Fjädring och stötdämpare på Suzuki

Vad ska man veta om defekta stötdämpare i en Suzuki?

23 december 2019, 09:55

Bilens fjädringssystem är viktigt, först och främst eftersom det hjälper till med hjulens väggrepp. Samtidigt säkerställer fjädrar och stötdämpare att stötar och gupp från vägbanan inte fortplantar sig direkt upp i karosseriet. Det handlar med andra ord om både körkomfort och säkerhet.

Om bilen inte var utrustad med stötdämpare skulle hjulen hoppa och dansa omkring på vägen. Och det är faktiskt det som händer när stötdämparna blir slitna och fjädringen inte längre fungerar till 100 procent som den ska.

Om fjädringssystemet är slitet förlorar hjulen väggreppet när de kör över ett gupp i vägen. Och utan väggrepp kan man som förare inte styra bilen. Även om det bara handlar om en bråkdel av en sekund så kan den bristande förmågan att kontrollera bilen utveckla sig till en farlig situation i trafiken.

När fjädringssystemet är slitet reagerar bilen samtidigt med att gunga och kännas instabil. Sist men inte minst innebär slitna eller defekta stötdämpare att bilen får längre bromssträcka. Tester av bilens fjädringssystem har visat att en bil med slitna stötdämpare får flera meter längre bromssträcka, även vid ganska låg hastighet.

Därför är det viktigt att hålla koll på bilens stötdämpare. Om du är osäker, kör förbi din lokala bilverkstad och låt kontrollera om fjädringssystemet på din Suzuki fungerar som det ska.

För att ge dig en överblick över vad det kostar att byta stötdämpare på en Suzuki har vi här nedan räknat ut ett genomsnittspris.

Priset nedan bygger på alla offerter som verkstäderna har lämnat till Suzuki-ägare, oavsett modell och årgång.

Spara i genomsnitt*
2.101 kr / 38%

Skapa ett uppdrag på Autobutler så får du automatiskt tre offerter på byte av bilens stötdämpare. Alla offerter är skriftliga, så att du kan jämföra pris och innehåll i de enskilda offerterna.

Finn sex fel på bilens fjädringssystem

När bilen lämnas in för en vanlig service kontrollerar verkstaden om fjädringssystemet, inklusive stötdämparna, fungerar till 100 procent.

Men det finns också vissa saker som du själv kan göra för att hålla koll på om bilens fjädringssystem fungerar som det ska.

Nedan visas sex exempel på vad som kan vara fel med stötdämparna, och som bör få dig att snabbt besöka en verkstad.

  • Bilens bromssträcka är plötsligt betydligt längre än tidigare.
  • Varje gång du kör över en ojämnhet i vägen studsar bilen. Det känns som om det är svårt att styra bilen som nästan ”seglar” från sida till sida.
  • Vid körning över ett gupp eller ner från en trottoarkant eller liknande låter ett klonkande ljud. Det kan bero på att stötdämparen är defekt.
  • Det känns som om det uppstått glapp i ratten.
  • Mönstret på bilens däck slits ojämnt.
  • Vid en kontroll av stötdämparna konstaterades oljespill. Detta kan tyda på att stötdämparna läcker och inte fungerar 100 procent optimalt.

Gungtestet som avslöjar slitna stötdämpare

Om du har upplevt något av ovanstående och om du därför misstänker att det är något fel med stötdämparna på din Suzuki, försök att göra det klassiska ”gungtestet”.

Det gör du genom att pressa ner på hörnet av bilens framskärm eller stötfångare. När du släpper bör detta endast resultera i en uppåtgående rörelse. Därefter ska bilen bli stilla.

Om bilen studsar mer än en gång upp och ner, bör du köra den till en verkstad för att få stötdämparna kontrollerade.

Du kan också prova att köra en tur i bilen. Hitta en lämplig sträcka utan alltför mycket trafik och försök sedan att vrida ratten från sida till sida medan du kör. Om bilen känns lite för livlig är det en god idé att låta testa fjädringen på en verkstad.

Få offerter och jämför priser på fjädring

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 60%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 318 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.