Mekaniker byter hjul på bil

Allt om vinterdäck, sommardäck och helårsdäck – hjulbyte och däckbyte

För svenska bilägare innebär hösten och våren att det är dags att att byta till vinterdäck eller sommardäck.

Men när är det bäst att byta? Och vad är egentligen ett däck och vad är ett hjul? Vad är ett byte av däck och vad är ett hjulbyte? Och får jag köra med sommardäck i Tyskland på vintern? Läs nedan.

Vad är däcket och vad är hjulet?

Det kan vara en stor skillnad mellan vad vi kallar något i vårt dagliga liv och vad proffs som mekaniker på en verkstad kallar samma sak. Vi talar till exempel i Sverige ofta om att byta till vinterdäck, men en verkstad kan skicka en offert för ett hjulbyte – så vad är skillnaden mellan däck och hjul?

Däcket är själva det svarta gummit som ”kör” på vägen – precis som däcket på en cykel. Man kan säga att däcket är det böjbara (även om det förstås är rätt svårt att böja det själv). När man får ett däckbyte gjort är det alltså bara det svarta gummit som man byter.

Hjulet är den samlade beteckningen för däcket som är fäst på de runda fälgarna – dvs. däck + fälg. De flesta av oss har sommardäck på en uppsättning fälgar och vinterdäck på en annan uppsättning fälgar och byter sedan hela hjulet när vi byter från vinter till sommar och tillbaka. Men det kan vara svårt att genomskåda när alla pratar om att byta till vinterdäck.

Hjul Dæk Fælg
Hjul Däck Fälg
Däck monterat på fälg Själva däcket utan fälg Aluminium- eller stålfälg

Därför skall du byta till vinterdäck på vintern

Det är stor skillnad mellan att köra på sommardäck och vinterdäck. I vissa delar av Sverige är vintrarna mildare, så vissa frågar sig kanske varför de behöver byta hjul eller skifta till vinterdäck. Men även om vintrarna har varit milda har det likväl förekommit dagar med snö och is, och det finns alltid många dagar när vi är i närheten av eller under fryspunkten. De dagarna kan det vara avgjort farligt att köra med sommardäck. Dessutom är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning från den 1 december till 31 mars, om det råder vinterväglag. Dubbdäck får användas mellan 1 oktober till 15 april men även annan tid, om det råder vinterväglag eller befaras bli. Här är 3 goda skäl till varför man ska köra med vinterdäck på vintern:

  1. Bättre väggrepp på hala och kalla vägar med vinterdäck
  2. Mindre risk för att råka ut för sladdar i kurvor
  3. Bromssträckan kan vara upp till dubbelt så lång på en hal väg på sommardäck mot med vinterdäck

Kör säkert: Byt hjul två gånger om året så att däcken på bilen matchar årstiden.

Därför skall du köra med sommardäck på sommaren

Sommardäcket är hårdare än vinterdäcket, och till skillnad från vinterdäcket har sommardäcket en jämnare yta med mindre spår. Det gör att det blir bekvämare när man kör i varmt och torrt väder, samtidigt som man får ett bättre väggrepp.

Eftersom sommardäck i allmänhet är hårdare än vinterdäck ger de också mindre friktion, vilket i slutändan innebär att man spenderar mindre bensin på sommardäck.

Sommardäck fungerar i allmänhet bäst när temperaturen är över 7 °C.

Här är 3 skäl till att köra på sommardäck på sommaren:

  1. Sommardäck ger ett bättre väggrepp än vinterdäck på sommaren
  2. Vinterdäck slits ut mycket snabbare än sommardäck på torra, varma vägar, och man ”slösar” bort bra vinterdäck genom att köra med dem på sommaren.
  3. Minskade bränslekostnader

Så känner man igen vinterdäck

Om du är i tvivel om vilka däck som sitter på din bil – om du till exempel har köpt en begagnad bil – så kan du känna igen vinterdäck genom att de på sidan har den så kallade 3PMSF-symbolen (3 Peak Mountain Snowflake) tryckt i själva däcket. Symbolen föreställer ett berg med tre toppar med en snöflinga inuti.

