Ska din Citroën på verkstad?

Få offerter på reparationer och service av din Citroën/DS

4.6 (59 198)
  • Jämför verkstäder nära dig
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online
  • Endast kvalitetssäkrade verkstäder
  • Du får 3 års garanti på både arbete och reservdelar.
Få offerter
Därför ska du använda Autobutler när din Citroën eller DS ska till verkstaden
  • Du sparar i snitt 20-40% när du servar eller reparerar din Citroën eller DS genom Autobutler.
  • Vi hjälper dig att jämföra offerter online.
  • Alla verkstäder följer MRF:s reparationsvillkor.
  • Vi ger dig extra säkerhet med 3 års garanti på arbete och delar.
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online när det passar dig.
  • Få rådgivning från professionella mekaniker på Autobutler
  • Du slipper dyra överraskningar.
  • Du får alla offerter skriftligt.
  • Vi ger dig prismatch - hittar du en billigare offert så matchar vi priset.

citroën reparation och service

Topp 3 Bilreparationer och Service av Citroën & DS


bilservice citroën & DS

Du sparar i genomsnitt 34%, motsvarande 1 784 kr på bilservice genom autobutler.se

Läs mer


byte av bromsar på citroën & DS

Du sparar i genomsnitt 36%, motsvarande 1 550 kr på bromsreparationer genom autobutler.se

Läs mer


byte av kamrem på citroën & DS

Spara i genomsnitt 33% eller 3 176 kr på kamremsbyte eller kamkedjebyte genom autobutler.se

Läs mer

Pris på reparationer och service av Citroën & DS

De genomsnittliga priserna och besparingarna för de visade bilmärkena baseras på olika modeller och år. Du måste därför skapa ett uppdrag och jämföra offerter för att se ditt faktiska pris och din besparing.
Uppdrag Jämför och spara* Du sparar i genomsnitt* Omdömen
AC 1 351 SEK 55%
4.3 (156)
Andra uppdrag 1 655 SEK 38%
4.5 (100)
Avgaser 1 460 SEK 20%
4.4 (41)
Basservice 2 015 SEK 58%
4.5 (86)
Batteri 504 SEK 22%
4.7 (6)
Besiktning och förkontroll 1 069 SEK 62%
4.5 (22)
Bilservice 2 318 SEK 37%
4.5 (600)
Bilvård 2 035 SEK 73%
5.0 (1)
Bromsar 1 803 SEK 34%
4.6 (200)
Dragkrok 3 231 SEK 27%
4.7 (13)
Däck, hjul & hjulbyte 644 SEK 55%
4.7 (70)
Elarbete 441 SEK 28%
4.4 (29)
Felsökning 1 354 SEK 72%
4.4 (109)
Hjulbyte 605 SEK 60%
4.5 (176)
Hjulinställning 1 227 SEK 47%
4.6 (32)
Kamrem & kamkedja 3 255 SEK 36%
4.7 (243)
Koppling 5 274 SEK 40%
4.6 (76)
Motor 4 336 SEK 33%
4.5 (29)
Oljebyte 1 589 SEK 55%
4.5 (73)
Stenskott & glasarbete 1 984 SEK 19%
4.7 (3)
Styrning & underrede 1 779 SEK 39%
4.5 (90)
Stötdämpare & fjädring 2 235 SEK 34%
4.5 (55)
Växellåda 3 336 SEK 38%
4.8 (6)

Mest populära service och reparationer

Spara i snitt 1 942 kr*
4.6 (18 672)
Med stämpel i serviceboken

service med stämpel i serviceboken. Du sparar i genomsnitt 35%* på att jämföra offerter, motsvarande 1 942 kr*.

Just nu priser från 899 kr*
4.6 (3 061)
Spara i genomsnitt 57%*

Boka oljebyte online och spara pengar! Just nu priser från 899 kr*. Inkluderar påfyllning av 4 liter kvalitetsolja och montering av oljefilter. Få offerter och se ditt pris direkt!

Just nu priser från 899 kr*
4.5 (2 204)
Spara i genomsnitt 60%*

Få en basservice och kör säkert med din bil. Just nu priser från 899 kr*. Inkluderar byte av olja och oljefilter, upp till 4 liter kvalitetsolja samt komplett genomgång av din bil med 46 kontrollpunkter.

Spara i genomsnitt 1 629 kr*
4.6 (7 913)
Spara i genomsnitt 33%*

Jämför priser för byte, felsökning eller reparation av bromsar. Du sparar i genomsnitt 33%* eller 1 629 kr*.

Omdömen om Service och Reparationer av Citroën & DS

Verkstadsdepån
ungefär 19 timmar
Toppen bemötande, kan rekommendera verkstaden.
Jan S.
Citroën C3 (2012)
A&A automobile
3 dagar
Snabb och smidig. 5-stjärnor till verkstaden!
Sergio S.
Citroën C4 Picasso (2015)
3D Bilverkstad
4 dagar
Lite rörig kundmottagning men snabbt och bra utfört arbete. Kundvänligt bemötande med förklaring ...
Bengt N.
Citroën C1 1.0I SX (2007)

Citroën & DS

Den franska biltillverkaren Citroën grundades år 1900 och vars fokus låg på att producera kugghjul. Idag symboliserar loggan två lutande kugghjul till en växellåda som refererar till företagets tillverkningshistoria.

Under första världskriget började företagets grundare Andé Citroën att tillverka militärutrustning. Produktionen av militärt material ledde till ett tryggt ekonomiskt fundament och gjorde Citroen redo för att börja producera bilar 1919.

