Jämför priser på rengöring och byte av insugningsgrenrör

4.5 (1 322)
  • Få offerter från 314 oberoende verkstäder
  • Spara i genomsnitt 31%* eller 4 265 kr* på motorreparationer
  • Boka tid online och få 3 års garanti
Få offerter
Du sparar i genomsnitt
31%*
Därför ska du byta insugningsgrenrör genom Autobutler
  • Du sparar i genomsnitt 31%* motsvarande 4 265 kr* på motorreparationer
  • Vi hjälper dig att jämföra offerter online på byte eller rengöring av insugningsgrenrör.
  • Alla verkstäder följer MRF:s reparationsvillkor.
  • Vi ger dig extra säkerhet med 3 års garanti på arbete och delar.
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online när det passar dig.
Få offerter

Jämför offerter på: rengöring och byte av insugningsgrenrör.

Vad är ett insugningsgrenrör?

Ett insugningsgrenrör eller insugsgrenrör är en del av motorn. Den är placerad som ingång till motorn och är en del av förbränningsprocessen som sker i motorn. Insugningsgrenröret sitter mellan luftfiltret och topplocket som sitter överst på motorblocket och förbränningskammaren.

Insugningsgrenröret är vanligtvis tillverkat av aluminium eller järn men nyare bilar är idag utrustade med insugsgrenrör av plast, vilket är ett billigare och lättare material. Ett insugningsgrenrör består av ett rör som suger in luft, och som delas upp i flera rör. Vanligtvis utgörs grenröret av fyra rör.

I grenrörets fyra rör finns ingångar med flera munstycken som ser till att skicka bensin från tanken till grenröret. Här blandas bensin och luft innan kolvarna tar ner det till motorcylindrarna.

Topplocket eller cylinderhuvuvdet som det även kallas, är utrustat med ventiler som öppnas och stängs när bensin / luftblandningen ska vidare ner i motorn från insugningsgrenröret. Det är blandningen av luft och bensin som är viktig för att förbränningen ska skapas, vilket i slutändan får bilen att köra. Förbränningen sker eftersom syre fungerar som ett förbränningsmedel eller en katalysator för förbränningen - inuti cylindrarna hamnar bensin / luftblandningen under ett kompressionstryck när blandningen komprimeras av kolven. När tändstiftet sedan tänder gnistan sker explosionen i cylindrarna tack vare syret, vilket startar förbränningen.

Insugningsgrenrör

På dieselbilar finns det dock inga tändstift. Här sker explosionen i cylindrarna av sig själv eftersom det uppstår ett högre kompressionstryck som gör att diesel / luftblandningen självantänder.

Men tillbaka till insugningsgrenröret: Luften som ska användas i motorn passerar genom flera komponenter: luftfiltret, luftmätaren och - om din bil har en - genom turbon. Sedan går luften genom gasreglaget och slutligen in i motorns insugningsgrenrör. Luften fördelas sedan mellan rören, där den därifrån sedan hamnar i motorn tillsammans med bensinen.

Få offerter på felsökning

Spara pengar när bilen ska på verkstad! Vi har 314 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa dig

Otät insugningsgrenrör

Om insugningsgrenröret läcker kan det bero på problem med packningen till insugningsgrenröret. Packningen till insugsgrenröret säkerställer att ingen luft läcker ut mellan grenröret och topplocket. Om packningen är sönder kan den börja läcka och då fungerar inte grenröret optimalt.

När insugningsröret läcker påverkas motorns prestanda, hastighet och motortemperaturen samt effekt. Om en läckande grenrörspackning inte repareras eller byts ut kommer med det tiden uppstå slitage på topplocket och motorkolvar. Det är därför viktigt att tidigt få tag på en mekaniker som kan reparera skadorna.

Rengöring av insugningsgrenröret

Det spelar ingen roll om din bil går på bensin eller diesel. Vid någon tidpunkt kan grenröret bli smutsigt och tilltäppt, särskilt om lufttrycket är för lågt (detta händer om du bara gör korta resor i lägre hastigheter). Då sker förbränningen inte med sin fulla kraft, vilket kan leda till mer sot- och partikelavlagringar i grenröret än normalt. På längre sikt kommer detta att täppa till rören i grenröret.

Dieselbilar löper dock ännu större risk för igensotning eftersom de flesta är utrustade med en turbo och EGR-ventil, som båda kan sotas igen relativt enkelt. Om du har en dieselbil kan igensotning och avlagring av partiklar vara något att ha i åtanke.

