Ska din Mercedes Benz på verkstad?

Jämför offerter på reparation och service till din Mercedes Benz

4.5 (2 134)
  • Få offerter från 322
  • Spara upp till 60%*
  • Boka tid online och få 3 års garanti
Få offerter
Därför bör du använda autobutler.se när din Mercedes Benz ska på verkstad
Mercedes Benz
  • Du sparar upp till 60%* när du servar eller reparerar din Mercedes Benz genom Autobutler.
  • Jämför offerter från bilverkstäder nära dig
  • Alla verkstäder följer MRF:s reparationsvillkor.
  • Vi ger dig extra säkerhet med 3 års garanti på arbete och delar.
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online när det passar dig.
Få offerter

Jämför offerter på Mercedes Benz reparation och service

Pris på Mercedes Benz service och reparation

De genomsnittliga priserna och besparingarna för de visade bilmärkena baseras på olika modeller och år. Du måste därför skapa ett uppdrag och jämföra offerter för att se ditt faktiska pris och din besparing.
Uppdrag Spara i genomsnitt*
AC 1.400 kr / 56%
Andra uppdrag 1.952 kr / 39%
Avgaser 2.422 kr / 26%
Basservice 2.233 kr / 61%
Batteri 966 kr / 21%
Besiktning och förkontroll 1.432 kr / 74%
Bilservice 2.187 kr / 33%
Bilvård 814 kr / 68%
Bromsar 2.192 kr / 36%
Dragkrok 3.422 kr / 25%
Däck, hjul & hjulbyte 874 kr / 58%
Elarbete 1.667 kr / 34%
Felsökning 1.440 kr / 76%
Hjulbyte 517 kr / 58%
Hjulinställning 2.128 kr / 49%
Kamrem & kamkedja 5.294 kr / 33%
Koppling 5.031 kr / 30%
Motor 3.858 kr / 38%
Oljebyte 1.660 kr / 49%
Stenskott & glasarbete 2.592 kr / 28%
Styrning & underrede 2.533 kr / 45%
Stötdämpare & fjädring 2.746 kr / 31%
Tillbehör och extrautrustning 2.615 kr / 39%
Växellåda 6.843 kr / 32%

Service och reparation av Mercedes Benz

Mest populära service och reparationer

Just nu priser från 157 kr*
4.6 (8 235)
Spara i snitt 56%*

Beställ ett hjulbyte online. Du får bytt hjul, kontroll av däcktrycket och en visuell kontroll av bl.a. bromsarna. Kom ihåg att ta med hjul som ska monteras.

Just nu priser från 500 kr*
4.6 (248)
Spara i snitt 60%*

Beställ ett däckbyte online. Du får bytt däck på dina fälgar, hjulbyte och kontroll av däckmönster och bromsar. Kom ihåg att ta med däck som ska monteras.

Spara i snitt 1 942 kr*
4.6 (18 743)
Med stämpel i serviceboken

Beställ en service med stämpel i serviceboken. Du får en komplett genomgång av din bil efter tillverkarens föreskrifter. Verkstaden byter ut alla nödvändiga delar så att bilens garanti skyddas.

Just nu priser från 813 kr*
4.6 (3 089)
Spara i genomsnitt 57%*

Beställ ditt oljebyte online. Du får tömt bilens gamla olja och bilen fylls upp med 4 liter kvalitetsolja. Verkstaden byter även ditt oljefilter och ser till att göra sig av med den gamla oljan.

Omdömen om service och reparationer för Mercedes Benz

Grödinge Autocenter
10 dagar
Bästa nya VERKSTÄD
Arjan D.
Mercedes-Benz B200 CDI (2012)
Mecanika Autoservice AB
11 dagar
Helt ok.
Ercan
Mercedes-Benz C 220 CDI (2013)
MI Fordonsteknik
11 dagar
Nöjd med arbetet som gjordes, dock en service lampa som skulle kunnas ha släckts.
Magnus W.
Mercedes-Benz ML 300 CDI 4MATIC (2009)
Mercedes Benz

Mercedes-Benz (Daimler-Benz AG) grundades 1926 genom en sammanslagning av Daimler-Motoren-Gesellschaft och Benz & Cie. Fusionen av de två företagen inträffade under en historisk tid av framsteg inom bilindustrin, en period som dominerades av innovativa uppfinnare som Gottlieb Daimler, Carl Benz och Wilhelm Maybach.

Den första bilen lanseras

Wilhelm Maybach och Gottlieb Daimler träffades först år 1865 på en maskinfabrik i Reutlingen. Mötet blev starten till att de två ingenjörerna började uppfinna och utveckla motorer. Bland många experiment utmärkte den encylindriga motorn sig. Motorn fick smeknamnet ’grandfather’ eller ‘floor clock’ och blev den första motorn att skickades till försäljning.

