Jämför offerter på: Byte och renovering av bromsok.
Ett bromsok är ett hydrauliskt ställdon monterat på hjulupphängningen. Bromsoket sitter som en slags klämma runt hjulets bromsskiva, och på insidan av oket sitter bromsbeläggen.
När du trycker på bromsen tillförs bromsvätska via slangar in i bromsoken, vilket skapar ett hydrauliskt tryck. Detta tryck pressar in en kolv i bromsoket och får bromsbeläggen att pressas mot bromsskivan från varje sida, vilket sänker farten och stannar hjulen.
För att kunna pressa mot bromsskivan båda sidorna finns dessutom en uppsättning glidbussningar vid sidan kolven. De säkerställer så att bromsbeläggen upprätthåller ett tryck på båda sidorna av bromsskivan.
Det kan vara lite svårt att se men trycket från kolven och de två glidlagren gör att båda bromsbeläggen får kontakt med bromsskivan på varje sida, vilket får hjulet att stanna.
Det kan uppstå olika problem med bromsoken och ett av dem är när bromsoken fastnar. Då är det är vanligtvis de två glidbussningarna (eller glidlagren) som har fastnat. Detta innebär att när du släpper trycket från bromsen kommer bromsbelägget fortfarande att trycka lite på bromsskivan eftersom de inte förts tillbaka med kolven.
För det första kommer då det ena bromsbelägget att slitas ner mycket snabbare än det andra och för det andra kan det ibland orsaka skev styrning när du bromsar. Det är det som händer när din bromsok hänger eller låser sig.
Ju äldre din bil blir, desto mer smuts lägger sig i glidlagret för glidbussningarna - vilket kan orsaka rost. En renovering av bromsoken innebär därför oftast en rengöring av glidbussningar och lager som pressar bromsbeläggen mot bromsskivan. Här ser du hur man förhindrar sina bromsar från att låsa sig och tips på hur du ska underhålla bromssystemet.
Om du är intresserad av att måla din bromsok kan du antingen göra det själv eller låta en verkstad göra det åt dig.
Om du själv ska göra det är det en bra idé att börja med att skruva av oket och helst låta oket sitta fast i bromsslangen. Därefter kan du placera oket på en yta som du inte är rädd att måla på. Nästa steg är att slipa ned oket tills den får en fin och slät yta och då kan den eventuellt avfettas med rengöringsmedel för bromsar.
Sedan ska du täcka okets gummidelar med t.ex. målartejp. Täck även av luftningsskruven och kolven så att de är skyddade mot färgen. Gör också samma ska med alla andra delar som sitter nära oket så att de inte går att måla på - exempelvis bromsskivan, bärarmar och styrled etc. Du kan exempelvis täcka delarna med hjälp av tidningspapper och målartejp.
Sedan kan du börja måla - helst med en värmebeständig grundfärg (2 lager), innan du sedan målar oken med den "riktiga" bromsoksfärgen. Du kan slutligen välja att måla oket med två lager värmebeständig klarlack. Detta ger en fin finish och en längre hållbarhet.
Torktiden mellan lagren och produkterna står på produkterna du använder. Det rekommenderas att måla och lackera vid inomhustemperaturer mellan 18-25 grader och inte i direkt solljus.
Du kan förvänta dig att reparationen av bromsoken sker parvis dvs. antingen på fram- eller bakhjulen - eller på alla fyra hjul.
Det tar ungefär 1,5 timme för mekanikern att rengöra bromsoket, så du få räkna med att det kostar cirka 1 500 kr för arbetstiden. Ofta måste man även ventilera bromssystemet.
Det är sällsan man att byter ut hela bromsoket. Det görs bara om oket är slitet och rostigt. Istället smörjs bromsoket, närmare bestämt det system som glidbussningarna löper i. På detta sätt blir de flexibla och gör att bromsbelägget ordentligt kan pressas mot bromsskivan igen.
Läs mer i vår blogg om hur du får bromsarna att hålla längre.
Bilmärke | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | Omdömen | |
---|---|---|---|---|
Audi | 2.116 kr | 32% |
4.7
(531)
×
394
111
17
5
4
Läs omdömen
|
|
BMW | 1.742 kr | 35% |
4.6
(671)
×
492
129
29
9
12
Läs omdömen
|
|
Ford | 1.805 kr | 34% |
4.6
(433)
×
314
83
19
4
13
Läs omdömen
|
|
Kia | 1.499 kr | 31% |
4.6
(473)
×
343
95
17
5
13
Läs omdömen
|
|
Mercedes-Benz | 2.738 kr | 39% |
4.5
(301)
×
204
66
17
5
9
Läs omdömen
|
|
Peugeot | 2.022 kr | 34% |
4.7
(424)
×
335
68
13
4
4
Läs omdömen
|
|
Skoda | 2.022 kr | 35% |
4.7
(377)
×
283
80
10
2
2
Läs omdömen
|
|
Toyota | 1.869 kr | 35% |
4.7
(514)
×
396
88
14
3
13
Läs omdömen
|
|
Volkswagen | 2.350 kr | 37% |
4.6
(1 264)
×
916
267
45
12
24
Läs omdömen
|
|
Volvo | 1.880 kr | 35% |
4.7
(1 347)
×
1 021
250
37
15
24
Läs omdömen
|
|
Bilmärke | Spara i genomsnitt* | |||
Audi
4.7
(531)
×
394
111
17
5
4
Läs omdömen
|
2.116 kr / 32% | |||
BMW
4.6
(671)
×
492
129
29
9
12
Läs omdömen
|
1.742 kr / 35% | |||
Ford
4.6
(433)
×
314
83
19
4
13
Läs omdömen
|
1.805 kr / 34% | |||
Kia
4.6
(473)
×
343
95
17
5
13
Läs omdömen
|
1.499 kr / 31% | |||
Mercedes-Benz
4.5
(301)
×
204
66
17
5
9
Läs omdömen
|
2.738 kr / 39% | |||
Peugeot
4.7
(424)
×
335
68
13
4
4
Läs omdömen
|
2.022 kr / 34% | |||
Skoda
4.7
(377)
×
283
80
10
2
2
Läs omdömen
|
2.022 kr / 35% | |||
Toyota
4.7
(514)
×
396
88
14
3
13
Läs omdömen
|
1.869 kr / 35% | |||
Volkswagen
4.6
(1 264)
×
916
267
45
12
24
Läs omdömen
|
2.350 kr / 37% | |||
Volvo
4.7
(1 347)
×
1 021
250
37
15
24
Läs omdömen
|
1.880 kr / 35% |
Jämför offerter på: Byte och renovering av bromsok.
Få ett välfungerande AC-system och kall luft i kupén. Din AC servas, kontrolleras för otätheteer och fylls på med upp till 200 g köldmedel. Få offerter och se ditt pris omgående!
Få ett välfungerande AC-system och kall luft i kupén. Din AC servas, kontrolleras för otätheteer och fylls på med upp till 200 g köldmedel. Få offerter och se ditt pris omgående!
Få offerter på de vanligaste reparationerna som byte av kondensor, kompressor m.m. Beskriv din reparation eller de problem du har med din AC.
Beställ en service med stämpel i serviceboken. Du får en komplett genomgång av din bil efter tillverkarens föreskrifter. Verkstaden byter ut alla nödvändiga delar så att bilens garanti skyddas.