Uppdrag | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | Omdömen | |
---|---|---|---|---|
AC | 1 409 SEK | 56% |
4.3
(597)
378
133
39
9
38
Läs omdömen
|
|
Andra uppdrag | 2 137 SEK | 39% |
4.6
(369)
257
86
15
3
8
Läs omdömen
|
|
Avgaser | 3 025 SEK | 25% |
4.5
(97)
66
21
3
4
3
Läs omdömen
|
|
Basservice | 2 157 SEK | 61% |
4.5
(380)
256
85
24
4
11
Läs omdömen
|
|
Batteri | 937 SEK | 25% |
4.8
(38)
30
8
0
0
0
Läs omdömen
|
|
Besiktning och förkontroll | 1 051 SEK | 58% |
4.4
(46)
28
15
0
0
3
Läs omdömen
|
|
Bilservice | 2 130 SEK | 38% |
4.6
(2 989)
2 072
734
137
24
22
Läs omdömen
|
|
Bilvård | 1 143 SEK | 73% |
4.9
(28)
24
4
0
0
0
Läs omdömen
|
|
Bromsar | 1 959 SEK | 36% |
4.6
(1 153)
819
262
47
9
16
Läs omdömen
|
|
Dragkrok | 4 556 SEK | 30% |
4.6
(18)
14
2
1
0
1
Läs omdömen
|
|
Däck, hjul & hjulbyte | 748 SEK | 55% |
4.6
(373)
273
63
22
6
9
Läs omdömen
|
|
Däckförvaring | 14 SEK | 2% |
4.4
(17)
10
4
3
0
0
Läs omdömen
|
|
Elarbete | 1 060 SEK | 33% |
4.4
(118)
71
38
3
1
5
Läs omdömen
|
|
Felsökning | 1 415 SEK | 74% |
4.4
(414)
271
84
29
7
23
Läs omdömen
|
|
Hjulbyte | 363 SEK | 56% |
4.6
(1 029)
750
199
51
11
18
Läs omdömen
|
|
Hjulinställning | 2 068 SEK | 49% |
4.5
(140)
96
29
7
2
6
Läs omdömen
|
|
Kamrem & kamkedja | 3 278 SEK | 33% |
4.6
(590)
404
140
31
4
11
Läs omdömen
|
|
Koppling | 4 886 SEK | 34% |
4.6
(92)
64
23
2
1
2
Läs omdömen
|
|
Motor | 4 519 SEK | 33% |
4.6
(220)
157
47
9
4
3
Läs omdömen
|
|
Oljebyte | 1 635 SEK | 56% |
4.6
(797)
568
155
46
13
15
Läs omdömen
|
|
Skadearbete | 1 142 SEK | 20% |
4.5
(13)
9
3
0
1
0
Läs omdömen
|
|
Stenskott & glasarbete | 2 074 SEK | 23% |
4.5
(11)
8
2
0
1
0
Läs omdömen
|
|
Styrning & underrede | 1 487 SEK | 34% |
4.5
(154)
102
42
5
2
3
Läs omdömen
|
|
Stötdämpare & fjädring | 2 194 SEK | 31% |
4.6
(249)
171
60
9
4
5
Läs omdömen
|
|
Tillbehör och extrautrustning | 1 294 SEK | 39% |
4.5
(41)
24
14
3
0
0
Läs omdömen
|
|
Växellåda | 5 213 SEK | 29% |
4.4
(25)
17
5
1
0
2
Läs omdömen
|
Boka hjulbyte och spara pengar! Priser från 157 kr*. Spara i genomsnitt 54%* på att jämföra offerter på autobutler.se. Få offerter och se ditt pris direkt!
Boka däckbyte och spara i genomsnitt 60%*. Byt och avbalansera dina däck enkelt, snabbt och nära dig. Just nu priser från 350 kr*. Få offerter på däckbyte!
Få service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 35%* på att jämföra offerter, motsvarande 1 992 kr*.
Få en basservice och kör säkert med din bil. Just nu priser från 899 kr*. Inkluderar byte av olja och oljefilter, upp till 4 liter kvalitetsolja samt komplett genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter.
Volkswagen AG grundades år 1937 och etablerade dåtidens första bilfabrik med huvudkontor i Wolfsburg.
Som del av De Allierade hade den brittiska ockupationsmakten vid slutet av andra världskriget de juridiska befogenheterna över Volkswagen AG.
Idag är Volkswagen (VW) en av världens största bilproducenter och äger bland annat bilmärken som Audi och Škoda samt de mer exklusiva lyxmärkena som Bugatti och Porsche.
Redan 1945 producerades den första serien av den berömda Folk-bubblan. Folkvagn eller Volkswagen Beetle som den också heter, blev snabbt en symbol för miraklet i den västtyska ekonomin som under 1960 och 1970-talet utvecklades i raketfart. Tio år efter att den första Folkvagnsbubblan hade tillverkats på fabriken kunde Volkswagen jubla över att den populära modellen producerats i en miljon exemplar.
År 1960 privatiserades Volkswagen och under årtiondet efter övergick VW från att primärt producera Folk-bubblan till att tillverka nya modeller.
Folkvagnsbubblan producerades efter den orginala designen ända fram till 2003 och trots att efterfrågan på den ikoniska modellen blev mindre i början på 70-talet, producerade Volkswagen år 1972 totalt sett flera bilar än någonsin tidigare.