Ett alternativ till att rengöra insugningsgrenröret är med hjälp av väterengöringa av motorn och ett rengöringsmedel speciellt framtaget för insugningsgrenröret. Det är möjligt för en mekaniker att rengöra insugningsgrenröret om det inte är helt igentäppt.

Det går också rengöra insugningsröret manuellt. Först behöver man göra en högtrycksrengöring (med t.ex. en Kärcher). Därefter lägger man på ett rengöringsmedel som sedan sköljs bort efter några minuter.

Byta insugsgrenrör

Om insugningsgrenröret har spruckit eller skadats behövs den bytas ut. Om du själv tänkt byta ut insugsgrenröret kan du följa dessa steg.

När motorn är kall, ta bort bilbatteriet. Öppna sedan locket och ta bort motorkåpan. Ta bort luftfiltret och koppla bort rör, kablar och sensorer. Då kan du komma åt grenröret. Ta bort den med lämpliga verktyg och montera på det nya insugsgrenröret.

Att på egen hand byta insugningsgrenrör kräver att du har tillräckliga tekniska kunskaper och att du har rätt verktyg. Därför rekommenderar vi starkt att du tar hjälp av en verkstad.

Få offerter

Jämför offerter på: rengöring och byte av insugningsgrenrör.

Pris på generellt motorarbete

De genomsnittliga priserna och besparingarna för de visade bilmärkena baseras på olika modeller och år. Du måste därför skapa ett uppdrag och jämföra offerter för att se ditt faktiska pris och din besparing.
Bilmärke Spara i genomsnitt*
Audi
4.4
(113)
5.036 kr / 33%
BMW
4.5
(86)
5.530 kr / 33%
Ford
4.5
(72)
3.782 kr / 28%
Mercedes-Benz
4.7
(44)
5.149 kr / 35%
Peugeot
4.5
(74)
4.306 kr / 33%
Renault
4.7
(47)
3.102 kr / 30%
Saab
4.4
(66)
2.884 kr / 30%
Skoda
4.5
(54)
2.952 kr / 30%
Volkswagen
4.6
(231)
4.094 kr / 31%
Volvo
4.6
(206)
4.188 kr / 28%

Omdömen om motorreparationer

Mekomera Verkstad
ungefär 12 timmar
Väldigt bra bemötande. Trevlig personal. Kunnande har jag ingen kännedom om alls, då jag lämnade ...
Patrik P.
Renault Clio (2018)
KARRS Mekanik
en dag
Jättebra och smidig kommunikation med verkstadschefen. Fakturan matchade offerten och det inklude...
Svante R.
Volkswagen GOLF 2,0 FSI (2005)
AMO Bilverkstad AB
en dag
Riktigt kompetent personal, jag behövde byte av spridare och bakre fjädrar som gjordes fläckfritt.
Kostiantyn
Renault Espace (2015)

Få offerter

Jämför offerter på: rengöring och byte av insugningsgrenrör.

Mest populära service och reparationer

Just nu priser från 700 kr*
4.3 (2 534)
Vanligtvis bilar från 1970-2017 (köldmedel R134A)

Få ett välfungerande AC-system och kall luft i kupén. Din AC servas, kontrolleras för otätheteer och fylls på med upp till 200 g köldmedel. Få offerter och se ditt pris omgående!

Just nu priser från 800 kr*
4.5 (77)
Bilår 2018 eller nyare (köldmedel R1234YF)

Få ett välfungerande AC-system och kall luft i kupén. Din AC servas, kontrolleras för otätheteer och fylls på med upp till 200 g köldmedel. Få offerter och se ditt pris omgående!

Spara i snitt 1 955 kr*
4.6 (19 273)
Med stämpel i serviceboken

Beställ en service med stämpel i serviceboken. Du får en komplett genomgång av din bil efter tillverkarens föreskrifter. Verkstaden byter ut alla nödvändiga delar så att bilens garanti skyddas.

Just nu priser från 813 kr*
4.6 (3 292)
Spara i genomsnitt 56%*

Beställ ditt oljebyte online. Du får tömt bilens gamla olja och bilen fylls upp med 4 liter kvalitetsolja. Verkstaden byter även ditt oljefilter och ser till att göra sig av med den gamla oljan.

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 314 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.