För att ge dig en bättre upplevelse sparar vi information om ditt besök på Autobutler.se. Läs mer

Byte av bromsvätska

  • Spara 20 - 40% på verkstadsräkningen
  • Du får offerterna inom 24 timmar
  • Endast kontrollerade kvalitetsverkstäder
3 års garanti på din bilreparation
3 års garanti på din bilreparation

Din säkerhet för kvalitetsarbete
Läs mer

Prisgaranti på alla uppdrag
Prisgaranti på alla uppdrag

Fått ett billigare pris? Vi matchar det
Läs mer

Varför ska man byta bromsvätska?

Ett hydrauliskt bromssystem måste vara välsmort och utan luftbubblor och smuts som försämrar bromseffekten. Bromsarna är bilens viktigaste komponenter eftersom välskötta och välfungerande bromsar garanterar din säkerhet när du navigerar i trafiken.

Bromsvätskan bidrar till att sätta press på bromsarnas rotorer i varje ”hörn” av bilen när du trampar på bromspedalen. Det sätter press på bromsbeläggen, varefter hjulens fart sänks eller avstannar helt om du trycker tillräckligt länge på pedalen.

Med tiden kan det komma in smuts och luftbubblor i hydraulvätskan, och det bryter ner vätskan. Det kan dessutom komma in kondens i vätskan så att den förlorar sin effekt – särskilt vid nödbromsningar. Om du behöver byta bromsvätska i din bil pumpar mekanikern ut den smutsiga vätskan tills den inte längre är brun eller grumlig, och därefter fylls ny vätska på.

Är det länge sedan du har fixat din bils bromsvätska ser ett komplett byte av bromsvätskan till att dina bromsar fungerar helt optimalt igen. Det svenska vädret är hårt för de flesta bilar, så rutinkontroll av bromsarna är en riktigt god idé – särskilt med tanke på din säkerhet.

Vad kostar det att byta ut bromsvätskan?

Det är bra att kontrollera bilens bromsvätska varje eller vartannat år, men läs i din servicehandbok hur ofta din bil behöver det.

Det finns två typer av jobb som mekanikern kan utföra: Byte av bromsvätska när bilen töms helt och du får ny bromsvätska påfylld, eller när du bara behöver fylla på bromsvätska.

Påfyllning av bromsvätska sker ofta när du ska byta bromsar eller vid en service. Det tar bara några minuter för mekanikern.

Dessutom är det skillnad på hydraulvätskans märken. Bromsvätskan Dot 4 kostar dock inte mer än 80 kronor för en liter, medan andra vätskor kan vara billigare eller dyrare. Läs i din servicehandbok för att se vad som är det bästa för din bil.

Men i allmänhet kostar byte av bromsvätska mellan 900 och 1 200 kronor, vilket innefattar vätska och en timme på verkstaden. Använd Autobutler för att få tre offerter på jobbet så kan du skapa dig en överblick.

Omdömen om bromsarbete

Trevligt bemötande.
Fredrik L.
Volkswagen Transporter (2004)
Trevlig och kunnig personal. Gillade att dem är ärliga.
Togan
Mercedes-Benz A-Klass (W176) (2016)
Bra service o bra bemötande..till ett mycket bra pris...
Peter F.
BMW X3 (2009)

Krav och olika typer av bromsvätska

Krav för bromsvätska

Bromsvätska kategoriseras av DOT, en förkortning som står för Department of Transport.

Som tidigare nämnt ser bromsvätskan till att överföra bromskraften från pedalen till bromsarna på hjulen. I denna process fungerar bromsvätskan som ett överföringsmedium med följande krav:

  • Vätskan får inte attackera gummipackningarna
  • Den måste skydda bromssystemets delar från rost och slitage
  • Den måste vara temperaturbeständig

Bromsvätskans viktigaste egenskaper

  • Bromsvätskans viskositet eller tjockhet är viktig, eftersom den säkerställer bromssystemets funktion.
  • Kokpunkten bestämmer när gasbubblorna spricker i bromsvätskan och är därför en viktig faktor när det kommer till att upprätthålla bromsarnas funktion.

Olika typer av bromsvätska - vilken passar min bil?

