Ska din Opel på verkstad?
Jämför offerter på reparation och service till din Opel
  • Få offerter från 281
  • Spara upp till 50%*
  • Boka tid online och få 3 års garanti
Få offerter
Därför bör du använda autobutler.se när din Opel ska på verkstad
  • Du sparar upp till 50%* när du servar eller reparerar din Opel genom Autobutler.
  • Jämför offerter från bilverkstäder nära dig
  • Alla verkstäder följer MRF:s reparationsvillkor.
  • Vi ger dig extra säkerhet med 3 års garanti på arbete och delar.
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online när det passar dig.
Få offerter

Jämför offerter på Opel reparation och service

Pris på Opel service och reparation

De genomsnittliga priserna och besparingarna för de visade bilmärkena baseras på olika modeller och år. Du måste därför skapa ett uppdrag och jämföra offerter för att se ditt faktiska pris och din besparing.
Uppdrag Genomsnittspris* Jämför och spara* Du sparar i genomsnitt*
AC 2020 kr 1352 kr 49 %
Andra uppdrag 2824 kr 1394 kr 39 %
Avgaser 6080 kr 1195 kr 24 %
Basservice 1678 kr 1354 kr 38 %
Batteri 2276 kr 540 kr 26 %
Besiktning & förberedelse 1963 kr 750 kr 13 %
Bromsar 4366 kr 1323 kr 32 %
Dragkrok 10791 kr 2874 kr 22 %
Däck & hjul 873 kr 186 kr 18 %
Däckförvaring 607 kr 0 kr 0 %
Elarbete 4179 kr 1443 kr 32 %
Felsökning 954 kr 761 kr 49 %
Fjädring / stötdämpare 3884 kr 1148 kr 26 %
Hjulbyte 235 kr 194 kr 18 %
Hjulinställning 1182 kr 503 kr 28 %
Kamrem / Kamkedja 6378 kr 1962 kr 25 %
Koppling 12537 kr 3882 kr 26 %
Motor 8323 kr 3190 kr 34 %
Oljebyte 1335 kr 727 kr 32 %
Service 3693 kr 1402 kr 30 %
Skadearbete 2790 kr 854 kr 32 %
Stenskott/byte av ruta/glasarbete 5265 kr 805 kr 11 %
Styrning 3803 kr 937 kr 22 %
Tillbehör och bilutrustning 3087 kr 999 kr 49 %
Växellåda/växelbyte 15745 kr 3091 kr 35 %

Mest populära service och reparationer

Just nu priser från 160 kr*
Spara i genomsnitt 62%*

Boka hjulbyte och spara pengar! Just nu priser från 160 kr*. Du sparar i genomsnitt 62%* på att jämföra offerter på autobutler.se. Få offerter och se ditt pris direkt!

Just nu priser från 399 kr*
Spara i snitt 67%*

Boka hjulbyte + förvaring online och spara pengar! Hitta en verkstad nära dig som kan förvara dina däck. Spara i genomsnitt 67%* på att jämföra offerter på autobutler.se. Se ditt pris direkt!

Spara i snitt 1757 kr*
Med stämpel i serviceboken

service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 32%* på att jämföra offerter, motsvarande 1757 kr*.

Just nu priser från 1219 kr*
Spara i genomsnitt 55%*

Få en basservice och kör säkert med din bil. Just nu priser från 1219 kr*. Inkluderar byte av olja och oljefilter, upp till 4 liter kvalitetsolja samt komplett genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter.

Omdömen om service och reparationer för Opel

ungefär 18 timmar
Trevlig personal smidigt och lätt
Martin
Opel Meriva (2012)
Snabb, billig och bra service!
Lennart L.
Opel Corsa (2013)
Välgjort arbete och pedagogisk förklaring av felkoder.
Björne R.
Opel Astra (2007)
Opel

År 1862 grundade Adam Opel en fabrik för att tillverka symaskiner. Hans företag producerade först symaskiner ända fram till år 1900 men på grund av sviktande försäljning som gav vikande marknadsandelar samt en stor brand i fabriken år 1911 gjorde så att Opel-fabriken i Rüsselsheim am Main fick gå över till att endast tillverka cyklar och motorfordon.

Sedan 1929 har biltillverkaren Adam Opel AG tillhört den amerikanska biljätten General Motors och idag är Opel en av de mest kända bilmärkena i Tyskland.

Opel - från cyklar till bilar

Redan år 1886 släpptes den första cykeln från Opel. Lanseringen av cykeln skedde när Opel tillverkade symaskiner. Adam Opels fem söner började delta i cykeltävlingar vilket ledde till att Opels cyklar blev ännu mer populära. Framgångarna betydde att Opel under 1920-talet växte till att bli världens största producent av cyklar. Vid sidan av cykeltillverkningen började Opel att tillverka sina första motorfordon .

Efter Adam Opels bortgång år 1895 gick företaget över till familjen och 1899 köpte Opel en motorfabrik i Dessau. Vid den första internationella bilutställningen i (IAA) år 1897 i Berlin presenterade Opel sitt första motorfordon med patent, kallat ’System Lutzmann’. Det var den första bilen från Opel som sedan kom att tillverkas i 65 exemplar. Samtidigt som Opel började tillverka sina första bilar satte den tyska bilfabrikanten även igång med att tillverka både lastbilar och flygmotorer.

