Spara pengar på rengöring och byte av insugningsgrenrör

  • Hitta den bästa verkstaden till det bästa priset
  • Spara i genomsnitt 43% på motorreparationer
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online med prisgaranti
  • Endast kvalitetssäkrade verkstäder
3 års garanti på din bilreparation
3 års garanti på din bilreparation

Din säkerhet för kvalitetsarbete
Läs mer

Prisgaranti på alla uppdrag
Prisgaranti på alla uppdrag

Fått ett billigare pris? Vi matchar det
Läs mer

Därför ska du byta insugningsgrenrör genom Autobutler

  • Du sparar i genomsnitt 43% på byte eller rengöring av insugningsgrenrör.
  • Vi hjälper dig att jämföra offerter online vid motorreparationer och byte av motordelar.
  • Alla verkstäder följer MRF:s reparationsvillkor.
  • Vi ger dig extra säkerhet med 3 års garanti på arbete och delar.
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online när det passar dig.
  • Få rådgivning från professionella mekaniker på Autobutler.
  • Du slipper dyra överraskningar.
  • Vi ger dig prisgaranti - hittar du en billigare offert så matchar vi priset.

Få offerter från verkstäder nära dig

Jämför offerter på: rengöring och byte av insugningsgrenrör.

Vad är ett insugningsgrenrör?

Ett insugningsgrenrör eller insugsgrenrör är en del av motorn. Den är placerad som ingång till motorn och är en del av förbränningsprocessen som sker i motorn. Insugningsgrenröret sitter mellan luftfiltret och topplocket som sitter överst på motorblocket och förbränningskammaren.

Insugningsgrenröret är vanligtvis tillverkat av aluminium eller järn men nyare bilar är idag utrustade med insugsgrenrör av plast, vilket är ett billigare och lättare material. Ett insugningsgrenrör består av ett rör som suger in luft, och som delas upp i flera rör. Vanligtvis utgörs grenröret av fyra rör.

I grenrörets fyra rör finns ingångar med flera munstycken som ser till att skicka bensin från tanken till grenröret. Här blandas bensin och luft innan kolvarna tar ner det till motorcylindrarna.

Topplocket eller cylinderhuvuvdet som det även kallas, är utrustat med ventiler som öppnas och stängs när bensin / luftblandningen ska vidare ner i motorn från insugningsgrenröret. Det är blandningen av luft och bensin som är viktig för att förbränningen ska skapas, vilket i slutändan får bilen att köra. Förbränningen sker eftersom syre fungerar som ett förbränningsmedel eller en katalysator för förbränningen - inuti cylindrarna hamnar bensin / luftblandningen under ett kompressionstryck när blandningen komprimeras av kolven. När tändstiftet sedan tänder gnistan sker explosionen i cylindrarna tack vare syret, vilket startar förbränningen.

Insugningsgrenrör

På dieselbilar finns det dock inga tändstift. Här sker explosionen i cylindrarna av sig själv eftersom det uppstår ett högre kompressionstryck som gör att diesel / luftblandningen självantänder.

Men tillbaka till insugningsgrenröret: Luften som ska användas i motorn passerar genom flera komponenter: luftfiltret, luftmätaren och - om din bil har en - genom turbon. Sedan går luften genom gasreglaget och slutligen in i motorns insugningsgrenrör. Luften fördelas sedan mellan rören, där den därifrån sedan hamnar i motorn tillsammans med bensinen.

Otät insugningsgrenrör

Om insugningsgrenröret läcker kan det bero på problem med packningen till insugningsgrenröret. Packningen till insugsgrenröret säkerställer att ingen luft läcker ut mellan grenröret och topplocket. Om packningen är sönder kan den börja läcka och då fungerar inte grenröret optimalt.

När insugningsröret läcker påverkas motorns prestanda, hastighet och motortemperaturen samt effekt. Om en läckande grenrörspackning inte repareras eller byts ut kommer med det tiden uppstå slitage på topplocket och motorkolvar. Det är därför viktigt att tidigt få tag på en mekaniker som kan reparera skadorna.

Rengöring av insugningsgrenröret

Det spelar ingen roll om din bil går på bensin eller diesel. Vid någon tidpunkt kan grenröret bli smutsigt och tilltäppt, särskilt om lufttrycket är för lågt (detta händer om du bara gör korta resor i lägre hastigheter). Då sker förbränningen inte med sin fulla kraft, vilket kan leda till mer sot- och partikelavlagringar i grenröret än normalt. På längre sikt kommer detta att täppa till rören i grenröret.

