Ska din Fiat på verkstad?
Jämför offerter på reparation och service till din Fiat
  • Få offerter från 285
  • Spara upp till 70%*
  • Boka tid online och få 3 års garanti
Få offerter
Därför bör du använda autobutler.se när din Fiat ska på verkstad
  • Du sparar upp till 70%* när du servar eller reparerar din Fiat genom Autobutler.
  • Jämför offerter från bilverkstäder nära dig
  • Alla verkstäder följer MRF:s reparationsvillkor.
  • Vi ger dig extra säkerhet med 3 års garanti på arbete och delar.
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online när det passar dig.
Få offerter

Jämför offerter på Fiat reparation och service

Pris på Fiat service och reparation

Sedan 2010 har vi hjälpt över 1 miljon bilägare att spara pengar när bilen ska på verkstad. Därför har du nedanför möjlighet att se från och till priser och genomsnittspriser på en rad reparationer och service för Fiat.

Uppdrag Genomsnittspris Jämför och spara Möjlig besparing i %
AC 1530 kr 1166 kr 54 %
Andra uppdrag 2822 kr 807 kr 31 %
Avgaser 3119 kr 921 kr 29 %
Basservice 1619 kr 1058 kr 33 %
Batteri 5783 kr 1108 kr 17 %
Besiktning & förberedelse 859 kr 479 kr 17 %
Bromsar 4399 kr 1093 kr 23 %
Dragkrok 11318 kr 3083 kr 23 %
Däck & hjul 1320 kr 319 kr 22 %
Elarbete 1492 kr 771 kr 46 %
Felsökning 938 kr 1136 kr 57 %
Fjädring / stötdämpare 3866 kr 1300 kr 32 %
Hjulbyte 227 kr 118 kr 14 %
Hjulinställning 1192 kr 256 kr 13 %
Kamrem / Kamkedja 6420 kr 2636 kr 31 %
Koppling 6806 kr 4399 kr 40 %
Motor 3595 kr 1548 kr 34 %
Oljebyte 1490 kr 1006 kr 41 %
Service 4328 kr 1757 kr 32 %
Styrning 3509 kr 1168 kr 24 %
Växellåda/växelbyte 23520 kr 4398 kr 31 %

Mest populära service och reparationer

Spara i snitt 1757 kr*
Med stämpel i serviceboken

service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 32%* på att jämföra offerter, motsvarande 1757 kr*.

Priser från bara: 999 kr*
Spara upp till 78%*

Få en basservice och kör säkert med din bil. Priser från bara 999 kr*. Inkluderar byte av olja och oljefilter, upp till 4 liter kvalitetsolja samt komplett genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter.

Priser från bara: 899 kr*
Spara upp till 72%*

Boka oljebyte online och spara pengar! Priser från bara 899 kr*. Inkluderar påfyllning av 4 liter kvalitetsolja och montering av oljefilter. Få offerter och se ditt pris direkt!

Priser från bara: 99 kr*
Spara upp till 96%*

Boka hjulbyte och spara pengar! Priser från bara 99 kr*. Du sparar upp till 96%* på att jämföra offerter på autobutler.se. Få offerter och se ditt pris direkt!

Omdömen om service och reparationer för Fiat

Bra bemötande och trevliga personal. Bra och noggranna:)
karlo
Fiat Freemont (2014)
Verkstaden höll sig till offerterbjudandet. Under servicen blev jag uppringd ang. en gammal AC re...
Ivo K.
Fiat HOBBY 750 FMS (2003)
Snabbt smidigt, tydliga besked
Ulf S.
Fiat FIAT 500 (2014)
Fiat

Fiat grundades 1899 av nio aktieägare i den italienska staden Turin. Namnet är en akronym för Fabbrica Italiana Automobili Torino och betyder direkt översatt "italiensk bilfabrik från Turin".

Biltillverkare sedan begynnelsen

Kort efter starten började Fiat att tillverka bilar. Den första modellen var den lilla Fiat 3.5 HP, som byggdes i totalt 24 exemplar. Därefter följde Fiat 6/8 HP och åren därefter presenterades 8 HP år 1901 samt 12 HP år 1903. Modellerna producerades i ett stort antal och hjälpte till att sätta igång en vällyckad export till både England, Frankrike och USA .

Försäljningsframgångar och succé i motorsport

Med förvärvet av Ansaldi-fabriken år 1905 och etableringen av organisationen Brevetti-Fiat kunde Fiat nu fokusera ännu mer på att utveckla nya bilmodeller.

Och framgångar fortsatte år 1905 med lanseringen av Fiat Landaulet Brevetti 1905.

I början av 1900-talet var motorsport oerhört populärt i USA och därför valde Fiat att delta i Grand Prix of America 1911, där Fiat blev en övertygande vinnare med modellen Fiat S74. Segern gjordes dock inte under debutperioden. Fiat hade nämligen deltagit i loppet redan sedan 1909, åtminstone vid ungefär samma period i samband med öppningen av en fabrik i New York.

