få offerter från 281
  • Spara upp till 50%*
  • Boka tid online och få 3 års garanti
Få offerter
Därför bör du använda autobutler.se när din Mercedes Benz ska på verkstad
  • Du sparar upp till 50%* när du servar eller reparerar din Mercedes Benz genom Autobutler.
  • Jämför offerter från bilverkstäder nära dig
  • Alla verkstäder följer MRF:s reparationsvillkor.
  • Vi ger dig extra säkerhet med 3 års garanti på arbete och delar.
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online när det passar dig.
Få offerter

Jämför offerter på Mercedes Benz reparation och service

Pris på Mercedes Benz service och reparation

De genomsnittliga priserna och besparingarna för de visade bilmärkena baseras på olika modeller och år. Du måste därför skapa ett uppdrag och jämföra offerter för att se ditt faktiska pris och din besparing.
Uppdrag Genomsnittspris* Jämför och spara* Du sparar i genomsnitt*
AC 1590 kr 1162 kr 51 %
Andra uppdrag 4013 kr 2187 kr 43 %
Avgaser 12181 kr 2146 kr 24 %
Basservice 1718 kr 1357 kr 44 %
Batteri 3277 kr 925 kr 27 %
Besiktning & förberedelse 1753 kr 623 kr 17 %
Bilkontroll 803 kr 1477 kr 83 %
Bromsar 5276 kr 2210 kr 36 %
Dragkrok 11890 kr 3562 kr 26 %
Däck & hjul 1651 kr 349 kr 25 %
Däckförvaring 819 kr 20 kr 2 %
Elarbete 5120 kr 1257 kr 41 %
Felsökning 911 kr 1075 kr 63 %
Fjädring / stötdämpare 8627 kr 2481 kr 27 %
Hjulbyte 234 kr 168 kr 19 %
Hjulinställning 1272 kr 730 kr 35 %
Kamrem / Kamkedja 12789 kr 6657 kr 37 %
Koppling 11040 kr 4097 kr 26 %
Motor 8164 kr 3092 kr 33 %
Oljebyte 2081 kr 1009 kr 37 %
Service 5559 kr 2107 kr 30 %
Stenskott/byte av ruta/glasarbete 5447 kr 774 kr 12 %
Styrning 3381 kr 1840 kr 37 %
Växellåda/växelbyte 9664 kr 3713 kr 35 %

Service och reparation av Mercedes Benz

Mest populära service och reparationer

Just nu priser från 160 kr*
Spara i genomsnitt 62%*

Boka hjulbyte och spara pengar! Just nu priser från 160 kr*. Du sparar i genomsnitt 62%* på att jämföra offerter på autobutler.se. Få offerter och se ditt pris direkt!

Just nu priser från 399 kr*
Spara i snitt 67%*

Boka hjulbyte + förvaring online och spara pengar! Hitta en verkstad nära dig som kan förvara dina däck. Spara i genomsnitt 67%* på att jämföra offerter på autobutler.se. Se ditt pris direkt!

Spara i snitt 1757 kr*
Med stämpel i serviceboken

service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 32%* på att jämföra offerter, motsvarande 1757 kr*.

Just nu priser från 1219 kr*
Spara i genomsnitt 55%*

Få en basservice och kör säkert med din bil. Just nu priser från 1219 kr*. Inkluderar byte av olja och oljefilter, upp till 4 liter kvalitetsolja samt komplett genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter.

Omdömen om service och reparationer för Mercedes Benz

ungefär 4 timmar
Trevligt bemötande och snabb service
Johan B.
Mercedes-Benz GLC 220 D 4Matic (2017)
Klar snabbt och var med kvalitetsdelar, Bosch bromsskivor användes
Jonas M.
Mercedes-Benz C 200 CDI (2007)
Serviceinriktade
Alneng
Mercedes-Benz A 170 (2008)
Mercedes Benz

Mercedes-Benz (Daimler-Benz AG) grundades 1926 genom en sammanslagning av Daimler-Motoren-Gesellschaft och Benz & Cie. Fusionen av de två företagen inträffade under en historisk tid av framsteg inom bilindustrin, en period som dominerades av innovativa uppfinnare som Gottlieb Daimler, Carl Benz och Wilhelm Maybach.

Den första bilen lanseras

Wilhelm Maybach och Gottlieb Daimler träffades först år 1865 på en maskinfabrik i Reutlingen. Mötet blev starten till att de två ingenjörerna började uppfinna och utveckla motorer. Bland många experiment utmärkte den encylindriga motorn sig. Motorn fick smeknamnet ’grandfather’ eller ‘floor clock’ och blev den första motorn att skickades till försäljning.

Redan året efter tillverkades den första motorcykeln. Modellen kom till att kallas "Reitwagen", som översätts till en "bil" och konstruktionen inspirerades av en vanlig cykelmodell.