Redan året efter tillverkades den första motorcykeln. Modellen kom till att kallas "Reitwagen", som översätts till en "bil" och konstruktionen inspirerades av en vanlig cykelmodell.

Därefter grundade Gottlieb Daimler Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG, Daimler Motors Corporation) tillsammans med Max Duttenhofer och Wilhelm Lorenz. Men på grund av konflikter och ett milt intresse lämnade Daimler och Maybach båda företagen ganska tidigt. År 1895 återvände de igen vilket blev en början på ekonomisk utveckling för Daimler-företaget.

Framgången berodde framförallt på att Maybach hade utvecklat en ny och förbättrad bältedriven motor, Phoenix-motorn. Den hade en specialpumpmunstycket och blev under lång tid den mest använda motortypen i bilindustrin.

Under de första åren som motoringenjör ställdes Carl Benz inför ett antal svåra utmaningar. Benz arbetade själv under ett antal år fram tills dess att Benz & Cie grundades år 1885. År 1886 utvecklade Benz den motoriserade och patenterade bilen ’Number 1’, som ofta kallas världens första riktiga bil.

Genombrottet kom i samband med de nya partnerna Ganß och Fischer. Benz var nu den näst största motortillverkaren i Tyskland och blev därmed vid sekelskiftet världens ledande biltillverkare vid

Under åren 1894 till 1901 lanserades den första serien av patenterade bilar. Den så kallade "Velo" tillverkades i cirka 1200 exemplar, och idag anses bilen vara Bens första stora framgång.

Lyxigare bilar

Sedan de första åren har historien om Mercedes varit tätt förankrat med motorsportens framväxt och utveckling. Det började med den österrikiska affärsmannen och återförsäljaren av Daimler-bilar, Emil Jellinek under synonymen Mercedes, som runt sekelskiftet deltog i den berömda tävlingen i Nice.

Mercedes var namnet på Jellineks dottern som han brukade använda vid registrering och sedan dess har namnet varit integrerat med Daimler-berättelsen. Emil Jellinek övertygade styrelsen för Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) om att bygga en bil med en helt ny motor under namnet Daimler-Mercedes.

Den första Daimler-Mercedes-modellen fick Jellinek ansvara för och kort därefter såldes 36 bilar till framförallt affärsmän som var tvungna att betala 153 000 mark för denna nyhet.

De bilmodeller som Daimler-Mercedes har producerat sedan dess har varit förankrade i lyx och överklass. I mer än 100 år har Mercedes lyckats hålla fast vid att Mercedes är något speciellt. Mercedes var det enda lyxmärket på bilmarknaden i många år.

Etablering av varumärket med en slående stjärnan

Bilarna från Daimler-Motoren-Gesellschaft blev alltmer populära vilket delvis berodde på resultat i en rad framgångsrika motorsporttävlingar. Historiskt sett var det också naturligt att namnet Mercedes redan hade varumärkesskyddats år 1902. Några år senare blev loggan med stjärnan också varumärkesskyddat. Den ikoniska Mercedes-stjärnan som idag är ett av världens mest kända varumärken, har tillhört företaget sedan 1909. Ursprungligen placerades stjärnan på kylpluggen, och den unika framkylningsfiguren symboliserade tre element: Motorisering på land, vatten och luft.

Från motorsport till globalt varumärke

På 1930-talet bidrog deltagandet och engagemanget i motorsport till at ge ökad berömmelse till det kända varumärket. Med deltagandet i tyska Grand Prix år 1932-1939 hamnade Mercedes's bil, Silver Arrow ("Silberpfeilen") på allas läppar. Manfred von Brauchitsch vann Berlin AVUS år 1932 i Berlin, där han körde i en silvergrå Mercedes vilket fick kommentatorn att kalla bilen för "silverpilen".

Efter andra världskriget fortsatte produktionen och det var framförallt i USA som handeln växte och därmed blev den viktigaste internationella marknaden. Utvecklingen blev extra tydlig på 1960-talet, men både Audi och BMW i Europa och Lexus i USA utvecklade bilar i lyxbilssegmentet utvecklade som för första gången på 1980-talet ledde till tuff hård konkurrens för Mercedes-Benz.

Trots konkurrensen lyckades Mercedes-Benz och Daimler behålla ledningen på den globala marknaden och 2015 uppnådde koncernen det bästa resultatet någonsin.

Mercedes når den större massan

Bilar från Mercedes Benz har genom åren nått många olika kundsegment. Deras produkter finns både inom kategorin för räddning- och polisbilar, skåpbilar och lastbilar, där Mercedes är starkt representerade. Detsamma gäller för personbilar, där exempelvis den klassiska taximodellen E-Klassen har varit en dominerande modell i Tyskland sedan 1984.

Mercedes Benz mini-bil, även kallad Smart, lanserades år 1998 designades av grundaren till Swatch, Nicolas G. Hayek, som dock gick i pension när den första Smart Fortwo rullade ut från fabriken.

