Jämför offerter på: byte eller reparation av vevaxel.
En vevaxel är en viktig del i motorn som ser till att den fungerar perfekt. Vevaxeln är en metallisk del som består av flera vevarmar (8 platta bussningar) som är anslutna till det så kallade ramlagret. Tillsammans bildar de en cylindrisk stång som fungerar som en axel som genererar en roterande rörelse.
5 vevlager utgör mitten av axeln på vevtappen - därför kallas de också ramlager.
Mellan ramlagret sitter också så kallade vevstakslager, som är andra vevaxellager som sitter "utanför" själva axelns mitt, totalt 4 stycken. Eftersom dessa inte går i linje med axeln, är det dem som kan sätta igång rotationsrörelsen. På dessa 4 vevlager sitter vevstakar som alla är anslutna till kolvarna.
Oavsett motortyp finns det bara en vevaxel i motorn.
Syftet med vevaxeln är att omvandla den linjära rörelsen till en cirkulär rörelse, vilket genererar en rotation. Med hjälp av denna rörelse kan vevaxeln styra rörelserna för delar som t.ex. kamremmen, kopplingen eller vevaxelremskivan som driver multiremmen.
Multiremmen driver bland annat vattenpumpen, luftkonditioneringens kompressor och generator.
På framsidan av axeln sitter kamremskivor och remskiva, medan den bakre änden kallas för en fläns, där svänghjulet är anslutet.
Om något är fel på vevaxeln och den skapar en obalanserad rotation på grund av slitage eller brist på smörjning, kan stötar mellan lager och kolvar uppstå, vilket kan ge allvarliga skador på motorn i din bil.
Det är kan vara svårt att med bara blotta ögat se om vevaxeln är skadad. Vevaxeln är därför utrustad med en positionssensor som är ansluten till bilens dator.
Vevaxelgivaren har som jobb att skicka information om motorns varvtal - vilket innebär antalet varvtal i motorn per minut, om rotationshastigheten för vevaxeln (rpm) och vevaxelns position.
Om vevaxellägesgivaren inte fungerar kommer du att bli varnad: Det kan ta uttryck i att din bil inte startar, att motorlampan på instrumentbrädan tänds eller att bilen utsätts för upprepade motorstopp. När detta händer måste vevaxellägesgivaren bytas ut.
Om motorns vevaxel å andra sidan är skadad, kommer en varningslampa att lysa på bilens instrumentbräda. Om du ser varningslampan lysa är det viktigt att du tar bilen till en verkstad så snart som möjligt.
Vevaxelns remskiva har som funktion att med hjälp av den roterande rörelse som genereras av motorn och kamaxeln, driva multiremmen. Vevaxelremskiva består av ett stål- eller gjutjärnsnav. Den är placerad mellan vevaxeln och generatorremmen och absorberar rörelserna och vibrationerna mellan dessa delar, vilket skyddar motorn.
Om remskivan är skadad eller sliten lär du höra ett väsande ljud eller känna av vibrationer. När bilens vevaxel är skadad kan också remskivan blockeras, vilket kan leda till motorhaveri. Om remskivan inte fungerar måste den bytas ut. För att göra det måste mekanikern koppla ur batteriet och lyfta bilen, ta bort rätt däck och stänkskydd för att därefter avlägsna generatorremmen. Först då är det möjligt att avlägsna skruvarna och ta bort och byta vevaxeln.
Jämför offerter på: byte eller reparation av vevaxel.
Bilmärke | Genomsnittspris | Min. - max. | |
---|---|---|---|
Audi | 5380 kr | 1202 kr - 12142 kr | Få offerter |
Ford | 5405 kr | 1954 kr - 11321 kr | Få offerter |
Opel | 5197 kr | 1681 kr - 10457 kr | Få offerter |
Peugeot | 4956 kr | 999 kr - 12994 kr | Få offerter |
Renault | 6883 kr | 1658 kr - 16479 kr | Få offerter |
Saab | 7999 kr | 1789 kr - 14019 kr | Få offerter |
Skoda | 7786 kr | 1999 kr - 14110 kr | Få offerter |
Toyota | 3881 kr | 1035 kr - 11721 kr | Få offerter |
Volkswagen | 7910 kr | 1943 kr - 14268 kr | Få offerter |
Volvo | 8049 kr | 2039 kr - 16644 kr | Få offerter |
Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via autobutler.se och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.
Jämför offerter på: byte eller reparation av vevaxel.
Vi har 234 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.
Få offerter