Första stora europeiska biltillverkaren

År 1919 lanserades Citroën Type A. Bilen första i Europa som tillverkats i större antal. Även utrustningen var en nyhet: Bilen var bland annat utrustad med ett reservhjul och hade en elektrisk startfunktion. Slutligen var också lyktorna också annorlunda i jämförelse med den vanliga standarden på andra bilmärken från den tiden.

Den franska biltillverkaren blev så småningom bland bilägare som drömde om att få en egen bil. Citroen blev särskilt stora efter att de i Frankrike satte upp 165 000 vägskyltar med undertexten “Uppställd med hjälp från Citroën”. År 1919 lanserade Citroën koncept för leasingbilar. Vilket var ett helt nytt affärskoncept som sedan implementeras på de flesta marknaderna världen över.

Citroën gjorde det möjligt att resa genom Sahara

När Citroën lanserade sin andra modell, Citroën B2 kom den i en anpassad utgåva.

Tillverkningen av Citroën B2 betydde att André Citroën år 1922 var först med att korsa Sahara.

André Citroën deltog också i andra expeditioner som Croisière Noire (1924) och Croisière Jaune 1931, där expeditionen genomfördes i ett bältliknande fordon.

Från fyrhjulsdrift till bilklassiker

År 1934 var Citroën Traction Avant den första bilen från Citroën som tillverkats med fyrhjulsdrift och självbärande kaross av sammansvetsade stålplåtar, en så kallad monocoque-konstruktion.

Men den stora innovationen hade sitt pris. Bilen var dyr att producera och Citroën fick ekonomiska problem. Lyckligtvis hade bröderna Michelin tagit över företaget det året, och på så sätt lyckades Citroën räddas från en hotande konkurs.

Citroën Tranction Avant designades av två ingenjörer, André Lefèbvre og Flaminio Bertoni. De kom till sätta standarden för de efterföljande modellerna som ganska snart massproducerade i stor skala.

De två ingenjörerna utvecklade två år senare flera modeller som slutligen blev äkta bilklassiker. Efter Citroën Tranction Avant lanserades Citroën 2CV år 1949. Modellen blev känd som “The Duck” och år 1955 lanserades Citroën DS. Modellen blev också bara kallad för “DS” eller ’La Déesse’ (Gudinden).

Produktionen under krigen och efterkrigstiden

Unde andra världskriget tillverkade Citroën ännu en gång krigsmateriel men återgick igen till att tillverka nya bilmodeller efter kriget.

År 1948 tillverkades Citroën H Van och blev en av de mest utbredda skåpbilar i Frankrike. Produktionen av den modellen slutade först år 1981.

D-serien från Citroën var en vidareutveckling av några modeller som lanserades innan kriget. Designen var elegant men det var inte bara snygga linjer som från 1955 var med till att ge DS-serien framgång.

Vilket de anmärkningsvärda tekniska innovationerna också gjorde. Det gällde framförallt för det hydropneumatiska suspensionssystemet, vilket kombinerar luft och vätska. Systemet förblev ett starkt kännetecken för Citroën ändra fram till ganska nyligen. Idag har man dock bytt till andra fjädringssystem. DS-modellen från 1955 hade också servostyrning, hydraulisk bromsförstärkare och det speciella kurvljuset där lamporna var anslutna till ratten.

Gemensam modellpolitik med Peugeot

År 1975 tog Peugeot över delar av Citroën och kort därefter bildades PSA-gruppen. Från och med dess infördes en gemensam strategi för lanseringar av nya modeller från de båda bilmärkena. Detta innebar att Citroën LN från 1976 och Citroën Visa från 1978 också tillverkades i en variant som Peugeot 104.

Under dessa år lanserades också flera modeller. En av dem var Citroën 2CV Charleston från 1980, som blev en enorm försäljningssuccé och producerades därför ända fram till 1990.

Citroën C1-modellen och den lilla elbil Citroën C-Zero, som nästan är identiska med Peugeot 108 och Mitsubishi i, är nu en del av den växande marknaden för småbilar.
Den lilla C3-modellen från 2017 är en efterföljare till Citroën Saxo.

Sedan 2010 har Mini DS3 tillsammans med fyra andra modeller lanserats för att hedra den ursprungliga DS-modellen från 1955.

Klassen för kompakta modell består idag av Citroën C-Elysée och Citroën C4, som även säljs i en SUV-version vid namn Citroën C4 Aircross. I mellanklassen finns Citroën C5 och Citroën DS5, liksom Citroën DS4 Crossback, en bil som nästan kan räknas som SUV.

Citroën har också ett brett utbud av skåpbilar. Både Citroën C4 Picasso som också säljs som Citroën Grand C4 Picasso, och Minivan C3 Picasso och även Citroën Spacetourer och Spacetourer Business från 2016, ingår i det totala sortimentet.

Lastbilen Citroën Berlingo Multispace säljs också som skåpbilar till familjer. I den övre mellanklassen finns Citroën C5 Tourer, en efterträdare till Citroën C6 och Citroën XM.
Bland SUV-bilar erbjuder Citroën elbilen E-MEHARI och C4 Cactus. Den praktiska skåpbilen Citroën Jumper är efterträdare till Citroën C25 och är dessutom nästan identisk med Fiat Ducato.

En maktfaktor inom motorsport

År 1963 grundade Citroën sin egen motorsportavdelning och sedan dess har Citroën varit ett av de mest framgångsrika bilmärkena inom den internationella motorsporten. Under åren har det vunnits många rallytävlingar och VM-titlar. Redan från 2003 till 2012 säkrade Citroën 8 VM-segrar i rallysport.

Över 1 mio. andra bilägare

har redan fått offerter på bilreparationer. Spara pengar.