Jämför offerter på Fiat reparation och service
Uppdrag | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|---|
AC | 1 402 SEK | 57% | |
Andra uppdrag | 1 203 SEK | 44% | |
Avgaser | 1 006 SEK | 18% | |
Basservice | 2 021 SEK | 59% | |
Batteri | 1 390 SEK | 33% | |
Besiktning och förkontroll | 2 705 SEK | 56% | |
Bilservice | 2 096 SEK | 36% | |
Bromsar | 1 668 SEK | 32% | |
Dragkrok | 3 094 SEK | 24% | |
Däck, hjul & hjulbyte | 700 SEK | 55% | |
Felsökning | 1 304 SEK | 74% | |
Hjulbyte | 328 SEK | 51% | |
Hjulinställning | 1 972 SEK | 46% | |
Kamrem & kamkedja | 2 537 SEK | 33% | |
Koppling | 4 726 SEK | 40% | |
Motor | 1 967 SEK | 30% | |
Oljebyte | 1 489 SEK | 56% | |
Styrning & underrede | 870 SEK | 29% | |
Stötdämpare & fjädring | 1 661 SEK | 26% | |
Växellåda | 3 437 SEK | 26% |
Boka hjulbyte och spara pengar! Priser från 157 kr*. Spara i genomsnitt 54%* på att jämföra offerter på autobutler.se. Få offerter och se ditt pris direkt!
Boka däckbyte och spara i genomsnitt 60%*. Byt och avbalansera dina däck enkelt, snabbt och nära dig. Just nu priser från 350 kr*. Få offerter på däckbyte!
Få service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 35%* på att jämföra offerter, motsvarande 1 992 kr*.
Få en basservice och kör säkert med din bil. Just nu priser från 899 kr*. Inkluderar byte av olja och oljefilter, upp till 4 liter kvalitetsolja samt komplett genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter.
Fiat grundades 1899 av nio aktieägare i den italienska staden Turin. Namnet är en akronym för Fabbrica Italiana Automobili Torino och betyder direkt översatt "italiensk bilfabrik från Turin".
Kort efter starten började Fiat att tillverka bilar. Den första modellen var den lilla Fiat 3.5 HP, som byggdes i totalt 24 exemplar. Därefter följde Fiat 6/8 HP och åren därefter presenterades 8 HP år 1901 samt 12 HP år 1903. Modellerna producerades i ett stort antal och hjälpte till att sätta igång en vällyckad export till både England, Frankrike och USA .
Med förvärvet av Ansaldi-fabriken år 1905 och etableringen av organisationen Brevetti-Fiat kunde Fiat nu fokusera ännu mer på att utveckla nya bilmodeller.
Och framgångar fortsatte år 1905 med lanseringen av Fiat Landaulet Brevetti 1905.
I början av 1900-talet var motorsport oerhört populärt i USA och därför valde Fiat att delta i Grand Prix of America 1911, där Fiat blev en övertygande vinnare med modellen Fiat S74. Segern gjordes dock inte under debutperioden. Fiat hade nämligen deltagit i loppet redan sedan 1909, åtminstone vid ungefär samma period i samband med öppningen av en fabrik i New York.
I Europa innebar början av andra världskriget att Fiat kunde växa vid sidan av biltillverkningen, genom att producera militära lastbilar, flygplan, maskingevär, ambulanser och motorer för ubåtar.
Den största vinsterna inom motorsporten gjorde Fiat med den legendariska Fiat Mefistofeles från 1908, när Ernest Eldridge satte ett ny hastighetsrekord på 234,98 km / h år 1924. Redan året därpå valde Fiat att dra sig ur motorsporten.
Under första världskriget byggde Fiat Lingotto den största bilfabriken i Europa. Fabriken blev ett varumärke för staden Turin. Efter krigets slut kämpade Fiat med ett antal besvärliga år. Bland annat innebar stora och upprepade strejker att fabriken nästan helt stod tyst fram till år 1923.
Men därefter tog produktionen av nya modeller verkligen fart. Fiat 501, 505, 510 och 519 presenterades alla för allmänheten. Detsamma gjorde den fyrsittsiga Fiat 509 från 1925.
