För att ge dig en bättre upplevelse, sparar vi information om ditt besök på Autobutler.se. Läs mer

Ska din Volkswagen på verkstad?

Hämta 3 offerter på reparationer, service eller tillbehör till din Volkswagen/VW

  • Spara upp till 40% på verkstadsräkningen
  • Prisgaranti på alla uppdrag
  • Trygghet med MRF reparationsavtal
  • Snabbt och enkelt att använda, det tar bara 2 min!

Prova själv. Spara pengar

Få 3 offerter
2 års garanti på din bilreparation

Din säkerhet för kvalitetsarbete
Läs mer

Prisgaranti på alla uppdrag

Fått ett billigare pris? Vi matchar det
Läs mer

Så fungerar det

1

Få 3 offerter

Förklara vad som ska göras på din bil och få 3 offerter.
2

Välj offert och boka tid

Jämför offerter på pris, avstånd, omdömen.
3

Kör till verkstaden

Få din bil reparerad utan överraskningar.

Volkswagen

Volkswagen AG grundades år 1937 och etablerade dåtidens första bilfabrik med huvudkontor i Wolfsburg.

Som del av De Allierade hade den brittiska ockupationsmakten vid slutet av andra världskriget de juridiska befogenheterna över Volkswagen AG.

Idag är Volkswagen (VW) en av världens största bilproducenter och äger bland annat bilmärken som Audi och Škoda samt de mer exklusiva lyxmärkena som Bugatti och Porsche.

Priser på reparationer av Volkswagen

På Autobutler tror vi på transparens och rättvisa priser. Därför kan du här se genomsnittspriser för olika reparationer och hur mycket du kan spara på att jämföra offerter.

Uppdrag Genomsnittligt pris
Kamrem/Kamkedja 6184 kr
Spara 20%
AC 883 kr
Spara 4%
Andra uppdrag 1390 kr
Spara 36%
Avgaser 1459 kr
Spara 44%
Batteri 2310 kr
Spara 15%
Bilvård 1188 kr
Spara 32%
Bromsar 2891 kr
Spara 24%
Dragkrok 8076 kr
Spara 22%
Däck & hjul 637 kr
Spara 21%
Däckförvaring 640 kr
Spara 44%
Elarbete 1130 kr
Spara 40%
Felsökning 574 kr
Spara 35%
Fjädring / stötdämpare 4004 kr
Spara 25%
Hjulbyte 234 kr
Kontroll / efterkontroll / besiktning 548 kr
Spara 57%
Koppling 9768 kr
Spara 22%
Lack- och måleriarbete 3032 kr
Spara 34%
Motor 3024 kr
Spara 33%
Oljebyte 1616 kr
Spara 20%
Plåtarbeten (bulor m.m.) 3025 kr
Spara 36%
Rostskydd / underredsbehandling 4700 kr
Spara 17%
Service 2958 kr
Spara 29%
Skadearbete 2902 kr
Spara 23%
Stenskott/byte av ruta/glasarbete 2239 kr
Spara 28%
Styrning 1865 kr
Spara 25%
Tillbehör och bilutrustning 3439 kr
Spara 29%
Växellåda/växelbyte 2092 kr
Spara 43%

Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via Autobutler och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.

Den kända Folka-bubblan presenteras

Redan 1945 producerades den första serien av den berömda Folk-bubblan. Folkvagn eller Volkswagen Beetle som den också heter, blev snabbt en symbol för miraklet i den västtyska ekonomin som under 1960 och 1970-talet utvecklades i raketfart. Tio år efter att den första Folkvagnsbubblan hade tillverkats på fabriken kunde Volkswagen jubla över att den populära modellen producerats i en miljon exemplar.

År 1960 privatiserades Volkswagen och under årtiondet efter övergick VW från att primärt producera Folk-bubblan till att tillverka nya modeller.

Folkvagnsbubblan producerades efter den orginala designen ända fram till 2003 och trots att efterfrågan på den ikoniska modellen blev mindre i början på 70-talet, producerade Volkswagen år 1972 totalt sett flera bilar än någonsin tidigare.

Volkswagen och Audi går ihop

En av förklaringarna till den positiva utvecklingen var att samtidigt som det producerades flera bilar började Volkswagen också märka effekten av att de i mitten på 60-talet hade tagit över fabriken för Audi-NSU-Auto-Union AG i Ingolstadt.

Det var under de här åren som modellerna Passat, Polo och Golf utvecklades i ett samarbete med dotterbolaget Audi och fick stor succé.

Volkswagens Golf som idag är sjunde generationen, är en av världens mest producerade bilar. Även VW-modellen Passat som från år 1973 producerades som en mellanklassbil, blev så sent som år 2007 en av de tio mest producerade bilarna i världen.

I slutet av 1977 var Volkswagen involverad i en historisk affär, då 10 000 bilar av Golf-modellen levererades till det som hette DDR (Östtyskland). Som betalning för bilarna mottog huvudkontoret i Wolfsburg utrustning från Carl Zeiss Jena.

Från mitten av 80-talet tog Volkswagen över stora delar av biltillverkaren Seat och år 1991 gjordes också ett uppköp av den tjeckiska biltillverkaren Škoda.

