För att ge dig en bättre upplevelse sparar vi information om ditt besök på Autobutler.se. Läs mer

Byte av bromsklossar / bromsbackar

  • Spara 20 - 40% på verkstadsräkningen
  • Du får offerterna inom 24 timmar
  • Endast kontrollerade kvalitetsverkstäder

Nedslitna bromsbelägg?

När byter man bromsklossar och bromsbackar?

På både bromsklossar/bromsbelägg och bromsbackar ska det finnas ett lager bromsbelägg på ytan som utsätts för friktion vid inbromsning.

Men när ska bromsklossarna bytas? När klossar och skivor utsätts för friktion under en längre tid så blir beläggningen tunnare. Men när man måste byta klossar eller brickor beror på flera saker. För det första är din körstil avgörande för hur länge bromsbeläggen kommer hålla. Om du kör mycket stadstrafik - och bromsar mycket - eller kör lite aggressivt och bromsar in hårt efter att accelererat upp i hög hastighet så kommer beläggningen på bromsklossarna och skivorna att slitas snabbare. Om du däremot kör längre resor på motorvägar så slits bromsarna mindre.

Hur länge håller bromsbelägg och bromsbelägg?

Bromsklossarna håller ungefär i ungefär 6 000 och 10 000 körda mil.

Bromsklossarna håller mycket längre än bromsbackarna. Det beror på att klossarna sitter i trumbromsarna, som endast sitter bakpå bilen. Dessa används bara cirka 30% jämfört med skivbromsarna som sitter fram på och står för 70% av bromseffekten. Därför håller beläggningen på bromsbackarna cirka 15 000 - 20 000 mil.

Vissa bilar har en så kallad slitageindikator eller slitagevarnare för bromsbeläggningen. Det innebär att en varningslampa i instrumenpanelen kommer tändas när det är dags att byta bromsbelägg . Det finns en sensor vid bromsklossarna som märker när beläggningen på klossarna är nedslitna.

Omdömen om bromsarbete

Riktigt bra service.
Erik
Porsche MACAN (2015)
Mycket kundvänliga Utförd arbete återstår att bedöma när man kört bilen några dagar Ganska unda...
Nils-eric F.
Mercedes-Benz CLA (W117) (2017)
Trevligt bemötande lite svår att hitta samt hyfsat avstånd till busshållplats även då bussen inte...
Åke N.
Saab 9-5 (2005)

Hur fungerar bromsklossar och bromsbackar

Ett bromssystem har antingen skivbromsar eller trumbromsar. I skivbromsar sitter bromsbelägg på insidan av bromsoket som är monterad runt bromsskivan. När du bromsar pressas bromsvätskan ner genom bromsslangarna, vilket skapar ett hydrauliskt tryck som pressar bromsbeläggningen mot skivan så att bilen bromsar. Det är i denna process som bromsbelägg på bromsklossar slits.

De flesta bilar har skivbromsar - både fram och bak på bilen. Vissa mindre bilar har dock en uppsättning trumbromsar bak, vilket kan beror på flera saker. I trumbromsar ser en cylinder till att två bromsbrickor pressas utåt mot trumman som är fastmonterad på insidan av hjulet. Systemet är detsamma som skivbromsar - i båda fallen är det ytan av beläggningen som utsätts för friktion. Men trumbromsar finns oftare i små bilar eftersom trumbromsar inte är lika starka som skivbromsar och behöver inte dra så mycket vikt. Dessutom kräver trumbromsar i allmänhet mindre underhåll eftersom de bara bromsar 30% av den totala bromsförmågan och därmed slits mindre. De är också billigare - så dyrare skivbromsar behövs alltå inte i små bilar.

Våra mekaniker rapporterar om att skivbromsar bak på små bilar ibland måste bytas ut på grund av rost – de är alltså inte nedslitna utan har använts så lite att metallen på bromsskivan har angripits av rost. Det beror på att värmen som annars uppstår av friktionen när man bromsar slutar hålla rosten borta.

Pris för byte av bromsklossar

Priset för ett nytt par bromsklossar/bromsbelägg är inte högt. Det ligger på mellan 600 och 1 200 kronor. Om man sedan lägger på priset för själva arbetet så hamnar man på omkring 1 600 kronor. Men du ska dock komma ihåg att det inte är ofta man bara byter klossarna. Klossarna byts ofta i samband med skivorna. Byta bromsklossar kan du exempelvis göra om du ska sälja din bil eller om bromsskivan är ok skick medan klossarna är helt nedslitna.

Behöver du nya bromsbackar ligger priset för själva reservdelen någonstans mellan 300 och 600 kronor. Inklusive arbetstid slutar jobbet på cirka 1 700 kronor.

Om du själv vill ta på dig jobbet kan du läsa vår guide till hur man själv byter bromsbelägg.

Få nya bromsklossar / backar