Därefter grundade Gottlieb Daimler Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG, Daimler Motors Corporation) tillsammans med Max Duttenhofer och Wilhelm Lorenz. Men på grund av konflikter och ett milt intresse lämnade Daimler och Maybach båda företagen ganska tidigt. År 1895 återvände de igen vilket blev en början på ekonomisk utveckling för Daimler-företaget.

Framgången berodde framförallt på att Maybach hade utvecklat en ny och förbättrad bältedriven motor, Phoenix-motorn. Den hade en specialpumpmunstycket och blev under lång tid den mest använda motortypen i bilindustrin.

Under de första åren som motoringenjör ställdes Carl Benz inför ett antal svåra utmaningar. Benz arbetade själv under ett antal år fram tills dess att Benz & Cie grundades år 1885. År 1886 utvecklade Benz den motoriserade och patenterade bilen ’Number 1’, som ofta kallas världens första riktiga bil.

Genombrottet kom i samband med de nya partnerna Ganß och Fischer. Benz var nu den näst största motortillverkaren i Tyskland och blev därmed vid sekelskiftet världens ledande biltillverkare vid

Under åren 1894 till 1901 lanserades den första serien av patenterade bilar. Den så kallade "Velo" tillverkades i cirka 1200 exemplar, och idag anses bilen vara Bens första stora framgång.

Lyxigare bilar

Sedan de första åren har historien om Mercedes varit tätt förankrat med motorsportens framväxt och utveckling. Det började med den österrikiska affärsmannen och återförsäljaren av Daimler-bilar, Emil Jellinek under synonymen Mercedes, som runt sekelskiftet deltog i den berömda tävlingen i Nice.

Mercedes var namnet på Jellineks dottern som han brukade använda vid registrering och sedan dess har namnet varit integrerat med Daimler-berättelsen. Emil Jellinek övertygade styrelsen för Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) om att bygga en bil med en helt ny motor under namnet Daimler-Mercedes.

Den första Daimler-Mercedes-modellen fick Jellinek ansvara för och kort därefter såldes 36 bilar till framförallt affärsmän som var tvungna att betala 153 000 mark för denna nyhet.

De bilmodeller som Daimler-Mercedes har producerat sedan dess har varit förankrade i lyx och överklass. I mer än 100 år har Mercedes lyckats hålla fast vid att Mercedes är något speciellt. Mercedes var det enda lyxmärket på bilmarknaden i många år.

Etablering av varumärket med en slående stjärnan

Bilarna från Daimler-Motoren-Gesellschaft blev alltmer populära vilket delvis berodde på resultat i en rad framgångsrika motorsporttävlingar. Historiskt sett var det också naturligt att namnet Mercedes redan hade varumärkesskyddats år 1902. Några år senare blev loggan med stjärnan också varumärkesskyddat. Den ikoniska Mercedes-stjärnan som idag är ett av världens mest kända varumärken, har tillhört företaget sedan 1909. Ursprungligen placerades stjärnan på kylpluggen, och den unika framkylningsfiguren symboliserade tre element: Motorisering på land, vatten och luft.

Från motorsport till globalt varumärke

På 1930-talet bidrog deltagandet och engagemanget i motorsport till at ge ökad berömmelse till det kända varumärket. Med deltagandet i tyska Grand Prix år 1932-1939 hamnade Mercedes's bil, Silver Arrow ("Silberpfeilen") på allas läppar. Manfred von Brauchitsch vann Berlin AVUS år 1932 i Berlin, där han körde i en silvergrå Mercedes vilket fick kommentatorn att kalla bilen för "silverpilen".

Efter andra världskriget fortsatte produktionen och det var framförallt i USA som handeln växte och därmed blev den viktigaste internationella marknaden. Utvecklingen blev extra tydlig på 1960-talet, men både Audi och BMW i Europa och Lexus i USA utvecklade bilar i lyxbilssegmentet utvecklade som för första gången på 1980-talet ledde till tuff hård konkurrens för Mercedes-Benz.

Trots konkurrensen lyckades Mercedes-Benz och Daimler behålla ledningen på den globala marknaden och 2015 uppnådde koncernen det bästa resultatet någonsin.

Mercedes når den större massan

Bilar från Mercedes Benz har genom åren nått många olika kundsegment. Deras produkter finns både inom kategorin för räddning- och polisbilar, skåpbilar och lastbilar, där Mercedes är starkt representerade. Detsamma gäller för personbilar, där exempelvis den klassiska taximodellen E-Klassen har varit en dominerande modell i Tyskland sedan 1984.

Mercedes Benz mini-bil, även kallad Smart, lanserades år 1998 designades av grundaren till Swatch, Nicolas G. Hayek, som dock gick i pension när den första Smart Fortwo rullade ut från fabriken.

