För att ge dig en bättre upplevelse sparar vi information om ditt besök på Autobutler.se. Läs mer

Byt till sommardäck

  • Spara 20 - 40% på verkstadsräkningen
  • Du får offerterna inom 24 timmar
  • Endast kontrollerade kvalitetsverkstäder
2 års garanti på din bilreparation

Din säkerhet för kvalitetsarbete
Läs mer

Prisgaranti på alla uppdrag

Fått ett billigare pris? Vi matchar det
Läs mer

Så fungerar det

1

Få 3 offerter

Förklara vad som ska göras på din bil och få 3 offerter - utan kostnad.
2

Välj offer och boka tid

Jämför offerter på pris, avstånd, omdömen och boka en tid online
3

Kör till verkstaden

Få din bil reparerad utan överraskningar

Byt till sommardäck - få bättre väggrepp och spara pengar

Byt till sommerdäck - hjulbyte

De flesta av oss är medvetena om hur viktigt det är att byta till vinterdäck på vintern, så att man inte glider av vägen när det råder halt väglag. Men det är också viktigt att byte till sommardäck när temperaturen höjs - det har nämligem stor betydelse för både din säkerhet och din plånbok.

Bättre väggrepp
Sommardäck har en jämnare yta och färre spår än vinterdäck. Sommardäck har även ett hårdare gummi - och allt detta bidrar till en trevligare körupplevelse när vägarna är torra och varma. Sommardäck ger även bättre grepp när det inte är kallt väder och frost på vägarna.

Bilen använder mindre bränsle
Hårdare däck och färre lameller minskar friktionen med vägen - det beyder alltså att bilen använder mindre bränsle när sommardäcken är på. Det är svårt att säga exakt hur mycket det handlar om, det beror på olika faktorer men en undersökning visar upp till 10 % mindre bränsleförbrukning.

Dina vinterdäck slits snabbare på sommaren
Som vi skrev tididgare är vinterdäck mycket mjukare än sommardäck. Detta för att vinterdäck ska kunna vara flexibla på hala vägar under vintern, men en stor nackdel är att de slits mycket snabbare på torra och varma vägar. Så själva bränleförbrukningen är kanske inte ett lika starkt argument som att behöva betala flera tusenlappar för nya vinterdäck.

Priser på däckuppdrag

På Autobutler tror vi på transparens och rättvisa priser. Därför kan du här se genomsnittspriser för olika bilmärken och hur mycket du kan spara på att jämföra offerter.

Bilmärke Genomsnittspris Min. - max.
Audi 1458 kr 280 kr - 7434 kr Få 3 offerter
Ford 1499 kr 480 kr - 5430 kr Få 3 offerter
Nissan 5788 kr 280 kr - 9234 kr Få 3 offerter
Peugeot 2216 kr 300 kr - 6865 kr Få 3 offerter
Porsche 1275 kr 914 kr - 1764 kr Få 3 offerter
Renault 1137 kr 280 kr - 3999 kr Få 3 offerter
Skoda 1272 kr 280 kr - 4704 kr Få 3 offerter
Toyota 693 kr 280 kr - 3207 kr Få 3 offerter
Volkswagen 1094 kr 280 kr - 5159 kr Få 3 offerter
Volvo 2480 kr 280 kr - 7188 kr Få 3 offerter

Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via Autobutler och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.

Jämför priser
Prova själv. Spara pengar.

När ska jag byta till sommardäck?

Det kan vara svårt att säga exakt när det är bäst att byta till sommardäck men från den 1 december fram till den 31 mars är det krav på vinterdäck, om det råder vinterväglag (snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen). Därefter är det alltså fritt fram att byta till sommardäck, det vill säga om det inte råder vinterväglag. Ta alltså hänsyn till vädret och väglaget - temperaturen och vädret i Sverige kan variera, inte minst under våren. En sista tumregel är att byta till sommardäck om temperaturen når 7 grader, så följ prognoserna.

Tänk på att det ofta blir fullt upp på verkstäderna när värmen slår till och kravet på vinterdäck inte längre gäller. Om du vill vara säker på att få en tid kan det vara smart att beställa däckbytet med lite framförhållning.

Kom ihåg att dubbdäck bara är tillåtna mellan den 1 oktober fram till den 15 april (om det är eller befaras bli vinterväglag). Så se till att få en tid på verkstaden i god tid, så att du inte kör runt med otillåtna däck.

Så märker du skillnad på vinter- och sommardäck

Vinterdäck är markerade med M+S (Mud + Snow) på sidan av däcket. Det ska också finnas symboler med snöflingor på ett berg samtidigt som däcken ska vara markerade med EU:s säkerhets- och miljömärke. Det finns även ett hastighetsindex i form av en bokstav, till exempel ett P som betyder att bildäcken max får köras i 150 km/h. Om du ska till Tyskland och köra på Autobahn eller någon annanstans där det är fri fart, ska du vara noggrann med att hålla dig till den hastighet som dina däck är begränsade till.

