Prova själv. Spara pengar.
Få offerterMazda grundades i Japan av Jujiro Matsuda år 1920. I början producerade Hiroshima-fabriken enbart korkar men från och med 1928 började de också tillverka maskindelar. Sedan 1939 har Mazda också producerat kraftiga industriella borrmaskiner samt motorcyklar.
Det första motorfordonet som Mazda introducerade år 1931 kallades för Mazda-GO. Namnet Mazda kommer från både själva grundaren Jujiro Matsuda och Ahura Mazda, den högsta gudomen inom zoroastrismen. Sedan 1931 har namnet använts som ett varumärke för Mazdas produkter.
Uppdrag | Genomsnittspris | Min. - max. | |
---|---|---|---|
AC | 987 kr | 938 kr - 1395 kr | Få offerter |
Andra uppdrag | 2113 kr | 675 kr - 3886 kr | Få offerter |
Avgaser | 3681 kr | 1739 kr - 7456 kr | Få offerter |
Batteri | 2114 kr | 1960 kr - 2288 kr | Få offerter |
Besiktning | 1476 kr | 375 kr - 3289 kr | Få offerter |
Bilvård | 376 kr | 375 kr - 400 kr | Få offerter |
Bromsar | 2819 kr | 1593 kr - 4600 kr | Få offerter |
Dragkrok | 8305 kr | 7080 kr - 9844 kr | Få offerter |
Däck & hjul | 1377 kr | 280 kr - 6884 kr | Få offerter |
Däckförvaring | 771 kr | 602 kr - 1039 kr | Få offerter |
Elarbete | 937 kr | 689 kr - 1234 kr | Få offerter |
Felsökning | 789 kr | 406 kr - 1040 kr | Få offerter |
Fjädring / stötdämpare | 3822 kr | 2923 kr - 4990 kr | Få offerter |
Kamrem / Kamkedja | 9116 kr | 6003 kr - 13704 kr | Få offerter |
Koppling | 8475 kr | 6785 kr - 10507 kr | Få offerter |
Lack- och måleriarbete | 3477 kr | 1289 kr - 5664 kr | Få offerter |
Motor | 3656 kr | 789 kr - 41047 kr | Få offerter |
Oljebyte | 1856 kr | 1624 kr - 2164 kr | Få offerter |
Plåtarbeten (bulor m.m.) | 4281 kr | 3164 kr - 6289 kr | Få offerter |
Rostarbete | 7301 kr | 5300 kr - 9158 kr | Få offerter |
Rostskydd / underredsbehandling | 5609 kr | 3977 kr - 7300 kr | Få offerter |
Service | 3722 kr | 2771 kr - 4866 kr | Få offerter |
Skadearbete | 2540 kr | 727 kr - 8736 kr | Få offerter |
Stenskott/byte av ruta/glasarbete | 5999 kr | 4094 kr - 6789 kr | Få offerter |
Styrning | 2065 kr | 1239 kr - 3512 kr | Få offerter |
Tillbehör och bilutrustning | 900 kr | 372 kr - 5113 kr | Få offerter |
Växellåda/växelbyte | 5399 kr | 983 kr - 16170 kr | Få offerter |
Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via autobutler.se och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.
Som många andra japanska stora tillverkare var Mazda involverad i andra världskrigets vapenproduktion. År 1945 slogs Mazda hårt av bombningen i Hiroshima och under den perioden blev Mazdas fabriker tillgängliga för allmänheten. Fabrikerna användes som militära sjukhus vilket förhindrade möjligheten att påbörja en serieproduktion av den första prototypen av en fyrsitsig bil.
När biltillverkningen drog igång på riktigt igen låg fokus på att framställa kommersiella fordon. I slutet av 1945 tillverkade Mazda därför en speciell lastbil med tre hjul som exporterades till Indien.
1950-talets expansioner med tillverkningen av kommersiella fordon ledde till att Mazda år 1960 utvecklade ’The Pyramid Vision’. Därefter inleddes en ny era för Mazda som innefattade en storskalig produktion. ’Pyramid Vision’ var en plan för hur Mazda skulle öka tillverkningen av bilar och därmed få ut flera modeller för olika kundsegment.
Den första masstillverkade modellen var Mazda R360, en liten coupé för större städer. Utifrån den modellen utvecklade Mazda år 1962 också en sedanmodell, Mazda Carol 360. Samma år släpptes även den kompakta Familia 800.
