Uppdrag | Genomsnittspris* | Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|---|---|
AC | 1772 kr | 1315 kr | 53 % | |
Andra uppdrag | 4063 kr | 2176 kr | 41 % | |
Avgaser | 10035 kr | 2288 kr | 25 % | |
Basservice | 1769 kr | 1567 kr | 51 % | |
Batteri | 2802 kr | 941 kr | 26 % | |
Besiktning & förberedelse | 1418 kr | 372 kr | 15 % | |
Bilvård | 2165 kr | 255 kr | 8 % | |
Bromsar | 4874 kr | 1747 kr | 32 % | |
Dragkrok | 10738 kr | 4262 kr | 30 % | |
Däck & hjul | 1106 kr | 533 kr | 48 % | |
Däckförvaring | 855 kr | 0 kr | 0 % | |
Elarbete | 2269 kr | 907 kr | 44 % | |
Felsökning | 927 kr | 1148 kr | 65 % | |
Fjädring / stötdämpare | 5645 kr | 1914 kr | 29 % | |
Hjulbyte | 347 kr | 465 kr | 59 % | |
Hjulinställning | 1371 kr | 866 kr | 41 % | |
Kamrem / Kamkedja | 8523 kr | 3221 kr | 30 % | |
Koppling | 11268 kr | 4559 kr | 33 % | |
Motor | 10187 kr | 3596 kr | 31 % | |
Oljebyte | 1570 kr | 1113 kr | 45 % | |
Service | 4270 kr | 1982 kr | 35 % | |
Skadearbete | 3679 kr | 879 kr | 30 % | |
Stenskott/byte av ruta/glasarbete | 6059 kr | 806 kr | 11 % | |
Styrning | 3085 kr | 1160 kr | 30 % | |
Tillbehör och bilutrustning | 2316 kr | 1633 kr | 46 % | |
Växellåda/växelbyte | 15098 kr | 3753 kr | 29 % |
Få service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 33%* på att jämföra offerter, motsvarande 1835 kr*.
Boka oljebyte online och spara pengar! Just nu priser från 500 kr*. Inkluderar påfyllning av 4 liter kvalitetsolja och montering av oljefilter. Få offerter och se ditt pris direkt!
Få en basservice och kör säkert med din bil. Just nu priser från 650 kr*. Inkluderar byte av olja och oljefilter, upp till 4 liter kvalitetsolja samt komplett genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter.
Jämför priser för byte, felsökning eller reparation av bromsar. Du sparar i genomsnitt 33%* eller 1657 kr*.
Volkswagen AG grundades år 1937 och etablerade dåtidens första bilfabrik med huvudkontor i Wolfsburg.
Som del av De Allierade hade den brittiska ockupationsmakten vid slutet av andra världskriget de juridiska befogenheterna över Volkswagen AG.
Idag är Volkswagen (VW) en av världens största bilproducenter och äger bland annat bilmärken som Audi och Škoda samt de mer exklusiva lyxmärkena som Bugatti och Porsche.
Redan 1945 producerades den första serien av den berömda Folk-bubblan. Folkvagn eller Volkswagen Beetle som den också heter, blev snabbt en symbol för miraklet i den västtyska ekonomin som under 1960 och 1970-talet utvecklades i raketfart. Tio år efter att den första Folkvagnsbubblan hade tillverkats på fabriken kunde Volkswagen jubla över att den populära modellen producerats i en miljon exemplar.
År 1960 privatiserades Volkswagen och under årtiondet efter övergick VW från att primärt producera Folk-bubblan till att tillverka nya modeller.
Folkvagnsbubblan producerades efter den orginala designen ända fram till 2003 och trots att efterfrågan på den ikoniska modellen blev mindre i början på 70-talet, producerade Volkswagen år 1972 totalt sett flera bilar än någonsin tidigare.
En av förklaringarna till den positiva utvecklingen var att samtidigt som det producerades flera bilar började Volkswagen också märka effekten av att de i mitten på 60-talet hade tagit över fabriken för Audi-NSU-Auto-Union AG i Ingolstadt.
Det var under de här åren som modellerna Passat, Polo och Golf utvecklades i ett samarbete med dotterbolaget Audi och fick stor succé.
Volkswagens Golf som idag är sjunde generationen, är en av världens mest producerade bilar. Även VW-modellen Passat som från år 1973 producerades som en mellanklassbil, blev så sent som år 2007 en av de tio mest producerade bilarna i världen.