Från en vinnande sportbil till en populär personbil

I ett tidigare skede i Opels historia ledde bland annat engagemanget i motorsport till att Opels varumärke blev mer populärt. Till exempel levererade Opel så tidigt som år 1907 ett bra resultat i motortävlingen Kaiserpreis-Renne i Taunus.

Med denna typ av indirekta marknadsföring lyckades Opel nå en specifik målgrupp som bland annat talade till motorsportsintresserade och connoisseurs med stort intresse för bilar. Exempelvis blev cabrioleten Opel 4/8 PS en tidigt efterfrågad modell bland vissa samhällsgrupper när den lanserades år 1909.

Från huvudkvarteret i Rüsselsheim utvecklades år 1924 även bilar för den stora massan. Ett exempel är Opel 4 HP som tillverkades i ett stort antal. Men lanseringen och produktionen av bilar till den privata marknaden innebar inte att Opel inte längre fokuserade på motorsport, tvärtom. År 1928 slog Fritz von Opel rekord på banan Avus (Automobil-Verkehrs- und Übungsstraße) i Berlin med en topphastighet på 238 km/h.

Samma Fritz von Opel var också piloten som flög Opel-Sander Rak 1, världens första missilplan.

År 1924 hade Opel vuxit så mycket att de kunde kalla sig Tysklands största biltillverkare. Utvecklingen fortsatte under de närmaste åren och 1928 var Opel den största biltillverkaren i det som då kallades för det tyska riket. I runda siffror stod Opel för 44 procent för produktionen av alla tillverkade bilar.

Uppsving för Opel

År 1929 sålde Opel 80 procent av sin verksamhet till General Motors som år 1931 gjorde ett ytterligare uppköp av de resterande 20 procenten. När General Motors köpte Opel gjordes en överenskommelse mellan de två parterna om att Opel i framtiden skulle fortsätta vara ett självständigt bilmärke.

Från 1935 tillverkades Opel P4 för den stora massan. Modellen blev väldigt populär och efter endast två år hade den sålts i mer än 65 000 exemplar.

År 1937 blev Opel till slut Europas största biltillverkare och därmed också den 7: e största biltillverkare i världen.

Opel tillverkade nu moderna personbilar, lastbilar samt militära fordon och på så vis lyckades den tyska jätten nå allt större framgångar på exportmarknaderna.

Redan före andra världskrigets start lanserades Opel-modellen Olympia, en bil med en 1,5-litersmotor och 37 hk. Därefter kom den mer exklusiva Captain med sex cylindrar, en 2,5-litersmotor med 55 hk. Till sist lanserades även modellen Admiral med en 3,5-litersmotor med 75 hk.

Framme vid år 1962 lanserade Opel den fyrcylindriga mellanklassbilen Opel Kadett, som hade en 1,1-litersmotor med 23 hk. Den här lilla modellen blev snabbt en bästsäljare. Först 1991 kom efterträdaren Opel Astra, som idag lanserats i mer än 10 olika utgåvor.

Opel stiger från ruinerna

Vid slutet av andra världskriget blev Opels fabrik i Brandenburg och Rüsselsheim så förstörda av flygattackerna att det bara var fabriken i Rüsselsheim som först kunde återuppta biltillverkningen.

Efterkrigstiden visade sig vara en svår återuppbyggnadsperiod men i slutet av 1947 kunde Opel återuppta produktion av modellerna Olympic och Captain.

Under 1950-talet överträffade försäljningen av mellanklassbilar som till exempel Olympic Record och Record P1 alla förväntningar. Faktum är att försäljningen gick så bra att de två modellerna nästan blev lika populära som VW Beetle.

Vid den här tiden hade Opel förlorat sin position som Tysklands största biltillverkare till Volkswagen. Med lanseringen av KAD-serien med de tre modellerna Kapitän, Admiral, Diplomat och med utvecklingen av den nya Kadett-modellen lyckades Opel etablera sig som Tysklands näst största biltillverkare under 60-, 70- och 80-talet.

Krisen och nya ägare

Efter flera decennier av framsteg började Opels försäljningen i början av 1990-talet för första gången att försämras. Det var bland annat en följd av Gulfkriget mellan Irak, Kuwait och FN.

Opel upplevde den värsta krisen i företagets historia. Frekventa ersättningar i ledningsgruppen, fel eller brist på marknadsstrategi och dåliga kvalitetskontroller på fabrikerna var tre faktorer som bidrog till försämrade försäljningssiffror. Nedgången innebar att Opel var tvungna att avskeda många av sina anställda.

Opel Vectra hade varit en mycket populär och eftertraktad mellanklassbil genom åren, men efterträdaren Opel Insignia kunde inte leva upp till tidigare års försäljningssiffror, men det kunde Opel Kadett D och Opel Corsa. Den negativa trenden vände och 1993 kunde Opel därför öppna en helt ny fabrik i Eisenach i den tyska staten Thüringen.

I samband med den globala finanskrisen försökte Opel förlösa sig från General Motors 2008, vilket misslyckades. Istället såldes Opel år 2017 till PSA Peugeot Citroën. Den nyetablerade Opel-koncernen har nu tagit över ansvaret för alla aktiviteter, inklusive marknadsföring av 23 nya modeller i Europa och Ryssland.

Bland de nya modellerna finns den lilla Opel Adam, en bil som påminner om de första Opel-modellerna som lanserades för över 100 år sedan. Dessutom har Opel lanserat en annan liten men mer rymlig stadsbil, Opel Agila och den tyska biltillverkaren har nu också släppt SUV:en Mocha samt Cabriolet Cascada.