Ska din Jaguar på verkstad?
Jämför offerter på reparation och service till din Jaguar
  • Få offerter från 281
  • Spara upp till 50%*
  • Boka tid online och få 3 års garanti
Få offerter
Därför bör du använda autobutler.se när din Jaguar ska på verkstad
  • Du sparar upp till 50%* när du servar eller reparerar din Jaguar genom Autobutler.
  • Jämför offerter från bilverkstäder nära dig
  • Alla verkstäder följer MRF:s reparationsvillkor.
  • Vi ger dig extra säkerhet med 3 års garanti på arbete och delar.
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online när det passar dig.
Få offerter

Jämför offerter på Jaguar reparation och service

Pris på Jaguar service och reparation

De genomsnittliga priserna och besparingarna för de visade bilmärkena baseras på olika modeller och år. Du måste därför skapa ett uppdrag och jämföra offerter för att se ditt faktiska pris och din besparing.
Uppdrag Genomsnittspris* Jämför och spara* Du sparar i genomsnitt*
AC 1356 kr 1128 kr 52 %
Avgaser 5493 kr 944 kr 16 %
Basservice 1801 kr 1747 kr 59 %
Bromsar 4777 kr 1264 kr 30 %
Dragkrok 14027 kr 4480 kr 26 %
Däck & hjul 1904 kr 387 kr 28 %
Felsökning 1174 kr 1078 kr 61 %
Hjulbyte 233 kr 202 kr 19 %
Hjulinställning 1434 kr 1520 kr 44 %
Kamrem / Kamkedja 9712 kr 4513 kr 37 %
Oljebyte 3514 kr 1214 kr 36 %
Service 5599 kr 1842 kr 27 %
Styrning 2740 kr 916 kr 23 %

Jämför offerter på reparation och service till din Jaguar

Mest populära service och reparationer

Just nu priser från 160 kr*
Spara i genomsnitt 62%*

Boka hjulbyte och spara pengar! Just nu priser från 160 kr*. Du sparar i genomsnitt 62%* på att jämföra offerter på autobutler.se. Få offerter och se ditt pris direkt!

Just nu priser från 399 kr*
Spara i snitt 67%*

Boka hjulbyte + förvaring online och spara pengar! Hitta en verkstad nära dig som kan förvara dina däck. Spara i genomsnitt 67%* på att jämföra offerter på autobutler.se. Se ditt pris direkt!

Spara i snitt 1757 kr*
Med stämpel i serviceboken

service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 32%* på att jämföra offerter, motsvarande 1757 kr*.

Just nu priser från 1219 kr*
Spara i genomsnitt 55%*

Få en basservice och kör säkert med din bil. Just nu priser från 1219 kr*. Inkluderar byte av olja och oljefilter, upp till 4 liter kvalitetsolja samt komplett genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter.

Omdömen om service och reparationer för Jaguar

Upplevde att alla var stressade på verkstaden, de kunde inte ge mig information när min bil skull...
Maja
Jaguar JAGUAR XF (2012)
Bra bemötande och snabb åtgärd
Daninge A.
Jaguar JAGUAR XF (2010)
6 dagar
Snabba
Arne W.
Jaguar XF (2010)
Jaguar

Det som i dag är bilproducenten Jaguar grundades år 1922 i den engelska staden Blackpool.

Grundaren var den unga Williams Lyons, som bara var i 20-årsåldern när han tillsammans med William Walmsley lånade 1 000 pund av banken och startade The Swallow Sidecar Company.

William Lyons hade ett öga för att göra affärer och såg en möjlighet i att tillverka avtagbara tak till bilar, så att öppna bilar kunde täckas. År 1927 introducerade Herbert Austin den första Austin Seven Swallow, som hade en hardtop tillverkad av Swallow Sidecar Company.

Den lilla Austin Seven Swallow kostade bara 175-185 pund och direkt beställdes 500 exemplar av en återförsäljare i London.

Affärerna gick lysande och vid den årliga London Motor Show 1929 kunde Herbert Austin introducera tre nya Swallow-modeller.

