Ska din Ford på verkstad?
Jämför offerter på reparation och service till din Ford
  • Få offerter från 281
  • Spara upp till 50%*
  • Boka tid online och få 3 års garanti
Få offerter
Därför bör du använda autobutler.se när din Ford ska på verkstad
  • Du sparar upp till 50%* när du servar eller reparerar din Ford genom Autobutler.
  • Jämför offerter från bilverkstäder nära dig
  • Alla verkstäder följer MRF:s reparationsvillkor.
  • Vi ger dig extra säkerhet med 3 års garanti på arbete och delar.
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online när det passar dig.
Få offerter

Jämför offerter på Ford reparation och service

Pris på Ford service och reparation

De genomsnittliga priserna och besparingarna för de visade bilmärkena baseras på olika modeller och år. Du måste därför skapa ett uppdrag och jämföra offerter för att se ditt faktiska pris och din besparing.
Uppdrag Genomsnittspris* Jämför och spara* Du sparar i genomsnitt*
AC 1750 kr 1098 kr 47 %
Andra uppdrag 3190 kr 1374 kr 36 %
Avgaser 12469 kr 6650 kr 22 %
Basservice 1640 kr 1110 kr 36 %
Batteri 2819 kr 739 kr 23 %
Besiktning & förberedelse 2240 kr 616 kr 16 %
Bromsar 4180 kr 1333 kr 29 %
Dragkrok 10546 kr 3755 kr 30 %
Däck & hjul 1082 kr 324 kr 20 %
Däckförvaring 902 kr 75 kr 8 %
Elarbete 2938 kr 1390 kr 43 %
Felsökning 1037 kr 1086 kr 61 %
Fjädring / stötdämpare 4842 kr 1549 kr 28 %
Hjulbyte 231 kr 152 kr 17 %
Hjulinställning 1211 kr 603 kr 32 %
Kamrem / Kamkedja 7334 kr 2793 kr 29 %
Koppling 10303 kr 4409 kr 34 %
Motor 7809 kr 2282 kr 27 %
Oljebyte 1453 kr 873 kr 37 %
Service 4275 kr 1696 kr 31 %
Stenskott/byte av ruta/glasarbete 7619 kr 862 kr 9 %
Styrning 3441 kr 1170 kr 29 %
Tillbehör och bilutrustning 1817 kr 989 kr 54 %
Växellåda/växelbyte 3079 kr 1228 kr 36 %

Mest populära service och reparationer

Just nu priser från 160 kr*
Spara i genomsnitt 62%*

Boka hjulbyte och spara pengar! Just nu priser från 160 kr*. Du sparar i genomsnitt 62%* på att jämföra offerter på autobutler.se. Få offerter och se ditt pris direkt!

Just nu priser från 399 kr*
Spara i snitt 67%*

Boka hjulbyte + förvaring online och spara pengar! Hitta en verkstad nära dig som kan förvara dina däck. Spara i genomsnitt 67%* på att jämföra offerter på autobutler.se. Se ditt pris direkt!

Spara i snitt 1757 kr*
Med stämpel i serviceboken

service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 32%* på att jämföra offerter, motsvarande 1757 kr*.

Just nu priser från 1219 kr*
Spara i genomsnitt 55%*

Få en basservice och kör säkert med din bil. Just nu priser från 1219 kr*. Inkluderar byte av olja och oljefilter, upp till 4 liter kvalitetsolja samt komplett genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter.

Omdömen om service och reparationer för Ford

Fick hjälp utöver service av en skicklig mekaniker.
Annelie I.
Ford Focus (2018)
Kanon. Kom i tid. Supertrevlig. Enda anledning till fyra stjärnor istället för fem är att problem...
Micael W.
Ford DNW FOCUS (2002)
Nöjd med bemötandet och arbetet.
Sven O.
Ford Focus (2012)
Ford

Ford Ford Motor Company grundades år 1903 i Detroit. Grundaren hette Henry Ford som år 1896 själv stod för utvecklingen av den första modellen, Ford Quadricycle.

Ny epok visar vägen till framgång

Bara några få år efter etableringen blev Ford Model T, också känd som Tin Lizzy, en hit bland vanliga amerikaner. Ford hade som den första biltillverkaren infört stor löpande band-produktion, vilket ledde till en mycket mer ekonomiskt lukrativ tillverkning, då det nu kunde produceras större antal enheter på kortare tid.

Löpande band-principen var en epokgörande utveckling inom produktionsprocessen och det nya och mer effektiva sättet att tillverka bilar på kortare tid gjorde att Ford T-modellen blev en stor succé. År 1918 utgjorde Ford modell T hälften av alla bilar som fanns på den amerikanska marknaden och ända fram till 1927 var bilen den mest sålda bilmodellen i USA. Historiskt sett var det inte förrän 1972 som en annan bilmodell fick uppleva ännu större framgång. Det var VW Beetle som då satte nya säljrekord på den amerikanska marknaden.

