Ska din Renault på verkstad?
Jämför offerter på reparation och service till din Renault
  • Få offerter från 285
  • Spara upp till 70%*
  • Boka tid online och få 3 års garanti
Få offerter
Därför bör du använda autobutler.se när din Renault ska på verkstad
  • Du sparar upp till 70%* när du servar eller reparerar din Renault genom Autobutler.
  • Jämför offerter från bilverkstäder nära dig
  • Alla verkstäder följer MRF:s reparationsvillkor.
  • Vi ger dig extra säkerhet med 3 års garanti på arbete och delar.
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online när det passar dig.
Få offerter

Jämför offerter på Renault reparation och service

Pris på Renault service och reparation

Sedan 2010 har vi hjälpt över 1 miljon bilägare att spara pengar när bilen ska på verkstad. Därför har du nedanför möjlighet att se från och till priser och genomsnittspriser på en rad reparationer och service för Renault.

Uppdrag Genomsnittspris Jämför och spara Möjlig besparing i %
AC 1998 kr 1421 kr 54 %
Andra uppdrag 2925 kr 1473 kr 40 %
Avgaser 5791 kr 1170 kr 23 %
Basservice 1606 kr 1053 kr 38 %
Batteri 2254 kr 636 kr 25 %
Besiktning & förberedelse 2161 kr 1155 kr 37 %
Bromsar 4291 kr 1499 kr 33 %
Dragkrok 10177 kr 3050 kr 25 %
Däck & hjul 1521 kr 305 kr 19 %
Elarbete 3137 kr 1880 kr 50 %
Felsökning 1096 kr 991 kr 56 %
Fjädring / stötdämpare 5659 kr 2139 kr 30 %
Hjulbyte 229 kr 120 kr 14 %
Hjulinställning 1089 kr 481 kr 25 %
Kamrem / Kamkedja 8547 kr 3688 kr 32 %
Koppling 14188 kr 6113 kr 36 %
Motor 7717 kr 3086 kr 33 %
Oljebyte 1714 kr 900 kr 35 %
Service 4599 kr 1937 kr 33 %
Stenskott/byte av ruta/glasarbete 6007 kr 849 kr 12 %
Styrning 3447 kr 1592 kr 33 %
Tillbehör och bilutrustning 3841 kr 2039 kr 39 %
Växellåda/växelbyte 6163 kr 1675 kr 40 %

Mest populära service och reparationer

Spara i snitt 1757 kr*
Med stämpel i serviceboken

service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 32%* på att jämföra offerter, motsvarande 1757 kr*.

Priser från bara: 999 kr*
Spara upp till 78%*

Få en basservice och kör säkert med din bil. Priser från bara 999 kr*. Inkluderar byte av olja och oljefilter, upp till 4 liter kvalitetsolja samt komplett genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter.

Priser från bara: 899 kr*
Spara upp till 72%*

Boka oljebyte online och spara pengar! Priser från bara 899 kr*. Inkluderar påfyllning av 4 liter kvalitetsolja och montering av oljefilter. Få offerter och se ditt pris direkt!

Priser från bara: 99 kr*
Spara upp till 96%*

Boka hjulbyte och spara pengar! Priser från bara 99 kr*. Du sparar upp till 96%* på att jämföra offerter på autobutler.se. Få offerter och se ditt pris direkt!

Omdömen om service och reparationer för Renault

Kunniga, bra service, snabba, trevliga, lyssnar på kunden, gott kaffe
Tina
Renault Clio (2016)
Det gick snabbt att få en tid. De anpassade inlämning och uthämtning av bil, så det fungerade bra...
Lotta
Renault Clio (2011)
Renault

Det franska bilmärket Renault grundades år 1899 av de tre bröderna Louis, Fernand och Marcel Renault. Under den här tiden hade bröderna redan blivit uppmärksammade efter att ha byggt en trävagn som man kunde se rullandes på gatorna i Paris.

Marcel Renault kastade sig över motorsporten men dog 1903 bara 31 år gammal. Dödsorsaken var kvarstående skador från en motortävling mellan Paris och Madrid. Fernand Renault dog 1909 också relativt ung, han blev 44 år gammal.

Efter brödernas bortgång fortsatte Louise Renault med att leda bilfabriken ända fram till sin död år 1944.

Innovation från tidigare år

Eftersom fabrikens tekniska entreprenör stod bakom uppfinningen av drivaxeln, tändstiftet och turboladdning började Renault tidigt skriva historia.

