Jämför offerter på Renault reparation och service
Uppdrag | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|---|
AC | 1 436 SEK | 55% | |
Andra uppdrag | 1 408 SEK | 38% | |
Avgaser | 2 322 SEK | 24% | |
Basservice | 2 116 SEK | 60% | |
Batteri | 539 SEK | 21% | |
Besiktning och förkontroll | 1 136 SEK | 60% | |
Bilservice | 2 295 SEK | 37% | |
Bilvård | 972 SEK | 64% | |
Bromsar | 1 656 SEK | 33% | |
Dragkrok | 3 176 SEK | 26% | |
Däck, hjul & hjulbyte | 655 SEK | 51% | |
Elarbete | 1 367 SEK | 37% | |
Felsökning | 1 312 SEK | 72% | |
Hjulbyte | 387 SEK | 55% | |
Hjulinställning | 2 193 SEK | 47% | |
Kamrem & kamkedja | 4 379 SEK | 36% | |
Koppling | 6 830 SEK | 38% | |
Motor | 3 029 SEK | 29% | |
Oljebyte | 1 444 SEK | 54% | |
Stenskott & glasarbete | 1 712 SEK | 20% | |
Styrning & underrede | 1 701 SEK | 35% | |
Stötdämpare & fjädring | 1 867 SEK | 29% | |
Växellåda | 20 588 SEK | 37% |
Boka hjulbyte och spara pengar! Priser från 157 kr*. Spara i genomsnitt 54%* på att jämföra offerter på autobutler.se. Få offerter och se ditt pris direkt!
Boka däckbyte och spara i genomsnitt 60%*. Byt och avbalansera dina däck enkelt, snabbt och nära dig. Just nu priser från 350 kr*. Få offerter på däckbyte!
Få service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 35%* på att jämföra offerter, motsvarande 1 992 kr*.
Få en basservice och kör säkert med din bil. Just nu priser från 899 kr*. Inkluderar byte av olja och oljefilter, upp till 4 liter kvalitetsolja samt komplett genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter.
Det franska bilmärket Renault grundades år 1899 av de tre bröderna Louis, Fernand och Marcel Renault. Under den här tiden hade bröderna redan blivit uppmärksammade efter att ha byggt en trävagn som man kunde se rullandes på gatorna i Paris.
Marcel Renault kastade sig över motorsporten men dog 1903 bara 31 år gammal. Dödsorsaken var kvarstående skador från en motortävling mellan Paris och Madrid. Fernand Renault dog 1909 också relativt ung, han blev 44 år gammal.
Efter brödernas bortgång fortsatte Louise Renault med att leda bilfabriken ända fram till sin död år 1944.
Eftersom fabrikens tekniska entreprenör stod bakom uppfinningen av drivaxeln, tändstiftet och turboladdning började Renault tidigt skriva historia.
Snart kunde företaget expandera och tack vare ett taxibolag i Paris som år 1906 började köpa bilar av Renault, blev de ännu mer kända.
Louis Renaults deltog i första världskriget under fransk flagg vilket inte bar gav Herr Renault rangen som officer, han blev också hedrad i Æreslegionen. Detta bidrog till att Renault växte och nådde ytterligare framgång under de den svåra mellankrigstiden.
Under 1930-talet öppnade Renault Europas mest moderna bilfabrik med den längsta produktionslinje världen någonsin hade skådat. Detta hände på ön Séguin. Under den tyska besittningsmakten under andra världskriget användes fabriken till att tillverka krigsmaterial.
Louis Renault anklagades för att ha samarbetat med tyskarna men han dog år 1944 under oklara omständigheter innan han hann ställas inför domstol.
År 1945 vid slutet av andra världskriget blev Renault den enda organisationen i Frankrike som förstatligats.
Under krigen utvecklades den första billmodellen i hemlighet och i samband med att kriget tog slut blev lanseringen en så stor succé att Renault ända fram till slutet av 1940-talet blev Frankrikes största fabrikverksamhet.
År 1949 blev Renault den första utländska representant som öppnat en filial i tyska Baden-Baden, och under många år var Renault den största bilexportören för den tyska marknaden.
Expansionen på den tyska marknaden ledde till att Renault efteråt blev en succé i andra länder, bland annat i Spanien. Efter flera strategiska uppköp och sammanslagningar började Renault också att tillverka lastbilar och traktorer.
I Renault-fabriken tillverkades fler och fler bilar och under 1970-talet fördubblades försäljningssiffrorna till två miljoner sålda bilar. Det var framförallt modellen Renault 5 som blev en enorm succé i hela Europa och genom lanseringen av flera andra modeller som Renault 16 och Renault 12, var den fransk biltillverkaren på väg att behålla den ledande internationella marknadspositionen.
Efter flera år av succéer och framgångar hamnade Renault i en kris under mitten på 1980-talet. Renault var tvungna att betala en miljardskuld och samtidigt led företaget av stora förluster. Krisen resulterade också i att Renault var tvungna att göra stora besparingar, vilket ledde till massuppsägningar samtidigt som delar av företaget såldes. I ett försök att ta sig ur krisen utvecklade Renault nya modeller som Renault Fuego, Renault 25 och Renault Espace som fick mycket uppmärksamhet på marknaden.
I slutet av 1980-talet började Renaults produktion att ta fart igen och år 1988 lanserades Renault 19, en modell som blev en historisk vändpunkt för den franska bilgiganten. Renaults mellanklassbil såldes år 1991 i 100 000 exemplar och år 1992 blev bilen den mest sålda importbilen på den tyska marknaden mellan 1990 till 1994.
Små och mellanstora bilar från den franska bilgiganten var väldigt populära på marknaden, framförallt i Tyskland.
Under dessa år fokuserade Renault på att tillverka små, tekniskt smarta och visuellt snygga bilar. Detta resulterade i modeller som Renault Twingo, Twizy, Zoe, Influence och Kangoo. Flera av de här modellerna är så kallade elbilar och därmed ledde denna innovativa utvecklingen till att Renaults ingenjörer lyckades nå en stor del av marknaden för elbilar.
I klassen för mer kompakta modeller har Renault både tillverkat Mégane och Renault Laguna, vilka har blivit mycket populära modeller. Renault tillverkar också SUV:ar som idag är inspirerade av Renaults första lyxbil Renault Espace från 1984. År 1996 ersattes Espace av Renault Scénic. Under senare år har Renault genom Xmod och Captur-modellerna erbjudit marknad nya biltyper med snygga och attraktiva former.
Renault har lyckats mycket bra inom motorsporten, framförallt inom formel 1 där Renault varit aktiva sedan 1977. Renaults fabriks-team har lyckats kamma hem två världsmästerskapstitlar och med en motor från Renault har tysken Sebastian Vettel vunnit en del tävlingar i Granprix. Renault har deltagit Formel 1 med sitt egna team sedan 2016.