För att ge dig en bättre upplevelse, spar vi information om ditt besök på Autobutler.se. Läs mer

Ska din Suzuki på verkstad?

Hämta 3 offerter på reparationer, service eller tillbehör till din Suzuki

  • Spara upp till 40% på verkstadsräkningen
  • Prisgaranti på alla uppdrag
  • Trygghet med MRF reparationsavtal
  • Snabbt och enkelt att använda, det tar bara 2 min!

Prova själv! Det är gratis och ej bindande Få 3 offerter nu

Få 3 offerter nu
2 års garanti på din bilreparation
Din säkerhet för kvalitetsarbete
Prisgaranti på alla uppdrag
Fått ett billigare pris? Vi matchar det

Så fungerar det

1

Få 3 offerter

Förklara vad som ska göras på din bil och få 3 offerter.
2

Välj offert och boka tid

Jämför offerter på pris, avstånd, omdömen och boka en tid online.
3

Kör till verkstaden

Få din bil reparerad utan överraskningar.

Suzuki

Suzuki etablerades i Tokyo 1909. I början tillverkade företaget vävmaskiner men efter att de noterats på börsen år 1920 började den japanska verksamheten att tillverka bilar.

Inspiration från Europa

Den första prototypen lanserades år 1937. Modellen tillverkades som en kopia av Austin 7, som presenterades i England redan år 1909. Det var Suzukis grundare, Michio Suzuki som hade importerat en Austin 7 för kunna studera hur bilen hade byggts. Denna fältstudie utfördes för att Suzuki skulle kunna producera sin egna bil och därmed möta den ökande efterfrågan på bilar i Japan.

Från bilar till lantbruksmaskiner

Suzuki började gradvis att producera fler och fler bilar men början på andra världskriget satte dock stopp för biltillverkningen och ledde istället till fler orders på utrustningen för militären.

Efter krigets slut återetableras de förstörda fabrikerna men istället för att producera bilar bytte Suzuki inriktning och började tillverka lantbruksmaskiner och värmare.

Första motorcykeln

Från och med år 1952 tog Suzuki återigen sig in på marknaden för motorfordon. Först tillverkades ett antal motordrivna cyklar, såsom Powerfree från 1952, DiamondFree från 1953 och MiniFree från 1954. Ganska snart därefter kom den första motorcykeln, vilket snabbt kom till att bli ett kärnverksamhetsområde för Suzuki.

Propduktionssuccén för motorfordon ledde till att tillverkningen av vävmaskiner tog slut. Under samma tid såldes den första motorcykeln Colleda i en ny och förbättrad version med större motor.

Är ingen bilexpert men roliga killar som verkade kunna sitt. Bilen är piggare än på länge efter s...
Simon J.
Suzuki Swift (2007)
Vänligt bemötande, bra service!!
Elsie L.
Suzuki SX4 (2015)
Bra med gratis lånebil
Per-åke L.
Suzuki SX4 (2012)

Tillbaka till biltillverkning

Gradvis lyckades Suzuki hitta fotfäste på marknaden för motorfordon och år 1954 bytte företaget namn till Suzuki Motor Corporation.

Suzulight var namnet på Suzukis första egentillverkade bil och med den lyckades Suzuki etablera sitt namn inom den japanska bilindustrin på allvar.

Den tvåcylindriga bilen kunde börja köras på vägarna år 1955. Modellen tillhörde Kei-Car-klassen. Det var en så kallad "lätt mobil", det vill säga en liten biltyp som redan spelade en stor roll på den japanska marknaden.

Suzulight tillverkades fram till år 1969 och idag utgör dessa mini- eller småbilar en tredjedel av alla bilar i Japan.

Över 400.000 andra bilägare

har redan fått 3 offerter på bilreparationer. Gratis och ej bindande.

Få 3 offerter

Fokus på små modeller

År 1962 lanserades Suzuki Fronte, efterträdare till Suzulight TL Van. Den unika "notchback-versionen" var utrustad med en bakmonterad motor. Modellen utvecklades ända fram till 1976.

