Prova själv. Spara pengar.
Få offerterDen tjeckiska biltillverkaren grundades år 1895 som Laurin & Klement och även om fabriken enbart producerade cyklar i början så räknas Laurin & Klement (idag Škoda) vara en av världens första biltillverkare.
Uppdrag | Genomsnittspris | Min. - max. | |
---|---|---|---|
AC | 968 kr | 938 kr - 1194 kr | Få offerter |
Andra uppdrag | 2645 kr | 930 kr - 5057 kr | Få offerter |
Avgaser | 2781 kr | 914 kr - 4914 kr | Få offerter |
Batteri | 2470 kr | 1352 kr - 3362 kr | Få offerter |
Besiktning | 1229 kr | 661 kr - 3333 kr | Få offerter |
Bilvård | 1106 kr | 677 kr - 1789 kr | Få offerter |
Bromsar | 3280 kr | 1777 kr - 5755 kr | Få offerter |
Dragkrok | 8487 kr | 6826 kr - 10250 kr | Få offerter |
Däck & hjul | 1087 kr | 280 kr - 5409 kr | Få offerter |
Däckförvaring | 886 kr | 602 kr - 1164 kr | Få offerter |
Elarbete | 1071 kr | 623 kr - 1889 kr | Få offerter |
Felsökning | 900 kr | 664 kr - 1155 kr | Få offerter |
Fjädring / stötdämpare | 4916 kr | 3260 kr - 7708 kr | Få offerter |
Fälgar | 2069 kr | 2069 kr - 2069 kr | Få offerter |
Hjulinställning | 1239 kr | 1239 kr - 1239 kr | Få offerter |
Kamrem / Kamkedja | 6646 kr | 5264 kr - 8062 kr | Få offerter |
Koppling | 9216 kr | 6862 kr - 11642 kr | Få offerter |
Lack- och måleriarbete | 4285 kr | 2539 kr - 7539 kr | Få offerter |
Motor | 7786 kr | 1999 kr - 14110 kr | Få offerter |
Oljebyte | 1890 kr | 1587 kr - 2390 kr | Få offerter |
Plåtarbeten (bulor m.m.) | 3662 kr | 2513 kr - 5289 kr | Få offerter |
Rostarbete | 3513 kr | 2500 kr - 4414 kr | Få offerter |
Rostskydd / underredsbehandling | 5715 kr | 5038 kr - 6445 kr | Få offerter |
Service | 3660 kr | 2600 kr - 4867 kr | Få offerter |
Skadearbete | 5442 kr | 3789 kr - 7050 kr | Få offerter |
Stenskott/byte av ruta/glasarbete | 5122 kr | 4595 kr - 6002 kr | Få offerter |
Styrning | 2368 kr | 1239 kr - 3839 kr | Få offerter |
Tillbehör och bilutrustning | 2237 kr | 601 kr - 5369 kr | Få offerter |
Växellåda/växelbyte | 1115 kr | 789 kr - 2545 kr | Få offerter |
Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via autobutler.se och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.
Tillverkningen av de så kallade Slavia-cyklarna började gradvis att förändras då de två entreprenörerna Václav Laurin och Václav Klement började producera motorcyklar.Den första motorcykeln blev en stor framgång eftersom den var den enda motorcykeln som såldes på marknaden i dåvarande Österrike-Ungern. Från 1905 påbörjades också tillverkningen av bilar. Den första prototypen fick namnet Voiturette. Namnet är franska och betyder 'liten bil', och den lille Voiturette blev så populär att första utgåvan sedan vidareutvecklades och producerades i hela 9 olika modeller.
År 1912 blev Laurin & Klement ett börsnoterat företag och genom fabriken RAF i Liberec (Reichenberg) började företaget växa och expandera på flera marknader. Detta hände i samband med att en del av produktionen flyttades till länder som Brasilien, Japan och Nya Zeeland.
Under första världskriget stoppades nästan produktionen i fabriken. Istället för att tillverka personbilar började man tillverka militära motorfordon och ambulanser.
Efter kriget hade Laurin & Klement svårt att få hjulen att snurra igen i den nyetablerade staten Tjeckoslovakien. Stigande konkurrens och fallande efterfrågan som resultat, plus en åtstramad tjeckisk finanspolitik gjorde så att företaget var tvungna att kämpa för sin överlevnad. Den negativa situationen slutade med Laurin & Klement år 1925 förvärvade ingenjörsföretaget Škoda, vars huvudkontor låg i Pilsen.
En av grundarna, Václav Klement, började forska och skriva om bilmotorer medan bilarna som producerades lanserades under namnet Škoda. Nu gick det bra för företaget igen som nu började utvecklade nya modeller som än idag är kända. Dessa inkluderar Škoda Rapid, Skoda Favorit, Skoda Superb och Skoda Popular.
