Jämför offerter på: rengöring och byte av insugningsgrenrör.
Ett insugningsgrenrör eller insugsgrenrör är en del av motorn. Den är placerad som ingång till motorn och är en del av förbränningsprocessen som sker i motorn. Insugningsgrenröret sitter mellan luftfiltret och topplocket som sitter överst på motorblocket och förbränningskammaren.
Insugningsgrenröret är vanligtvis tillverkat av aluminium eller järn men nyare bilar är idag utrustade med insugsgrenrör av plast, vilket är ett billigare och lättare material. Ett insugningsgrenrör består av ett rör som suger in luft, och som delas upp i flera rör. Vanligtvis utgörs grenröret av fyra rör.
I grenrörets fyra rör finns ingångar med flera munstycken som ser till att skicka bensin från tanken till grenröret. Här blandas bensin och luft innan kolvarna tar ner det till motorcylindrarna.
Topplocket eller cylinderhuvuvdet som det även kallas, är utrustat med ventiler som öppnas och stängs när bensin / luftblandningen ska vidare ner i motorn från insugningsgrenröret. Det är blandningen av luft och bensin som är viktig för att förbränningen ska skapas, vilket i slutändan får bilen att köra. Förbränningen sker eftersom syre fungerar som ett förbränningsmedel eller en katalysator för förbränningen - inuti cylindrarna hamnar bensin / luftblandningen under ett kompressionstryck när blandningen komprimeras av kolven. När tändstiftet sedan tänder gnistan sker explosionen i cylindrarna tack vare syret, vilket startar förbränningen.
På dieselbilar finns det dock inga tändstift. Här sker explosionen i cylindrarna av sig själv eftersom det uppstår ett högre kompressionstryck som gör att diesel / luftblandningen självantänder.
Men tillbaka till insugningsgrenröret: Luften som ska användas i motorn passerar genom flera komponenter: luftfiltret, luftmätaren och - om din bil har en - genom turbon. Sedan går luften genom gasreglaget och slutligen in i motorns insugningsgrenrör. Luften fördelas sedan mellan rören, där den därifrån sedan hamnar i motorn tillsammans med bensinen.
Om insugningsgrenröret läcker kan det bero på problem med packningen till insugningsgrenröret. Packningen till insugsgrenröret säkerställer att ingen luft läcker ut mellan grenröret och topplocket. Om packningen är sönder kan den börja läcka och då fungerar inte grenröret optimalt.
När insugningsröret läcker påverkas motorns prestanda, hastighet och motortemperaturen samt effekt. Om en läckande grenrörspackning inte repareras eller byts ut kommer med det tiden uppstå slitage på topplocket och motorkolvar. Det är därför viktigt att tidigt få tag på en mekaniker som kan reparera skadorna.
Det spelar ingen roll om din bil går på bensin eller diesel. Vid någon tidpunkt kan grenröret bli smutsigt och tilltäppt, särskilt om lufttrycket är för lågt (detta händer om du bara gör korta resor i lägre hastigheter). Då sker förbränningen inte med sin fulla kraft, vilket kan leda till mer sot- och partikelavlagringar i grenröret än normalt. På längre sikt kommer detta att täppa till rören i grenröret.
Dieselbilar löper dock ännu större risk för igensotning eftersom de flesta är utrustade med en turbo och EGR-ventil, som båda kan sotas igen relativt enkelt. Om du har en dieselbil kan igensotning och avlagring av partiklar vara något att ha i åtanke.
Ett alternativ till att rengöra insugningsgrenröret är med hjälp av väterengöringa av motorn och ett rengöringsmedel speciellt framtaget för insugningsgrenröret. Det är möjligt för en mekaniker att rengöra insugningsgrenröret om det inte är helt igentäppt.
Det går också rengöra insugningsröret manuellt. Först behöver man göra en högtrycksrengöring (med t.ex. en Kärcher). Därefter lägger man på ett rengöringsmedel som sedan sköljs bort efter några minuter.
Om insugningsgrenröret har spruckit eller skadats behövs den bytas ut. Om du själv tänkt byta ut insugsgrenröret kan du följa dessa steg.
När motorn är kall, ta bort bilbatteriet. Öppna sedan locket och ta bort motorkåpan. Ta bort luftfiltret och koppla bort rör, kablar och sensorer. Då kan du komma åt grenröret. Ta bort den med lämpliga verktyg och montera på det nya insugsgrenröret.
Att på egen hand byta insugningsgrenrör kräver att du har tillräckliga tekniska kunskaper och att du har rätt verktyg. Därför rekommenderar vi starkt att du tar hjälp av en verkstad.
Jämför offerter på: rengöring och byte av insugningsgrenrör.
Bilmärke | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | Omdömen | |
---|---|---|---|---|
Audi | 5 234 SEK | 34% |
4.5
(102)
64
29
4
3
2
Läs omdömen
|
|
BMW | 5 043 SEK | 32% |
4.5
(84)
55
21
3
3
2
Läs omdömen
|
|
Ford | 3 482 SEK | 33% |
4.5
(69)
43
16
9
1
0
Läs omdömen
|
|
Opel | 3 137 SEK | 35% |
4.2
(37)
22
7
4
1
3
Läs omdömen
|
|
Peugeot | 4 433 SEK | 34% |
4.5
(67)
45
17
0
2
3
Läs omdömen
|
|
Renault | 3 029 SEK | 29% |
4.6
(41)
31
6
3
0
1
Läs omdömen
|
|
Saab | 3 465 SEK | 34% |
4.4
(65)
42
14
6
2
1
Läs omdömen
|
|
Skoda | 5 095 SEK | 32% |
4.5
(48)
31
13
2
0
2
Läs omdömen
|
|
Volkswagen | 4 519 SEK | 33% |
4.6
(221)
158
47
9
4
3
Läs omdömen
|
|
Volvo | 4 062 SEK | 30% |
4.6
(180)
125
45
6
1
3
Läs omdömen
|
Jämför offerter på: rengöring och byte av insugningsgrenrör.
Boka hjulbyte och spara pengar! Priser från 157 kr*. Spara i genomsnitt 54%* på att jämföra offerter på autobutler.se. Få offerter och se ditt pris direkt!
Boka däckbyte och spara i genomsnitt 60%*. Byt och avbalansera dina däck enkelt, snabbt och nära dig. Just nu priser från 350 kr*. Få offerter på däckbyte!
Få service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 35%* på att jämföra offerter, motsvarande 1 992 kr*.
Få en basservice och kör säkert med din bil. Just nu priser från 899 kr*. Inkluderar byte av olja och oljefilter, upp till 4 liter kvalitetsolja samt komplett genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter.