För att ge dig en bättre upplevelse, spar vi information om ditt besök på www.autobutler.se. Läs mer

Ska din Jaguar på verkstad?

Hämta 3 offerter på reparationer, service eller tillbehör till din Jaguar

  • Spara upp till 40% på verkstadsräkningen
  • Prisgaranti på alla uppdrag
  • Trygghet med MRF reparationsavtal
  • Snabbt och enkelt att använda, det tar bara 2 min!

Prova själv! Det är gratis och ej bindande Få 3 offerter nu

Få 3 offerter nu
2 års garanti på din bilreparation
Din säkerhet för kvalitetsarbete
Prisgaranti på alla uppdrag
Hittar du en billigare offert så matchar vi

Så fungerar det

1

Få 3 offerter

Förklara vad som ska göras på din bil och få 3 offerter - utan kostnad.
2

Välj offer och boka tid

Jämför offerter på pris, avstånd, omdömen och boka en tid online
3

Kör till verkstaden

Få din bil reparerad utan överraskningar

Jaguar

Det som i dag är bilproducenten Jaguar grundades år 1922 i den engelska staden Blackpool.

Grundaren var den unga Williams Lyons, som bara var i 20-årsåldern när han tillsammans med William Walmsley lånade 1 000 pund av banken och startade The Swallow Sidecar Company.

William Lyons hade ett öga för att göra affärer och såg en möjlighet i att tillverka avtagbara tak till bilar, så att öppna bilar kunde täckas. År 1927 introducerade Herbert Austin den första Austin Seven Swallow, som hade en hardtop tillverkad av Swallow Sidecar Company.

Den lilla Austin Seven Swallow kostade bara 175-185 pund och direkt beställdes 500 exemplar av en återförsäljare i London.

Affärerna gick lysande och vid den årliga London Motor Show 1929 kunde Herbert Austin introducera tre nya Swallow-modeller.

Den ambitiösa William Lyons nöjde sig dock inte med att tillverka hardtops till andra bilfabrikanter. Han ville bygga sin egna bil och därför ingick han i ett avtal med Standard Motor Company, som innebar att de tillsammans skulle bygga en bil med Swallow-design och Standard-motor.

Namnet Jaguar introduceras för första gången

År 1935 fick allmänheten för första gången höra talas om en Jaguar. William Lyons framställde nu själv bilar och modellen SS Jaguar hade precis lanserats. Bilen hade en kraftigare motor men samtidigt en mer nedtonat, elegant och sofistikerad design.

Dagen innan den stora London Motor Show presenterades den nya bilen för journalister. De blev väldigt imponerade och när journalisterna uppmanades till att gissa priset på bilen, gissade de i genomsnitt på 632 pund. Men priset låg bara på 395 pund.

XK-motorn föds

Före andra världskriget hade Lyon en önskan om att bygga en av världens finaste lyxbilar. Bilmodellen skulle både ha en kraftig motor och en stor kupé med bra komfort.

Men efterkrigstiden i England var en tuff period, även för landets bilfabriker. Det var bland annat brist på stål och investeringar från utlandet. Den engelska regeringen införde mottot “Exportera eller stäng”, och de begränsade stålkvoterna användes bara för verksamheter som exporterade produkter.

Under 1945 beslutade ägarna av Jaguar att göra sig av med SS-beteckningen. Beslutet lades fram på grund av diplomatiska skäl och från och med nu hette bilmärket bara Jaguar. År 1948 lanserade Jaguar efterkrigstidens första bilmodell, Jaguar Mark V. Under den tiden var Jaguar-teamet långt komna med utvecklingen av en ny XK-motor och därför beslutades att William Lyon inför Motor Show 1948 skulle designa en ny bilmodell som skulle attrahera en större målgrupp.

Den nya Jaguar XK120 kom till att stjäla all uppmärksamhet. Namnet på modellen kom från bilens toppfart, en hastighet som gjorde Jaguar XK120 till den snabbaste serieproducerade bilen i världen. Kritikerna trodde inte sina ögon och för att överbevisa dem gjorde Jaguar ett körtest på Jabbeke i Belgien, där den nya Jaguar XK120 nådde en topphastighet på över 200 km/h.

Resultatet var spektakulärt och beställningar på bilen började rulla in.

XK-modellen debuterade sedan i motorsport på Silvestone 1949, där tre av fabrikens bilar lånades ut till de tre kända racerförarna Peter Walker, Leslie Johnson och Prince Bira of Siam. Bira hade oturen att få punktering under loppet men de övriga förarna placerade sig som etta och tvåa.

Williams Lyons blev efter detta övertygad om att Jaguar skulle ta fram en modell för enbart motorsport. Aerodynamisten Malcom Sayer, som hade en bakgrund inom flygindustrin, fick optimera designen för den nya satsningen i motorsport. Modellen kom till att kallas XK120C eller C-typ som den senare blev känd som.

allt gick enligt ök , Personalen var jättebehjälplig med saker utöver vad som hör till själva tjä...
Hua L.
Jaguar XF (2015)
Mycket trevliga och tillmötesgående. Ringde och skickade en bild då man hittat ett rosthål innan ...
Curt B.
Jaguar X-Type (2004)
Det översteg alla mina förväntningar - kunnig och trevlig personal som på ett mycket bra sätt fic...
Björn S.
Jaguar S-type (2002)

Stor seger på Le Mans

Inför Le Mans 1951 lyckades Jaguar bara få två C-types redo, men loppet blev en stor succé ändå. Förar-duon Peter Walker och Peter Whitehead från Jaguar slutade båda som vinnare och en av dem satte banrekord.

Under Le Mans år 1953 startade Jaguar XK120 med ett helt nytt skivbromssystem, som tidigare hade använts för flygmaskiner. Det nya bromssystemet gjorde det möjligt för Jaguar-förarna att bromsa mycket senare än konkurrenterna när de nådde änden av Mulsanne Straight med en hastighet på 240 km/h. Jaguar regerade loppet och hamnade slutligen på första, andra, tredje och fjärde plats.

Över 400.000 andra bilägare

har redan fått 3 offerter på bilreparationer. Gratis och ej bindande.

Få 3 offerter

Kungligt besök på Jaguar-fabriken

1956 var ett speciellt år för Jaguar, då deras goda rykte fick drottningen Elizabeth II av Storbritannien och Prince Philip till att besöka Jaguar-fabriken.

Under 1955 hade Jaguar investerat en miljon pund i en mindre och mer kompakt bil. Detta resulterade i den nya Jaguar 2.4, en bil som blev en viktig modell för Jaguar och som producerades i olika versioner under de tio nästkommande åren.

Utvecklingen av de unika bromsskivorna gjorde nu att de kunde används på de nya vanliga personbilarna. Den första modellen med bromsskivor var den nya XK150 som rullade ut på gatorna år 1957. Året efter började Jaguar producera bromsskivor som en standardutrustning för alla deras modeller.

Den vackraste bilen i världen

År 1961 var Jaguar XK150 inte längre den ledande bilen på marknaden och därför hade aerodynamisten Malcom Sayer jobbat på en ny modell som både kunde vara en fantastisk personbil men som samtidigt också skulle kunna vinna Le Mans. Den kallades E-type, och två modellvarianter av den gav ett sensationellt intryck när den introducerades på Geneve Motor Show 1961. Jaguar E-type satte en ny standard för hur en luxuriös bil skulle se ut. Den hade en vacker exteriör och en kraftig 3,8 liters motor som gjorde 0 till 100 km/h på 6,9 sekunder.

Återigen prisades en Jaguar av både journalister och konsumenter. Båda modellerna kostade nämligen bara 2 000 pund, vilket var ett betydligt lägre pris än motsvarande modeller från Aston Martin och Ferrari, som kostade två till tre gånger pengarna.

Jaguar-grundare med fint arv

År 1972 valde den 71 år gamla Sir William Lyons att pensionera sig. Jaguar hade funnits i 50 år och det brittiska bilmärket hade utmärkt sig genom att tillverka iögonfallande bilar som Jaguar XK120 (1948–54), Jaguar XK140 (1954–57), Jaguar XK150 (1957–61) och Jaguar E-Type (1961-75).

Lyons kunde se tillbaka på tiden då försäljningssiffrorna avrundats till 200 miljoner pund, bara på den amerikanska marknaden.

Lyons hade präglat bilindustrins utveckling under nästan hela 1900-talet. Lyons bevisade att han var en framgångsrik affärsman och samtidigt en av bilindustrins bästa designers.

Under 1968 hade utbudet av Jaguar-modeller blivit för stort i relation till den begränsade marknaden. Därför valde man att fokusera på färre modeller. En av dem blev nya Jaguar XJ6. Modellen blev ännu ett design-mästerverk från Lyons, och på en marknad där många bilmärken började förlora några av deras karaktäristiska drag, lyckades Jaguar behålla sin identitet.

I början på 1970-talet lanserades den nya Jaguar XJ12 som en 4-sitsig modell. Tack vare den kraftiga motorn blev bilen utnämnd till att vara världens snabbaste personbil. Jaguar XJ12 anses i dag vara en av Sir William Lyons mest framgångsrika modeller.

Mer bränslesnåla Jaguar-modeller

På 80-talet skedde stora förändringar på Jaguar, som under 70-talet hade förlorat marknadsandelar. Oljekrisen på 70-talet hade verkligen inte gynnat den brittiska bilproducenten och 1981 annonserade Jaguar därför att en ny och mer bränsleekonomisk version av V12-cylindermotorn var på väg.

Samtidigt utvecklades också en ny avancerad 6-cylindrig motor med namnet AJ6. Denna moderna motor av aluminium presenterade 1983 i XJ-S Coupe-modellen samt i den nya Jaguar XJ-S Cabriolet, som var den första cabbade Jaguar-modellen sedan E-typen.

