Ska din Skoda på verkstad?

Jämför offerter på reparation och service till din Skoda

4.6 (2 729)
  • Få offerter från 322
  • Spara upp till 60%*
  • Boka tid online och få 3 års garanti
Få offerter
Därför bör du använda autobutler.se när din Skoda ska på verkstad
Skoda
  • Du sparar upp till 60%* när du servar eller reparerar din Skoda genom Autobutler.
  • Jämför offerter från bilverkstäder nära dig
  • Alla verkstäder följer MRF:s reparationsvillkor.
  • Vi ger dig extra säkerhet med 3 års garanti på arbete och delar.
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online när det passar dig.
Få offerter

Jämför offerter på Skoda reparation och service

Pris på Skoda service och reparation

De genomsnittliga priserna och besparingarna för de visade bilmärkena baseras på olika modeller och år. Du måste därför skapa ett uppdrag och jämföra offerter för att se ditt faktiska pris och din besparing.
Uppdrag Spara i genomsnitt*
AC 1.370 kr / 56%
Andra uppdrag 1.505 kr / 38%
Avgaser 2.255 kr / 28%
Basservice 2.361 kr / 63%
Batteri 708 kr / 23%
Besiktning och förkontroll 1.369 kr / 66%
Bilservice 1.978 kr / 39%
Bilvård 1.040 kr / 74%
Bromsar 1.571 kr / 34%
Dragkrok 3.463 kr / 32%
Däck, hjul & hjulbyte 719 kr / 56%
Elarbete 1.423 kr / 47%
Felsökning 1.416 kr / 73%
Hjulbyte 432 kr / 57%
Hjulinställning 2.107 kr / 48%
Kamrem & kamkedja 3.067 kr / 33%
Koppling 4.079 kr / 33%
Motor 3.257 kr / 30%
Oljebyte 1.710 kr / 59%
Stenskott & glasarbete 2.245 kr / 27%
Styrning & underrede 1.539 kr / 37%
Stötdämpare & fjädring 2.110 kr / 31%
Växellåda 4.552 kr / 31%

Mest populära service och reparationer

Just nu priser från 157 kr*
4.6 (8 235)
Spara i snitt 56%*

Beställ ett hjulbyte online. Du får bytt hjul, kontroll av däcktrycket och en visuell kontroll av bl.a. bromsarna. Kom ihåg att ta med hjul som ska monteras.

Just nu priser från 500 kr*
4.6 (248)
Spara i snitt 60%*

Beställ ett däckbyte online. Du får bytt däck på dina fälgar, hjulbyte och kontroll av däckmönster och bromsar. Kom ihåg att ta med däck som ska monteras.

Spara i snitt 1 942 kr*
4.6 (18 743)
Med stämpel i serviceboken

Beställ en service med stämpel i serviceboken. Du får en komplett genomgång av din bil efter tillverkarens föreskrifter. Verkstaden byter ut alla nödvändiga delar så att bilens garanti skyddas.

Just nu priser från 813 kr*
4.6 (3 089)
Spara i genomsnitt 57%*

Beställ ditt oljebyte online. Du får tömt bilens gamla olja och bilen fylls upp med 4 liter kvalitetsolja. Verkstaden byter även ditt oljefilter och ser till att göra sig av med den gamla oljan.

Omdömen om service och reparationer för Skoda

Mefix AB Verkstad
ungefär 16 timmar
Mycket bra kommunikation, verkar vara bra kvalitet på arbetet. Blev lite osäkert med tiden. Tog l...
Ann-sofie E.
Skoda FABIA CO EL 1,6AUT (2008)
AD Bilverkstad i Huddinge
5 dagar
Bra och snabbt!
Lennart Y.
Skoda Superb (2016)
Hjulteam i Gävle
5 dagar
En fantastisk bra service och trevlig personal. Jag kan verkligen rekommendera Hjulteam i Gävle. ...
Anders W.
Skoda FABIA COM SPORT1,4 (2007)
Skoda

Den tjeckiska biltillverkaren grundades år 1895 som Laurin & Klement och även om fabriken enbart producerade cyklar i början så räknas Laurin & Klement (idag Škoda) vara en av världens första biltillverkare.

Från två till fyra hjul

Tillverkningen av de så kallade Slavia-cyklarna började gradvis att förändras då de två entreprenörerna Václav Laurin och Václav Klement började producera motorcyklar.Den första motorcykeln blev en stor framgång eftersom den var den enda motorcykeln som såldes på marknaden i dåvarande Österrike-Ungern. Från 1905 påbörjades också tillverkningen av bilar. Den första prototypen fick namnet Voiturette. Namnet är franska och betyder 'liten bil', och den lille Voiturette blev så populär att första utgåvan sedan vidareutvecklades och producerades i hela 9 olika modeller.

Expansion och nytt namn

År 1912 blev Laurin & Klement ett börsnoterat företag och genom fabriken RAF i Liberec (Reichenberg) började företaget växa och expandera på flera marknader. Detta hände i samband med att en del av produktionen flyttades till länder som Brasilien, Japan och Nya Zeeland.