Den ambitiösa William Lyons nöjde sig dock inte med att tillverka hardtops till andra bilfabrikanter. Han ville bygga sin egna bil och därför ingick han i ett avtal med Standard Motor Company, som innebar att de tillsammans skulle bygga en bil med Swallow-design och Standard-motor.

Namnet Jaguar introduceras för första gången

År 1935 fick allmänheten för första gången höra talas om en Jaguar. William Lyons framställde nu själv bilar och modellen SS Jaguar hade precis lanserats. Bilen hade en kraftigare motor men samtidigt en mer nedtonat, elegant och sofistikerad design.

Dagen innan den stora London Motor Show presenterades den nya bilen för journalister. De blev väldigt imponerade och när journalisterna uppmanades till att gissa priset på bilen, gissade de i genomsnitt på 632 pund. Men priset låg bara på 395 pund.

XK-motorn föds

Före andra världskriget hade Lyon en önskan om att bygga en av världens finaste lyxbilar. Bilmodellen skulle både ha en kraftig motor och en stor kupé med bra komfort.

Men efterkrigstiden i England var en tuff period, även för landets bilfabriker. Det var bland annat brist på stål och investeringar från utlandet. Den engelska regeringen införde mottot “Exportera eller stäng”, och de begränsade stålkvoterna användes bara för verksamheter som exporterade produkter.

Under 1945 beslutade ägarna av Jaguar att göra sig av med SS-beteckningen. Beslutet lades fram på grund av diplomatiska skäl och från och med nu hette bilmärket bara Jaguar. År 1948 lanserade Jaguar efterkrigstidens första bilmodell, Jaguar Mark V. Under den tiden var Jaguar-teamet långt komna med utvecklingen av en ny XK-motor och därför beslutades att William Lyon inför Motor Show 1948 skulle designa en ny bilmodell som skulle attrahera en större målgrupp.

Den nya Jaguar XK120 kom till att stjäla all uppmärksamhet. Namnet på modellen kom från bilens toppfart, en hastighet som gjorde Jaguar XK120 till den snabbaste serieproducerade bilen i världen. Kritikerna trodde inte sina ögon och för att överbevisa dem gjorde Jaguar ett körtest på Jabbeke i Belgien, där den nya Jaguar XK120 nådde en topphastighet på över 200 km/h.

Resultatet var spektakulärt och beställningar på bilen började rulla in.

XK-modellen debuterade sedan i motorsport på Silvestone 1949, där tre av fabrikens bilar lånades ut till de tre kända racerförarna Peter Walker, Leslie Johnson och Prince Bira of Siam. Bira hade oturen att få punktering under loppet men de övriga förarna placerade sig som etta och tvåa.

Williams Lyons blev efter detta övertygad om att Jaguar skulle ta fram en modell för enbart motorsport. Aerodynamisten Malcom Sayer, som hade en bakgrund inom flygindustrin, fick optimera designen för den nya satsningen i motorsport. Modellen kom till att kallas XK120C eller C-typ som den senare blev känd som.

Stor seger på Le Mans

Inför Le Mans 1951 lyckades Jaguar bara få två C-types redo, men loppet blev en stor succé ändå. Förar-duon Peter Walker och Peter Whitehead från Jaguar slutade båda som vinnare och en av dem satte banrekord.

Under Le Mans år 1953 startade Jaguar XK120 med ett helt nytt skivbromssystem, som tidigare hade använts för flygmaskiner. Det nya bromssystemet gjorde det möjligt för Jaguar-förarna att bromsa mycket senare än konkurrenterna när de nådde änden av Mulsanne Straight med en hastighet på 240 km/h. Jaguar regerade loppet och hamnade slutligen på första, andra, tredje och fjärde plats.

Kungligt besök på Jaguar-fabriken

1956 var ett speciellt år för Jaguar, då deras goda rykte fick drottningen Elizabeth II av Storbritannien och Prince Philip till att besöka Jaguar-fabriken.

Under 1955 hade Jaguar investerat en miljon pund i en mindre och mer kompakt bil. Detta resulterade i den nya Jaguar 2.4, en bil som blev en viktig modell för Jaguar och som producerades i olika versioner under de tio nästkommande åren.

