En kamrem är otroligt oförutsägbara så det är svårt att veta när de slits ut eller brister. Däremot finns det några saker som får dem att slitas ut snabbare:
1. Temperaturskillnader
Kamremmen är tillverkad av gummi. Gummi sträcket ut sig när det blir varmt och drar ihop sig när det kyls ner igen. Extrem värma eller kyla kan ge små sprickor på utsidan av remmen. Detta kan leda till att kamremmen måste bytas ut tidigare. Ett tips är att hålla bilen inomhus över nätter för att minimera temperaturskillnader.
2. Oljeläckage
Olja kan störa kamremmen. Det kan komma in mellan bältets tänder och kan få bältet att glida och även lossna helt. Om du märker ett oljeläckage från motorn är det bäst att ta tag i det direkt och slippa en olycka med kamremmen.
3. Vattenläckor
Vattenläckor har samma effekt på kamremmen som oljeläckor. Det kan förvärras ännu mer ifall vattnet är blandat med frostskyddsmedel. Om du märker att bilen läcker vatten från en ovanlig plats så är det bäst att låta en mekaniker titta på det.
4. Torra klimat
Bilar som vanligtvis körs i länder med torra klimat måste ofta byta ut sina kamremmar efter en kortare tid. Den torra luften sliter gummit snabbare och få den att eventuellt spricka. Om du regelbundet kör i torra klimat så måste du ha det kontrollerat oftare än efter 13 000 mil.
5. Äldre bälten
Bälten som är monterade på äldre fordon har kantiga, trapetsformade tänder. Nyare bälten har böjda tänder som är mer förlåtande och slits inte ut lika snabbt. Om du kan välja mellan vilket bälte som ska på bilen, ska du alltid välja böjda bälten som håller mycket längre.
6. Köra bilen sällan
Kamremmen kan bli stel om fordonet inte körs väldigt ofta och slits. Bilar som sällan körs måste ofta byta sin kamrem efter kortare tid än fordon som körs dagligen.