Jämför offerter på Mazda reparation och service
Uppdrag | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|---|
AC | 1 226 SEK | 54% | |
Andra uppdrag | 1 241 SEK | 45% | |
Avgaser | 1 395 SEK | 17% | |
Basservice | 2 003 SEK | 59% | |
Batteri | 552 SEK | 20% | |
Besiktning och förkontroll | 1 413 SEK | 70% | |
Bilservice | 2 126 SEK | 40% | |
Bilvård | 634 SEK | 56% | |
Bromsar | 1 257 SEK | 31% | |
Dragkrok | 3 245 SEK | 26% | |
Däck, hjul & hjulbyte | 893 SEK | 57% | |
Felsökning | 1 255 SEK | 69% | |
Hjulbyte | 355 SEK | 54% | |
Hjulinställning | 961 SEK | 47% | |
Kamrem & kamkedja | 3 120 SEK | 33% | |
Koppling | 3 867 SEK | 35% | |
Motor | 4 517 SEK | 26% | |
Oljebyte | 1 650 SEK | 58% | |
Stenskott & glasarbete | 2 853 SEK | 25% | |
Styrning & underrede | 997 SEK | 38% | |
Stötdämpare & fjädring | 1 641 SEK | 34% |
Boka hjulbyte och spara pengar! Priser från 157 kr*. Spara i genomsnitt 54%* på att jämföra offerter på autobutler.se. Få offerter och se ditt pris direkt!
Boka däckbyte och spara i genomsnitt 60%*. Byt och avbalansera dina däck enkelt, snabbt och nära dig. Just nu priser från 350 kr*. Få offerter på däckbyte!
Få service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 35%* på att jämföra offerter, motsvarande 1 992 kr*.
Få en basservice och kör säkert med din bil. Just nu priser från 899 kr*. Inkluderar byte av olja och oljefilter, upp till 4 liter kvalitetsolja samt komplett genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter.
Mazda grundades i Japan av Jujiro Matsuda år 1920. I början producerade Hiroshima-fabriken enbart korkar men från och med 1928 började de också tillverka maskindelar. Sedan 1939 har Mazda också producerat kraftiga industriella borrmaskiner samt motorcyklar.
Det första motorfordonet som Mazda introducerade år 1931 kallades för Mazda-GO. Namnet Mazda kommer från både själva grundaren Jujiro Matsuda och Ahura Mazda, den högsta gudomen inom zoroastrismen. Sedan 1931 har namnet använts som ett varumärke för Mazdas produkter.
Som många andra japanska stora tillverkare var Mazda involverad i andra världskrigets vapenproduktion. År 1945 slogs Mazda hårt av bombningen i Hiroshima och under den perioden blev Mazdas fabriker tillgängliga för allmänheten. Fabrikerna användes som militära sjukhus vilket förhindrade möjligheten att påbörja en serieproduktion av den första prototypen av en fyrsitsig bil.
När biltillverkningen drog igång på riktigt igen låg fokus på att framställa kommersiella fordon. I slutet av 1945 tillverkade Mazda därför en speciell lastbil med tre hjul som exporterades till Indien.
1950-talets expansioner med tillverkningen av kommersiella fordon ledde till att Mazda år 1960 utvecklade ’The Pyramid Vision’. Därefter inleddes en ny era för Mazda som innefattade en storskalig produktion. ’Pyramid Vision’ var en plan för hur Mazda skulle öka tillverkningen av bilar och därmed få ut flera modeller för olika kundsegment.
Den första masstillverkade modellen var Mazda R360, en liten coupé för större städer. Utifrån den modellen utvecklade Mazda år 1962 också en sedanmodell, Mazda Carol 360. Samma år släpptes även den kompakta Familia 800.
Med en Bertone-design och ett ’europeiskt’ utseende lyckades Mazda med sin modell Luce från 1965 göra stor succé på den Japanska och amerikanska marknaden, framförallt på marknaden för bilar i mellanklassen.
I början av 1960-talet började japanska och tyska biltillverkare sluta licensavtal, och det blev en stor nyhet när Mazda år 1961 ingick i ett licensavtal med den tyska producenten NSU.
Avtalen innebar bland annat att Mazda kunde använda NSU’s cirkulära kolvmotor eller Wankelmotorn, som den också kallades.
Bara två år senare hade Mazda utvecklat den första cirkulerande kolvmotorn. Den första modellen att lanseras med en sådan motor var Mazda Cosmo Sport 110S från 1967.
Mazdas innovation och uthållighet belönades. Mazda Familia och Mazda Luce-modellerna var båda utrustade med den effektiva cirkulära kolvmotorn och i samband med att dessa två modeller släpptes år 1967, fick flera av Mazdas modeller tillgång till den europeiska marknaden.
Innan Mazda öppnade kontor i Tyskland hade den japanska biltillverkaren lyckats etablera sig på den norska marknaden.
Redan efter ett år på den tyska marknaden hade Mazda 616 och coupé RX-3 blivit populära. På 1970-talet satte Mazda nya försäljningsrekord och positionerade sig som en av världens 10 ledande biltillverkare.
Lanseringen av Mazda 323 från 1977 bidrog också till den ökande populariteten på den tyska marknaden. 323-modellen var länge mest sålda importerade bilarna inom klassen för kompakta modeller. Mazda 323 såldes i sex olika versioner fram till 2003. Mazda 323 var inte bara populär på den västtyska marknaden utan även i Östtyskland.
Mellanklass- och familjebilen Mazda 626 från 1978 blev ännu en säljsucée. Bilen blev så populär att under flera år räknades som den mest sålda japanska modellen i Tyskland.
Mazda 626 såldes i fem olika versioner fram till år 2012. Försäljningen bidrog till att biltillverkarens försäljningssiffror fördubblades. Modellen såldes efteren en uppdatering också som en Ford Telstar i Asien, Australien och Sydafrika.
Mazda lanserade också den sportiga Mazda RX-7. Bilen hade cirkulär kolvmotorn och var en övergång från världens mest sålda sportbil.
Mazda har sedan 1989 haft stora framgångar med deras Roadster MX-5, en modell som välkomnades både på den europeiska och amerikanska marknaden. Modellen blev så populär att den slutligen blev den mest sålda roadstern på marknaden. Därmed blev modellen också en stilikon för andra biltillverkares cabbade sportbilar.
Men dej mest populära modellen i Tyskland var som sagt Mazda 6 som lanserades i tre olika modeller.
År 2008 lanserade Mazda den nya sportiga Mazda 2 och senare även Mazda 3 MPWS, som tillhörde samma sportiga kategori. Efteråt lanserades Van:en Mazda 5, som producerades ända fram till 2015.
Inom kategorin terrängbilar har Mazda blivit känd för sin CX-5 och fram till 2012 också den något större CX-7. Slutligen har den japanska biltillverkaren lanserat en sjusitsig modell, Mazda CX-9 som på den europeiska marknaden finns i en andra utgåva.
En faktor som bidragit till att Mazda blivit känt över hela världen är deras medverkan i motorsport.
Med Mazda RX-7 vann Mazda IMSA-GTP-mästerskapet åtta gånger i radoch Mazda har även slutat på topplaceringar i den belgiska 24-timmarstävlingen Circuit de Spa-Francorchamps.
Licensavtalet från 1961 innebar fortsatt utveckling av Wankel-motorn och den cirkulära kolvmotorn vilket 30 år senare gynnade Mazda då de år 1991 med en Mazda 787B, blev den första japanska biltillverkaren att vinna 24-timmarsloppet i Le Mans.