Kontor i Tyskland och Europa

Redan år 1926 i Berlin förhandlades reservdelar till Ford modell T och år 1930 öppnades också ett försäljningskontor i Köln. Ända sedan dess har Ford-fabriken kunnat använda Rhinen som transportkanal och Fordwerke GmbH är idag med fabriker i Kön och Saarlouis, en av den mest ledande biltillverkaren och största arbetsgivare inom bilindustrin i Tyskland.

Ford börsnoteras och vinner marknadsandelar i Europa

Trots en hård konkurrens med General Motors gav Ford inte upp idén om att producera billiga bilar som den vanlige amerikanen kunde ha råd med. Vid sidan av biltillverkningen började Ford också 1917 att tillverka traktorer och lantbruksmaskiner, först under namnet Fordson men från år 1964 under det mer välkända varumärket Ford.

I samband med att Ford började tillverka flygplansdelar år 1955 gick de också ut på börsen.

Lanseringen av Ford Transit i Europa blev T-Fordens efterträdare. Ford Transit presenterades för första gången år 1961 och bilen blev så populär att den än idag fortfarande finns på marknaden som den enda riktigt seriösa konkurrent till VW Transporter. År 1991 såldes traktor-enheten till Fiat och det skulle visa sig vara en fördel för Ford.

Lanseringen av nya modeller i flere länder

År 1948 lanserade Ford sin första pickup-serie. Efterkrigstiden första pickup-modell kallades för F-Series och var den första generationen pickups från Ford som kom till att lägga grunden för Ford-modeller.

I USA blev dessa pickups mycket populära, som exempelvis Ford F-150 men i Europa tog det lite längre tid att få fart på framgången. Först under 1990-talet började utvecklingen att gå åt rätt håll och Ford kunde 2014 utmärka sig med att ha slagit VW i antalet registrerade off-road-fordon på den tyska marknaden.

Den nya modellen Ford Taunus 12M utvecklades i Tyskland år 1952 och lanserades som en ekonomisk mellanklassbil. Bilen utvecklades på fabriken i Köln och fick smeknamnet “World Ball Taunus” eller “Weltkugel-Taunus” på grund av dess runda former.

Efterträdaren till Ford Taunus 12M lanserades år 1960 och hette Ford Taunus 17M. Modellen blev en stor succé och såldes i 670 000 exemplar.

På den andra sidan atlanten presenterades den sportiga Thunderbird år 1955 på den amerikanska marknaden. År 2002 lanserades den elfte generationen av Ford Thunderbird som en modern retro-version av den klassiska modellen.

Under början på tidsepoken som senare kom till att heta atomåldern, experimenterade Ford med att framställa en bil som skulle köra på atomkraft. Modellen blev aldrig klar men experimentet visar på hur Ford hela tiden arbetade med att utveckla nya idéer och modeller.

Tack vare Ford Mustang lyckades Ford från 1964 med stor framgång. Bilen blev så populär att den första modellen såldes i en miljon exemplar på bara 18 månader. Ford Mustang lanserades i en rad nya modeller och med allt större motorer ända fram till oljekrisen 1973. Men under början på krisen lanserade Ford en något mindre version av den klassiska Mustangen.

Framgång med mellanklassbilar

År 1989 köpte Ford först upp Jaguar och år 2007 den svenska biltillverkaren Volvo. Efter det såldes båda bilföretagen vidare till ägare i Indien och Kina. Under samma period tillverkade Ford mer än 20 miljoner bilar till den tyska marknaden.

På Ford bytte man gradvis fokus till att framställa mellanklassbilar som exempelvis Ford Mondeo och Ford Fokus. Ford Fokus är fortfarande en av den mest sålda bilarna i världen.

Ford är idag bland annat kända för att producera små bilar, som den första Ford Fiesta från 1976. Modellen är fram till idag en enormt populär bil på den europeiska marknaden och modellen är också en av de mest sålda bilarna.

Trots sitt rykte om återkommande tekniska problem så tillverkas den lilla Ford Ka från 1996 fortfarande.

Sedan 2010 har Ford haft ekonomisk framgång med modeller som Max-serien, Ford Galaxy och Kuga. Den sistnämnda är en så kallad suv och alla de tre nämnda modellerna säljer väldigt bra på den europeiska marknaden.

Involvering i motorsporten

När det kommet till motorsport och biltävlingar så har Ford mer än 100 års erfarenhet i ryggen. Grundaren Henry Ford lyckades personligen inom motorsporten då han år 1901 vann i ett lopp på Grosse Point i Michigan. Det sägs att pengarna som han fick som pris, användes till att etablera Ford Motor Company

Loppet var det enda som Henry Ford ställde upp i men Ford har genom åren vunnit hela 176 Gran Prix och mer än 13 VM-titlar. Sedan mitten på 1970-talet och fram till år 2000 hade Ford totalt sett vunnit 197 gånger inom internationell motorsport. IndyCar-tävlingen slutade med bra resultat och för att inte glömma Fords starka närvaro i Touring Car och VM-titlarna år 1987, 1993 och 1994.

Sedan 2012 har Ford inte deltagit i världsmästerskapen i rally.