Prova själv. Spara pengar.
Få offerterHistorien om Nissan tar sin början år 1911 då Kaishinsha Motorcar Works grundades i Tokyo.
DAT var den först bilen som företaget tillverkade och blev tillgänglig på marknaden år 1914. Efter det övertog företaget produktionen av Datsun-modellen. I flera år fokuserade fabriken på att massproducera lastbilar. Vid ett sammanträde år 1934 beslutade aktieägarna att byta namn på bolaget till Nissan Motor Company.
Uppdrag | Genomsnittspris | Min. - max. | |
---|---|---|---|
AC | 975 kr | 938 kr - 1404 kr | Få offerter |
Andra uppdrag | 2761 kr | 999 kr - 5587 kr | Få offerter |
Avgaser | 3153 kr | 1747 kr - 4789 kr | Få offerter |
Batteri | 2574 kr | 1868 kr - 3448 kr | Få offerter |
Besiktning | 1039 kr | 1039 kr - 1039 kr | Få offerter |
Bilvård | 1780 kr | 1289 kr - 2564 kr | Få offerter |
Bromsar | 2935 kr | 1445 kr - 5337 kr | Få offerter |
Dragkrok | 8119 kr | 6749 kr - 9692 kr | Få offerter |
Däck & hjul | 2572 kr | 280 kr - 7286 kr | Få offerter |
Däckförvaring | 810 kr | 602 kr - 1164 kr | Få offerter |
Elarbete | 1278 kr | 558 kr - 2395 kr | Få offerter |
Felsökning | 991 kr | 727 kr - 1389 kr | Få offerter |
Fjädring / stötdämpare | 4348 kr | 2387 kr - 6489 kr | Få offerter |
Hjulinställning | 1101 kr | 200 kr - 1439 kr | Få offerter |
Kamrem / Kamkedja | 7916 kr | 4765 kr - 12209 kr | Få offerter |
Koppling | 9485 kr | 6771 kr - 14159 kr | Få offerter |
Lack- och måleriarbete | 4628 kr | 2664 kr - 9163 kr | Få offerter |
Motor | 8205 kr | 1052 kr - 16282 kr | Få offerter |
Oljebyte | 1979 kr | 1626 kr - 2566 kr | Få offerter |
Plåtarbeten (bulor m.m.) | 4478 kr | 2477 kr - 7039 kr | Få offerter |
Rostarbete | 3827 kr | 1018 kr - 7158 kr | Få offerter |
Rostskydd / underredsbehandling | 5317 kr | 3977 kr - 6750 kr | Få offerter |
Service | 3444 kr | 2652 kr - 4640 kr | Få offerter |
Skadearbete | 2452 kr | 1129 kr - 8063 kr | Få offerter |
Stenskott/byte av ruta/glasarbete | 7028 kr | 5593 kr - 8401 kr | Få offerter |
Styrning | 2504 kr | 1489 kr - 4029 kr | Få offerter |
Tillbehör och bilutrustning | 1815 kr | 914 kr - 5289 kr | Få offerter |
Växellåda/växelbyte | 3722 kr | 1070 kr - 10843 kr | Få offerter |
Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via autobutler.se och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.
Nissan Motor Company hade nu byggt en monteringsfabrik i Yokohama och genom ett handelsavtal med USA blev Nissan den största och mest moderna bilproducenten i Japan. När Nissan presenterade Datsun 14 år 1935, var det den första japanska bilen som helt och hållet hade producerats i Japan.
Under andra världskriget drevs biltillverkningen i skuggan. Nästan ända fram till 1949 producerade Nissan-fabriken nästan bara militär-utrustning, i form av bussar och lastbilar.
Innan kriget lyckades Nissan producera den första bilen med namnet Nissan, närmare bestämt Nissan 70 som utformades som en limousine-modell liksom Nissan Phaethon 70 från år 1937.