Under första världskriget stoppades nästan produktionen i fabriken. Istället för att tillverka personbilar började man tillverka militära motorfordon och ambulanser.

Efter kriget hade Laurin & Klement svårt att få hjulen att snurra igen i den nyetablerade staten Tjeckoslovakien. Stigande konkurrens och fallande efterfrågan som resultat, plus en åtstramad tjeckisk finanspolitik gjorde så att företaget var tvungna att kämpa för sin överlevnad. Den negativa situationen slutade med Laurin & Klement år 1925 förvärvade ingenjörsföretaget Škoda, vars huvudkontor låg i Pilsen.

En av grundarna, Václav Klement, började forska och skriva om bilmotorer medan bilarna som producerades lanserades under namnet Škoda. Nu gick det bra för företaget igen som nu började utvecklade nya modeller som än idag är kända. Dessa inkluderar Škoda Rapid, Skoda Favorit, Skoda Superb och Skoda Popular.
De nya modellerna blev väl mottagna på marknaden och år 1936 var Škoda den ledande biltillverkaren i Tjeckoslovakien.

Statlig reglering

Från och med år 1939 integrerades Škodas fabriker i den tyska försvarsindustrin men som på den tiden hette Hermann Göring AG. Under dessa år bestod tillverkningen nästan uteslutande av militära fordon.

Efter andra världskriget återupptogs biltillverkningen igen. Nationalisering och införandet av den socialistiska planekonomin innebar att produktionen fokuserade på att tillverka små ekonomiska bilar baserade på modellen Škoda Popular.

När Škoda lanserade Škoda 440 år 1955 och senare även lanserade Škoda 1000 år 1964, började en ny era för Škoda. Lanseringen av de två nya modellerna innebar att de flesta i tjeckoslovakien kunde äga en bil.

Škoda 440 var billig att tillverka och Škoda 1000 MB var så solid att den användes i motorsport, där Škoda nådde stor framgång. Den tjeckiska biltillverkaren har inte alltid var känd för att ständigt utveckla nya och innovativa bilmodeller men bland den tuffa konkurrensen har biltillverkaren lyckats behålla sin position inom den internationella motorsporten.

Genom 60-, 70- och 80-talen fortsatte Škoda att utveckla nya modeller, bland annat lanserades Škoda 110 R, Skoda Garde och Skoda Rapid. Mängden av de nya modellerna innebar att Škoda uppnådde en andel på 10% av bilmarknaden i Östtyskland (GDR).

Rötter i motorsporten

Under företagets första år var utvecklingen och framstegen hos Laurin & Klement förknippat med engagemanget i motorsporten. Laurin & Klement hade tidigare börjat delta i olika motorsporttävlingar och nådde stora framgångar mellan 1901 och 1905.

Motorcykeln L & K Racing Machine ("L & K-Rennmaschine") var den första serieproducerade tvåcylindriga motorcykeln i Europa. Från 1935 till 1937 började Škoda att delta i Monte Carlo-rallyt. Här blev det en silvermedalj till en skräddarsydd Škoda Popular med en fyrcylindrig motor från Škoda Rapid.

År 1950 deltog Škoda i 24-timmarsloppet Le Mans med en Škoda Sport SLM 43. Sedan dess har Škoda vunnit ett Grand Prix-lopp i Brno med en Skoda 1101.

Med Škoda Oktavia lyckades man år 1961 att vinna i Monte Carlo, vilket ganska omedelbart ökade efterfrågan på Škoda. Därefter följde ännu en seger i Monte Carlo år 1977 och med segern i European Touring Car Championship (FIA ETCC) 1981 lyckades Skoda markera att de kunde konkurrera med de bästa bilmärkena i den internationella motorsportsvärlden.

Škoda övertas av Volkswagen AG

Sovjetunionens fall 1991 ledde till att Skoda blev övertaget av Volkswagen AG och därmed kunde en ny era börja. Vilket hände genom utvecklingen av Škoda Favorit som producerades för första gången 1987. Lanseringen av den nya Škoda Favorit blev också en symbol för den nya politiska agendan mellan öst och väst.

Škoda markerar sitt varumärke

År 1994 lanserades Škoda Felicia som en efterträdare till Škoda Favorit. Felicia-modellen blev en stor framgång och efter bara sju år såldes modellen i över 910 000 exemplar. Samtidigt lyckades lanseringen av den lilla Škoda Fabia och den moderna kompakta mellanklassbilen Škoda Oktavia ändra bilden av att bilar från Škoda endast hörde till det gamla Östeuropa.

Under dessa år blåste det nya vindar för Škoda. Det tidigare östeuropeiska bilmärket lyckades gradvis att övertyga marknaden om att Škoda var solitt bilmärke och kunde nu manifestera sin marknadsposition på riktigt.

Idag säljer Škoda bilar i olika klasser. Allt från den lilla coola stadsbilen Citigo till den legendariska mellanklassbilen Superb och modeller som Minivan Roomster och SUV Yeti.

Škoda säljs idag i mer än 100 länder och 2014 kunde bilkoncernen registrera ett rekordår med mer än en miljon sålda bilar över hela världen.