Med en Bertone-design och ett ’europeiskt’ utseende lyckades Mazda med sin modell Luce från 1965 göra stor succé på den Japanska och amerikanska marknaden, framförallt på marknaden för bilar i mellanklassen.
I början av 1960-talet började japanska och tyska biltillverkare sluta licensavtal, och det blev en stor nyhet när Mazda år 1961 ingick i ett licensavtal med den tyska producenten NSU.
Avtalen innebar bland annat att Mazda kunde använda NSU’s cirkulära kolvmotor eller Wankelmotorn, som den också kallades.
Bara två år senare hade Mazda utvecklat den första cirkulerande kolvmotorn. Den första modellen att lanseras med en sådan motor var Mazda Cosmo Sport 110S från 1967.
Mazdas innovation och uthållighet belönades. Mazda Familia och Mazda Luce-modellerna var båda utrustade med den effektiva cirkulära kolvmotorn och i samband med att dessa två modeller släpptes år 1967, fick flera av Mazdas modeller tillgång till den europeiska marknaden.
Innan Mazda öppnade kontor i Tyskland hade den japanska biltillverkaren lyckats etablera sig på den norska marknaden.
Redan efter ett år på den tyska marknaden hade Mazda 616 och coupé RX-3 blivit populära. På 1970-talet satte Mazda nya försäljningsrekord och positionerade sig som en av världens 10 ledande biltillverkare.
Lanseringen av Mazda 323 från 1977 bidrog också till den ökande populariteten på den tyska marknaden. 323-modellen var länge mest sålda importerade bilarna inom klassen för kompakta modeller. Mazda 323 såldes i sex olika versioner fram till 2003. Mazda 323 var inte bara populär på den västtyska marknaden utan även i Östtyskland.
Mellanklass- och familjebilen Mazda 626 från 1978 blev ännu en säljsucée. Bilen blev så populär att under flera år räknades som den mest sålda japanska modellen i Tyskland.
Mazda 626 såldes i fem olika versioner fram till år 2012. Försäljningen bidrog till att biltillverkarens försäljningssiffror fördubblades. Modellen såldes efteren en uppdatering också som en Ford Telstar i Asien, Australien och Sydafrika.
Mazda lanserade också den sportiga Mazda RX-7. Bilen hade cirkulär kolvmotorn och var en övergång från världens mest sålda sportbil.
Mazda har sedan 1989 haft stora framgångar med deras Roadster MX-5, en modell som välkomnades både på den europeiska och amerikanska marknaden. Modellen blev så populär att den slutligen blev den mest sålda roadstern på marknaden. Därmed blev modellen också en stilikon för andra biltillverkares cabbade sportbilar.
Men dej mest populära modellen i Tyskland var som sagt Mazda 6 som lanserades i tre olika modeller.
År 2008 lanserade Mazda den nya sportiga Mazda 2 och senare även Mazda 3 MPWS, som tillhörde samma sportiga kategori. Efteråt lanserades Van:en Mazda 5, som producerades ända fram till 2015.
Inom kategorin terrängbilar har Mazda blivit känd för sin CX-5 och fram till 2012 också den något större CX-7. Slutligen har den japanska biltillverkaren lanserat en sjusitsig modell, Mazda CX-9 som på den europeiska marknaden finns i en andra utgåva.
En faktor som bidragit till att Mazda blivit känt över hela världen är deras medverkan i motorsport.
Med Mazda RX-7 vann Mazda IMSA-GTP-mästerskapet åtta gånger i radoch Mazda har även slutat på topplaceringar i den belgiska 24-timmarstävlingen Circuit de Spa-Francorchamps.
Licensavtalet från 1961 innebar fortsatt utveckling av Wankel-motorn och den cirkulära kolvmotorn vilket 30 år senare gynnade Mazda då de år 1991 med en Mazda 787B, blev den första japanska biltillverkaren att vinna 24-timmarsloppet i Le Mans.
Offerter som är förmedlade via autobutler.se skall uppfylla MRFs reparationsvillkor, som bl.a. försäkrar dig att priset inte avviker från det avtalade.
Vi säkrar dig tre års garanti på all service- och reparationsarbete.
Med prisgaranti på alla uppdrag kan du vara säker på att du alltid får ett bra pris.
Få en egen mekaniker hos autobutler.se som kan hjälpa med kontakten med verkstaden.
Vi har 236 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.
Få offerter