Spara pengar på byte av vevaxeln

  • Hitta den bästa verkstaden till det bästa priset
  • Spara i genomsnitt 43% på byte av vevaxel
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online med prisgaranti
  • Endast kvalitetssäkrade verkstäder
3 års garanti på din bilreparation
3 års garanti på din bilreparation

Din säkerhet för kvalitetsarbete
Läs mer

Prisgaranti på alla uppdrag
Prisgaranti på alla uppdrag

Fått ett billigare pris? Vi matchar det
Läs mer

Därför ska du byta vevaxel genom Autobutler

  • Du sparar i genomsnitt 43% på byte av vevaxel.
  • Vi hjälper dig att jämföra offerter online.
  • Alla verkstäder följer MRF:s reparationsvillkor.
  • Vi ger dig extra säkerhet med 3 års garanti på arbete och delar.
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online när det passar dig.
  • Få rådgivning från professionella mekaniker på Autobutler.
  • Du slipper dyra överraskningar.
  • Vi ger dig prisgaranti - hittar du en billigare offert så matchar vi priset.

Få offerter från verkstäder nära dig

Jämför offerter på: byte eller reparation av vevaxel.

Vad är en vevaxel?

Vevaxel

En vevaxel är en viktig del i motorn som ser till att den fungerar perfekt. Vevaxeln är en metallisk del som består av flera vevarmar (8 platta bussningar) som är anslutna till det så kallade ramlagret. Tillsammans bildar de en cylindrisk stång som fungerar som en axel som genererar en roterande rörelse.

5 vevlager utgör mitten av axeln på vevtappen - därför kallas de också ramlager.
Mellan ramlagret sitter också så kallade vevstakslager, som är andra vevaxellager som sitter "utanför" själva axelns mitt, totalt 4 stycken. Eftersom dessa inte går i linje med axeln, är det dem som kan sätta igång rotationsrörelsen. På dessa 4 vevlager sitter vevstakar som alla är anslutna till kolvarna.

Oavsett motortyp finns det bara en vevaxel i motorn.

Syftet med vevaxeln är att omvandla den linjära rörelsen till en cirkulär rörelse, vilket genererar en rotation. Med hjälp av denna rörelse kan vevaxeln styra rörelserna för delar som t.ex. kamremmen, kopplingen eller vevaxelremskivan som driver multiremmen.

Multiremmen driver bland annat vattenpumpen, luftkonditioneringens kompressor och generator.

På framsidan av axeln sitter kamremskivor och remskiva, medan den bakre änden kallas för en fläns, där svänghjulet är anslutet.

Hur vet man att vevaxeln är skadad?

Om något är fel på vevaxeln och den skapar en obalanserad rotation på grund av slitage eller brist på smörjning, kan stötar mellan lager och kolvar uppstå, vilket kan ge allvarliga skador på motorn i din bil.

Det är kan vara svårt att med bara blotta ögat se om vevaxeln är skadad. Vevaxeln är därför utrustad med en positionssensor som är ansluten till bilens dator.

Vad gör en vevaxellägesgivare?

Vevaxelgivaren har som jobb att skicka information om motorns varvtal - vilket innebär antalet varvtal i motorn per minut, om rotationshastigheten för vevaxeln (rpm) och vevaxelns position.

Om vevaxellägesgivaren inte fungerar kommer du att bli varnad: Det kan ta uttryck i att din bil inte startar, att motorlampan på instrumentbrädan tänds eller att bilen utsätts för upprepade motorstopp. När detta händer måste vevaxellägesgivaren bytas ut.
Om motorns vevaxel å andra sidan är skadad, kommer en varningslampa att lysa på bilens instrumentbräda. Om du ser varningslampan lysa är det viktigt att du tar bilen till en verkstad så snart som möjligt.

Vad är en vevaxelremskiva?

Vevaxelns remskiva har som funktion att med hjälp av den roterande rörelse som genereras av motorn och kamaxeln, driva multiremmen. Vevaxelremskiva består av ett stål- eller gjutjärnsnav. Den är placerad mellan vevaxeln och generatorremmen och absorberar rörelserna och vibrationerna mellan dessa delar, vilket skyddar motorn.

Fel på remskivan - vad händer?

Om remskivan är skadad eller sliten lär du höra ett väsande ljud eller känna av vibrationer. När bilens vevaxel är skadad kan också remskivan blockeras, vilket kan leda till motorhaveri. Om remskivan inte fungerar måste den bytas ut. För att göra det måste mekanikern koppla ur batteriet och lyfta bilen, ta bort rätt däck och stänkskydd för att därefter avlägsna generatorremmen. Först då är det möjligt att avlägsna skruvarna och ta bort och byta vevaxeln.

Få offerter från verkstäder nära dig

Jämför offerter på: byte eller reparation av vevaxel.

Priser på generellt motorarbete

På autobutler.se tror vi på transparens och rättvisa priser. Därför kan du här se genomsnittspriser för olika bilmärken och hur mycket du kan spara på att jämföra offerter.

Bilmärke Genomsnittspris Min. - max.
Audi 5380 kr 1202 kr - 12142 kr Få offerter
Ford 5405 kr 1954 kr - 11321 kr Få offerter
Opel 5197 kr 1681 kr - 10457 kr Få offerter
Peugeot 4956 kr 999 kr - 12994 kr Få offerter
Renault 6883 kr 1658 kr - 16479 kr Få offerter
Saab 7999 kr 1789 kr - 14019 kr Få offerter
Skoda 7786 kr 1999 kr - 14110 kr Få offerter
Toyota 3881 kr 1035 kr - 11721 kr Få offerter
Volkswagen 7910 kr 1943 kr - 14268 kr Få offerter
Volvo 8049 kr 2039 kr - 16644 kr Få offerter

Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via autobutler.se och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.

Omdömen om motorarbete

Tack för bra service 🙏🏼 Jätte trevlig personal. De har ringt och informerade helatiden under repe...
Özgür E.
Peugeot 3008 (2010)
Helt underbart att komma till verkstad som verkligen som håller vad som lovas.
Tommi P.
Volvo M + V50 (2005)
Snabbt enkelt och trevligt mottagande
Jan S.
Nissan NV200 (2012)

Få offerter från verkstäder nära dig

Jämför offerter på: byte eller reparation av vevaxel.

Kampanjer & erbjudanden

Fler kampanjer & erbjudanden

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 234 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.

Få offerter
Januari REA - EXTRA Rabatt!