För säkerhets skull rekommenderar vi på Autobutler att du har två uppsättningar bildäck. Riktiga vinterdäck är en trygghet som ger bättre väggrepp i snö och is.

Kom ihåg att kontrollera däcktrycket varje gång du tankar eller minst en gång i månaden.

Är däcktrycket för lågt glider inte däcken som de ska, men ännu värre är att de får sämre väggrepp när däckytan inte får konktakt med vägen. Om däcktrycket är högt blir däckytan för hård och oflexibel samtidigt som däcken får mindre kontakt med vägbanan.

Du ska också tänka på däckens mönsterdjup. Enligt lag ska mönsterdjupet vara minst 1,6 mm men det rekommenderas att däckdjupet ska vara mer än 3 mm. Ju mindre mönsterdjup ju längre bromssträcka. Nya däck brukar ha ett mönsterdjup på 7-8 mm.

Vad är året-runt-däck?

Har du funderat på att skaffa året-runt-däck? Detta måste du veta först.

Allround-däck eller året-runt-däck rekomenderas inte för det svenska vinterklimatet och är därför förbjudna som vinterdäck. Året-runt-däck har alltså inte de egenskaper som krävs för vintern samtidigt som de slits mycket snabbare på sommaren jämfört med sommardäck, eftersom de har vissa egenskaper som liknar vinterdäck. Vi rekommenderar därför att du byter mellan vanliga vinterdäck och sommardäck.

Ibland förväxlas även året-runt-däck felaktigt med vinterdäck utan dubb - så kallade friktionsdäck.

Så ser du skillnad på vinter- och sommardäck

Har du köpt en begagnad bil och undrar vilka däck som sitter på? Eller undrar du kanske vilken typ av däck som mekanikern monterade på vid senaste verktadsbesök?

Ett bra tips är att titta om det finns en märkning med "M+S" (Mud + Snow), som sitter på sidan av däcket, vilket står för vinterdäck. Men eftersom andra typer av däck även markeras med M+S-märket kan du leta efter en annan markering med en snöflinga och en alptopp. Utomlands är till exempel snöflingemärkta "året-runt-däck vanliga men de uppfyller inte svenska krav på vinterdäck.

Det viktigaste är att dina däck är godkända enligt reglerna från Transportstyrelsen.

Omdömen för byte till vinterdäck

Väldig bra kundbemötande. Tummen upp!
Ivan S.
Seat Alhambra (2012)
Snabb service och bilen går som en dröm.
Sebastian B.
Audi S4 (2009)
Kanon
Marta
Volkswagen Passat (2012)

Få hjälp med att bestämma däcktyp och storlek

Precis som med vinterdäck finns det en mängd olika sommardäck att välja på. Vilka däck du ska välja beror helt och hållet på ditt behov, det vill säga hur mycket du kör och vart du kör eller bor.

Om du är på jakt efter nya sommardäck men inte vet vad vilka du ska välja så kan du chatta med vår support i rutan längts ner till höger (Online - hur kan vi hjälpa dig?) eller så kan du ringa till oss på 08-34 92 90 och få rådgivning av vår support och våra egna mekaniker.

Håll ett öga på däcken

En sak som är lätt och väldigt viktig att kontrollera är däcktrycket. Det kan du göra genom att kolla om däcken ser ut att ha mindre luft än vanligt, men annars bör du också mäta däcktrycket när du tankar bilen. De flesta bensinmackar har ett verktyg som mäter luftrycket i däcken och som är enkelt att använda. Kontrollera däcktrycket en gång i månaden, till exempel kan skillnader i temperatur påverka dina däck. Vid för lågt däcktryck så slits däcken samtidigt som vägreppet försämras, eftersom däcken då inte får kontakt med vägen på rätt sätt.

Samtidig får inte däcktrycket vara för högt. Du hittar rätt däcktryck för din bil i instruktionsboken och i vissa fall innanför tanklocket eller på dörrstolpen innanför förarsidan. Var uppmärksam på att luftrycket för bak- och framdäck kan vara olika.

Du bör också hålla koll på hur slitna dina däck är, vilket du gör genom att kontrollera mönsterdjupet som ska vara mint 1,6 mm på sommardäck. Men rekommenderat mönsterdjup ligger på minst 3 mm. För lågt mönsterdjup kan förlänga bromssträckan. Vanligtvis har nya däck ett mönsterdjup på 7-8 mm.

Få 3 offerter från verkstäder nära dig

Vi har 212 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.

Få offerter