Nya ägare tar över jaguar

Som en del av Thatcher-regeringens privatiseringspolitik introducerades Jaguar 1984 på London-börsen. Intresset var så stort att aktien blev övertecknad åtta gånger och det tog inte många år innan potentiella köpare var med på banan.

År 1990 meddelade Ford Motor Company att de hade köpt Jaguar. De nya ägarna startade ganska snabbt ett större investeringsprogram, vilket innefattade investeringar på 8,5 miljoner pund för att ersätta den 30 år gamla fabriken Browns Lane. Tack vare de nya förhållandena på fabriken kunde man nu öka både kvaliteten och samtidigt effektivisera produktionen.

Några år tidigare hade man stoppat tillverkningen av två av Jaguars mest klassiska modeller, Serie III och Daimler Limousine. Den sista Series III-modellen producerades i 24 år och i mer än 400 000 exemplar.

Vid Paris Motor Show 1994 lanserade Jaguar den första nya modellen sedan Ford tagit över verksamheten. Mer än 200 miljoner pund investerades i den nya XJ-serien, en unik bil som gav ett väldigt elegant intryck och som utvecklades för att kunna tilltal en ny och större målgrupp.

Jaguar firar sitt 75-årsjubilium

År 1996 firade bilindustrin sitt 100-årsjubileum. Jaguar som sedan 1960 med en viss stolthet hade varit bunden till Daimler, firade jubileet med att att lansera en speciell “Daimler Century-modell”, en hyllning till Englands äldsta biltillverkare.

Året efter kunde Jaguar fira sitt 75-årsjubileum. Samma år introducerade de Computer Active Technology Suspension (CATS), vilket gjorde det möjligt att både kunna köra sportigt men samtidigt behålla bra komfort.

1998 blev 50:e året för XK-motorn och på Paris Motor Show stod sportbilen XK120 ut. Jaguar visade också en helt ny Jaguar XK180, en bil med en 450 hästkrafter stor motor. Den skulle inte sättas i produktion utan bara visa offentligheten vad Jaguar-teamets designers och ingenjörer kunde skapa.

Jaguar hamnar i indiska händer

1999 blev Jaguar, med Ford som ägare, en del av Premier Automotive Group som bestod av Aston Martin och Volvo. Året efter anslöts även Land Rover. Jaguar och Land Rover marknadsfördes tillsammans och i många länder hade båda bilmärkena sammas sälj- och distributionskanaler.

Jaguar inledde det nya årtusendet med rekordhöga försäljningssiffror och med den största porfolion av modeller någonsin. Men 2004 påverkades Jaguar av den påbörjade krisen. Vid den här tiden tillverkades Jaguar på tre fabriker men efter nästan 55 år av produktion beslutades att fabriken i Browns Lane skulle stängas ner. Några av de mest berömda Jaguar-modellerna som XK120, X och D-type, Mark II, E-Type, XJ och XJS hade alla tillverkats på den historiska fabriken.
År 2008 såldes Jaguar och Land Rover till indiska Tata Motors of India.

Jaguar lever vidare 2018 med modeller kvar som XJ, en modell som producerats i olika varianter sedan 1968.

Blandad framgång inom motorsport

Jaguar har genom åren fått bra resultat inom motorsporten. Inte minst i USA där de på 70-talet lyckades bryta Corvettes dominans.

År 1999 meddelade Jaguar att de ville delta i Formel 1 och på ett stort event i London januari år 2000, presenterades den nya Jaguar R1-racer. Efter en trög start fick Jaguar under Monaco Grand Prix 2001 sin första plats på podiet. Det var Eddie Irvine som körde sin Jaguar R2 hela vägen till en tredje plats. R2-bilen visade sig inte vara snabb nog och inför den nästkommande säsongen utvecklades istället en ny R3. Men motgångarna fortsatte, både team och förare byttes ut. Efter att Jaguar gett sitt förtroende till en ny R4-racer tog äventyret slut 2004, utan att ha uppnått någon ordentlig framgång i Formel-1.

Vad du får med Autobutler

MRFs reparationsvillkor

Offerter som är förmedlade via Autobutler skall uppfylla MRFs reparationsvillkor, som bl.a. försäkrar dig att priset inte avviker från det avtalade.

Läs mer om MRF Reparationsvillkor

2 års extra garanti

Vi säkrar dig två års garanti på all service- och reparationsarbete

Läs mer om två års garanti

Prisgaranti

Med prisgaranti på alla uppdrag är du säker på att alltid får det bästa priset
Läs mer om prisgaranti

Gratis rådgivning

Få en egen mekaniker hos Autobutler som kan hjälpa med kontakten med verkstaden Ring (gratis) på Tlf. 08-34 92 90

Sveriges bästa verkstäder

Få 3 offerter från verkstäder nära dig. Snabbt och enkelt.

Autobutler för ihop bilägare med seriösa verkstäder. Våra verkstäder är redo att hjälpa dig.

Hämta offerter nu