Jämför offerter på: Felsökning och byte av ABS-givare.
ABS-givare är avgörande för att ABS-systemet ska kunna fungera. Vid en hård inbromsning under t.ex. en plötslig nödsituation förhindrar systemet hjulen från att blockeras. Vilket gör det möjligt för föraren att behålla kontrollen över bilen. En ABS-givare eller ABS-sensor som de också kallas, består av en ring och en magnet.
ABS-sensorer sitter på varje hjul av bilen: Deras funktion är att övervaka hjulens rotationshastighet. Vilken information som ABS-sensorn skickar till datorn avgör hur datorn anpassar bromstrycket. Informationen om hjulets rotation kommer också till användning för både motorsystemet, drivsystemet och navigationssystemet.
Det är därför ABS-sensorerna är så nödvändiga och viktiga för både säkerheten och komforten.
Skulle det uppstå något fel på en av ABS-givarna är det möjligt att byta ut dem. Innan du byter en sensor behöver du först rengöra den med en metallborste. Sedan kan du installera den nya ABS-givaren och se till att sensorkabeln är rätt placerad och sitter fast ordentligt. För en bilmekaniker eller praktisk bilägare går det relativt snabbt och enkelt att byta ut en ABS-givare. Jobbet bör ta ungefär tio minuter.
Är du osäker bör du låta en kvalificerad mekaniker testa och mäta dina abs givare åt dig, för att som sensorerna sitter rätt eller behöver bytas ut. Jämför offerter här:
Efter ett tag kan sensorernas ABS-ring och magnet slitas ut och ändra ABS-sensorns prestanda. Det finns vissa tydliga tecken som indikerar att en eller flera av ABS-sensorerna är trasiga.
Men hur vet man vilken ABS-givare som är trasig? För att ta reda på det måste man testa varje givare.
Det finns olika metoder för att testa och mäta ABS-sensorerna i bilen: Testen kan utföras med hjälp av en multimeter eller voltmätare som mäter strömmen, med en ohmmeter som mäter det elektriska motståndet eller slutligen också med ett oscilloskop. Den enklaste metoden för testet är dock genom att använda en voltmätare till att mäta strömmen.
Men först måste du veta följande: Vart sitter en ABS-givare? Den är sitter vanligtvis på hjulnavet. När sensorns plats väl har identifierats måste ledningarna till sensorn först tas bort och därefter ska voltmätaren anslutas till sensorn. Du utför testet genom att snurra på hjulet, vilket gör att du sedan kan mäta och läsa av spänningen.
Om du inte vågar dig på att själv testa ABS-givaren kan du be om offerter från lokala bilverkstäder som mäter sensorerna genom att titta på felkoderna i bildatorn.
När ABS-lampan på instrumentpanelen tänds behöver det inte alltid betyda att sensorn är defekt, ibland behöver den bara rengöras.
Innan du börjar rengöra sensorn måste bilen var lite förberedd. Se till att du har parkerat på en jämn yta, lagt i parkeringsbromsen och lyft ditt fordon med domkraft. Därefter kan du avmontera hjulet.
Som ett skydd kan ABS-givaren vara täckt med ett lager plast som tillfälligtvis måste tas bort. Efteråt kan du ta bort sensorn genom att skruva av bultarna, utan att behöva dra. När detta är gjort kan du rengöra givaren genom att antingen använda ett rengöringsmedel eller bara genom att torka av den med en trasa.
När givaren är rengjord ska den monteras fast på samma sätt som du tog bort den - kom ihåg att sätta på plasten på givaren igen.
Eftersom ABS-givarna är så pass lättillgängliga brukar det rekommenderas att man rengör dem varje gång man byter bromsbelägg.
Om du har rengjort eller till och med bytt ut ABS-sensorerna men fortfarande kan läsa av felkoder eller se att lampan på instrumentpanelen lyser, kan något vara fel på en kabel eller sladd. För att fixa detta kan du behöva rätta till ABS-givarens ledning eller löda eventuella trasiga trådar.
Ibland går det helt enkelt inte fixa ABS-sensorkabeln och då blir man nödvändig till att byta ut hela sensorn.
Jämför offerter på: Felsökning och byte av ABS-givare.
Bilmärke | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | Omdömen | |
---|---|---|---|---|
Audi | 1 957 SEK | 32% |
4.6
(494)
355
110
21
5
3
Läs omdömen
|
|
BMW | 1 595 SEK | 34% |
4.6
(616)
443
127
27
9
10
Läs omdömen
|
|
Ford | 1 518 SEK | 32% |
4.5
(388)
273
82
18
3
12
Läs omdömen
|
|
Kia | 1 362 SEK | 30% |
4.6
(363)
261
73
15
4
10
Läs omdömen
|
|
Mercedes-Benz | 2 202 SEK | 36% |
4.5
(266)
176
60
18
5
7
Läs omdömen
|
|
Peugeot | 1 702 SEK | 34% |
4.7
(371)
286
67
10
4
4
Läs omdömen
|
|
Skoda | 1 681 SEK | 34% |
4.7
(317)
233
70
11
1
2
Läs omdömen
|
|
Toyota | 1 901 SEK | 36% |
4.6
(456)
338
90
14
2
12
Läs omdömen
|
|
Volkswagen | 1 959 SEK | 36% |
4.6
(1 154)
821
261
47
9
16
Läs omdömen
|
|
Volvo | 1 698 SEK | 34% |
4.6
(1 178)
874
230
42
12
20
Läs omdömen
|
Boka hjulbyte och spara pengar! Priser från 157 kr*. Spara i genomsnitt 54%* på att jämföra offerter på autobutler.se. Få offerter och se ditt pris direkt!
Boka däckbyte och spara i genomsnitt 60%*. Byt och avbalansera dina däck enkelt, snabbt och nära dig. Just nu priser från 350 kr*. Få offerter på däckbyte!
Få service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 35%* på att jämföra offerter, motsvarande 1 992 kr*.
Få en basservice och kör säkert med din bil. Just nu priser från 899 kr*. Inkluderar byte av olja och oljefilter, upp till 4 liter kvalitetsolja samt komplett genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter.