Prova själv. Spara pengar.
Få offerterSuzuki etablerades i Tokyo 1909. I början tillverkade företaget vävmaskiner men efter att de noterats på börsen år 1920 började den japanska verksamheten att tillverka bilar.
Uppdrag | Genomsnittspris | Min. - max. | |
---|---|---|---|
AC | 1099 kr | 938 kr - 2237 kr | Få offerter |
Andra uppdrag | 4830 kr | 2630 kr - 6840 kr | Få offerter |
Avgaser | 5344 kr | 2430 kr - 8394 kr | Få offerter |
Batteri | 1662 kr | 1471 kr - 1907 kr | Få offerter |
Besiktning | 376 kr | 375 kr - 433 kr | Få offerter |
Bilvård | 1801 kr | 1289 kr - 2532 kr | Få offerter |
Bromsar | 3806 kr | 1325 kr - 6357 kr | Få offerter |
Dragkrok | 7878 kr | 7016 kr - 8900 kr | Få offerter |
Däck & hjul | 2796 kr | 914 kr - 5414 kr | Få offerter |
Däckförvaring | 1164 kr | 1164 kr - 1164 kr | Få offerter |
Elarbete | 6472 kr | 895 kr - 10539 kr | Få offerter |
Felsökning | 816 kr | 539 kr - 1068 kr | Få offerter |
Fjädring / stötdämpare | 5510 kr | 621 kr - 7835 kr | Få offerter |
Hjulinställning | 1239 kr | 1239 kr - 1239 kr | Få offerter |
Kamrem / Kamkedja | 9749 kr | 5142 kr - 13062 kr | Få offerter |
Koppling | 8088 kr | 6281 kr - 10190 kr | Få offerter |
Lack- och måleriarbete | 4414 kr | 3789 kr - 5039 kr | Få offerter |
Motor | 3531 kr | 789 kr - 14582 kr | Få offerter |
Oljebyte | 1705 kr | 1480 kr - 1969 kr | Få offerter |
Rostskydd / underredsbehandling | 5427 kr | 4500 kr - 6339 kr | Få offerter |
Service | 3254 kr | 2409 kr - 4287 kr | Få offerter |
Skadearbete | 3690 kr | 3040 kr - 6515 kr | Få offerter |
Stenskott/byte av ruta/glasarbete | 5558 kr | 4390 kr - 6809 kr | Få offerter |
Styrning | 1939 kr | 570 kr - 3273 kr | Få offerter |
Tillbehör och bilutrustning | 8624 kr | 3802 kr - 11802 kr | Få offerter |
Växellåda/växelbyte | 3757 kr | 1102 kr - 7194 kr | Få offerter |
Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via autobutler.se och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.
Den första prototypen lanserades år 1937. Modellen tillverkades som en kopia av Austin 7, som presenterades i England redan år 1909. Det var Suzukis grundare, Michio Suzuki som hade importerat en Austin 7 för kunna studera hur bilen hade byggts. Denna fältstudie utfördes för att Suzuki skulle kunna producera sin egna bil och därmed möta den ökande efterfrågan på bilar i Japan.
Suzuki började gradvis att producera fler och fler bilar men början på andra världskriget satte dock stopp för biltillverkningen och ledde istället till fler orders på utrustningen för militären.
Efter krigets slut återetableras de förstörda fabrikerna men istället för att producera bilar bytte Suzuki inriktning och började tillverka lantbruksmaskiner och värmare.
Från och med år 1952 tog Suzuki återigen sig in på marknaden för motorfordon. Först tillverkades ett antal motordrivna cyklar, såsom Powerfree från 1952, DiamondFree från 1953 och MiniFree från 1954. Ganska snart därefter kom den första motorcykeln, vilket snabbt kom till att bli ett kärnverksamhetsområde för Suzuki.
Propduktionssuccén för motorfordon ledde till att tillverkningen av vävmaskiner tog slut. Under samma tid såldes den första motorcykeln Colleda i en ny och förbättrad version med större motor.
Gradvis lyckades Suzuki hitta fotfäste på marknaden för motorfordon och år 1954 bytte företaget namn till Suzuki Motor Corporation.
Suzulight var namnet på Suzukis första egentillverkade bil och med den lyckades Suzuki etablera sitt namn inom den japanska bilindustrin på allvar.
