Jämför offerter på: byte av vevaxelgivare.
En vevaxelgivare, även kallad och vevaxelsensor eller vevaxellägesgivare är en sensor som sitter nära vevaxeln och svänghjulet. Den lilla vevaxelgivaren har som funktion att skicka information om motorvarvtalet (motorns varvtal per minut - rpm) till motorns dator. Motorns varvtal påverkar bränsleförbrukningen och beroende på rotationshastigheten som mäts av vevaxelsensorn, kommer bränsletillförseln att anpassas. Dessutom bestämmer vevaxelsensorn också vevaxelns position och rotationshastighet, vilket möjliggör att den kontinuerligt kan säkerställa att axeln roterar korrekt.
Vevaxelgivaren är en induktiv sensor. Den består av en magnet med en spole runt och därför behöver inte sensorn vara elektrisk.
Men denna typ av sensor ses allt mindre i moderna bilar och har börjat ersättas av hallsensorn, en multifunktionell sensor som mäter magnetisk spänning.
Det finns flera symtom som indikerar på att vevaxelgivaren är trasig. En givare som inte fungerar kan göra så att motorn plötsligt stängs av när man kör i långsam hastighet och även hindra motorn från att starta. En defekt vevaxelgivare kan också göra det svårt för bilen att starta eftersom den nödvändiga mängden bränsle inte kan tillföras vid rätt tillfälle.
Problemet med tillförsel av bränsle till motorn kan också leda till accelerationsproblem under körning. Detta kan ta uttryck i att acceleration blir ojämn när du gasar.
Om du upplever att något verkar vara fel på vevaxelgivaren kan du begära offert från våra kvalitetsverkstäder här:
Det finns flera olika kontroller som reder ut vad som är fel på vevaxelgivaren. Man kan först mäta vevaxelgivare med en multimeter för att mäta det elektriska motståndet i sensorn. Värdet ska ligga på mellan 300 och 900 Ω (Ohm). Denna testmetod är dock endast möjlig om sensorn är induktiv. För att testa med en hall-sensor används ett oscilloskop som mäter den elektriska signalerna.
Ett annat alternativ är att testa vevaxellägesgivaren med ett diagnostik-verktyg. När verktyget är anslutet skannar mekanikern din bils datorsystem och kan därefter berätta om du måste byta vevaxelgivare eller om en rengöring skulle räcka, eller om problemet härstammar från en annan komponent i din bil.
Ibland räcker det med att rengöra vevaxelgivaren för att den ska fungera igen. För att rengöra den måste den först kopplas ut och avmonteras. Du kan sedan rengöra givaren med en speciell rengöringsprodukt och en trasa. Detta kan räcka för att återfå anslutningen mellan givaren och bildator.
Men om det inte räcker med rengöring kan hela vevaxelgivaren behöva bytas ut. Få offerter på autobutler.se och jämför priser hos våra kvalitetsverkstäder.
Jämför offerter på: byte av vevaxelgivare.
Bilmärke | Genomsnittspris | Min. - max. | |
---|---|---|---|
Audi | 5364 kr | 1202 kr - 12012 kr | Få offerter |
Ford | 5436 kr | 1962 kr - 11328 kr | Få offerter |
Opel | 5197 kr | 1681 kr - 10457 kr | Få offerter |
Peugeot | 4897 kr | 1009 kr - 12951 kr | Få offerter |
Renault | 6872 kr | 1664 kr - 16479 kr | Få offerter |
Saab | 8011 kr | 1789 kr - 14056 kr | Få offerter |
Skoda | 7786 kr | 1999 kr - 14110 kr | Få offerter |
Toyota | 3881 kr | 1035 kr - 11721 kr | Få offerter |
Volkswagen | 7824 kr | 1805 kr - 14194 kr | Få offerter |
Volvo | 8041 kr | 2039 kr - 16820 kr | Få offerter |
Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via autobutler.se och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.
Jämför offerter på: byte av vevaxelgivare.
Vi har 236 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.
Få offerter