Prova själv. Spara pengar.
Få offerterDen franska biltillverkaren Citroën grundades år 1900 och vars fokus låg på att producera kugghjul. Idag symboliserar loggan två lutande kugghjul till en växellåda som refererar till företagets tillverkningshistoria.
Under första världskriget började företagets grundare Andé Citroën att tillverka militärutrustning. Produktionen av militärt material ledde till ett tryggt ekonomiskt fundament och gjorde Citroen redo för att börja producera bilar 1919.
Uppdrag | Genomsnittspris | Min. - max. | |
---|---|---|---|
AC | 1017 kr | 938 kr - 1604 kr | Få offerter |
Andra uppdrag | 2635 kr | 1040 kr - 4927 kr | Få offerter |
Avgaser | 2726 kr | 1375 kr - 5176 kr | Få offerter |
Batteri | 3182 kr | 1491 kr - 3865 kr | Få offerter |
Besiktning | 1107 kr | 1039 kr - 2372 kr | Få offerter |
Bilvård | 375 kr | 375 kr - 375 kr | Få offerter |
Bromsar | 3148 kr | 1674 kr - 5179 kr | Få offerter |
Dragkrok | 7932 kr | 6664 kr - 9405 kr | Få offerter |
Däck & hjul | 568 kr | 280 kr - 914 kr | Få offerter |
Däckförvaring | 1164 kr | 1164 kr - 1164 kr | Få offerter |
Elarbete | 1273 kr | 602 kr - 2486 kr | Få offerter |
Felsökning | 882 kr | 602 kr - 1164 kr | Få offerter |
Fjädring / stötdämpare | 3963 kr | 2349 kr - 5391 kr | Få offerter |
Hjulinställning | 1308 kr | 1239 kr - 1689 kr | Få offerter |
Kamrem / Kamkedja | 6327 kr | 5266 kr - 7601 kr | Få offerter |
Koppling | 8300 kr | 6458 kr - 10989 kr | Få offerter |
Lack- och måleriarbete | 4340 kr | 2914 kr - 8902 kr | Få offerter |
Motor | 5915 kr | 995 kr - 14025 kr | Få offerter |
Oljebyte | 1804 kr | 1489 kr - 2225 kr | Få offerter |
Plåtarbeten (bulor m.m.) | 5135 kr | 3750 kr - 6800 kr | Få offerter |
Rostarbete | 2164 kr | 539 kr - 3789 kr | Få offerter |
Rostskydd / underredsbehandling | 5532 kr | 3750 kr - 7414 kr | Få offerter |
Service | 3366 kr | 2475 kr - 4368 kr | Få offerter |
Skadearbete | 3920 kr | 1910 kr - 10229 kr | Få offerter |
Stenskott/byte av ruta/glasarbete | 5325 kr | 4307 kr - 5992 kr | Få offerter |
Styrning | 1952 kr | 1227 kr - 3502 kr | Få offerter |
Tillbehör och bilutrustning | 1566 kr | 438 kr - 5788 kr | Få offerter |
Växellåda/växelbyte | 6972 kr | 658 kr - 14224 kr | Få offerter |
Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via autobutler.se och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.
År 1919 lanserades Citroën Type A. Bilen första i Europa som tillverkats i större antal. Även utrustningen var en nyhet: Bilen var bland annat utrustad med ett reservhjul och hade en elektrisk startfunktion. Slutligen var också lyktorna också annorlunda i jämförelse med den vanliga standarden på andra bilmärken från den tiden.
Den franska biltillverkaren blev så småningom bland bilägare som drömde om att få en egen bil. Citroen blev särskilt stora efter att de i Frankrike satte upp 165 000 vägskyltar med undertexten “Uppställd med hjälp från Citroën”. År 1919 lanserade Citroën koncept för leasingbilar. Vilket var ett helt nytt affärskoncept som sedan implementeras på de flesta marknaderna världen över.
När Citroën lanserade sin andra modell, Citroën B2 kom den i en anpassad utgåva.
Tillverkningen av Citroën B2 betydde att André Citroën år 1922 var först med att korsa Sahara.
André Citroën deltog också i andra expeditioner som Croisière Noire (1924) och Croisière Jaune 1931, där expeditionen genomfördes i ett bältliknande fordon.
År 1934 var Citroën Traction Avant den första bilen från Citroën som tillverkats med fyrhjulsdrift och självbärande kaross av sammansvetsade stålplåtar, en så kallad monocoque-konstruktion.