Utvecklingen av de unika bromsskivorna gjorde nu att de kunde används på de nya vanliga personbilarna. Den första modellen med bromsskivor var den nya XK150 som rullade ut på gatorna år 1957. Året efter började Jaguar producera bromsskivor som en standardutrustning för alla deras modeller.

Den vackraste bilen i världen

År 1961 var Jaguar XK150 inte längre den ledande bilen på marknaden och därför hade aerodynamisten Malcom Sayer jobbat på en ny modell som både kunde vara en fantastisk personbil men som samtidigt också skulle kunna vinna Le Mans. Den kallades E-type, och två modellvarianter av den gav ett sensationellt intryck när den introducerades på Geneve Motor Show 1961. Jaguar E-type satte en ny standard för hur en luxuriös bil skulle se ut. Den hade en vacker exteriör och en kraftig 3,8 liters motor som gjorde 0 till 100 km/h på 6,9 sekunder.

Återigen prisades en Jaguar av både journalister och konsumenter. Båda modellerna kostade nämligen bara 2 000 pund, vilket var ett betydligt lägre pris än motsvarande modeller från Aston Martin och Ferrari, som kostade två till tre gånger pengarna.

Nya ägare tar över jaguar

Som en del av Thatcher-regeringens privatiseringspolitik introducerades Jaguar 1984 på London-börsen. Intresset var så stort att aktien blev övertecknad åtta gånger och det tog inte många år innan potentiella köpare var med på banan.

År 1990 meddelade Ford Motor Company att de hade köpt Jaguar. De nya ägarna startade ganska snabbt ett större investeringsprogram, vilket innefattade investeringar på 8,5 miljoner pund för att ersätta den 30 år gamla fabriken Browns Lane. Tack vare de nya förhållandena på fabriken kunde man nu öka både kvaliteten och samtidigt effektivisera produktionen.

Några år tidigare hade man stoppat tillverkningen av två av Jaguars mest klassiska modeller, Serie III och Daimler Limousine. Den sista Series III-modellen producerades i 24 år och i mer än 400 000 exemplar.

Vid Paris Motor Show 1994 lanserade Jaguar den första nya modellen sedan Ford tagit över verksamheten. Mer än 200 miljoner pund investerades i den nya XJ-serien, en unik bil som gav ett väldigt elegant intryck och som utvecklades för att kunna tilltal en ny och större målgrupp.

Jaguar hamnar i indiska händer

1999 blev Jaguar, med Ford som ägare, en del av Premier Automotive Group som bestod av Aston Martin och Volvo. Året efter anslöts även Land Rover. Jaguar och Land Rover marknadsfördes tillsammans och i många länder hade båda bilmärkena sammas sälj- och distributionskanaler.

Jaguar inledde det nya årtusendet med rekordhöga försäljningssiffror och med den största porfolion av modeller någonsin. Men 2004 påverkades Jaguar av den påbörjade krisen. Vid den här tiden tillverkades Jaguar på tre fabriker men efter nästan 55 år av produktion beslutades att fabriken i Browns Lane skulle stängas ner. Några av de mest berömda Jaguar-modellerna som XK120, X och D-type, Mark II, E-Type, XJ och XJS hade alla tillverkats på den historiska fabriken.
År 2008 såldes Jaguar och Land Rover till indiska Tata Motors of India.

Jaguar lever vidare 2018 med modeller kvar som XJ, en modell som producerats i olika varianter sedan 1968.

Blandad framgång inom motorsport

Jaguar har genom åren fått bra resultat inom motorsporten. Inte minst i USA där de på 70-talet lyckades bryta Corvettes dominans.

År 1999 meddelade Jaguar att de ville delta i Formel 1 och på ett stort event i London januari år 2000, presenterades den nya Jaguar R1-racer. Efter en trög start fick Jaguar under Monaco Grand Prix 2001 sin första plats på podiet. Det var Eddie Irvine som körde sin Jaguar R2 hela vägen till en tredje plats. R2-bilen visade sig inte vara snabb nog och inför den nästkommande säsongen utvecklades istället en ny R3. Men motgångarna fortsatte, både team och förare byttes ut. Efter att Jaguar gett sitt förtroende till en ny R4-racer tog äventyret slut 2004, utan att ha uppnått någon ordentlig framgång i Formel-1.