Jämför offerter på: byte av motorkolv.
Kolvarna i bilmotorn behövs för att säkerställa att motorn fungerar korrekt. En kolv i motorn är ett cirkelformat metallrör som vanligtvis tillverkas av aluminiumlegering och kan vara smidda eller gjutna.
En kolv eller en pistong, som den ibland också kallas, är i sig cirkelformad men själva kolvhuvudet är plant, vilket gör att luft och bränsle kan komprimeras i förbränningskammarens motorcylinder. Motorkolven är alltså en av de rörliga delarna som glider in och ut ur cylindern i förbränningsmotorn.
Kolvarna är alla monterade på det som kallas en vevstake. En vevstake ser till att att kolven är ansluten till vevaxeln, som sedan sätter igång när kolvarna rör sig. Från vevaxeln överförs kraften till de andra komponenterna i bilen, såsom kamremmen, kilremmen, generatorn osv.
Kolvarnas jobb i förbränningskammaren är att omvandla luft och bränsle till termisk energi (värme) och sedan mekanisk energi (kraft). Detta får hjulen att snurra och sätter bilen i rörelse.
Föraren kontrollerar kolvarnas tempo med gaspedalen. Beroende på hur mycket föraren gasar kommer kolvarnas rörelse att gå mer eller mindre snabbt.
På en fyrtaktsmotor, som är den vanligaste typen av motorer på bilar, går kolvarnas rörelse genom fyra steg: insugning, kompression, expansion och utblåsning av avgaser.
När kolvarna glider ur cylindrarna i förbränningskammaren drar de samtidigt in luft och bränsle. Detta är insugningssteget.
När kolvarna skjuts tillbaka in i cylindrarna komprimeras luft- och bränsleblandningen inuti cylindrarna. Detta resulterar i en expansion, en liten explosion - som ett resultat av en förbränning genererad av en gnista från tändningen. På detta sätt fungerar det som en hydraulisk kolv.
På grund all kraft skjuts kolvarna ut ur förbränningskammarens cylindrar igen och då pressas avgaserna genom motorn mot avgasgrenröret.
Dessa steg återupprepas kontinuerligt, vilket producerar kraften som får bilen att köra.
Förbränningen som genereras av kolvarna och cylindrarna gör att delar av förbränningskammaren efter en lång tid, mättas och sotas igen. Det innebär att kol börjar samlas. Då behövs en viss produkt (till exempel WD-40) som appliceras på de olika delarna och som verkar på kolvar och cylindrar. Därefter rengör man och tar bort resterande smuts.
Det finns flera symtom som indikerar på att kolvarna i motorn är skadade eller slitna. Om du märker att blå rök kommer ut från avgasröret, rör det sig om ett tätningsproblem i förbränningskammaren och eventuellt i motorkolvarna. Det kan till exempel betyda att kolvringarna måste bytas ut, alltså gummiringen som sitter runt kolven och ser till att hålla cylindern tät.
Om en kolvarna eller pistongerna är skadade behöver du byta ut dem. Jämför priser på autobutler.se och välj en offert från den verkstad som passar dig bäst.
Jämför offerter på: byte av motorkolv.
Bilmärke | Genomsnittspris | Min. - max. | |
---|---|---|---|
Audi | 5380 kr | 1202 kr - 12142 kr | Få offerter |
Ford | 5405 kr | 1954 kr - 11321 kr | Få offerter |
Opel | 5197 kr | 1681 kr - 10457 kr | Få offerter |
Peugeot | 4956 kr | 999 kr - 12994 kr | Få offerter |
Renault | 6883 kr | 1658 kr - 16479 kr | Få offerter |
Saab | 7999 kr | 1789 kr - 14019 kr | Få offerter |
Skoda | 7786 kr | 1999 kr - 14110 kr | Få offerter |
Toyota | 3881 kr | 1035 kr - 11721 kr | Få offerter |
Volkswagen | 7910 kr | 1943 kr - 14268 kr | Få offerter |
Volvo | 8049 kr | 2039 kr - 16644 kr | Få offerter |
Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via autobutler.se och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.
Jämför offerter på: byte av motorkolv.
Vi har 229 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.
Få offerter