Jämför offerter på: Rengöring och reparation av dieselpartikelfilter.
I dieselbilar finns ett partikelfilter fsom ser till att minska mängden sotpartiklar i dieselbilens avgaser. Enligt EU-lagstiftningen har det varit obligatoriskt sedan 2009 för alla biltillverkare att installera ett diselpartikelfilter i avgassystemet på dieselbilar.
I filtret sitter tryckslangar som mäter tryckskillnaden på varje sida och som rapporterar om eventuella fel.
Ett dpf, som det också kallas, bidrar därför till att göra din dieselbil mer miljövänlig. Partikelfiltret påminner i sin funktion på många sätt om katalysatorn som rengör avgaserna i både bensin- och dieselbilar.
Som sagt är ett byte av partikelfiltret dyrare än en rengöring men ibland är det nödvändigt. Eftersom det tar lång tid att demontera och sätta dit ett nytt filter kan det hela bli en dyr historia. Men priset varierar mycket och kan landa på omkring 10 000 kronor för hela reparationen, dock kan man även få betala flera tusenlappar mer.
Men när ska ett partikelfilter bytas ut? Tack och lov mycket sällan. Filtret är byggt för att hålla mycket länge, helst hela bilens livstid. Men håll koll på om dpf-lampan i bilen lyser för då måste du ta reda på om filtret behöver bytas.
Läs mer om bilens varningslampor i våra blogginlägg
En bra tumregel för dig som ägare av en dieselbil är att om du ofta gör långa resor, till exempel på motorvägen varje dag, får du förmodligen aldrig problem med dieselpartikelfiltret. Men om du i stort sett bara kör kortare turer i stadstrafik kan det löna sig bättre att ha en bensinbil.
Själva reservdelen är dyr så ibland kan det vara ett alternativ att rengöra partikelfiltret. Det kostar mindre än att sätta i ett nytt dieselpartikelfilter. Och om filtret bara är igensatt kan en rengöring av dieselpartikelfiltret vara ett utmärkt alternativ.
Det finns olika sätt att ”rengöra” filtret på. Man kan göra en så kallad regenerering, där partikelfiltret värms upp till höga temperaturer så att partiklarna förbränns. Men tänk på att kontrollera vad din dieselpartikelfilter är gjort av – om det är äldre, kan det riskera att smälta under regenereringsprocessen.
Annars kan man försöka avlägsna filtret och skicka det till tillverkaren där det får passera genom en speciell vätska som tvättar ur partiklarna.
Ofta landar en dpf-rengöring på över 3 500 kronor. Du kan dock även försöka att rengöra filtret själv. Du kan köpa en kemikalieblandning som hälls direkt i filtret så att filtret rengörs. Vissa tyska och franska bilar behöver dessutom alltid tillsatser i filtret som rensar ut partiklarna så att bilen inte förorenar så mycket. Läs mer i våra blogginlägg om hur du rengör filtret själv.
Trots de olika sätt som finns att rengöra dieselpartikelfiltret är rengöring kanske inte den bästa lösningen eftersom det inte hindrar att filtret blir igensatt igen. Och ibland är räcker det inte för att filtret ska fungera optimalt igen – och då bör det bytas ut.
Jämför offerter på: Rengöring och reparation av dieselpartikelfilter.
Bilmärke | Genomsnittspris | Min. - max. | |
---|---|---|---|
Audi | 3011 kr | 921 kr - 7735 kr | Få offerter |
Citroën | 2726 kr | 1375 kr - 5176 kr | Få offerter |
Ford | 4362 kr | 2359 kr - 7228 kr | Få offerter |
Opel | 3343 kr | 1939 kr - 6690 kr | Få offerter |
Peugeot | 3687 kr | 1283 kr - 6419 kr | Få offerter |
Saab | 3481 kr | 1413 kr - 6072 kr | Få offerter |
Skoda | 2781 kr | 914 kr - 4914 kr | Få offerter |
Toyota | 4399 kr | 1615 kr - 10025 kr | Få offerter |
Volkswagen | 4386 kr | 989 kr - 11349 kr | Få offerter |
Volvo | 6052 kr | 1867 kr - 10094 kr | Få offerter |
Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via autobutler.se och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.
Vi har 229 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.
Få offerter