I slutet av 1977 var Volkswagen involverad i en historisk affär, då 10 000 bilar av Golf-modellen levererades till det som hette DDR (Östtyskland). Som betalning för bilarna mottog huvudkontoret i Wolfsburg utrustning från Carl Zeiss Jena.
Från mitten av 80-talet tog Volkswagen över stora delar av biltillverkaren Seat och år 1991 gjordes också ett uppköp av den tjeckiska biltillverkaren Škoda.
Genom en introduktion av VW Lupo och efterföljande modeller som VW Fox och VW UP!, lyckades Volkswagen från och med år 1998 möta konsumenternas efterfrågan på urbana, mindre och mer dynamiska bilar. Bilar som var bekväma att köra under korta turer och som enkelt kunde parkeras i städerna.
Bilmodellerna var designade för att köra i städerna och modellen Lupo var den första bilen på marknaden som introducerades i kategorin småbilar. Namnet småbilar gick snabbt hem och blev en gemensamt beteckning för denna typ av bil som var mindre än en vanlig personbil.
Med VW New Beetle och efterföljaren VW Beetle producerade Volkswagen också en retromodell i linje med fabrikens långa historia och tradition.
Samtidigt utvecklades den ursprungliga Passat-modellen konstant och försäljningssiffrorna för sedanen VW Phaeton överträffade alla förväntningar efter att den introducerats på marknaden i Kina. Däremot gick inte försäljningssiffrorna som förväntat i USA och på andra marknader. Idag är Kina den största marknaden för Volkswagen.
En del av förklaringen till framgången i Kina ligger i ett framsynt ledarskap, som under 1980-talet påbörjade produktionen av VW Santanas i enbart Kina.
Bland Volkswagens fans är den klassiska VW Buss eller Folkabuss, som i Tyskland också kallas Bulli, en äkta klassiker. Den första prototypen av Bulli introducerades år 1948 och den ikoniska bussen produceras än idag. Bussen förknippades med frihet och mobilitet. Det var framförallt inom hippierörelsen och i konstnärskretsen som Folkabussens popularitet nådde oanade höjder och bilens popularitet beror delvis också på att den gjorde sig känd i flera filmer.
För Volkswagen handlade det inte bara om folklighet eller om att skapa snyggt designade bilar. Den tyska giganten har sedan 60-talet också spelat en stor roll inom motorsport.
Den första sportserien, Formula Vau (Formel V) hade sin storhetstid på 60-talet och årtiondet efter. Genom åren har flera världsmästare i Formel 1 startat sina karriärer med Volkswagen-serien och VW firade sina första internationella triumfer i motorsport under den första Scirocco Cup och efterföljande Golf och Polo Cup.
År 1978 vann tysken Jochi Kleint den prestigefyllda Estering Cup, en föregångare förare till det tyska mästerskapet i Rally Sport. Loppet vanns av en VW Golf och samma år deltog Kleint med sin VW också i EM i Rally Cross.
En annan första-gången-vinnare var Freddy Kottulinsky som år 1980 vann Paris-Dakar i sin VW Iltis. Efter det vann också Kenneth Eriksson år 1986 A-gruppen i World Rally Championship med sin VW Golf.
Med Volkswagen som motorleverantör segrade en rad stora förare i Formel 3-Grand Prix från 1979 till 1994, som till exempel Bernd Schneider, Joachim Winkelhock, Kris Nissen, Tom Kristensen och Michael Schumacher.
Under flera år var Volkswagen också involverade i touring car racing, senast med Scirocco R-Cup, som en del av den tyska Touring Car Masters-serie.
Deltagandet i Paris-Dakar-rallyt återupptogs under perioden 2003-2011. År 2009 ledde till seger för Giniel de Villiers och Dirk von Zitzewitz i en VW Race Touareg, vilket var den första segern någonsin för ett team som ställde upp med en dieselbil.
Efter det följde en seger för Volkswagen tack vare förarna Carlos Sainz och Lucas Cruz, därefter Nasser Al-Attiyah och Timo Gottschalk.
Under säsongen 2013 var VW Polo återigen en del av World Rally Championship och fransmannen Sébastien Ogier vann tillsammans med sin co-drive Julien Ingrassia fyra VM-titlar åt Volkswagen.
Även fast 2016 var ett framgångsrikt år för Volkswagen så beslutades att deltagandet i World Rally Championship skulle avslutas provisoriskt. Beslutet var en konsekvens av software-skandalen i VW:s dieselbilar. En skandal som har kallats för den största skandalen inom bilindustrin.
Just nu är det oklart om Volkswagen någonsin kommer att delta i den internationella motorsporten igen.