Dieselbilar löper dock ännu större risk för igensotning eftersom de flesta är utrustade med en turbo och EGR-ventil, som båda kan sotas igen relativt enkelt. Om du har en dieselbil kan igensotning och avlagring av partiklar vara något att ha i åtanke.

Ett alternativ till att rengöra insugningsgrenröret är med hjälp av väterengöringa av motorn och ett rengöringsmedel speciellt framtaget för insugningsgrenröret. Det är möjligt för en mekaniker att rengöra insugningsgrenröret om det inte är helt igentäppt.

Det går också rengöra insugningsröret manuellt. Först behöver man göra en högtrycksrengöring (med t.ex. en Kärcher). Därefter lägger man på ett rengöringsmedel som sedan sköljs bort efter några minuter.

Byta insugsgrenrör

Om insugningsgrenröret har spruckit eller skadats behövs den bytas ut. Om du själv tänkt byta ut insugsgrenröret kan du följa dessa steg.

När motorn är kall, ta bort bilbatteriet. Öppna sedan locket och ta bort motorkåpan. Ta bort luftfiltret och koppla bort rör, kablar och sensorer. Då kan du komma åt grenröret. Ta bort den med lämpliga verktyg och montera på det nya insugsgrenröret.

Att på egen hand byta insugningsgrenrör kräver att du har tillräckliga tekniska kunskaper och att du har rätt verktyg. Därför rekommenderar vi starkt att du tar hjälp av en verkstad.

Få offerter från verkstäder nära dig

Jämför offerter på: rengöring och byte av insugningsgrenrör.

Pris på generellt motorarbete

På autobutler.se tror vi på transparens och rättvisa priser. Därför kan du här se genomsnittspriser för olika bilmärken och hur mycket du kan spara på att jämföra offerter.

Bilmärke Genomsnittspris Min. - max.
Audi 6454 kr 1389 kr - 15038 kr Få offerter
Ford 5053 kr 1322 kr - 11387 kr Få offerter
Opel 5332 kr 1415 kr - 11063 kr Få offerter
Peugeot 4312 kr 989 kr - 12676 kr Få offerter
Renault 5246 kr 1505 kr - 14405 kr Få offerter
Saab 7609 kr 1719 kr - 13076 kr Få offerter
Skoda 7941 kr 2293 kr - 12825 kr Få offerter
Toyota 3875 kr 977 kr - 12582 kr Få offerter
Volkswagen 8044 kr 1914 kr - 13485 kr Få offerter
Volvo 7666 kr 1977 kr - 16432 kr Få offerter

Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via autobutler.se och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.

Omdömen om motorreparationer

Vänligt och kunnigt bemötande
Leif H.
Peugeot 308 (2009)
Mycket bra service, vänligt mottagandet. De städade och tvättade bilen utan extra kostnad.
Helen O.
Mercedes-Benz A-Klass (W169) (2005)
Trevliga och mycket kunniga killar
Warren H.
Mercedes-Benz SLK200 Kompressor (2008)

Få offerter från verkstäder nära dig

Jämför offerter på: rengöring och byte av insugningsgrenrör.

Kampanjer & erbjudanden

Fast lågt pris
Hjulbyte
Bara 199 kr.

Få hjulbyte till ett rekordlågt pris - bara 199 kr. Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online med prisgaranti.

Spara 20-40%
Bilservice
Spara i snitt 1 784 kr

service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 34% på att jämföra offerter, motsvarande 1 784 kr.

Fast lågt pris
Basservice
Bara 1 299 kr

Inkluderar olje- och filterbyte med upp till 4 liter kvalitetsolja och en komplett genomgång av din bil utifrån 25 kontrollpunkter.

Se alla erbjudanden
Fast lågt pris
Oljebyte
Bara 999 kr

Boka oljebyte för bara 999 kr med påfyllning av upp till 4 liter kvalitetsolja, montering av nytt oljefilter och nollställning av oljeindikator.

Fast låg pris
AC-Service
Bara 849 kr

Just nu kan du få en AC-service för bara 849 kr. Få en kontroll av AC-systemet, trycktest för eventuella otätheter samt påfyllning av upp till 150 gram köldmedium.

Fast lågt pris
Bromsakontroll
Bara 99 kr.

9 av 10 bilägare vet inte om deras bromsar är säkra. Få en professionell bedömning av dina bromsar till ett rekordlågt pris - Bara 99 kr.

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 258 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.

Få offerter