För att ge dig en bättre upplevelse sparar vi information om ditt besök på Autobutler.se. Läs mer
Ska din Mazda på verkstad?

Hämta 3 offerter på reparationer, service eller tillbehör till din Mazda

  • Spara upp till 40% på verkstadsräkningen
  • Prisgaranti på alla uppdrag
  • Trygghet med MRF reparationsavtal
  • Snabbt och enkelt att använda, det tar bara 2 min!

Prova själv. Spara pengar.

Få 3 offerter
3 års garanti på din bilreparation
3 års garanti på din bilreparation

Din säkerhet för kvalitetsarbete
Läs mer

Prisgaranti på alla uppdrag
Prisgaranti på alla uppdrag

Fått ett billigare pris? Vi matchar det
Läs mer

Så fungerar det

1

Få 3 offerter

Förklara vad som ska göras på din bil och få 3 offerter.
2

Välj offert och boka tid

Jämför offerter på pris, avstånd, omdömen.
3

Kör till verkstaden

Få din bil reparerad utan överraskningar.

Mazda

Mazda grundades i Japan av Jujiro Matsuda år 1920. I början producerade Hiroshima-fabriken enbart korkar men från och med 1928 började de också tillverka maskindelar. Sedan 1939 har Mazda också producerat kraftiga industriella borrmaskiner samt motorcyklar.

Det första motorfordonet som Mazda introducerade år 1931 kallades för Mazda-GO. Namnet Mazda kommer från både själva grundaren Jujiro Matsuda och Ahura Mazda, den högsta gudomen inom zoroastrismen. Sedan 1931 har namnet använts som ett varumärke för Mazdas produkter.

Priser på reparationer av Mazda

På Autobutler tror vi på transparens och rättvisa priser. Därför kan du här se genomsnittspriser för olika reparationer och hur mycket du kan spara på att jämföra offerter.

Uppdrag Genomsnittspris Min. - max.
AC 995 kr 938 kr - 1339 kr Få 3 offerter
Andra uppdrag 1781 kr 764 kr - 2843 kr Få 3 offerter
Avgaser 2794 kr 2264 kr - 4474 kr Få 3 offerter
Batteri 2506 kr 2152 kr - 2781 kr Få 3 offerter
Besiktning 375 kr 375 kr - 375 kr Få 3 offerter
Bilvård 2048 kr 639 kr - 3500 kr Få 3 offerter
Bromsar 2770 kr 1365 kr - 3876 kr Få 3 offerter
Dragkrok 8231 kr 7248 kr - 9415 kr Få 3 offerter
Däck & hjul 2181 kr 914 kr - 6884 kr Få 3 offerter
Däckförvaring 971 kr 789 kr - 1158 kr Få 3 offerter
Elarbete 965 kr 525 kr - 1500 kr Få 3 offerter
Felsökning 491 kr 375 kr - 939 kr Få 3 offerter
Fjädring / stötdämpare 3761 kr 2999 kr - 4625 kr Få 3 offerter
Hjulbyte 280 kr 280 kr - 280 kr Få 3 offerter
Kamrem / Kamkedja 8993 kr 5466 kr - 14523 kr Få 3 offerter
Koppling 9671 kr 6830 kr - 17712 kr Få 3 offerter
Lack- och måleriarbete 3435 kr 2914 kr - 4414 kr Få 3 offerter
Motor 6844 kr 1039 kr - 61356 kr Få 3 offerter
Oljebyte 2016 kr 1689 kr - 2967 kr Få 3 offerter
Plåtarbeten (bulor m.m.) 3997 kr 539 kr - 6289 kr Få 3 offerter
Rostarbete 7301 kr 5300 kr - 9158 kr Få 3 offerter
Rostskydd / underredsbehandling 5519 kr 3977 kr - 7300 kr Få 3 offerter
Service 3559 kr 2698 kr - 4622 kr Få 3 offerter
Skadearbete 8117 kr 3500 kr - 9905 kr Få 3 offerter
Stenskott/byte av ruta/glasarbete 4652 kr 3194 kr - 7035 kr Få 3 offerter
Styrning 2486 kr 1539 kr - 3598 kr Få 3 offerter
Tillbehör och bilutrustning 8011 kr 6235 kr - 10746 kr Få 3 offerter
Växellåda/växelbyte 9905 kr 1039 kr - 19903 kr Få 3 offerter

Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via Autobutler och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.

Gradvis övergång till biltillverkning

Som många andra japanska stora tillverkare var Mazda involverad i andra världskrigets vapenproduktion. År 1945 slogs Mazda hårt av bombningen i Hiroshima och under den perioden blev Mazdas fabriker tillgängliga för allmänheten. Fabrikerna användes som militära sjukhus vilket förhindrade möjligheten att påbörja en serieproduktion av den första prototypen av en fyrsitsig bil.

När biltillverkningen drog igång på riktigt igen låg fokus på att framställa kommersiella fordon. I slutet av 1945 tillverkade Mazda därför en speciell lastbil med tre hjul som exporterades till Indien.

1950-talets expansioner med tillverkningen av kommersiella fordon ledde till att Mazda år 1960 utvecklade ’The Pyramid Vision’. Därefter inleddes en ny era för Mazda som innefattade en storskalig produktion. ’Pyramid Vision’ var en plan för hur Mazda skulle öka tillverkningen av bilar och därmed få ut flera modeller för olika kundsegment.

Den första masstillverkade modellen var Mazda R360, en liten coupé för större städer. Utifrån den modellen utvecklade Mazda år 1962 också en sedanmodell, Mazda Carol 360. Samma år släpptes även den kompakta Familia 800.

