För att ge dig en bättre upplevelse sparar vi information om ditt besök på Autobutler.se. Läs mer
Ska din Škoda på verkstad?

Hämta 3 offerter på reparationer, service eller tillbehör till din Škoda

  • Spara upp till 40% på verkstadsräkningen
  • Prisgaranti på alla uppdrag
  • Trygghet med MRF reparationsavtal
  • Snabbt och enkelt att använda, det tar bara 2 min!

Prova själv. Spara pengar.

Få 3 offerter
3 års garanti på din bilreparation
3 års garanti på din bilreparation

Din säkerhet för kvalitetsarbete
Läs mer

Prisgaranti på alla uppdrag
Prisgaranti på alla uppdrag

Fått ett billigare pris? Vi matchar det
Läs mer

Så fungerar det

1

Få 3 offerter

Förklara vad som ska göras på din bil och få 3 offerter.
2

Välj offert och boka tid

Jämför offerter på pris, avstånd, omdömen.
3

Kör till verkstaden

Få din bil reparerad utan överraskningar.

Škoda

Den tjeckiska biltillverkaren grundades år 1895 som Laurin & Klement och även om fabriken enbart producerade cyklar i början så räknas Laurin & Klement (idag Škoda) vara en av världens första biltillverkare.

Priser på reparationer för Škoda

På Autobutler tror vi på transparens och rättvisa priser. Därför kan du här se genomsnittspriser för olika reparationer och hur mycket du kan spara på att jämföra offerter.

Uppdrag Genomsnittspris Min. - max.
AC 1049 kr 938 kr - 1538 kr Få 3 offerter
Andra uppdrag 3214 kr 989 kr - 5070 kr Få 3 offerter
Avgaser 3449 kr 475 kr - 9087 kr Få 3 offerter
Batteri 789 kr 400 kr - 1417 kr Få 3 offerter
Besiktning 1104 kr 539 kr - 2010 kr Få 3 offerter
Bilvård 1139 kr 664 kr - 2456 kr Få 3 offerter
Bromsar 3391 kr 1850 kr - 5953 kr Få 3 offerter
Dragkrok 8278 kr 6479 kr - 9903 kr Få 3 offerter
Däck & hjul 909 kr 280 kr - 4289 kr Få 3 offerter
Däckförvaring 913 kr 645 kr - 1199 kr Få 3 offerter
Elarbete 956 kr 450 kr - 1667 kr Få 3 offerter
Felsökning 910 kr 570 kr - 1194 kr Få 3 offerter
Fjädring / stötdämpare 4580 kr 2907 kr - 5839 kr Få 3 offerter
Hjulbyte 559 kr 280 kr - 882 kr Få 3 offerter
Kamrem / Kamkedja 6326 kr 5113 kr - 7563 kr Få 3 offerter
Koppling 9138 kr 6979 kr - 12176 kr Få 3 offerter
Lack- och måleriarbete 3941 kr 2539 kr - 7039 kr Få 3 offerter
Motor 7925 kr 4357 kr - 16289 kr Få 3 offerter
Oljebyte 1911 kr 1622 kr - 2379 kr Få 3 offerter
Plåtarbeten (bulor m.m.) 3760 kr 2513 kr - 5289 kr Få 3 offerter
Rostarbete 3933 kr 2500 kr - 5664 kr Få 3 offerter
Rostskydd / underredsbehandling 5634 kr 4750 kr - 6445 kr Få 3 offerter
Service 3348 kr 2340 kr - 4607 kr Få 3 offerter
Skadearbete 5809 kr 3789 kr - 7750 kr Få 3 offerter
Stenskott/byte av ruta/glasarbete 4762 kr 4101 kr - 5605 kr Få 3 offerter
Styrning 2544 kr 1239 kr - 4163 kr Få 3 offerter
Tillbehör och bilutrustning 4721 kr 2690 kr - 6214 kr Få 3 offerter
Växellåda/växelbyte 3516 kr 677 kr - 13009 kr Få 3 offerter

Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via Autobutler och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.

Från två till fyra hjul

Tillverkningen av de så kallade Slavia-cyklarna började gradvis att förändras då de två entreprenörerna Václav Laurin och Václav Klement började producera motorcyklar.Den första motorcykeln blev en stor framgång eftersom den var den enda motorcykeln som såldes på marknaden i dåvarande Österrike-Ungern. Från 1905 påbörjades också tillverkningen av bilar. Den första prototypen fick namnet Voiturette. Namnet är franska och betyder 'liten bil', och den lille Voiturette blev så populär att första utgåvan sedan vidareutvecklades och producerades i hela 9 olika modeller.

Expansion och nytt namn

År 1912 blev Laurin & Klement ett börsnoterat företag och genom fabriken RAF i Liberec (Reichenberg) började företaget växa och expandera på flera marknader. Detta hände i samband med att en del av produktionen flyttades till länder som Brasilien, Japan och Nya Zeeland.

Under första världskriget stoppades nästan produktionen i fabriken. Istället för att tillverka personbilar började man tillverka militära motorfordon och ambulanser.

Efter kriget hade Laurin & Klement svårt att få hjulen att snurra igen i den nyetablerade staten Tjeckoslovakien. Stigande konkurrens och fallande efterfrågan som resultat, plus en åtstramad tjeckisk finanspolitik gjorde så att företaget var tvungna att kämpa för sin överlevnad. Den negativa situationen slutade med Laurin & Klement år 1925 förvärvade ingenjörsföretaget Škoda, vars huvudkontor låg i Pilsen.