Med övergången till massproduktion ville Fiat skapa bättre arbetsförhållanden för sina anställda. Därför introducerade den italienska biltillverkaren ett antal tidskrävande sociala och hälsofrämjande förbättringar för de som arbetade på fabriken.
Produktionen dånade på och uppnådde sin högsta nivå år 1932 med över 20 000 tillverkade bilar. Även exporten till utlandet gick bra och samma år såldes mer än 6 500 bilar till exportmarknaden.
Under andra världskriget föll biltillverkningen markant. Men redan år 1945 återuppbyggdes Fiat-fabriken och kunde återigen börja tillverka personbilar.
Inom loppet av några få år kunde Fiat hittas på marknaden igen. Fiat 144 som lanserades 1948 var på sätt ett nyhet. Både vad det gällde design och teknik som utmärkte modellerna. Under följande period lanserades flera nya modeller som ledde till att Fiat senare kunde bli ett internationellt konkurrenskraftigt namn på marknaden.
I samband med framstegen på hemmaplan började Fiat nu också att ingå i licensavtal. Genom dessa avtal kunde Fiat börja tillverka bilmodeller som Simca i Frankrike, NSU-Fiat i både Tyskland och Polen samt en utgåva av spanska Seat under 1950-talet.
Den populära Fiat 124 röstades fram som årets bil 1967 och producerades i licensutgåvor i slutet av 1960-talet och som passade med marknaderna i flera olika europeiska länder. Detta gällde för Tohaş i Turkiet, Lada i Sovjetunionen och Seat i Spanien. 1969 köpte Fiat den italienska biltillverkaren Lancia.
Sedan 1966 har Ferrari tillhört Fiat-koncernen. Fiat ägde i stor sett hela Ferrari fram till 2016 då Ferrari separerades till en självständig enhet.
När det kom till antalet bilmodeller på marknaden och antalet sålda bilar var Fiat under 1970-talet Europas största bilkoncern.
Som en del av Fiats expansiva affärsstrategi, hade italienarna sedan slutet av 1970-talet också haft ett joint venture-avtal med Peugeot om att utveckla bilmodeller för respektive marknad. Som en del av biljättens övergripande tillväxtstrategi valde Fiat år 1986 att köpa Alfa Romeo.
Genom uppköpet bildades ett nytt joint venture-partnerskap, kallat Tipo 4. Samarbetet inkluderade Lancia, Fiat, Alfa Romeo och Saab. Avtalet innebar bland annat att alla nya modeller från de oberoende varumärkena utvecklades genom en ömsesidig process där fabrikerna bytte ut idéer om teknik och design. Genom detta samarbete kom modeller som Saab 9000, Lancia Thema, Fiat Croma och Ferrari 308 Quattro.
Fiat verkade vara på på väg till "evig" framgång, men den växande konkurrensen på enskilda marknader var en konstant utmaning. Därför initierade Fiat en modernisering av produktportföljen.
Denna förnyelseprocess slutade med att Fiat under 1980-talet lanserade modeller som Fiat Panda, Fiat Tipo och Fiat Uno. Alla tre modeller blev enormt populära.
Fiat var också under den här tiden den första biltillverkaren att presentera en personbil med en dieselmotor med direktinsprutning. Detta hände i samband med lanseringen av Fiat Croma 1987. Därefter kom ännu en ny ny innovativ nyhet när Fiat Marea lanserades med ett unikt elektroniskt styrt insprutningssystem i motorn.
Fram till idag har Fiat varit en av världens ledande biltillverkare när det kommer till variation och mångfald i modeller. Detta gäller från den lilla Fiat 500 till Fiat Panda, från Fiat Punto till mellanklassbilen Fiat Tipo . Även stora Suvar och Minivans som exempelvis 500X, 500L och Vanen Freemont har lyckats utmärka sig på marknaden.
Senast 2016 lanserade Fiat den sportiga Fiat 124 Spider som grundar sig på designen av Mazda MX 5.