Jämför offerter på: Byte av bromsrör.
Bromsrören i bilen går från bromsvätskebehållaren genom huvudbromscylindern och vidare ner till varje hjul. För att nå ut till alla hjul sitter rören under bilen.
Fabriksmonterade rör är vanligtvis gjorda av järn eftersom det är ett billigare material, men med tiden kommer rören att rosta och då måste man tillslut byta ut dem. När en mekaniker byter ut de slitna bromsrören av järn ersätts de med bromsrör av koppar. Koppar håller längre och rostar inte.
Som tidigare nämnts leds bromsvätskan genom huvudbromscylindern och ner genom bilens bromssystem och ut till hjulen. Om din bil har skivbromsar (vilket de flesta bilar har) är bromsröret vid varje hjul anslutet till en flexibel bromsslang av gummi. Här överförs vätskan till bromsoket. Detsamma gäller för trumbromsar, men då är gummislangen istället fäst på hjulcylindern inuti trumman. I båda systemen överför bromsrören ett hydrauliska tryck som uppstår när föraren trycker ner bromspedalen.
Bromsrören måste kontrolleras kontinuerligt eftersom dem är en viktig del av ditt bromssystem. Din bil kommer heller inte godkännas vid besiktningen om bromsrören är sönder eller rostiga.
Med tiden kommer bilens bromsrör att påverkas av vägsalt som kan orsaka rost. När ett bromsrör ser rostigt ut är det dags att byta ut det. Av den anledningen är det bra att kontrollera bromsrören regelbundet - till exempel när du byter däck. Om bromsrören är sönder finns det risk för att det börjar läcka bromsvätska, vilket kommer att minska hydraultrycket i bromssystemet. Med tiden kan detta påverka bilens bromsprestanda vilket kan bli farligt.
Eftersom bromsrören i helt nya bilar vanligtvis är gjorda av järn måste rören tillslut bytas ut. Detta brukar göras runt besiktningen eftersom en bil oftast inte går igenom besiktningen om det finns rost på karosse eller på bilens bromsrör. Om du tar bilen till verkstaden för att kontrollera bromsrören innan besiktningen kan mekanikern byta dem till kopparbromsrör. Bromsrör av koppar rostar inte och kommer inte behöva bytas igen.
Det finns dock andra sätt att ta reda på om bromsrören inte fungerar. Detta ska du kontrollera:
Du kan inte byta bromsrör själv, såvida du inte har tillräckliga erfarenhet som mekaniker och hantverkare eller har all rätt utrustning, inklusive en bromsrörsnyckel, en bromsrörsats och ett koningsverktyg. Så här ser proceduren ut:
Innan du börjar bytet måste bilen lyftas från marken och hjulen tas bort eftersom de sitter framför bromsrören. För att inte förlora för mycket bromsvätska måste en behållare placeras under bromsslangarna, annars kan bromsvätska rinna ut ur rören. Sedan ska du ta bort de korta bromsslangarna av gummi från rörets ände.
När det är klart kan du ta bort de slitna bromsrören i båda ändarna. Montera av rören vid skarvarna och dra ut dem helt.
Sedan ska du ha rätt form för de nya kopparbromsrören. För det behöver du en bromsrörssats och ett koningsverktyg. Du använder koningsverktyget för att se till att anslutningen är tät när du monterar de nya rören. Om du inte vet hur man ska kona bromsrör eller använda ett koningsverktyg bör du låta en mekaniker byta ut bromsrören åt dig.
Sedan kan du böja och forma de nya rören så att de passar till formen på de gamla rören. På så sätt kan du vara säker på att de passar till systemet. När de nya rören väl har rätt form kan du montera dem.
För att undvika att det kommer luft i systemet är det viktigt att alltid lufta bilens bromsar efter att du bytt bromsrör. För detta behöver du ett bromsluftningsverktyg.
Totalt tar hela operationen runt 3-4 timmar.
För att allt ska bli rätt rekommenderar vi att en mekaniker byter ut bromsrören åt dig.
Hur mycket kostar det att byta bromsrör? Här på autobutler.se kan du få offerter på jobbet och jämföra priser för att få det bästa erbjudandet nära dig.
Jämför offerter på: Byte av bromsrör.
Bilmärke | Genomsnittspris* | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|---|---|
Audi | 5263 kr | 1769 kr | 31 % | |
BMW | 4789 kr | 1549 kr | 33 % | |
Ford | 4202 kr | 1407 kr | 30 % | |
Kia | 4082 kr | 1251 kr | 27 % | |
Mercedes-Benz | 5373 kr | 2246 kr | 36 % | |
Peugeot | 4258 kr | 1568 kr | 33 % | |
Renault | 4457 kr | 1595 kr | 34 % | |
Toyota | 4182 kr | 1955 kr | 36 % | |
Volkswagen | 4874 kr | 1747 kr | 32 % | |
Volvo | 4398 kr | 1569 kr | 32 % |
Få service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 33%* på att jämföra offerter, motsvarande 1835 kr*.
Boka oljebyte online och spara pengar! Just nu priser från 500 kr*. Inkluderar påfyllning av 4 liter kvalitetsolja och montering av oljefilter. Få offerter och se ditt pris direkt!
Få en basservice och kör säkert med din bil. Just nu priser från 650 kr*. Inkluderar byte av olja och oljefilter, upp till 4 liter kvalitetsolja samt komplett genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter.
Jämför priser för byte, felsökning eller reparation av bromsar. Du sparar i genomsnitt 33%* eller 1657 kr*.