Ska din Renault på verkstad?

Jämför offerter på reparation och service till din Renault

4.6 (2 884)
  • Få offerter från 309
  • Spara upp till 60%*
  • Boka tid online och få 3 års garanti
Få offerter
Därför bör du använda autobutler.se när din Renault ska på verkstad
Renault
  • Du sparar upp till 60%* när du servar eller reparerar din Renault genom Autobutler.
  • Jämför offerter från bilverkstäder nära dig
  • Alla verkstäder följer MRF:s reparationsvillkor.
  • Vi ger dig extra säkerhet med 3 års garanti på arbete och delar.
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online när det passar dig.
Få offerter

Jämför offerter på Renault reparation och service

Pris på Renault service och reparation

De genomsnittliga priserna och besparingarna för de visade bilmärkena baseras på olika modeller och år. Du måste därför skapa ett uppdrag och jämföra offerter för att se ditt faktiska pris och din besparing.
Uppdrag Jämför och spara* Du sparar i genomsnitt*
AC 1 436 SEK 55%
Andra uppdrag 1 408 SEK 38%
Avgaser 2 322 SEK 24%
Basservice 2 116 SEK 60%
Batteri 539 SEK 21%
Besiktning och förkontroll 1 136 SEK 60%
Bilservice 2 295 SEK 37%
Bilvård 972 SEK 64%
Bromsar 1 656 SEK 33%
Dragkrok 3 176 SEK 26%
Däck, hjul & hjulbyte 655 SEK 51%
Elarbete 1 367 SEK 37%
Felsökning 1 312 SEK 72%
Hjulbyte 387 SEK 55%
Hjulinställning 2 193 SEK 47%
Kamrem & kamkedja 4 379 SEK 36%
Koppling 6 830 SEK 38%
Motor 3 029 SEK 29%
Oljebyte 1 444 SEK 54%
Stenskott & glasarbete 1 712 SEK 20%
Styrning & underrede 1 701 SEK 35%
Stötdämpare & fjädring 1 867 SEK 29%
Växellåda 20 588 SEK 37%

Mest populära service och reparationer

Just nu priser från 157 kr*
4.6 (8 245)
Spara i snitt 54%*

Boka hjulbyte och spara pengar! Priser från 157 kr*. Spara i genomsnitt 54%* på att jämföra offerter på autobutler.se. Få offerter och se ditt pris direkt!

Just nu priser från 350 kr*
4.6 (234)
Spara i snitt 60%*

Boka däckbyte och spara i genomsnitt 60%*. Byt och avbalansera dina däck enkelt, snabbt och nära dig. Just nu priser från 350 kr*. Få offerter på däckbyte!

Spara i snitt 1 992 kr*
4.6 (18 421)
Med stämpel i serviceboken

service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 35%* på att jämföra offerter, motsvarande 1 992 kr*.

Just nu priser från 899 kr*
4.5 (2 177)
Spara i genomsnitt 59%*

Få en basservice och kör säkert med din bil. Just nu priser från 899 kr*. Inkluderar byte av olja och oljefilter, upp till 4 liter kvalitetsolja samt komplett genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter.

Omdömen om service och reparationer för Renault

Långedrags Bil & Service
4 dagar
Väldigt bra service och trevligt bemötande
Boel A.
Renault Captur (2013)
Mechanic Bilverkstad i Askersund
5 dagar
Trevligt bemötande och bra gjort arbete. Fick även andra tips och hjälp. Mycket bra.
Bo R.
Renault Kangoo (2011)
EXO Bilvårdscenter
5 dagar
Bra genomförd service, man uppmärksammade mig även på felaktigt monterade däck och saker som bord...
Johan L.
Renault Koleos (2019)
Renault

Det franska bilmärket Renault grundades år 1899 av de tre bröderna Louis, Fernand och Marcel Renault. Under den här tiden hade bröderna redan blivit uppmärksammade efter att ha byggt en trävagn som man kunde se rullandes på gatorna i Paris.

Marcel Renault kastade sig över motorsporten men dog 1903 bara 31 år gammal. Dödsorsaken var kvarstående skador från en motortävling mellan Paris och Madrid. Fernand Renault dog 1909 också relativt ung, han blev 44 år gammal.

Efter brödernas bortgång fortsatte Louise Renault med att leda bilfabriken ända fram till sin död år 1944.