En av förklaringarna till den positiva utvecklingen var att samtidigt som det producerades flera bilar började Volkswagen också märka effekten av att de i mitten på 60-talet hade tagit över fabriken för Audi-NSU-Auto-Union AG i Ingolstadt.
Det var under de här åren som modellerna Passat, Polo och Golf utvecklades i ett samarbete med dotterbolaget Audi och fick stor succé.
Volkswagens Golf som idag är sjunde generationen, är en av världens mest producerade bilar. Även VW-modellen Passat som från år 1973 producerades som en mellanklassbil, blev så sent som år 2007 en av de tio mest producerade bilarna i världen.
I slutet av 1977 var Volkswagen involverad i en historisk affär, då 10 000 bilar av Golf-modellen levererades till det som hette DDR (Östtyskland). Som betalning för bilarna mottog huvudkontoret i Wolfsburg utrustning från Carl Zeiss Jena.
Från mitten av 80-talet tog Volkswagen över stora delar av biltillverkaren Seat och år 1991 gjordes också ett uppköp av den tjeckiska biltillverkaren Škoda.
Genom en introduktion av VW Lupo och efterföljande modeller som VW Fox och VW UP!, lyckades Volkswagen från och med år 1998 möta konsumenternas efterfrågan på urbana, mindre och mer dynamiska bilar. Bilar som var bekväma att köra under korta turer och som enkelt kunde parkeras i städerna.
Bilmodellerna var designade för att köra i städerna och modellen Lupo var den första bilen på marknaden som introducerades i kategorin småbilar. Namnet småbilar gick snabbt hem och blev en gemensamt beteckning för denna typ av bil som var mindre än en vanlig personbil.
Med VW New Beetle och efterföljaren VW Beetle producerade Volkswagen också en retromodell i linje med fabrikens långa historia och tradition.
Samtidigt utvecklades den ursprungliga Passat-modellen konstant och försäljningssiffrorna för sedanen VW Phaeton överträffade alla förväntningar efter att den introducerats på marknaden i Kina. Däremot gick inte försäljningssiffrorna som förväntat i USA och på andra marknader. Idag är Kina den största marknaden för Volkswagen.
En del av förklaringen till framgången i Kina ligger i ett framsynt ledarskap, som under 1980-talet påbörjade produktionen av VW Santanas i enbart Kina.
Bland Volkswagens fans är den klassiska VW Buss eller Folkabuss, som i Tyskland också kallas Bulli, en äkta klassiker. Den första prototypen av Bulli introducerades år 1948 och den ikoniska bussen produceras än idag. Bussen förknippades med frihet och mobilitet. Det var framförallt inom hippierörelsen och i konstnärskretsen som Folkabussens popularitet nådde oanade höjder och bilens popularitet beror delvis också på att den gjorde sig känd i flera filmer.
För Volkswagen handlade det inte bara om folklighet eller om att skapa snyggt designade bilar. Den tyska giganten har sedan 60-talet också spelat en stor roll inom motorsport.
Den första sportserien, Formula Vau (Formel V) hade sin storhetstid på 60-talet och årtiondet efter. Genom åren har flera världsmästare i Formel 1 startat sina karriärer med Volkswagen-serien och VW firade sina första internationella triumfer i motorsport under den första Scirocco Cup och efterföljande Golf och Polo Cup.
År 1978 vann tysken Jochi Kleint den prestigefyllda Estering Cup, en föregångare förare till det tyska mästerskapet i Rally Sport. Loppet vanns av en VW Golf och samma år deltog Kleint med sin VW också i EM i Rally Cross.
En annan första-gången-vinnare var Freddy Kottulinsky som år 1980 vann Paris-Dakar i sin VW Iltis. Efter det vann också Kenneth Eriksson år 1986 A-gruppen i World Rally Championship med sin VW Golf.
Med Volkswagen som motorleverantör segrade en rad stora förare i Formel 3-Grand Prix från 1979 till 1994, som till exempel Bernd Schneider, Joachim Winkelhock, Kris Nissen, Tom Kristensen och Michael Schumacher.
Under flera år var Volkswagen också involverade i touring car racing, senast med Scirocco R-Cup, som en del av den tyska Touring Car Masters-serie.
Deltagandet i Paris-Dakar-rallyt återupptogs under perioden 2003-2011. År 2009 ledde till seger för Giniel de Villiers och Dirk von Zitzewitz i en VW Race Touareg, vilket var den första segern någonsin för ett team som ställde upp med en dieselbil.
Efter det följde en seger för Volkswagen tack vare förarna Carlos Sainz och Lucas Cruz, därefter Nasser Al-Attiyah och Timo Gottschalk.
Under säsongen 2013 var VW Polo återigen en del av World Rally Championship och fransmannen Sébastien Ogier vann tillsammans med sin co-drive Julien Ingrassia fyra VM-titlar åt Volkswagen.
Även fast 2016 var ett framgångsrikt år för Volkswagen så beslutades att deltagandet i World Rally Championship skulle avslutas provisoriskt. Beslutet var en konsekvens av software-skandalen i VW:s dieselbilar. En skandal som har kallats för den största skandalen inom bilindustrin.
Just nu är det oklart om Volkswagen någonsin kommer att delta i den internationella motorsporten igen.