Jämför offerter på: Nya däck med/utan fälg, däckbyte eller hjulbyte.
Bilmärke | Genomsnittspris | Min. - max. | |
---|---|---|---|
Audi | 1390 kr | 280 kr - 7506 kr | Få offerter |
Ford | 898 kr | 280 kr - 4647 kr | Få offerter |
Kia | 2232 kr | 280 kr - 6414 kr | Få offerter |
Nissan | 2648 kr | 280 kr - 7434 kr | Få offerter |
Peugeot | 906 kr | 280 kr - 4500 kr | Få offerter |
Renault | 1443 kr | 280 kr - 5474 kr | Få offerter |
Skoda | 1192 kr | 280 kr - 5409 kr | Få offerter |
Toyota | 942 kr | 280 kr - 5593 kr | Få offerter |
Volkswagen | 1013 kr | 280 kr - 4839 kr | Få offerter |
Volvo | 1859 kr | 280 kr - 6774 kr | Få offerter |
Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via autobutler.se och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.
Jämför offerter på: Nya däck med/utan fälg, däckbyte eller hjulbyte.
Från sommardäck till vinterdäck, eller allrounddäck - få ett bra erbjudande hos autobutler.se.
Varje gång du tankar bör du titta på dina däck och kontrollera mönsterdjupet. När indikatorn visar att dina däck närmar sig minsta tillåtna mönsterdjup, då är det dags att byta. Gamla och slitna däck har inte lika bra väggrepp som nya däck, vilket även påverkar bromssträckan och för att kunna köra säkert är det därför viktigt att byta däck i tid.
De flesta däckmärken använder sig av en slitageindikator för att hjälpa bilägare att veta när det är dags för ett däckbyte. Oftast är det en markering på sidan av däcket som anger var slitageindikatorn är placerad. Inuti mönstret brukar det finnas en extra förhöjning och när den är nådd så är det dags att byta däck.
Det är inte möjligt att byta däck utan specialverktyg. Det finns däremot däckservice och verkstäder som kan montera dina nya däck. Du kan få offerter på nya däck.
Du kan också läsa mer om byte av vinterdäck här och få goda råd om fälgar här.
De 3 olika sorter av däck och de är sommardäck, vinterdäck och allrounddäck. Varje däck är skapat för en speciell årstid/säsong som de ska användas i, största skillnaden är främst däckmönstret och gummitypen.
Vinterdäck: Moderna vinterdäck görs med en typ av gummi flexibel även vid låga temperaturer. De är uppbyggda med ”rörliga” lameller vars funktion är att avleda snö, slask och regn.
Sommardäck: På en torr eller våt sommarväg har sommardäck bästa väggreppet med den kortaste bromssträckan. Temperaturen är en viktig faktor då den påverkar däckets egenskaper.
Allrounddäck: Det är mer ett vinterdäck än ett sommardäck. Dvs. att bromssträckan inte är lika bra på sommaren som ett sommardäck och på vintern nästan lika bra som ett vinterdäck men inte riktigt samma grepp. Fördelen är att du slipper att byte däck två gånger om året.
Oavsett vilket typ av däck du väljer ska du alltid köra efter omständigheterna, det är därför viktigt att veta däckens egenskaper i olika typer av väder. Även om du har vinterdäcken på ska du köra försiktigt när det är halt underlag.
Det finns många olika däckmärken där både priset och kvaliteten varierar. Många billiga däckmärken kan fungera lika bra som dyra märken vid vanlig vardagskörning. De flesta bilägare följer antingen en mekanikers rekommendationer eller går efter priset. De populäraste däckmärkena i Sverige är:
Oavsett hur mycket du kör så ska du regelbundet kontrollera däcktrycket. För vissa räcker det att kontrollera däcktrycket varje gång du tankar. För andra behövs det även mellan tankningarna, minst en gång i månaden. Däcktrycket påverkar bränsleförbrukningen, bromssträckan och även bilens generella köregenskaper. Alla nya bilar ska ha aktiv däcktrycksövervakning, även kallad TPMS.
Om du upplever att bilen ”hoppar” trots att däcktrycket är korrekt behöver bilens däck avbalanseras hos en mekaniker. Detta är en vanlig skada och kan till exempel hända ifall däcken kör emot trottoaren.
Det är viktigt att däck som inte används förvaras korrekt. De ska till exempel inte förvaras stående om monterade fälgar är på för det kan skada däcken. Att rekommendera är antingen lägga däcken plant eller upphängda, på så sätt förlänger du hållbarheten på dina däck.
Däckförskjutning, slitna och torra däck kan göra att din bil vibrerar och skakar. De utgör den vanligaste och uppenbara källan till överdriven vibration, som är den enda delen av bilen som är i kontakt med vägytan och asfalten. Större bilvarumärken är inget undantag här, utan sådana som Peugeot, Volkswagen, Citroën, BMW, Ford, Renault och Toyota, Opel behöver man också utvärdera däcken på. Dessutom utsätts de för många negativa effekter som kan göra deras livslängd avsevärt förkortad. Platta däck kan själva vara en källa till vibrationer eller leda till skador på hjulen, vilket skulle vara den näst vanligaste orsaken som skulle förklara skakningen av din bil. Ojämnt slitage på någon av axlarna är också den vanligaste. När detta problem upptäcks måste däcket bytas omedelbart.
Jämför offerter på: Nya däck med/utan fälg, däckbyte eller hjulbyte.
Vi har 240 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.
Få offerter