Snart kunde företaget expandera och tack vare ett taxibolag i Paris som år 1906 började köpa bilar av Renault, blev de ännu mer kända.

Framgång under mellankrigstiden

Louis Renaults deltog i första världskriget under fransk flagg vilket inte bar gav Herr Renault rangen som officer, han blev också hedrad i Æreslegionen. Detta bidrog till att Renault växte och nådde ytterligare framgång under de den svåra mellankrigstiden.

Under 1930-talet öppnade Renault Europas mest moderna bilfabrik med den längsta produktionslinje världen någonsin hade skådat. Detta hände på ön Séguin. Under den tyska besittningsmakten under andra världskriget användes fabriken till att tillverka krigsmaterial.

Louis Renault anklagades för att ha samarbetat med tyskarna men han dog år 1944 under oklara omständigheter innan han hann ställas inför domstol.

Fortsättning av bilproduktion och expansion i Europa

År 1945 vid slutet av andra världskriget blev Renault den enda organisationen i Frankrike som förstatligats.

Under krigen utvecklades den första billmodellen i hemlighet och i samband med att kriget tog slut blev lanseringen en så stor succé att Renault ända fram till slutet av 1940-talet blev Frankrikes största fabrikverksamhet.

År 1949 blev Renault den första utländska representant som öppnat en filial i tyska Baden-Baden, och under många år var Renault den största bilexportören för den tyska marknaden.

Expansionen på den tyska marknaden ledde till att Renault efteråt blev en succé i andra länder, bland annat i Spanien. Efter flera strategiska uppköp och sammanslagningar började Renault också att tillverka lastbilar och traktorer.

I Renault-fabriken tillverkades fler och fler bilar och under 1970-talet fördubblades försäljningssiffrorna till två miljoner sålda bilar. Det var framförallt modellen Renault 5 som blev en enorm succé i hela Europa och genom lanseringen av flera andra modeller som Renault 16 och Renault 12, var den fransk biltillverkaren på väg att behålla den ledande internationella marknadspositionen.

Kriser och krishantering

Efter flera år av succéer och framgångar hamnade Renault i en kris under mitten på 1980-talet. Renault var tvungna att betala en miljardskuld och samtidigt led företaget av stora förluster. Krisen resulterade också i att Renault var tvungna att göra stora besparingar, vilket ledde till massuppsägningar samtidigt som delar av företaget såldes. I ett försök att ta sig ur krisen utvecklade Renault nya modeller som Renault Fuego, Renault 25 och Renault Espace som fick mycket uppmärksamhet på marknaden.

Bästsäljare och succé på den tyska marknaden

I slutet av 1980-talet började Renaults produktion att ta fart igen och år 1988 lanserades Renault 19, en modell som blev en historisk vändpunkt för den franska bilgiganten. Renaults mellanklassbil såldes år 1991 i 100 000 exemplar och år 1992 blev bilen den mest sålda importbilen på den tyska marknaden mellan 1990 till 1994.

Små och mellanstora bilar från den franska bilgiganten var väldigt populära på marknaden, framförallt i Tyskland.

Under dessa år fokuserade Renault på att tillverka små, tekniskt smarta och visuellt snygga bilar. Detta resulterade i modeller som Renault Twingo, Twizy, Zoe, Influence och Kangoo. Flera av de här modellerna är så kallade elbilar och därmed ledde denna innovativa utvecklingen till att Renaults ingenjörer lyckades nå en stor del av marknaden för elbilar.

I klassen för mer kompakta modeller har Renault både tillverkat Mégane och Renault Laguna, vilka har blivit mycket populära modeller. Renault tillverkar också SUV:ar som idag är inspirerade av Renaults första lyxbil Renault Espace från 1984. År 1996 ersattes Espace av Renault Scénic. Under senare år har Renault genom Xmod och Captur-modellerna erbjudit marknad nya biltyper med snygga och attraktiva former.

Succé inom motorsport

Renault har lyckats mycket bra inom motorsporten, framförallt inom formel 1 där Renault varit aktiva sedan 1977. Renaults fabriks-team har lyckats kamma hem två världsmästerskapstitlar och med en motor från Renault har tysken Sebastian Vettel vunnit en del tävlingar i Granprix. Renault har deltagit Formel 1 med sitt egna team sedan 2016.