Men den stora innovationen hade sitt pris. Bilen var dyr att producera och Citroën fick ekonomiska problem. Lyckligtvis hade bröderna Michelin tagit över företaget det året, och på så sätt lyckades Citroën räddas från en hotande konkurs.
Citroën Tranction Avant designades av två ingenjörer, André Lefèbvre og Flaminio Bertoni. De kom till sätta standarden för de efterföljande modellerna som ganska snart massproducerade i stor skala.
De två ingenjörerna utvecklade två år senare flera modeller som slutligen blev äkta bilklassiker. Efter Citroën Tranction Avant lanserades Citroën 2CV år 1949. Modellen blev känd som “The Duck” och år 1955 lanserades Citroën DS. Modellen blev också bara kallad för “DS” eller ’La Déesse’ (Gudinden).
Unde andra världskriget tillverkade Citroën ännu en gång krigsmateriel men återgick igen till att tillverka nya bilmodeller efter kriget.
År 1948 tillverkades Citroën H Van och blev en av de mest utbredda skåpbilar i Frankrike. Produktionen av den modellen slutade först år 1981.
D-serien från Citroën var en vidareutveckling av några modeller som lanserades innan kriget. Designen var elegant men det var inte bara snygga linjer som från 1955 var med till att ge DS-serien framgång.
Vilket de anmärkningsvärda tekniska innovationerna också gjorde. Det gällde framförallt för det hydropneumatiska suspensionssystemet, vilket kombinerar luft och vätska. Systemet förblev ett starkt kännetecken för Citroën ändra fram till ganska nyligen. Idag har man dock bytt till andra fjädringssystem. DS-modellen från 1955 hade också servostyrning, hydraulisk bromsförstärkare och det speciella kurvljuset där lamporna var anslutna till ratten.
År 1975 tog Peugeot över delar av Citroën och kort därefter bildades PSA-gruppen. Från och med dess infördes en gemensam strategi för lanseringar av nya modeller från de båda bilmärkena. Detta innebar att Citroën LN från 1976 och Citroën Visa från 1978 också tillverkades i en variant som Peugeot 104.
Under dessa år lanserades också flera modeller. En av dem var Citroën 2CV Charleston från 1980, som blev en enorm försäljningssuccé och producerades därför ända fram till 1990.
Citroën C1-modellen och den lilla elbil Citroën C-Zero, som nästan är identiska med Peugeot 108 och Mitsubishi i, är nu en del av den växande marknaden för småbilar.
Den lilla C3-modellen från 2017 är en efterföljare till Citroën Saxo.
Sedan 2010 har Mini DS3 tillsammans med fyra andra modeller lanserats för att hedra den ursprungliga DS-modellen från 1955.
Klassen för kompakta modell består idag av Citroën C-Elysée och Citroën C4, som även säljs i en SUV-version vid namn Citroën C4 Aircross. I mellanklassen finns Citroën C5 och Citroën DS5, liksom Citroën DS4 Crossback, en bil som nästan kan räknas som SUV.
Citroën har också ett brett utbud av skåpbilar. Både Citroën C4 Picasso som också säljs som Citroën Grand C4 Picasso, och Minivan C3 Picasso och även Citroën Spacetourer och Spacetourer Business från 2016, ingår i det totala sortimentet.
Lastbilen Citroën Berlingo Multispace säljs också som skåpbilar till familjer. I den övre mellanklassen finns Citroën C5 Tourer, en efterträdare till Citroën C6 och Citroën XM.
Bland SUV-bilar erbjuder Citroën elbilen E-MEHARI och C4 Cactus. Den praktiska skåpbilen Citroën Jumper är efterträdare till Citroën C25 och är dessutom nästan identisk med Fiat Ducato.
År 1963 grundade Citroën sin egen motorsportavdelning och sedan dess har Citroën varit ett av de mest framgångsrika bilmärkena inom den internationella motorsporten. Under åren har det vunnits många rallytävlingar och VM-titlar. Redan från 2003 till 2012 säkrade Citroën 8 VM-segrar i rallysport.
Offerter som är förmedlade via autobutler.se skall uppfylla MRFs reparationsvillkor, som bl.a. försäkrar dig att priset inte avviker från det avtalade.
Vi säkrar dig tre års garanti på all service- och reparationsarbete.
Med prisgaranti på alla uppdrag kan du vara säker på att du alltid får ett bra pris.
Få en egen mekaniker hos autobutler.se som kan hjälpa med kontakten med verkstaden.
Vi har 236 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.
Få offerter