Under krigen fortsatte Datsun till viss del att existera i flera modeller. För att göra profilen mer tydlig och mindre förknippat med tillverkning av vapen, valde man att behålla och använda namnet, vilket skulle öka försäljningssiffrorna. I mitten på 1970-talet fasades varumärket gradvis ut.
För många av de största biltillverkarna är olika politiska ekonomiska händelser i världen några av de saker som hjälpt forma biltillverkarnas historia och utveckling.
Även om konkurrensen med Toyota efter andra världskriget skärptes, så lyckades Nissan nå stor framgång. Bland annat tack vare relationer med USA, då Nissan under Korea-krigen kunde leverera militära fordon till de amerikanska styrkorna.
De ekonomiska avtalen med USA betydde att Nissan kunde vidareutveckla och investera i fabriken i Japan. Därmed kunde den japanska biltillverkaren konkurrera på samma villkor som de västliga biltillverkarna.
Den positiva utvecklingen ledde också till att Nissan nu täckte ett stort spektrum av personbilar på marknaden, allt från familjebilar till stora dyra lyxbilar.
Nissans konstanta framgång betydde också att biltillverkaren kunde överta Minsei Diesel som tillverkade både gaffeltruckar och bilar. Samtidigt under åren efter kriget ingicks ett samarbete med den brittiska biltillverkaren Austin.
Genom ett licensavtal från år 1952 producerades en modell med namnet Austin A40 Somerset. Modellen tillverkades i början bara delvis i Japan men från och med 1960 tillverkades bilen på fabriken i Japan.
Från 1960 började Nissan också etablera avdelningar utanför Japan. Först i USA och efter 1962 började man också exportera bilar till både den europeiska och australienska marknaden.
År 1966 tog Nissan över den Japanska tillverkaren Prince. Det betydde att Nissan nu kunde presentera ett ännu större sortiment. Några av tidens mest populära modeller blev Nissan Gloria som var bil i mellanklassen och som tillverkades ända fram till 2004. Nissan nådde också stor framgång med Nissan Skyline som såldes på marknaden under namnet Datsun år 1957 i Tyskland.
Det sista internationella genombrottet kom med lanseringen av den senare legendariska Z-serien. Z-serien från 1969 är med mer än 1,65 miljoner tillverkade bilar den mest framgångsrika sportbilen idag. På den tyska marknaden såldes modellerna under namnet Datsun och sedan under namnet Nissan. Efterträdaren var en sportcoupé som sedan år 2008 har sålts under namnet Nissan 370Z.
Två olika oljekriser i rad under början på 1970-talet skapade problem för den internationella bilindustrin. Situationen i världen kom också till att påverka Nissan men trots krisens omfång lyckades Nissan komma helskinnade ut på andra sidan. Det beror bland annat på att Nissan sedan 1973 lyckats med både Datsun-modellerna och Sunny-modellen. Det var också år 1973 som Nissan öppnade det första officiella kontoret i Tyskland. Därmed blev Nissan möjligt för Nissan att fortsätta försäljningen med Datsun-modellerna på de europeiska marknaderna.
Nissan introducerade 1989 varumärket Infiniti på den amerikanska marknaden som ett försök att konkurrera med både Toyota och Honda inom klassen för lyxigare bilar.
Under samma period hände positiva saker i Europa, då det nyöppnade huvudkontoret i Holland började visa på bra försäljningssiffror.
Från början på 1990-talet hamnade Nissan i allvarliga problem på grund av finanskrisen i Japan. Nissan balanserade på kanten av en konkurs men räddades år 1999 genom en fusion med Renault.
Offerter som är förmedlade via autobutler.se skall uppfylla MRFs reparationsvillkor, som bl.a. försäkrar dig att priset inte avviker från det avtalade.
Vi säkrar dig tre års garanti på all service- och reparationsarbete.
Med prisgaranti på alla uppdrag kan du vara säker på att du alltid får ett bra pris.
Få en egen mekaniker hos autobutler.se som kan hjälpa med kontakten med verkstaden.
Vi har 236 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.
Få offerter