För att ge dig en bättre upplevelse sparar vi information om ditt besök på Autobutler.se. Läs mer
Överblick över motorn i en Mini

Pris på motorreparationer för Mini

20 maj 2020, 11:44

Den lilla, smarta bilmärket Mini är ett av de bilmärken som genom åren har uppnått en ikonisk status på bilmarknaden.

Med sin klassiska design har det BMW-ägda varumärket begeistrat bilvärlden i årtionden.

Men även bilkritikernas kelgrisar kan råka ut för problem.

Precis som för alla bilar av andra märken kan en Mini få problem med motorn så att bilen behöver in en sväng på verkstaden. Motorreparationer utförs idag med hjälp av avancerad datorutrustning, och de flesta motorreparationer är därför inte något man själv kan ta sig an.

Detta betyder dock inte att man inte själv kan hålla ett öga öppet efter eventuella fel på bilen. Om man hör missljud när man kör eller ser rök från motorrummet kan det vara tecken på att det är något fel en eller flera av motorns viktigaste delar.

Typiska fel kan vara en topplockspackning som läcker, en defekt EGR-ventil, cylinder eller turbo. Om man måste in på verkstaden för att få sin motor reparerad, kan det vara skönt att som bilägare i förväg få en idé om vad räkningen kan komma att uppgå till.

Vi har här på autobutler.se beräknat genomsnittspriset för de vanligaste motorreparationerna för en Mini så att du skall få en snabb överblick över vad det kostar att reparera motorn. Detta gäller bland annat byte av en defekt turbo och reparation av läckande topplockspackning.

Så har priserna räknats fram – nedanstående uträkningar av priser är baserade på de tusentals offerter som våra mer än 200 samarbetspartners – verkstäder över hela landet – har skickat till Mini-ägare.

Observera att det handlar om genomsnittliga priser som har räknats fram över hela registret av modeller och årsmodeller. Priserna som visas nedan kan alltså mycket väl skilja sig från det pris du blir upplyst om när du inhämtar offerter via vår ”Offertfunktion” här på sidan.

Genomsnittspris Min. - max.
1272 kr 500 kr - 4663 kr Få offerter

Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via autobutler.se och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.

Om du söker efter en kvalitetsverkstad kan du via autobutler.se hämta in offerter utan att binda dig för något. Alla offerterna får du skriftligen så du kan därmed jämföra de enskilda offerterna och hitta den verkstad som passar dig bäst. Då priserna som sagt kan variera från verkstad till verkstad är det alltid en bra idé att göra sitt hemarbete ordentligt innan man tackar ja till ett erbjudande.

Så undviker man fel på bilens turbo

En läckande topplockspackning eller en skadad turbo är bara några av de fel som kan uppstå på en Minis bilmotor.

Idag är turbo standardutrustning i de flesta bilar med bensin- eller dieselmotor. Turbon förstärker förbränningsprocessen som tar plats i blandningen av bränsle och luft. Om du vill veta mer om bilens turbo, klicka här.

En turbo går sällan sönder. Om det ändå skulle uppstå ett fel på turbon beror det dock oftast på att man har misskött service och underhåll. Vid regelbunden service rengör mekanikern turbinen och kompressorn från smuts så att det inte riskerar att samlas inuti turbon. Samtidigt kontrollerar mekanikern att olja byts med rekommenderade mellanrum. För om man kör runt med gammal motorolja fylls den med smuts. Allt detta skräp, som bland annat kan bestå av mikroskopiska metallrester från motorn, riskerar att samlas inuti turbon och därmed skada den.

Därför lyder rådet: se till att följa schemat för bilens service och få motoroljan bytt i tid.

Byte av defekt topplockspackning

Även om det kan bli fel på turbon, är det förmodligen troligare att man råkar ut för att topplockspackningen blir otät.

Topplockspackningen är den packning som sitter mellan topplocket och motorblocket. Om topplockspackningen har blivit otät kan det sippra in olja eller kylarvätska i motorns cylindrar.

Man kan bland annat undersöka om topplockspackningen är otät genom att kontrollera motorns oljenivå. Om oljenivån plötsligt är högre än normalt beror det förmodligen på att motoroljan har blandats med kylarvätska.

Om det sker kommer motoroljan att få en gul eller brun nyans. Detta kan man tydligt se på oljestickan när man kontrollerar oljenivån.

Det är också värt att kontrollera kylarvätskan. Vätskans färg är från början i en grön nyans och skall vara ren och ogrumlad. Om vätskan däremot börjat bli brun beror det troligen på att olja sipprat ut från motorn och blandats med kylarvätskan.

En läckande topplockspackning kan tätas med hjälp av speciella tätningsmedel. Om du väljer att själv täta topplockspackningen är det viktigt att du noggrant följer instruktionerna på produkten. Men en tätning varar inte för evigt och förr eller senare kommer det att bli nödvändigt att ersätta topplockspackningen.

Det är dock en något mer omfattande reparation, eftersom motorn måste demonteras, topplocket plockas av, och i vissa fall hela motorblocket plockas isär för att få alla delar anpassade så att motorblocket återigen blir helt tätt.

Kom igång här – om din bil behöver få motorn reparerad, inhämta offerter på autobutler.se.

Få offerter och jämför uppdrag på motor

Få offerter » Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara 20-40%
  • 3 års full garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 268 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.

Få offerter