I Europa innebar början av andra världskriget att Fiat kunde växa vid sidan av biltillverkningen, genom att producera militära lastbilar, flygplan, maskingevär, ambulanser och motorer för ubåtar.

Den största vinsterna inom motorsporten gjorde Fiat med den legendariska Fiat Mefistofeles från 1908, när Ernest Eldridge satte ett ny hastighetsrekord på 234,98 km / h år 1924. Redan året därpå valde Fiat att dra sig ur motorsporten.

Början på massproduktion

Under första världskriget byggde Fiat Lingotto den största bilfabriken i Europa. Fabriken blev ett varumärke för staden Turin. Efter krigets slut kämpade Fiat med ett antal besvärliga år. Bland annat innebar stora och upprepade strejker att fabriken nästan helt stod tyst fram till år 1923.

Men därefter tog produktionen av nya modeller verkligen fart. Fiat 501, 505, 510 och 519 presenterades alla för allmänheten. Detsamma gjorde den fyrsittsiga Fiat 509 från 1925.

Med övergången till massproduktion ville Fiat skapa bättre arbetsförhållanden för sina anställda. Därför introducerade den italienska biltillverkaren ett antal tidskrävande sociala och hälsofrämjande förbättringar för de som arbetade på fabriken.

Produktionen dånade på och uppnådde sin högsta nivå år 1932 med över 20 000 tillverkade bilar. Även exporten till utlandet gick bra och samma år såldes mer än 6 500 bilar till exportmarknaden.

Licensavtal banade vägen för större marknadsandelar

Under andra världskriget föll biltillverkningen markant. Men redan år 1945 återuppbyggdes Fiat-fabriken och kunde återigen börja tillverka personbilar.

Inom loppet av några få år kunde Fiat hittas på marknaden igen. Fiat 144 som lanserades 1948 var på sätt ett nyhet. Både vad det gällde design och teknik som utmärkte modellerna. Under följande period lanserades flera nya modeller som ledde till att Fiat senare kunde bli ett internationellt konkurrenskraftigt namn på marknaden.

I samband med framstegen på hemmaplan började Fiat nu också att ingå i licensavtal. Genom dessa avtal kunde Fiat börja tillverka bilmodeller som Simca i Frankrike, NSU-Fiat i både Tyskland och Polen samt en utgåva av spanska Seat under 1950-talet.

Den populära Fiat 124 röstades fram som årets bil 1967 och producerades i licensutgåvor i slutet av 1960-talet och som passade med marknaderna i flera olika europeiska länder. Detta gällde för Tohaş i Turkiet, Lada i Sovjetunionen och Seat i Spanien. 1969 köpte Fiat den italienska biltillverkaren Lancia.

Sedan 1966 har Ferrari tillhört Fiat-koncernen. Fiat ägde i stor sett hela Ferrari fram till 2016 då Ferrari separerades till en självständig enhet.

Största bilindustrin i Europa

När det kom till antalet bilmodeller på marknaden och antalet sålda bilar var Fiat under 1970-talet Europas största bilkoncern.

Som en del av Fiats expansiva affärsstrategi, hade italienarna sedan slutet av 1970-talet också haft ett joint venture-avtal med Peugeot om att utveckla bilmodeller för respektive marknad. Som en del av biljättens övergripande tillväxtstrategi valde Fiat år 1986 att köpa Alfa Romeo.

Genom uppköpet bildades ett nytt joint venture-partnerskap, kallat Tipo 4. Samarbetet inkluderade Lancia, Fiat, Alfa Romeo och Saab. Avtalet innebar bland annat att alla nya modeller från de oberoende varumärkena utvecklades genom en ömsesidig process där fabrikerna bytte ut idéer om teknik och design. Genom detta samarbete kom modeller som Saab 9000, Lancia Thema, Fiat Croma och Ferrari 308 Quattro.

Anspråk på en svår marknad

Fiat verkade vara på på väg till "evig" framgång, men den växande konkurrensen på enskilda marknader var en konstant utmaning. Därför initierade Fiat en modernisering av produktportföljen.

Denna förnyelseprocess slutade med att Fiat under 1980-talet lanserade modeller som Fiat Panda, Fiat Tipo och Fiat Uno. Alla tre modeller blev enormt populära.

Fiat var också under den här tiden den första biltillverkaren att presentera en personbil med en dieselmotor med direktinsprutning. Detta hände i samband med lanseringen av Fiat Croma 1987. Därefter kom ännu en ny ny innovativ nyhet när Fiat Marea lanserades med ett unikt elektroniskt styrt insprutningssystem i motorn.

Fram till idag har Fiat varit en av världens ledande biltillverkare när det kommer till variation och mångfald i modeller. Detta gäller från den lilla Fiat 500 till Fiat Panda, från Fiat Punto till mellanklassbilen Fiat Tipo . Även stora Suvar och Minivans som exempelvis 500X, 500L och Vanen Freemont har lyckats utmärka sig på marknaden.

Senast 2016 lanserade Fiat den sportiga Fiat 124 Spider som grundar sig på designen av Mazda MX 5.