De nya modellerna blev väl mottagna på marknaden och år 1936 var Škoda den ledande biltillverkaren i Tjeckoslovakien.
Från och med år 1939 integrerades Škodas fabriker i den tyska försvarsindustrin men som på den tiden hette Hermann Göring AG. Under dessa år bestod tillverkningen nästan uteslutande av militära fordon.
Efter andra världskriget återupptogs biltillverkningen igen. Nationalisering och införandet av den socialistiska planekonomin innebar att produktionen fokuserade på att tillverka små ekonomiska bilar baserade på modellen Škoda Popular.
När Škoda lanserade Škoda 440 år 1955 och senare även lanserade Škoda 1000 år 1964, började en ny era för Škoda. Lanseringen av de två nya modellerna innebar att de flesta i tjeckoslovakien kunde äga en bil.
Škoda 440 var billig att tillverka och Škoda 1000 MB var så solid att den användes i motorsport, där Škoda nådde stor framgång. Den tjeckiska biltillverkaren har inte alltid var känd för att ständigt utveckla nya och innovativa bilmodeller men bland den tuffa konkurrensen har biltillverkaren lyckats behålla sin position inom den internationella motorsporten.
Genom 60-, 70- och 80-talen fortsatte Škoda att utveckla nya modeller, bland annat lanserades Škoda 110 R, Skoda Garde och Skoda Rapid. Mängden av de nya modellerna innebar att Škoda uppnådde en andel på 10% av bilmarknaden i Östtyskland (GDR).
Under företagets första år var utvecklingen och framstegen hos Laurin & Klement förknippat med engagemanget i motorsporten. Laurin & Klement hade tidigare börjat delta i olika motorsporttävlingar och nådde stora framgångar mellan 1901 och 1905.
Motorcykeln L & K Racing Machine ("L & K-Rennmaschine") var den första serieproducerade tvåcylindriga motorcykeln i Europa. Från 1935 till 1937 började Škoda att delta i Monte Carlo-rallyt. Här blev det en silvermedalj till en skräddarsydd Škoda Popular med en fyrcylindrig motor från Škoda Rapid.
År 1950 deltog Škoda i 24-timmarsloppet Le Mans med en Škoda Sport SLM 43. Sedan dess har Škoda vunnit ett Grand Prix-lopp i Brno med en Skoda 1101.
Med Škoda Oktavia lyckades man år 1961 att vinna i Monte Carlo, vilket ganska omedelbart ökade efterfrågan på Škoda. Därefter följde ännu en seger i Monte Carlo år 1977 och med segern i European Touring Car Championship (FIA ETCC) 1981 lyckades Skoda markera att de kunde konkurrera med de bästa bilmärkena i den internationella motorsportsvärlden.
Sovjetunionens fall 1991 ledde till att Skoda blev övertaget av Volkswagen AG och därmed kunde en ny era börja. Vilket hände genom utvecklingen av Škoda Favorit som producerades för första gången 1987. Lanseringen av den nya Škoda Favorit blev också en symbol för den nya politiska agendan mellan öst och väst.
År 1994 lanserades Škoda Felicia som en efterträdare till Škoda Favorit. Felicia-modellen blev en stor framgång och efter bara sju år såldes modellen i över 910 000 exemplar. Samtidigt lyckades lanseringen av den lilla Škoda Fabia och den moderna kompakta mellanklassbilen Škoda Oktavia ändra bilden av att bilar från Škoda endast hörde till det gamla Östeuropa.
Under dessa år blåste det nya vindar för Škoda. Det tidigare östeuropeiska bilmärket lyckades gradvis att övertyga marknaden om att Škoda var solitt bilmärke och kunde nu manifestera sin marknadsposition på riktigt.
Idag säljer Škoda bilar i olika klasser. Allt från den lilla coola stadsbilen Citigo till den legendariska mellanklassbilen Superb och modeller som Minivan Roomster och SUV Yeti.
Škoda säljs idag i mer än 100 länder och 2014 kunde bilkoncernen registrera ett rekordår med mer än en miljon sålda bilar över hela världen.
Offerter som är förmedlade via autobutler.se skall uppfylla MRFs reparationsvillkor, som bl.a. försäkrar dig att priset inte avviker från det avtalade.
Vi säkrar dig tre års garanti på all service- och reparationsarbete.
Med prisgaranti på alla uppdrag kan du vara säker på att du alltid får ett bra pris.
Få en egen mekaniker hos autobutler.se som kan hjälpa med kontakten med verkstaden.
Vi har 236 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.
Få offerter