Jämför offerter på: däckbalansering.
Med en däckbalansering ser man till att bildäcken kör med lika mycket vikt på vägen. Om det finns obalans i ett av däcken och ett däck t.ex. inte väger lika mycket som de andra tre däcken, kan det leda till ojämn körning och påverka bilen ju högre hastighet du kör i.
Obalans i däcken kan beror på att ett fel vid tillverkningen gjort att däcket inte väger jämnt. Obalansen kan också sitta i fälgen eller så kan det bero på att däcken har slitits mer på ena sidan vid körning. Om det bara skiljer 20-40 gram någonstans på däcket jämfört med de andra däcken, kommer skillnaden öka till flera kilo i hög hastighet. För att åtgärda felet behövs balansera däcken.
En däckbalansering görs ofta när man monterar nya däck på fälgarna. Detta säkerställer att däcken sitter på ordentligt och har samma tyngd mot vägen.
Först tar verkstaden av hjulen på bilen och sätter dem i en så kallad balanseringsmaskin eller däckbalanserare. Här kommer hjulet att rotera runt medan en motvikt på maskinen mäter vart på hjulet det finns obalans, dvs. där däcket väger minst. Maskinen skickar en signal till en dator som berättar vart mekanikern ska kolla. Eftersom man balanserar hela hjulet kallas däckbalansering även för balansering av hjul eller hjulbalansering.
Därefter monterar mekanikern små viktblock på fälgen. Detta görs på olika sätt beroende på om du har aluminium- eller stålfälgar. Om du har stålfälgar till din bil bankas viktblocket fast på fälgkanten. Om du har aluminiumfälgar limmas blocket fast på insidan av fälgen.
På vissa verkstäders balanseringsmaskiner görs balanseringen med vägtryck. Detta innebär i princip att maskinen har flera sensorer installerade och en extra motvikt så att hjulet kan bli ännu korrekt balanserat.
Om det bara fattas några få gram i däcket kan det göra stor skillnad när man ökar farten. Då känns det ofta som bilen skakar. När det är obalans mellan däcken märks det tydligast med t.ex. vibrationer i ratten.
Att balansera ett enda hjul brukar kosta runt 100 till 200 kronor. Men ofta måste man kontrollera alla fyra hjul eftersom du inte vet vart obalansen kommer från. Därför kan den slutliga räkningen mycket väl landa på några hundralappar, men tur nog tar jobbet inte särskilt lång tid.
Om du vill veta vad däckmontering och balansering kostar så kan du räkna med att balanseringen ingår i priset för däckmontering. Vanligtvis kostar det cirka 250 kronor per däck, såvida du inte har fälgar större än t.ex. 18 tum.
Jämför offerter på: däckbalansering.
Bilmärke | Genomsnittspris | Min. - max. | |
---|---|---|---|
Audi | 2063 kr | 1239 kr - 4059 kr | Få offerter |
Ford | 2351 kr | 1239 kr - 4185 kr | Få offerter |
Kia | 1877 kr | 1239 kr - 2628 kr | Få offerter |
Nissan | 2504 kr | 1489 kr - 4029 kr | Få offerter |
Peugeot | 2697 kr | 1239 kr - 4334 kr | Få offerter |
Renault | 3022 kr | 1589 kr - 4582 kr | Få offerter |
Saab | 1660 kr | 1215 kr - 2893 kr | Få offerter |
Toyota | 3050 kr | 1239 kr - 6099 kr | Få offerter |
Volkswagen | 2129 kr | 1239 kr - 4698 kr | Få offerter |
Volvo | 2504 kr | 1239 kr - 4920 kr | Få offerter |
Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via autobutler.se och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.
Jämför offerter på: däckbalansering.
Vi har 229 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.
Få offerter