Alla vinterdäck har också ett ”M+S” som står för Mud and Snow – men andra däck än vinterdäck kan också ha M+S-symbolen utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, så det är symbolen med berg och snöflinga du skall leta efter.

Ett vinterdäck är mjukare i gummit och därför mer flexibelt – samtidigt har det djupare och många spår som ger bättre grepp i snö och is.

Vinterdäck fungerar som en tumregel bäst under 7 °C.

Skillnader i Sverige, Danmark, och Tyskland

Regler kring vinterdäck skiljer sig mycket beroende på vart man är. I Sverige är det som sagt krav på vinterdäck från och med 1 december till 31 mars när det är vinterväglag, vilket innebär att det finns snö, is, snömodd eller frost på vägen. Observera att det inte räcker att ha helårsdäck, även om de har M+S-symbolen.

I Danmark är det inte obligatoriskt att byta till vinterdäck på vintern.

I Tyskland är det obligatoriskt att ha vinterdäck eller helårsdäck när det är vinterväder, vilket inte är närmare definierat.

Om du behöver veta om reglerna för många av de andra länderna i Europa där svenskarna är på semester på vintern, kan du läsa mer här på M Sverige.

När skall man byta däck? I tid!

Det är den stora frågan – ju längre in på hösten eller vintern man väntar med att byta till vinterdäck, desto längre väntetid på verkstaden, och då finns risken att man inte får det gjort innan frosten slår till. Så när väderprognosen först smyger sig ner till 5–7 °C eller därunder några dagar i rad, kan man räkna med att de har mycket att göra på verkstäderna. Och om vädret ändras mer plötsligt, kan det vara väldigt svårt att få tid.

Å andra sidan tär vinterdäck lite mer på bränslebudgeten och blir slitna snabbare än sommardäck, så man vill såklart inte heller byta för tidigt. Viktigt är att se till att man följer kraven från Transportstyrelsen. Det måste sägas att både bränsleekonomi och körkomfort har förbättrats avsevärt med vinterdäcken de senaste åren.

Det omvända kan man säga gäller för byte till sommardäck – håll ett öga på väderprognosen, och när temperaturen kommer över 7 °C, vi har passerat 31 mars, och det inte längre verkar vara risk för snö, is, snömodd eller frost - då är det dags för sommardäck.

Det viktigaste är att du får hjulbytet gjort i tid och att du kan köra säkert på vägarna. Byt hellre till vinterdäck lite för tidigt än lite för sent.

Hur är det då med helårsdäck?

Helårsdäck är däck som du i princip kan köra med hela året. De är dock inte riktigt lika bra på att bromsa på en hal väg som vinterdäck, eller som sommardäck för att få grepp om en torr väg. Så helårsdäck är ett något sämre alternativ till däck. Men framförallt så uppfyller de inte kraven för vinterdäck och är därför inte lagliga att köra med på vintern i Sverige.

Oavsett om du skall byta däck, eller skaffa helt nya så finns det stora besparingar att göra genom att hämta in offerter från flera olika ställen. På Autobutler sparar du i genomsnitt 55%* på att jämföra offerter på hjulbyte, och du kan få offerter här baserat på däck- och hjuluppgifter. Om du även letar efter däckförvaring, kan du ta en titt här.


*De angivna priserna och besparingarna baseras på verkstädernas egna individuella priser, från verkstäder registrerade på autobutler.se, som erbjuder den aktuella tjänsten. De angivna priserna och besparingarna baseras på en genomsnittlig beräkning av offerter för tjänsten i fråga, inom en radie av 50 km, på uppdrag med minst 4 offerter under en 12-månadersperiod. Den genomsnittliga besparingen beräknas som skillnaden mellan den billigaste och den dyraste offerten för varje uppdrag på den aktuella tjänsten. Genomsnittspriset beräknas på alla offerter inhämtade på uppdrag på den aktuella tjänsten. Ditt individuella pris och besparingar kan variera beroende på bilmärke, modell, årsmodell och var i landet du vill få jobbet utfört.

Få offerter och jämför priser på däckbyte

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 60%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 318 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.