Kopplingen på en bil

Kopplingsbyte

09 april 2015, 15:16

Om du är säker på ifall kopplingen i bilen är sliten så kan du själv byta ut den hemma. Det är en möjlig, men relativt långvarig och komplicerad process. Det finns flera steg i processen som kan gå fel och skapa problem. Om du på något sätt känner dig osäker, bör du kontakta en mekaniker direkt. Om kopplingen har okända problem kan det äventyra din och andras säkerhet. Det kan även bli värre skador på bilen och sluta upp med en högre räkning.

Innan du börjar byta ut kopplingen, se till att vara säker att det är kopplingen som är felet och att det inte har blivit orsakat av något mindre så som pedalarmens bussningar eller huvud slav-cylindern.

Byta koppling

  • Steg 1 – Parkera bilen på en plan yta.

  • Steg 2 – Koppla ifrån kabeln från den negativa batteripolen.

  • Steg 3 – Lyft framdelen av bilen med hjälp av en domkraft. Se till att det står stabilt. Stabilisera motorn genom att använda en lyftanordning uppifrån eller något som stöder underifrån.

  • Steg 4 – Om din bil är bakhjulsdriven, måste du ta av transmissionsväxelreglaget innan du kan gå vidare.

  • Step 5 – Ta av drivaxeln.

  • Steg 6 – Lossa på kopplingslänken så att kablarna inte är kopplade.

  • Steg 7 – Hitta fartmätarkabeln och koppla ifrån den.

  • Steg 8 – Lokalisera startmotorn och lossa den från motorhuset. Koppla ifrån elektriska kablar, men kom ihåg/noterar exakt vad som suttit vart. (kopplar du tillbaka ledningarna till fel poler kan du kortsluta hela bilens elektriska system och måste ersätta alla kablar)

  • Steg 9 – Lokalisera alla andra elektriska kablar på motorhuset och koppla ifrån dem.

  • Steg 10 – Placera en domkraft eller något som kan ge stöd under växellådan.

  • Steg 11 – Lossna alla bultarna på växellådan och koppla ifrån den från upphänget.

  • Steg 12 – Försiktigt skjut växellådan ut från sin placering.

  • Steg 13 – Nu får du tillgång till kopplingen.

  • Steg 14 – Kontrollera svänghjulet och tryckplattan för att identifiera märken som kan hjälpa dig när du skall montera tillbaka delarna igen.

  • Steg 15 – Lossa alla bultarna som håller tryckplattan på plats och ta bort den, tillsammans med kopplingsskivan från bilen.

  • Steg 16 – Kontrollera svänghjulet närmare för att se om det är skadat eller ta bort det, rensa eller byt ut om nödvändigt.

  • Steg 17 – Undersök så att det inte finns oljeläckage runt hela området kring kopplingen.

  • Steg 18 – Kontrollera pilotlagret/stödlagret i mitten av svänghjulet och se till att alla lager smörjs ordentligt.

  • Steg 19 – Var noga med att rengöra vevaxeln väl innan du byter svänghjulet. Med svänghjulet på plats igen, dra åt bultarna i en stjärnformation. Din manual kommer att ge dig specifika instruktioner eftersom detta kan variera från bil till bil.

  • Steg 20 – Sätt i den nya kopplingen och tryckplattan.

  • Steg 21 – Sätt tillbaka alla delar i omvänd ordning från hur du tog av dem. Var extremt noga när du kopplar om bilens elsystem.

  • Steg 22 – Kör bilen i ett lugnt och säkert område för att se till att allt fungerar som det ska.

Om något känns fel ska du först titta igenom bilens manual efter instruktioner. Hittar du inget där och inte känner dig nöjd med arbetet i efterhand, ska du direkt besöka en verkstad. Om du bestämmer dig för att ta bilen till en verkstad kan du använda dig av Autobutler för att få offerter. Detta hjälper dig få den bäst möjliga indikationen på vad arbetet kostar och kan spara dig en hel del i slutändan.

Allt om kopplingen

Få offerter och jämför priser på kopplingsarbete

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 60%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 308 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.