Sedan dess har Smart tillverkats i åtta olika modeller. Från de minsta modellerna i A-klassen till T-modellen för turism och transport. Den klassiska Smart-bilen som framförallt är bekväma att köra i städerna har visat sig ha stor framgång i exempelvis Kina.

År 1997 introducerades den första framhjulsdrivna Mercedes-bilen på marknaden. A-klassen fick samtidigt mycket negativ uppmärksamhet efter att modellen tippat över på sidan när en evakueringsmanövrering gjordes under det Svenska Älgtestet.

Men vad som början blev en stor skandal och nedgång för Mercedes ledde vidare till ett antal förbättringar. Mercedes introducerade användningen av hårdare fjädrar och innovativa framsteg, som exempelvis det elektroniska stabilitetsprogrammet (ESP), vilket blev sedan blev standard i alla andra bilmodeller. Flera andra bilmärken introducerade liknande system, och den tippande A-klassen fick slutade istället med förbättring för trafiksäkerheten och inte bara för Mercedes men också för ett antal andra bilmärken.

De mest producerade och därmed de mest eftertraktade modellerna från Mercedes är C-klassen, E-klassen och S-klassen. Alla tre är klassiska bakhjulsdrivna modeller med frammonterad motor. Mercedes har genom åren utvidgat sin produktportfölj och har bland annat också skickat CLA Coupé och CLA Shooting till marknaden som efterträdare till GLA. Slutligen har Mercedes också tillverkat en SUV-modell.

Många år av motorsport

Mercedes-Benz började sin framgångsrika historia genom motorsport. Redan före första världskriget vann de sina första segrar, inklusive Frankrikes Grand Prix 1914 och Indianapolis 500 år 1915.

Redan under den perioden registrerades hastighetsregister. Till exempel med den så kallade "Blitzen-Benz" nådde en toppfart på 228,1 km/h.

Efter en fantastisk period med Silverpilen på 1930-talet återvände Mercedes med kraft till motorsporten på 1950-talet, där både Hermann Lang och Fritz Rieß blev vinnare i 24-timmarsloppet i Le Mans 1952. Mercedes lyckades också vinna i dåtidens version av Formel 1. En av de viktigaste var dubbelvinsterna i Grand Prix of France år 1954.

Men år 1955 blev det ett preliminärt stopp för Mercedes i motorsporten. Det hände efter en massiv olycka i Le Mans. Episoden som fortfarande betraktas som en av de allvarligaste katastroferna i motorsports historia som kostade 86 personers liv när Pierre Leveghs i en Mercedes och Lance Macklin i en Austin Healey krockade.

I början av 1980-talet försökte Mercedes återvända till motorsporten men efter några av misslyckade försök lyckades det äntligen delta i en rallytävling med en Mercedes 190-modell. Tävlingen var ett långdistanslopp och med en genomsnittlig hastighet på 247 km/h tog sig Mercedes igenom mer än 50 000 km på 201 timmar, 39 minuter och 43 sekunder. Det blev alltså tre världsrekord under Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) för Mercedes.

Detta blev början på en massproduktion av Mercedes 190E 2.3-16. Stor efterfrågan och fortsatt popularitet ökade i slutet av 1980-talet när Mercedes på allvar blev en del av den internationell motorsporten. År 1989 och 1990 vann Mercedes VM i en Sauber C9 och Mercedes Benz C11 med Jean-Louis Schlesser, liksom på 1990-talet då det blev många DTM-titlar med hjälp av sportdirektören Norbert Haug.

Mercedes gjorde också comeback inom Formel 1 med Norbert Haug. Framförallt åren 1993/1994 med laget Sauber-Mercedes efter 40 års frånvaro. Under prövningen av Monaco Grand Prix var en av lagets förare, Karl Wendler, involverad i en olycka vilket ledde till att Sauber och Mercedes teamsamarbete upplöstes.

Senare blev Mercedes en del av British McLaren-laget, ett samarbete som varade fram till 2010. Det var under en tid då stora förare som Mika Häkkinen och Heikki Kovalainen representerade McLaren och tillsammans med Mercedes vann VM i Formel 1 både 1998 och 1999. Senare blev Lewis Hamilton den stora föraren som vann VM 2008. År 2010 blev Nico Rosberg och Michael Schumacher förare för Mercedes: s egna Formel 1-lag, kallat Mercedes Grand Prix. År 2013 råkade Schumacher ut för en allvarlig skidolycka där han hamnade i koma i ett halvår och därefter genomgick rehabilitering.

I skrivande stund kör Lewis Hamilton och Valtterri Bottas för Mercedes. Hamilton fick en raketstart i sin Formula 1-karriär år 2007 då han nästan vann VM med bara 1 poäng från 1: a plats.