Den tvåcylindriga bilen kunde börja köras på vägarna år 1955. Modellen tillhörde Kei-Car-klassen. Det var en så kallad "lätt mobil", det vill säga en liten biltyp som redan spelade en stor roll på den japanska marknaden.
Suzulight tillverkades fram till år 1969 och idag utgör dessa mini- eller småbilar en tredjedel av alla bilar i Japan.
År 1962 lanserades Suzuki Fronte, efterträdare till Suzulight TL Van. Den unika "notchback-versionen" var utrustad med en bakmonterad motor. Modellen utvecklades ända fram till 1976.
Fram till 1960 och 1970-talet märktes en tydlig tendens om att biltillverkare både i Europa och USA började bygga större modeller. Men på Suzuki fortsatte man att bygga mindre modeller och även små minibussar. År 1961 släppte Suzuki den första minibussen Suzuki Carry, en modell som påminde lite om en lastbil. Bilen tillverkas än idag fast i en nyare och mer uppdaterad version. Inom kategorin för mindre lastbilar eller skåpbilar tävlar Suzuki mot Honda för att säkra marknadsandelar.
Under 1960-talet lyckades Suzuki också ta sig in på den globala bilmarknaden. År 1963 öppnade Suzuki en filial i USA och redan 1969 kunde Suzukis motorcyklar köpas i Tyskland. Från och med 1981 började Suzukis bilar också säljas i Tyskland.
De första fyrhjulsdrivna Suzuki-modellerna lanserades 1968. Modellerna producerades genom ett licensavtal med den japanska biltillverkaren Hope Motor Company.
Försäljningen av terrängfordonet HopeStar ON360 även kallad LJ 80, gjordes genom Suzuki. År 1970 kom den första fyrhjulsdrivna modellen med tvåtaktsmotor. Den kallades Suzuki LJ10. Ursprungligen var planen att modellen främst skulle säljas på den australiska marknaden. LJ10 banade också vägen för den senare framgångsrika Suzuki Jimny vilken ledde till ett stort genombrott för Suzuki. I Europa var denna modell endast tillgänglig år 1998, men Suzukis SJ-modeller hade funnits på den europeiska marknaden sedan 1982.
1980 började Suzuki att etablera sig på den tyska marknaden. Men trots att det var som en nystart för den japanska biltillverkaren blev framförallt 1981 ett avgörande år för Suzuki. Då inleddes nämligen ett samarbetsavtal med både General Motors och Isuzu. Den sistnämnda var en annan japansk biltillverkare med huvudkontor i Tokyo.
Samarbetet resulterade i lanseringen av Opel Agila och senare även Suzuki Splash (2008).
Modellen Alto från 1979 var den lilla bilen som Suzuki lanserade på den tyska marknaden 1981. År 2011 avrundades Suzukis totala försäljningssiffror till 10 miljoner. Efterträdaren till Suzuki LJ80 hette Suzuki SJ410 och började säljas på den tyska marknaden 1982. Modellen hade endast en enlitersmotor med 33 kW (45 hk) och en fyrstegs växellåda.
Idag är Suzuki framförallt kända för att vara en av världens största tillverkare av motorcyklar. Den japanska fordonstillverkaren har dock specialiserat sig på kategorier för minibussar och kompakta terrängmodeller, där Suzuki lyckats etablera ett gott rykte. I samband med den ständiga utvecklingen av Jimny-modellen har SUV:en Suzuki Ignis från år 2016 tillverkats i en tredje utgåva. Suzuki Ignis är designad som en efterträdare till Suzuki SX4, en bil som är ett mellanting mellan en SUV och en skåpbil.
Suzuki Vitara som funnits sedan 1988 anses vara Suzukis “riktiga SUV”
Suzuki Celerio är en efterträdare till Suzuki Alto och Suzuki Splash och båda modellerna har funnits tillgängliga på den tyska marknaden sedan 2014.
Även Suzuki Swift har funnits på marknaden för små- och småbilar sedan 1984 och den kompakta Baleno-klassen är idag också en del av Suzukis sortimentet.
Offerter som är förmedlade via autobutler.se skall uppfylla MRFs reparationsvillkor, som bl.a. försäkrar dig att priset inte avviker från det avtalade.
Vi säkrar dig tre års garanti på all service- och reparationsarbete.
Med prisgaranti på alla uppdrag kan du vara säker på att du alltid får ett bra pris.
Få en egen mekaniker hos autobutler.se som kan hjälpa med kontakten med verkstaden.
Vi har 236 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.
Få offerter