Innovation från tidigare år

Eftersom fabrikens tekniska entreprenör stod bakom uppfinningen av drivaxeln, tändstiftet och turboladdning började Renault tidigt skriva historia.

Snart kunde företaget expandera och tack vare ett taxibolag i Paris som år 1906 började köpa bilar av Renault, blev de ännu mer kända.

Framgång under mellankrigstiden

Louis Renaults deltog i första världskriget under fransk flagg vilket inte bar gav Herr Renault rangen som officer, han blev också hedrad i Æreslegionen. Detta bidrog till att Renault växte och nådde ytterligare framgång under de den svåra mellankrigstiden.

Under 1930-talet öppnade Renault Europas mest moderna bilfabrik med den längsta produktionslinje världen någonsin hade skådat. Detta hände på ön Séguin. Under den tyska besittningsmakten under andra världskriget användes fabriken till att tillverka krigsmaterial.

Louis Renault anklagades för att ha samarbetat med tyskarna men han dog år 1944 under oklara omständigheter innan han hann ställas inför domstol.

Fortsättning av bilproduktion och expansion i Europa

År 1945 vid slutet av andra världskriget blev Renault den enda organisationen i Frankrike som förstatligats.

Under krigen utvecklades den första billmodellen i hemlighet och i samband med att kriget tog slut blev lanseringen en så stor succé att Renault ända fram till slutet av 1940-talet blev Frankrikes största fabrikverksamhet.

År 1949 blev Renault den första utländska representant som öppnat en filial i tyska Baden-Baden, och under många år var Renault den största bilexportören för den tyska marknaden.

Expansionen på den tyska marknaden ledde till att Renault efteråt blev en succé i andra länder, bland annat i Spanien. Efter flera strategiska uppköp och sammanslagningar började Renault också att tillverka lastbilar och traktorer.

I Renault-fabriken tillverkades fler och fler bilar och under 1970-talet fördubblades försäljningssiffrorna till två miljoner sålda bilar. Det var framförallt modellen Renault 5 som blev en enorm succé i hela Europa och genom lanseringen av flera andra modeller som Renault 16 och Renault 12, var den fransk biltillverkaren på väg att behålla den ledande internationella marknadspositionen.

Kriser och krishantering

Efter flera år av succéer och framgångar hamnade Renault i en kris under mitten på 1980-talet. Renault var tvungna att betala en miljardskuld och samtidigt led företaget av stora förluster. Krisen resulterade också i att Renault var tvungna att göra stora besparingar, vilket ledde till massuppsägningar samtidigt som delar av företaget såldes. I ett försök att ta sig ur krisen utvecklade Renault nya modeller som Renault Fuego, Renault 25 och Renault Espace som fick mycket uppmärksamhet på marknaden.

Bästsäljare och succé på den tyska marknaden

I slutet av 1980-talet började Renaults produktion att ta fart igen och år 1988 lanserades Renault 19, en modell som blev en historisk vändpunkt för den franska bilgiganten. Renaults mellanklassbil såldes år 1991 i 100 000 exemplar och år 1992 blev bilen den mest sålda importbilen på den tyska marknaden mellan 1990 till 1994.

Små och mellanstora bilar från den franska bilgiganten var väldigt populära på marknaden, framförallt i Tyskland.

Under dessa år fokuserade Renault på att tillverka små, tekniskt smarta och visuellt snygga bilar. Detta resulterade i modeller som Renault Twingo, Twizy, Zoe, Influence och Kangoo. Flera av de här modellerna är så kallade elbilar och därmed ledde denna innovativa utvecklingen till att Renaults ingenjörer lyckades nå en stor del av marknaden för elbilar.

I klassen för mer kompakta modeller har Renault både tillverkat Mégane och Renault Laguna, vilka har blivit mycket populära modeller. Renault tillverkar också SUV:ar som idag är inspirerade av Renaults första lyxbil Renault Espace från 1984. År 1996 ersattes Espace av Renault Scénic. Under senare år har Renault genom Xmod och Captur-modellerna erbjudit marknad nya biltyper med snygga och attraktiva former.

Succé inom motorsport

Renault har lyckats mycket bra inom motorsporten, framförallt inom formel 1 där Renault varit aktiva sedan 1977. Renaults fabriks-team har lyckats kamma hem två världsmästerskapstitlar och med en motor från Renault har tysken Sebastian Vettel vunnit en del tävlingar i Granprix. Renault har deltagit Formel 1 med sitt egna team sedan 2016.