Jämför offerter på Subaru reparation och service
Uppdrag | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|---|
AC | 1 472 SEK | 57% | |
Andra uppdrag | 1 631 SEK | 30% | |
Avgaser | 2 372 SEK | 19% | |
Basservice | 1 918 SEK | 58% | |
Bromsar | 1 195 SEK | 30% | |
Dragkrok | 5 496 SEK | 41% | |
Däck, hjul & hjulbyte | 693 SEK | 48% | |
Felsökning | 1 464 SEK | 74% | |
Fjädring / stötdämpare | 1 902 SEK | 25% | |
Hjulbyte | 264 SEK | 49% | |
Hjulinställning | 3 240 SEK | 55% | |
Kamrem / Kamkedja | 3 191 SEK | 26% | |
Koppling | 4 209 SEK | 33% | |
Motor | 7 551 SEK | 33% | |
Oljebyte | 1 808 SEK | 60% | |
Service | 2 207 SEK | 37% | |
Styrning | 1 165 SEK | 30% | |
Växellåda/växelbyte | 4 320 SEK | 16% |
Boka hjulbyte och spara pengar! Priser från 125 kr*. Spara i genomsnitt 54%* på att jämföra offerter på autobutler.se. Få offerter och se ditt pris direkt!
Boka däckbyte och spara i genomsnitt 60%*. Byt och avbalansera dina däck enkelt, snabbt och nära dig. Just nu priser från 563 kr*. Få offerter på däckbyte!
Få service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 35%* på att jämföra offerter, motsvarande 1 992 kr*.
Få en basservice och kör säkert med din bil. Just nu priser från 937 kr*. Inkluderar byte av olja och oljefilter, upp till 4 liter kvalitetsolja samt komplett genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter.
Subaru är en japansk biltillverkare som grundades år 1953. Namnet på märket valdes inte av en slump, eftersom det betyder "att komma samman" på japanska. Faktum är att dess logotyp, som representerar sex stjärnor, återspeglar föreningen av sex företag i Fuji Heavy Industries-gruppen - Subarus moderbolag.
I februari året därpå, år 1954, presenterade Fuji Heavy Industries-gruppen sin första prototyp, Subaru P-1 eller 1500. Den första japanska bilen med självbärande kaross.
Några år senare, 1958, lanserade Subaru sin första serietillverkade bil, den lilla 360:an. Tack vare sin expertis inom flygbranschen tilltalade modellen 360 dessa användare genom ett rimligt pris och en tjänstevikt på endast 385 kg. Så stor var dess framgång att modell 360 skulle importeras till USA 1968, och produceras fram till 1970 med totalt 400 000 producerade bilar.
Motorsport har i hög grad bidragit till framgången för Subaru. Faktum är att den japanska tillverkaren deltog i World Rally Championship för första gången år 1990 med Subaru Legacy. Märkets debut i rally var lovande, då Subaru året efter tar 2:a plats i Rally Sweden, och år 1993 tar märket sin första seger i Rally New Zealand.
Det var dock 1993 som allt förändrades, när märket bestämde sig för att ersätta Subaru Legacy i World Rally Championship med en helt ny modell som skulle bli ikonisk, Subaru Impreza. Tack vare en lägre vikt och en kortare hjulbas besitter Impreza mycket bättre smidighet än Subaru Legacy, trots att den är utrustad med samma motor.
Med modellen Impreza vann Subaru tre raka konstruktörstitlar: 1995, 1996 och 1997, och därefter tre förartitlar med legender som Colin McRae 1995, Richard Burns 2001 och norrmannen Petter Solberg 2003.
Alla dessa segrar och titlar i World Rally Championship skulle komma att bidra till en förändrad bild av märket, som fram till dess sågs som ett relativt tråkigt märke, med modeller kända mer för sin hållbarhet än sin prestation.
Innovation är kärnan i Subarus strategi. Det är faktiskt det första bilmärket som integrerar fyrhjulsdrift i ett produktionsfordon. Denna teknik kallas allmänt för fyrhjulsdrift.
Fyrhjulsdrift skulle komma att bli ett av Subarus varumärken, eftersom det skulle utrusta de flesta av tillverkarens modeller.