Med en Bertone-design och ett ’europeiskt’ utseende lyckades Mazda med sin modell Luce från 1965 göra stor succé på den Japanska och amerikanska marknaden, framförallt på marknaden för bilar i mellanklassen.

Framgång genom licensavtal

I början av 1960-talet började japanska och tyska biltillverkare sluta licensavtal, och det blev en stor nyhet när Mazda år 1961 ingick i ett licensavtal med den tyska producenten NSU.

Avtalen innebar bland annat att Mazda kunde använda NSU’s cirkulära kolvmotor eller Wankelmotorn, som den också kallades.

Bara två år senare hade Mazda utvecklat den första cirkulerande kolvmotorn. Den första modellen att lanseras med en sådan motor var Mazda Cosmo Sport 110S från 1967.

Mazdas innovation och uthållighet belönades. Mazda Familia och Mazda Luce-modellerna var båda utrustade med den effektiva cirkulära kolvmotorn och i samband med att dessa två modeller släpptes år 1967, fick flera av Mazdas modeller tillgång till den europeiska marknaden.

Intåg på den tyska marknaden

Innan Mazda öppnade kontor i Tyskland hade den japanska biltillverkaren lyckats etablera sig på den norska marknaden.

Redan efter ett år på den tyska marknaden hade Mazda 616 och coupé RX-3 blivit populära. På 1970-talet satte Mazda nya försäljningsrekord och positionerade sig som en av världens 10 ledande biltillverkare.

Lanseringen av Mazda 323 från 1977 bidrog också till den ökande populariteten på den tyska marknaden. 323-modellen var länge mest sålda importerade bilarna inom klassen för kompakta modeller. Mazda 323 såldes i sex olika versioner fram till 2003. Mazda 323 var inte bara populär på den västtyska marknaden utan även i Östtyskland.

Mycket nöjd. Bra bemötande och servicekänsla. Auto Butler hade inte informerat verkstaden om bokn...
Lars O.
Mazda 6 (2015)
Snabbt och proffsigt Trevlig personal
Kjell W.
Mazda 6 (2011)
Så proffsig verkstad, andra ggn jag gör min service där
Jenny
Mazda 2 (2016)

Mazda 626 överträffar alla

Mellanklass- och familjebilen Mazda 626 från 1978 blev ännu en säljsucée. Bilen blev så populär att under flera år räknades som den mest sålda japanska modellen i Tyskland.

Mazda 626 såldes i fem olika versioner fram till år 2012. Försäljningen bidrog till att biltillverkarens försäljningssiffror fördubblades. Modellen såldes efteren en uppdatering också som en Ford Telstar i Asien, Australien och Sydafrika.

Mazda lanserade också den sportiga Mazda RX-7. Bilen hade cirkulär kolvmotorn och var en övergång från världens mest sålda sportbil.

Mazda har sedan 1989 haft stora framgångar med deras Roadster MX-5, en modell som välkomnades både på den europeiska och amerikanska marknaden. Modellen blev så populär att den slutligen blev den mest sålda roadstern på marknaden. Därmed blev modellen också en stilikon för andra biltillverkares cabbade sportbilar.

Men dej mest populära modellen i Tyskland var som sagt Mazda 6 som lanserades i tre olika modeller.

År 2008 lanserade Mazda den nya sportiga Mazda 2 och senare även Mazda 3 MPWS, som tillhörde samma sportiga kategori. Efteråt lanserades Van:en Mazda 5, som producerades ända fram till 2015.

Inom kategorin terrängbilar har Mazda blivit känd för sin CX-5 och fram till 2012 också den något större CX-7. Slutligen har den japanska biltillverkaren lanserat en sjusitsig modell, Mazda CX-9 som på den europeiska marknaden finns i en andra utgåva.

Över 600.000 andra bilägare

har redan fått 3 offerter på bilreparationer.

Få 3 offerter

Vinster i motorsport har satt Mazda på kartan

En faktor som bidragit till att Mazda blivit känt över hela världen är deras medverkan i motorsport.

Med Mazda RX-7 vann Mazda IMSA-GTP-mästerskapet åtta gånger i radoch Mazda har även slutat på topplaceringar i den belgiska 24-timmarstävlingen Circuit de Spa-Francorchamps.

Licensavtalet från 1961 innebar fortsatt utveckling av Wankel-motorn och den cirkulära kolvmotorn vilket 30 år senare gynnade Mazda då de år 1991 med en Mazda 787B, blev den första japanska biltillverkaren att vinna 24-timmarsloppet i Le Mans.

Fördelar med Autobutler

MRFs reparationsvillkor

MRFs reparationsvillkor

Offerter som är förmedlade via Autobutler skall uppfylla MRFs reparationsvillkor, som bl.a. försäkrar dig att priset inte avviker från det avtalade.

Läs mer om MRF Reparationsvillkor

3 års extra garanti

3 års extra garanti

Vi säkrar dig tre års garanti på all service- och reparationsarbete.

Läs mer om tre års garanti

Autobutler prisgaranti

Prisgaranti

Med prisgaranti på alla uppdrag är du säker på att alltid får ett bra pris.

Läs mer om prisgaranti

Gratis rådgivning & support

Gratis rådgivning

Få en egen mekaniker hos Autobutler som kan hjälpa med kontakten med verkstaden.

Ring (gratis) på Tlf. 08-34 92 90

Hitta verkstäder

Få 3 offerter från verkstäder nära dig

Vi har 212 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.

Få offerter