Sedan dess har Smart tillverkats i åtta olika modeller. Från de minsta modellerna i A-klassen till T-modellen för turism och transport. Den klassiska Smart-bilen som framförallt är bekväma att köra i städerna har visat sig ha stor framgång i exempelvis Kina.

År 1997 introducerades den första framhjulsdrivna Mercedes-bilen på marknaden. A-klassen fick samtidigt mycket negativ uppmärksamhet efter att modellen tippat över på sidan när en evakueringsmanövrering gjordes under det Svenska Älgtestet.

Men vad som början blev en stor skandal och nedgång för Mercedes ledde vidare till ett antal förbättringar. Mercedes introducerade användningen av hårdare fjädrar och innovativa framsteg, som exempelvis det elektroniska stabilitetsprogrammet (ESP), vilket blev sedan blev standard i alla andra bilmodeller. Flera andra bilmärken introducerade liknande system, och den tippande A-klassen fick slutade istället med förbättring för trafiksäkerheten och inte bara för Mercedes men också för ett antal andra bilmärken.

De mest producerade och därmed de mest eftertraktade modellerna från Mercedes är C-klassen, E-klassen och S-klassen. Alla tre är klassiska bakhjulsdrivna modeller med frammonterad motor. Mercedes har genom åren utvidgat sin produktportfölj och har bland annat också skickat CLA Coupé och CLA Shooting till marknaden som efterträdare till GLA. Slutligen har Mercedes också tillverkat en SUV-modell.

Många år av motorsport

Mercedes-Benz började sin framgångsrika historia genom motorsport. Redan före första världskriget vann de sina första segrar, inklusive Frankrikes Grand Prix 1914 och Indianapolis 500 år 1915.

Redan under den perioden registrerades hastighetsregister. Till exempel med den så kallade "Blitzen-Benz" nådde en toppfart på 228,1 km/h.

Efter en fantastisk period med Silverpilen på 1930-talet återvände Mercedes med kraft till motorsporten på 1950-talet, där både Hermann Lang och Fritz Rieß blev vinnare i 24-timmarsloppet i Le Mans 1952. Mercedes lyckades också vinna i dåtidens version av Formel 1. En av de viktigaste var dubbelvinsterna i Grand Prix of France år 1954.

Men år 1955 blev det ett preliminärt stopp för Mercedes i motorsporten. Det hände efter en massiv olycka i Le Mans. Episoden som fortfarande betraktas som en av de allvarligaste katastroferna i motorsports historia som kostade 86 personers liv när Pierre Leveghs i en Mercedes och Lance Macklin i en Austin Healey krockade.

I början av 1980-talet försökte Mercedes återvända till motorsporten men efter några av misslyckade försök lyckades det äntligen delta i en rallytävling med en Mercedes 190-modell. Tävlingen var ett långdistanslopp och med en genomsnittlig hastighet på 247 km/h tog sig Mercedes igenom mer än 50 000 km på 201 timmar, 39 minuter och 43 sekunder. Det blev alltså tre världsrekord under Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) för Mercedes.

Detta blev början på en massproduktion av Mercedes 190E 2.3-16. Stor efterfrågan och fortsatt popularitet ökade i slutet av 1980-talet när Mercedes på allvar blev en del av den internationell motorsporten. År 1989 och 1990 vann Mercedes VM i en Sauber C9 och Mercedes Benz C11 med Jean-Louis Schlesser, liksom på 1990-talet då det blev många DTM-titlar med hjälp av sportdirektören Norbert Haug.

Mercedes gjorde också comeback inom Formel 1 med Norbert Haug. Framförallt åren 1993/1994 med laget Sauber-Mercedes efter 40 års frånvaro. Under prövningen av Monaco Grand Prix var en av lagets förare, Karl Wendler, involverad i en olycka vilket ledde till att Sauber och Mercedes teamsamarbete upplöstes.

Senare blev Mercedes en del av British McLaren-laget, ett samarbete som varade fram till 2010. Det var under en tid då stora förare som Mika Häkkinen och Heikki Kovalainen representerade McLaren och tillsammans med Mercedes vann VM i Formel 1 både 1998 och 1999. Senare blev Lewis Hamilton den stora föraren som vann VM 2008. År 2010 blev Nico Rosberg och Michael Schumacher förare för Mercedes: s egna Formel 1-lag, kallat Mercedes Grand Prix. År 2013 råkade Schumacher ut för en allvarlig skidolycka där han hamnade i koma i ett halvår och därefter genomgick rehabilitering.

I skrivande stund kör Lewis Hamilton och Valtterri Bottas för Mercedes. Hamilton fick en raketstart i sin Formula 1-karriär år 2007 då han nästan vann VM med bara 1 poäng från 1: a plats.