Är osäker på vad som är fel i bilen eller har lampor som lyser så rekommenderar vi att du bokar en felsökning. Få felsökning - Just nu priser från 250 kr*.
Drar bilen snett? Spara pengar på hjulinställning. Just nu priser från 880 kr*.
Skramlar bilen när den accelererar? Då kan du behöva byta hjullager. Jämför offerter online och spara i genomsnitt 1 631 kr*. på att byta hjullager.
Jämför offerter på: felsökning och byte av servostyrning.
Servostyrning blev vanligt i personbilar på 1950-talet. Ordet servo kommer från det latinska uttrycket "servus", vilket betyder. Servo uttrycker således en stöd- eller hjälpfunktion, som idag ofta används i mekaniska sammanhang.
Servostyrning definieras därför som ett hjälpsystem som ska göra det enklare för föraren att styra bilen och helt konkret vrida på ratten och framhjulen från sida till sida. Om inte servostyrningen hade funnits skulle det vara mycket mycket svårare att vrida på ratten vid manövrering på exempelvis en parkeringsplats. Servostyrningen är kopplad till framhjulen och eftersom majoriteten av alla bilar är mycket tunga och framhjulsdrivna behövs servostyrningen för att kunna manövrera bilarna.
Detsamma gäller bilar med större motorer och bredare, mjukare däck - de drar också stor nytta av en stödfunktion som gör det mycket enklare för föraren att vrida framhjulen i låg hastighet eller vid parkering.
En annan fördel med servostyrning är att den ger föraren en bättre känsla för styrningen, vägen och hanteringen av bilens riktning.
Principen med servo kan fungera på flera olika sätt. Här förklarar vi de två vanligaste systemen - hydraulisk och elektrisk servostyrning.
Hydraulisk servostyrning är ett slutet system som drivs av flera delar: En motordriven servopump skapar ett hydrauliska tryck med hjälp av servoolja.
Oljan leds ner via pumpen från en liten tank i motorn och via slutna slangar till kuggstången som går över bilens två framhjul. Det är i kuggstången som servooljan används för att skapa den hydrauliska processen: I kuggstången finns en kolv som pressar servooljan fram och tillbaka, beroende på hur ratten rör sig. Kolven får hjälp av ett litet kugghjul som reagerar när ratten vrids.
Hela funktionen är till för att förstärka kraften som används när förare rör på ratten, vilket gör det mycket lättare att svänga.
Jämför offerter på: felsökning och byte av servostyrning.
Elektrisk servostyrning är en nyare typ av teknik jämfört med hydraulisk servostyrning. Men den har exakt samma syfte - att göra det enklare att vrida på ratten, så att förarens lättare kan manövrera bilen och svänga utan att behöva anstränga sig för mycket. Systemet är anslutet till bilens batteri.
Med elektrisk servostyrning är det bilens dator som säger åt servosystemet att vrida ratten. Därefter genereras kraften av en elmotor som ofta sitter vid kuggstången och som hjälper till att driva kugghjulet framåt eller bakåt inuti i kuggstången. I en bil med elektrisk servostyrning fungerar kuggstången lite annorlunda eftersom den inte är ansluten till ett slutet hydrauliskt system med servoolja.
I servosystemet finns flera hjälpmekanismer. När man vrider ratten får ECU:n information om bilens hastighet. Dessutom finns det en momentgivare som berättar för systemet om hur mycket kraft som används för att vrida ratten. Tillsammans ser alla sensorerna till att anpassa servostyrningen.
Ibland kan det hända att din servostyrning låter eller visar tecken på att det är dags för en reparation.
Om du vill veta vad det kostar att reparera servostyrningen så beror det helt på vad som måste bytas, storleken på reservdelen och vilken bil det gäller.
Om det rör sig om en mindre reparation som att bara byta ut rören så är både reservdelspriset och arbetstiden mindre.
Om det istället handlar om att byta ut hela kuggstången, pumpen eller motorn lär det bli en mycket dyr reparation. Detta beror också på att det krävs en hjulinställning som säkerställer att alla fyra hjulen är korrekt inställda.
Vi rekommenderar dig därför att först undersöka vad som är fel och vad som behöver repareras. Därefter kan du använda autobutler.se för att jämföra offerter på reparationen. Det sparar våra kunder upp till 40%* på
Bilmärke | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | Omdömen | |
---|---|---|---|---|
Audi | 2 562 SEK | 38% |
4.5
(103)
72
19
9
0
3
Läs omdömen
|
|
BMW | 1 811 SEK | 31% |
4.7
(61)
42
17
2
0
0
Läs omdömen
|
|
Citroën | 1 782 SEK | 38% |
4.5
(90)
61
20
4
1
4
Läs omdömen
|
|
Ford | 1 541 SEK | 32% |
4.6
(137)
92
34
9
1
1
Läs omdömen
|
|
Kia | 925 SEK | 36% |
4.7
(84)
62
16
5
1
0
Läs omdömen
|
|
Peugeot | 2 069 SEK | 40% |
4.5
(129)
86
30
8
2
3
Läs omdömen
|
|
Renault | 1 701 SEK | 35% |
4.6
(172)
131
30
5
2
4
Läs omdömen
|
|
Toyota | 2 159 SEK | 41% |
4.6
(70)
51
14
4
0
1
Läs omdömen
|
|
Volkswagen | 1 487 SEK | 34% |
4.5
(153)
101
42
5
2
3
Läs omdömen
|
|
Volvo | 1 417 SEK | 33% |
4.6
(417)
288
97
15
8
9
Läs omdömen
|
Jämför offerter på: felsökning och byte av servostyrning.
Boka hjulbyte och spara pengar! Priser från 157 kr*. Spara i genomsnitt 54%* på att jämföra offerter på autobutler.se. Få offerter och se ditt pris direkt!
Boka däckbyte och spara i genomsnitt 60%*. Byt och avbalansera dina däck enkelt, snabbt och nära dig. Just nu priser från 350 kr*. Få offerter på däckbyte!
Få service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 35%* på att jämföra offerter, motsvarande 1 992 kr*.
Få en basservice och kör säkert med din bil. Just nu priser från 899 kr*. Inkluderar byte av olja och oljefilter, upp till 4 liter kvalitetsolja samt komplett genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter.