Jämför priser på byte av vevaxeln

  • Få offerter från 272 oberoende verkstäder
  • Spara i genomsnitt 31%* eller 3560 kr* på motorreparationer
  • Boka tid online och få 3 års garanti
Få offerter
Du sparar i genomsnitt
31%*
Därför ska du byta vevaxel genom Autobutler
  • Du sparar i genomsnitt 31%* motsvarande 3560 kr* på motorreparationer
  • Vi hjälper dig att jämföra offerter online på byte av vevaxel.
  • Alla verkstäder följer MRF:s reparationsvillkor.
  • Vi ger dig extra säkerhet med 3 års garanti på arbete och delar.
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online när det passar dig.
Få offerter

Jämför offerter på: byte eller reparation av vevaxel.

Vad är en vevaxel?

Vevaxel

En vevaxel är en viktig del i motorn som ser till att den fungerar perfekt. Vevaxeln är en metallisk del som består av flera vevarmar (8 platta bussningar) som är anslutna till det så kallade ramlagret. Tillsammans bildar de en cylindrisk stång som fungerar som en axel som genererar en roterande rörelse.

5 vevlager utgör mitten av axeln på vevtappen - därför kallas de också ramlager.
Mellan ramlagret sitter också så kallade vevstakslager, som är andra vevaxellager som sitter "utanför" själva axelns mitt, totalt 4 stycken. Eftersom dessa inte går i linje med axeln, är det dem som kan sätta igång rotationsrörelsen. På dessa 4 vevlager sitter vevstakar som alla är anslutna till kolvarna.

Oavsett motortyp finns det bara en vevaxel i motorn.

Syftet med vevaxeln är att omvandla den linjära rörelsen till en cirkulär rörelse, vilket genererar en rotation. Med hjälp av denna rörelse kan vevaxeln styra rörelserna för delar som t.ex. kamremmen, kopplingen eller vevaxelremskivan som driver multiremmen.

Multiremmen driver bland annat vattenpumpen, luftkonditioneringens kompressor och generator.

På framsidan av axeln sitter kamremskivor och remskiva, medan den bakre änden kallas för en fläns, där svänghjulet är anslutet.

Hur vet man att vevaxeln är skadad?

Om något är fel på vevaxeln och den skapar en obalanserad rotation på grund av slitage eller brist på smörjning, kan stötar mellan lager och kolvar uppstå, vilket kan ge allvarliga skador på motorn i din bil.

Det är kan vara svårt att med bara blotta ögat se om vevaxeln är skadad. Vevaxeln är därför utrustad med en positionssensor som är ansluten till bilens dator.

Vad gör en vevaxellägesgivare?

Vevaxelgivaren har som jobb att skicka information om motorns varvtal - vilket innebär antalet varvtal i motorn per minut, om rotationshastigheten för vevaxeln (rpm) och vevaxelns position.

Om vevaxellägesgivaren inte fungerar kommer du att bli varnad: Det kan ta uttryck i att din bil inte startar, att motorlampan på instrumentbrädan tänds eller att bilen utsätts för upprepade motorstopp. När detta händer måste vevaxellägesgivaren bytas ut.
Om motorns vevaxel å andra sidan är skadad, kommer en varningslampa att lysa på bilens instrumentbräda. Om du ser varningslampan lysa är det viktigt att du tar bilen till en verkstad så snart som möjligt.

Vad är en vevaxelremskiva?

Vevaxelns remskiva har som funktion att med hjälp av den roterande rörelse som genereras av motorn och kamaxeln, driva multiremmen. Vevaxelremskiva består av ett stål- eller gjutjärnsnav. Den är placerad mellan vevaxeln och generatorremmen och absorberar rörelserna och vibrationerna mellan dessa delar, vilket skyddar motorn.

Fel på remskivan - vad händer?

Om remskivan är skadad eller sliten lär du höra ett väsande ljud eller känna av vibrationer. När bilens vevaxel är skadad kan också remskivan blockeras, vilket kan leda till motorhaveri. Om remskivan inte fungerar måste den bytas ut. För att göra det måste mekanikern koppla ur batteriet och lyfta bilen, ta bort rätt däck och stänkskydd för att därefter avlägsna generatorremmen. Först då är det möjligt att avlägsna skruvarna och ta bort och byta vevaxeln.

Få offerter på felsökning

Spara pengar när bilen ska på verkstad! Vi har 272 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa dig

Få offerter

Jämför offerter på: byte eller reparation av vevaxel.

Så mycket sparar bilägare på generellt motorarbete

De genomsnittliga priserna och besparingarna för de visade bilmärkena baseras på olika modeller och år. Du måste därför skapa ett uppdrag och jämföra offerter för att se ditt faktiska pris och din besparing.
Bilmärke Genomsnittspris* Jämför och spara* Du sparar i genomsnitt*
Audi 11243 kr 3766 kr 32 %
BMW 11806 kr 4385 kr 31 %
Ford 8467 kr 2690 kr 28 %
Opel 8396 kr 3301 kr 34 %
Peugeot 9113 kr 3473 kr 34 %
Renault 6444 kr 2655 kr 31 %
Saab 8170 kr 2913 kr 33 %
Skoda 9192 kr 5296 kr 31 %
Volkswagen 10187 kr 3596 kr 31 %
Volvo 10548 kr 3293 kr 28 %

Omdömen om motorarbete

Mycket bra bemötande och korrekt arbete!
Sverker G.
Volkswagen Sharan (2012)
ungefär 16 timmar
Kunnigt och trevligt bemötande. Mekanikern var noggrann och snabb. Rekommenderar starkt denna ver...
Dominik J.
Volkswagen Tiguan (2014)
ungefär 18 timmar
Jätte bra . Fick tid snabbt och dom löste problemet
Tåve
Volkswagen Passat (2014)

Få offerter

Jämför offerter på: byte eller reparation av vevaxel.

Mest populära service och reparationer

Spara i snitt 1835 kr*
Med stämpel i serviceboken

service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 33%* på att jämföra offerter, motsvarande 1835 kr*.

Just nu priser från 500 kr*
Spara i genomsnitt 52%*

Boka oljebyte online och spara pengar! Just nu priser från 500 kr*. Inkluderar påfyllning av 4 liter kvalitetsolja och montering av oljefilter. Få offerter och se ditt pris direkt!

Just nu priser från 650 kr*
Spara i genomsnitt 55%*

Få en basservice och kör säkert med din bil. Just nu priser från 650 kr*. Inkluderar byte av olja och oljefilter, upp till 4 liter kvalitetsolja samt komplett genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter.

Spara i snitt 1657 kr*
Spara i genomsnitt 33%*

Jämför priser för byte, felsökning eller reparation av bromsar. Du sparar i genomsnitt 33%* eller 1657 kr*.

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 272 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.