Bilägare rör kamrem i bilens motor

Byta kamrem hemma: Steg för steg instruktion

Att byta kamrem är inte speciellt svårt att göra själv, men det är oerhört viktigt att det görs rätt. Om remmen inte är perfekt spänd så kan kraften antigen inte överföras från en axel till en annan, eller remmen flyga av och orsaka allvarliga skador i motorn.

Kamremsbytet är dessutom ett tidskrävande uppdrag som kräver att personen som utför det i alla fall har lite erfarenhet med bilar. Ifall du inte känner dig helt säker med att utföra bytet själv rekommenderar vi att du inhämtar offerter och låter en erfaren mekaniker utföra jobbet.

Byta kamrem - Steg för steg instruktioner

Köp rätt kamrem
Bruksanvisningen ska innehålla alla specifikationer för din bils kamrem. Om den av någon anledning inte gör det ska du gå till närmaste återförsäljare av bildelar. Väl där ska du känna till ditt märke, modell, årgång, motortyp och storlek. Om du vet att din bil finns i olika varianter ska du även ta med dig chassinumret.

Packningar
Medan du köper en ny kamrem är det en bra idé att köpa nya packningar och packningslim. Din kamremsleverantör bör veta vilka du kan tänkas behöva.

Koppla ur batteriet
För att se till att du inte drabbas av några obehagliga stötar under processen bör du koppla ur den negativa batterikabeln från polen. Det finns ingen anledning att ta bort hela batteriet, det räcker med att bryta kretsen. Kom ihåg att du kan behöva ange en kod för att komma åt bilens inbyggda elektronik efter att du återanslutit batteriet.

Ta bort generatorremmen
Generatorremmen är ett mindre band som vanligtvis ligger ovanpå eller framför kuggremmen. Du måste lossa muttrarna för att lossa remmen och kunna ta av den. På vissa bilmärken och modeller måste man även ta bort serpentine bältet om det ligger i vägen.

Tillbehör
Det finns en del biltillbehör som styrservopumpen och luftkonditioneringens kompressor, som kan hindra dig från att komma åt kamremmen. Ta bort dessa genom att lossa muttrarna och var noga med att komma ihåg hur delarna sätts ihop efteråt.

Fördelarlock
Har bilen ett fördelarlock så måste du även ta bort den. Det kan involvera ett par envisa klämmor och skruvar som håller den på plats.

Tidsmärken
Vrid vevaxelbulten så att inställningsmärket är i linje med 0 på tidsskalan. Du behöver en skiftnyckel för att göra detta.

Skruvar och bultar
Ta bort alla skruvar och bultar som håller transmissionskåpan på plats. Ta bort locket helt (det kan komma i två delar)

Justering
Kontrollera att vevaxeln och kamaxelns tidsmärken ligger rätt. Det bör finnas punkter och linjer på både remskivorna och axelhuvudena som ska vara i linje. Kontrollera att motsvarande märken är på rätt plats.

Läckor
Se till att det inte finns några läckor av olja eller vatten runtom kamremmen.

Remspännare
Lossa bultarna som håller remspännaren på plats för att lätta på trycket och skjuta av den gamla kamremmen.

Ny rem
Placera den nya remmen på plats och se till att vridmomentet går efter manualens specifikationer.

Sätt allt på plats igen
När remmen är på plats och spänd, är det dags att sätta allt på plats igen. Gå igenom dessa steg i omvänd ordning så att du inte missar något.

Provkör
Starta motorn och kör långsamt runt ett par lugna vägar för att kontroller att kamremmen är korrekt monterad och att det inte har skett någon annan skada på motorn.

Allt om kamremmen

Få offerter och jämför priser på Kamrem / Kamkedja

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 60%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 318 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.