USA: s transportdepartement (DOT) tog fram 116 olika krav för bromsvätska som ledde till fyra olika typer av bromsvätska som finns tillgängliga på den kommersiella marknaden:

  • DOT 3 bromsvätska: hittas oftast i äldre fordon och bör inte blandas med andra bromsvätskor
  • DOT 4 bromsvätska: används ofta i dagens fordon och har en högre kokpunkt
  • DOT 5 brake fluids: tillverkas med en bas på silikon och riskerar därför inte absorbera vatten. Används främst i USA.
  • DOT 6 (eller 5.1) bromsvätska: kan kombineras med vatten och har en minimalt lägre kokpunkt. Den går också att blanda med DOT 3 och DOT 4.

Bromsvätska DOT 4 håller längre än DOT 3, eftersom den inte lika lätt tar upp vatten som DOT 3 och kan därför upprätthålla en högre kokpunkt under en längre tid - upp till 2 år. DOT 5.1 har också en hög kokpunkt och håller ännu längre än DOT 3 och 4.

Den största fördelen med DOT 5 är att den håller i flera år, särskilt om du inte kör mycket (eller kör i städer). Den kostar dock nästan dubbelt så mycket som DOT 4. Du bör också vara medveten om att DOT 5 inte är lika känslig som de andra tre typerna av vätskor när det gäller tryck; det betyder att bromsning med DOT 5 kommer upplevas mer "svampig" och mjuk!

Bromsvätska och bromsvätskenivån

När måste bromsvätskan bytas ut?

Generellt sett bör bromsvätskan bytas enligt tillverkarens anvisningar. Den här informationen finns i bilens servicebok. De flesta fordonstillverkare anger det första bytet av bromsvätska efter 2 år, oavsett körprestanda och antalet körda mil. Därefter ökar mängden vatten i bromsvätskan, vilket vid förhöjda temperaturer får bubblor att dyka upp i vätskan vilket vidare sänker kokpunkten. När du sedan bromsar spricker dessa gasbubblor och då kommer bromstrycket att minska. Detta är anledningen till varför bromsvätskan ska bytas med två års mellanrum.

Tecken på att bilen behöver byta bromsvätska

Om du tar med bilen till en verkstad för att byta bromsvätskan så kommer mekanikern först att mäta vatteninnehållet. Om bromsvätskan har en vattenhalt som är över 3,5 procent måste den bytas ut. För att vatteninnehållet inte ska bli för högt är det viktigt att din bil kontrolleras regelbundet. Symbolen för att din bil behöver byta bromsvätska är en varningslampa i bilens instrumentbräda som indikerar om det finns några problem med bromsarna. När bromvätskelampan med utropstecket i en cirkel lyser rött är det dags att fylla på ny bromsvätska. En ytterligare indikation kan också vara ett malande ljud under inbromsning.

Byt bromsvätskan under regelbunden service

Det är bra att byta ut bromsvätska under servicen eftersom intervallen är desamma. Om du vill ha en driftsäker bil bör den kontrolleras regelbundet. Det rekommenderas därför att bromsvätskan bytas ut varje gång så att du slipper oroa dig för när vätskan senast byttes och hur ofta den måste bytas. Dessutom är kontrollen av bromsvätska ändå en del av underhållsarbetet och kan vid eventuell låg nivå bytas ut direkt. Men hur ser du att du har för lite bromsvätska? Läs under nästa rubrik.

Så här kontrollerar du bromsvätskenivån

Förlust eller läckage av bromsvätska kan förvärras av porösa bromsledningar och tätningar eller läckande anslutningar. I takt med att bilen blir äldre ökar vikten av att kontrollera bromsvätskenivån regelbundet. Om du inte vill åka till en verkstad kan du kontrollera bromsvätskan själv.

Kontrollera bromsvätskan på nyare bilar

Ska du kontrollera bromsvätskenivån ska detta göras på en plan yta när motorn är kall. Först öppnar du motorhuven och kontrollerar bromsvätskenivån i behållaren. De flesta fordon har en transparent behållare med synliga markeringar för lägsta och högsta nivå. Markeringarna ska visa om bromsvätskenivån är optimal eller om bromsvätskan behöver bytas. Om inte, kan du använda en brytvätsketestare för att mäta vätskenivån och kokpunkten.

Kontrollera bromsvätskan på äldre bilar

Vissa äldre bilar har en metallbehållare i motorrummet istället för en transparent behållare. För att läsa av bromsvätskenivån skruvar du helt enkelt av locket och läser av vätskenivån med markeringarna inne i behållaren. Om nivån är lägre än minimum kan du också kontrollera bromsskivorna. Om du ser spår på bromsskivorna bör du ta dig till en verkstad för att byta bromsvätskan.