Fram till 1960 och 1970-talet märktes en tydlig tendens om att biltillverkare både i Europa och USA började bygga större modeller. Men på Suzuki fortsatte man att bygga mindre modeller och även små minibussar. År 1961 släppte Suzuki den första minibussen Suzuki Carry, en modell som påminde lite om en lastbil. Bilen tillverkas än idag fast i en nyare och mer uppdaterad version. Inom kategorin för mindre lastbilar eller skåpbilar tävlar Suzuki mot Honda för att säkra marknadsandelar.

Suzuki blir ett globalt namn

Under 1960-talet lyckades Suzuki också ta sig in på den globala bilmarknaden. År 1963 öppnade Suzuki en filial i USA och redan 1969 kunde Suzukis motorcyklar köpas i Tyskland. Från och med 1981 började Suzukis bilar också säljas i Tyskland.

De första fyrhjulsdrivna Suzuki-modellerna lanserades 1968. Modellerna producerades genom ett licensavtal med den japanska biltillverkaren Hope Motor Company.

Försäljningen av terrängfordonet HopeStar ON360 även kallad LJ 80, gjordes genom Suzuki. År 1970 kom den första fyrhjulsdrivna modellen med tvåtaktsmotor. Den kallades Suzuki LJ10. Ursprungligen var planen att modellen främst skulle säljas på den australiska marknaden. LJ10 banade också vägen för den senare framgångsrika Suzuki Jimny vilken ledde till ett stort genombrott för Suzuki. I Europa var denna modell endast tillgänglig år 1998, men Suzukis SJ-modeller hade funnits på den europeiska marknaden sedan 1982.

Suzuki går ihop med General Motors

1980 började Suzuki att etablera sig på den tyska marknaden. Men trots att det var som en nystart för den japanska biltillverkaren blev framförallt 1981 ett avgörande år för Suzuki. Då inleddes nämligen ett samarbetsavtal med både General Motors och Isuzu. Den sistnämnda var en annan japansk biltillverkare med huvudkontor i Tokyo.
Samarbetet resulterade i lanseringen av Opel Agila och senare även Suzuki Splash (2008).

Modellen Alto från 1979 var den lilla bilen som Suzuki lanserade på den tyska marknaden 1981. År 2011 avrundades Suzukis totala försäljningssiffror till 10 miljoner. Efterträdaren till Suzuki LJ80 hette Suzuki SJ410 och började säljas på den tyska marknaden 1982. Modellen hade endast en enlitersmotor med 33 kW (45 hk) och en fyrstegs växellåda.

Bilar för stan och landet

Idag är Suzuki framförallt kända för att vara en av världens största tillverkare av motorcyklar. Den japanska fordonstillverkaren har dock specialiserat sig på kategorier för minibussar och kompakta terrängmodeller, där Suzuki lyckats etablera ett gott rykte. I samband med den ständiga utvecklingen av Jimny-modellen har SUV:en Suzuki Ignis från år 2016 tillverkats i en tredje utgåva. Suzuki Ignis är designad som en efterträdare till Suzuki SX4, en bil som är ett mellanting mellan en SUV och en skåpbil.
Suzuki Vitara som funnits sedan 1988 anses vara Suzukis “riktiga SUV”

Suzuki Celerio är en efterträdare till Suzuki Alto och Suzuki Splash och båda modellerna har funnits tillgängliga på den tyska marknaden sedan 2014.

Även Suzuki Swift har funnits på marknaden för små- och småbilar sedan 1984 och den kompakta Baleno-klassen är idag också en del av Suzukis sortimentet.

Fördelar med Autobutler

MRFs reparationsvillkor

Offerter som är förmedlade via Autobutler skall uppfylla MRFs reparationsvillkor, som bl.a. försäkrar dig att priset inte avviker från det avtalade.

Läs mer om MRF Reparationsvillkor

2 års extra garanti

Vi säkrar dig två års garanti på all service- och reparationsarbete.

Läs mer om två års garanti

Prisgaranti

Med prisgaranti på alla uppdrag är du säker på att alltid får det bästa priset.

Läs mer om prisgaranti

Gratis rådgivning

Få en egen mekaniker hos Autobutler som kan hjälpa med kontakten med verkstaden.

Ring (gratis) på Tlf. 08-34 92 90

Sveriges bästa verkstäder

Få 3 offerter från verkstäder nära dig

Vi har 212 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.

Få offerter nu