Bilverkstäder är den första platsen vi vänder oss till för alla typer av reparation. Mekaniker måste ha extremt bred kunskap om alla typer av fel som kan uppstå på olika bilmärken och modeller och en djup förståelse för hur de åtgärdas. Verkstäder är förväntade att kunna svara på alla möjliga typer av frågor såsom prestanda, reparationer, reservdelar och frågor gällande service och besiktning.
Med det stora antal bilar som vi ser på vägarna idag är det inte förvånande att de flesta verkstäder har fullt upp. Byta däck, laga stenskott, ersätta viktiga motordelar, genomföra årlig service och besiktning är alla en del av de vardagliga tjänsterna som verkstäder erbjuder kunder.
Service tar upp en stor del av schemat på verkstäder, tillsammans med reparationer som tar längre tid, såsom växellåda och koppling. Verkstäder säljer också mycket bildelar och tillbehör. De kan sälja nya däck, spolarvätska, motorolja och viktiga motordelar.
Beroende på verkstad kan de också ha en mängd olika tillbehör och prylar som förbättrar bilen. Utbudet varierar från verkstad till verkstad men alla säljer fordonskomponenter av något slag eftersom att detta är ett bra sätt för dem att generera extra intäkter.
Verkstäder erbjuder även en rad extra tjänster som få känner till. Alla mekaniker kan inte utföra dessa tjänster och verkstäder är inte tillräckligt stora för att anlita en specialist inom varje område. Dessa tjänster omfattar bl.a. detaljer som att måla om kaross, laga bucklor och repor på utsidan, ersätta felaktiga elinstallationer och svetsning.
Eftersom att så mycket händer på verkstäder dagligen, är det inte konstigt att det ibland är svårt att få en tid.
Verkstäder är fantastiska resurser men det är viktigt att komma ihåg att vi inte är deras enda kunder. Det är svårt att uppskatta den fulla omfattningen av alla tjänster som utförs dagligen men när något är fel vårt egna fordon är vi verkligen tacksamma för att det finns sådana platser.