En av grundarna, Václav Klement, började forska och skriva om bilmotorer medan bilarna som producerades lanserades under namnet Škoda. Nu gick det bra för företaget igen som nu började utvecklade nya modeller som än idag är kända. Dessa inkluderar Škoda Rapid, Skoda Favorit, Skoda Superb och Skoda Popular.
De nya modellerna blev väl mottagna på marknaden och år 1936 var Škoda den ledande biltillverkaren i Tjeckoslovakien.

Statlig reglering

Från och med år 1939 integrerades Škodas fabriker i den tyska försvarsindustrin men som på den tiden hette Hermann Göring AG. Under dessa år bestod tillverkningen nästan uteslutande av militära fordon.

Efter andra världskriget återupptogs biltillverkningen igen. Nationalisering och införandet av den socialistiska planekonomin innebar att produktionen fokuserade på att tillverka små ekonomiska bilar baserade på modellen Škoda Popular.

När Škoda lanserade Škoda 440 år 1955 och senare även lanserade Škoda 1000 år 1964, började en ny era för Škoda. Lanseringen av de två nya modellerna innebar att de flesta i tjeckoslovakien kunde äga en bil.

Škoda 440 var billig att tillverka och Škoda 1000 MB var så solid att den användes i motorsport, där Škoda nådde stor framgång. Den tjeckiska biltillverkaren har inte alltid var känd för att ständigt utveckla nya och innovativa bilmodeller men bland den tuffa konkurrensen har biltillverkaren lyckats behålla sin position inom den internationella motorsporten.

Genom 60-, 70- och 80-talen fortsatte Škoda att utveckla nya modeller, bland annat lanserades Škoda 110 R, Skoda Garde och Skoda Rapid. Mängden av de nya modellerna innebar att Škoda uppnådde en andel på 10% av bilmarknaden i Östtyskland (GDR).

Mycket bra service
Rikard T.
Skoda Yeti (2012)
Bra kommunikation och servicen verkar rätt gjord...
Daniel R.
Skoda Fabia (2010)
Trevligt bemötande.
Kerstin S.
Skoda 5J (2013)

Rötter i motorsporten

Under företagets första år var utvecklingen och framstegen hos Laurin & Klement förknippat med engagemanget i motorsporten. Laurin & Klement hade tidigare börjat delta i olika motorsporttävlingar och nådde stora framgångar mellan 1901 och 1905.

Motorcykeln L & K Racing Machine ("L & K-Rennmaschine") var den första serieproducerade tvåcylindriga motorcykeln i Europa. Från 1935 till 1937 började Škoda att delta i Monte Carlo-rallyt. Här blev det en silvermedalj till en skräddarsydd Škoda Popular med en fyrcylindrig motor från Škoda Rapid.

År 1950 deltog Škoda i 24-timmarsloppet Le Mans med en Škoda Sport SLM 43. Sedan dess har Škoda vunnit ett Grand Prix-lopp i Brno med en Skoda 1101.

Med Škoda Oktavia lyckades man år 1961 att vinna i Monte Carlo, vilket ganska omedelbart ökade efterfrågan på Škoda. Därefter följde ännu en seger i Monte Carlo år 1977 och med segern i European Touring Car Championship (FIA ETCC) 1981 lyckades Skoda markera att de kunde konkurrera med de bästa bilmärkena i den internationella motorsportsvärlden.

Över 600.000 andra bilägare

har redan fått 3 offerter på bilreparationer.

Få 3 offerter

Škoda övertas av Volkswagen AG

Sovjetunionens fall 1991 ledde till att Skoda blev övertaget av Volkswagen AG och därmed kunde en ny era börja. Vilket hände genom utvecklingen av Škoda Favorit som producerades för första gången 1987. Lanseringen av den nya Škoda Favorit blev också en symbol för den nya politiska agendan mellan öst och väst.

Škoda markerar sitt varumärke

År 1994 lanserades Škoda Felicia som en efterträdare till Škoda Favorit. Felicia-modellen blev en stor framgång och efter bara sju år såldes modellen i över 910 000 exemplar. Samtidigt lyckades lanseringen av den lilla Škoda Fabia och den moderna kompakta mellanklassbilen Škoda Oktavia ändra bilden av att bilar från Škoda endast hörde till det gamla Östeuropa.

Under dessa år blåste det nya vindar för Škoda. Det tidigare östeuropeiska bilmärket lyckades gradvis att övertyga marknaden om att Škoda var solitt bilmärke och kunde nu manifestera sin marknadsposition på riktigt.

Idag säljer Škoda bilar i olika klasser. Allt från den lilla coola stadsbilen Citigo till den legendariska mellanklassbilen Superb och modeller som Minivan Roomster och SUV Yeti.

Škoda säljs idag i mer än 100 länder och 2014 kunde bilkoncernen registrera ett rekordår med mer än en miljon sålda bilar över hela världen.

Fördelar med Autobutler

MRFs reparationsvillkor

MRFs reparationsvillkor

Offerter som är förmedlade via Autobutler skall uppfylla MRFs reparationsvillkor, som bl.a. försäkrar dig att priset inte avviker från det avtalade.

Läs mer om MRF Reparationsvillkor

3 års extra garanti

3 års extra garanti

Vi säkrar dig tre års garanti på all service- och reparationsarbete.

Läs mer om tre års garanti

Autobutler prisgaranti

Prisgaranti

Med prisgaranti på alla uppdrag är du säker på att alltid får ett bra pris.

Läs mer om prisgaranti

Gratis rådgivning & support

Gratis rådgivning

Få en egen mekaniker hos Autobutler som kan hjälpa med kontakten med verkstaden.

Ring (gratis) på Tlf. 08-34 92 90

Hitta verkstäder

Få 3 offerter från verkstäder nära dig

Vi har 212 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.

Få offerter