Lanseringen av små-bilar

Genom en introduktion av VW Lupo och efterföljande modeller som VW Fox och VW UP!, lyckades Volkswagen från och med år 1998 möta konsumenternas efterfrågan på urbana, mindre och mer dynamiska bilar. Bilar som var bekväma att köra under korta turer och som enkelt kunde parkeras i städerna.

Bilmodellerna var designade för att köra i städerna och modellen Lupo var den första bilen på marknaden som introducerades i kategorin småbilar. Namnet småbilar gick snabbt hem och blev en gemensamt beteckning för denna typ av bil som var mindre än en vanlig personbil.

Bra och prisvärd service
Olof O.
Volkswagen Golf (2004)
Riktigt bra service och kvalite på arbetet. Bra kommunikation. Bilen tvättat både utanpå och inut...
Staffan W.
Volkswagen Passat (2011)
Trevliga, bra utfört arbete.
Drago P.
Volkswagen Polo (2014)

Två äkta klassiker

Med VW New Beetle och efterföljaren VW Beetle producerade Volkswagen också en retromodell i linje med fabrikens långa historia och tradition.

Samtidigt utvecklades den ursprungliga Passat-modellen konstant och försäljningssiffrorna för sedanen VW Phaeton överträffade alla förväntningar efter att den introducerats på marknaden i Kina. Däremot gick inte försäljningssiffrorna som förväntat i USA och på andra marknader. Idag är Kina den största marknaden för Volkswagen.

En del av förklaringen till framgången i Kina ligger i ett framsynt ledarskap, som under 1980-talet påbörjade produktionen av VW Santanas i enbart Kina.

Bland Volkswagens fans är den klassiska VW Buss eller Folkabuss, som i Tyskland också kallas Bulli, en äkta klassiker. Den första prototypen av Bulli introducerades år 1948 och den ikoniska bussen produceras än idag. Bussen förknippades med frihet och mobilitet. Det var framförallt inom hippierörelsen och i konstnärskretsen som Folkabussens popularitet nådde oanade höjder och bilens popularitet beror delvis också på att den gjorde sig känd i flera filmer.

Över 600.000 andra bilägare

har redan fått 3 offerter på bilreparationer.

Få 3 offerter

Stor framgång i motorsport

För Volkswagen handlade det inte bara om folklighet eller om att skapa snyggt designade bilar. Den tyska giganten har sedan 60-talet också spelat en stor roll inom motorsport.

Den första sportserien, Formula Vau (Formel V) hade sin storhetstid på 60-talet och årtiondet efter. Genom åren har flera världsmästare i Formel 1 startat sina karriärer med Volkswagen-serien och VW firade sina första internationella triumfer i motorsport under den första Scirocco Cup och efterföljande Golf och Polo Cup.

År 1978 vann tysken Jochi Kleint den prestigefyllda Estering Cup, en föregångare förare till det tyska mästerskapet i Rally Sport. Loppet vanns av en VW Golf och samma år deltog Kleint med sin VW också i EM i Rally Cross.

En annan första-gången-vinnare var Freddy Kottulinsky som år 1980 vann Paris-Dakar i sin VW Iltis. Efter det vann också Kenneth Eriksson år 1986 A-gruppen i World Rally Championship med sin VW Golf.

Med Volkswagen som motorleverantör segrade en rad stora förare i Formel 3-Grand Prix från 1979 till 1994, som till exempel Bernd Schneider, Joachim Winkelhock, Kris Nissen, Tom Kristensen och Michael Schumacher.

Under flera år var Volkswagen också involverade i touring car racing, senast med Scirocco R-Cup, som en del av den tyska Touring Car Masters-serie.

Deltagandet i Paris-Dakar-rallyt återupptogs under perioden 2003-2011. År 2009 ledde till seger för Giniel de Villiers och Dirk von Zitzewitz i en VW Race Touareg, vilket var den första segern någonsin för ett team som ställde upp med en dieselbil.

Efter det följde en seger för Volkswagen tack vare förarna Carlos Sainz och Lucas Cruz, därefter Nasser Al-Attiyah och Timo Gottschalk.

Under säsongen 2013 var VW Polo återigen en del av World Rally Championship och fransmannen Sébastien Ogier vann tillsammans med sin co-drive Julien Ingrassia fyra VM-titlar åt Volkswagen.

Även fast 2016 var ett framgångsrikt år för Volkswagen så beslutades att deltagandet i World Rally Championship skulle avslutas provisoriskt. Beslutet var en konsekvens av software-skandalen i VW:s dieselbilar. En skandal som har kallats för den största skandalen inom bilindustrin.

Just nu är det oklart om Volkswagen någonsin kommer att delta i den internationella motorsporten igen.

Fördelar med Autobutler

MRFs reparationsvillkor

Offerter som är förmedlade via Autobutler skall uppfylla MRFs reparationsvillkor, som bl.a. försäkrar dig att priset inte avviker från det avtalade.

Läs mer om MRF Reparationsvillkor

2 års extra garanti

Vi säkrar dig två års garanti på all service- och reparationsarbete.

Läs mer om två års garanti

Prisgaranti

Med prisgaranti på alla uppdrag är du säker på att alltid får ett bra pris.

Läs mer om prisgaranti

Gratis rådgivning

Få en egen mekaniker hos Autobutler som kan hjälpa med kontakten med verkstaden.

Ring (gratis) på Tlf. 08-34 92 90

Hitta verkstäder

Få 3 offerter från verkstäder nära dig

Vi har 212 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.

Få offerter