Reparation av fjädring på Honda

Priser för byte av stötdämpare och fjädring på din Honda

16 april 2020, 09:20

Stötdämpare, fjädrar och hjulupphängning ingår alla i fordonets fjädring och bidrar inte bara till en bekväm åktur utan också till trafiksäkerheten.

Stötdämparna slits sakta men säkert och förlorar med tiden förmågan att absorbera stötar från vägen.

Det är svårt att säga exakt när stötdämparna är så slitna att de behöver bytas. Man kan ha biltillverkarnas och verkstädernas rekommendationer som ett rättesnöre, men tidpunkten för när man bör byta stötdämpare påverkas också av hur man kör sin Honda och hur gammal bilen är.

Räkna med att stötdämparna behöver bytas när bilen har färdats mellan 60 000 och 80 000 km.

Stötdämparna bör alltid bytas i par. Detta gäller oavsett om du väljer att köpa dem från någon av de stora tillverkarna, såsom KYB, MONROE och SACHS eller om du köper stötdämpare som inte är original.

Vi hjälper dig på vägen när du behöver byta stötdämpare på din Honda. Vi har från verkstädernas offerter till användarna av autobutler.se beräknat ett pris för byte av stötdämpare.

Observera att priset för byte av stötdämpare och fjädring kommer skiljer sig åt från modell till modell och också är beroende av vilket märke du har valt att köpa.

Spara i genomsnitt*
2.373 kr / 33%

Vi rekommenderar att du samlar in flera offerter när bilen skall in på verkstaden. Du kan enkelt göra detta genom att använda offertfunktionen hos autobutler.se där du får skriftliga offerter och i övrigt kan välja mellan nästan 270 kvalitetsverkstäder spridda över hela landet.

Våra utbildade mekaniker står redo i vår supportavdelning för att hjälpa dig på vägen om du skulle ha några frågor.

Håll ett vakande öga på bilens stötdämpare

Din Honda är utrustad med en fjädring som bl.a. består av en fjäder på vart och ett av de två bakhjulen. Fjädringen säkerställer att hjulen är i ständig kontakt med vägbanan. Fjädringen ser samtidigt till att kraften från stötar minskas om till exempel bilen skulle köra ned med ett hjul i ett hål på vägen.

Om fjädringen fungerar optimalt kommer det inte att alls att kännas så kraftigt som det gör om det är fel på fjädringen och chocken fortplantas direkt upp i karossen.

Stötdämparna sitter också tillsammans med fjädrarna. Fjädrarna kan nämligen inte på egen hand säkra att färden blir bekväm och säker. Det är här som stötdämparna kommer in i bilden. Stötdämparna bidrar nämligen till att säkerställa att fjädrarna inte dras isär allt för mycket eller trycks helt i botten. Lite förenklat kan man säga att fjädrarna tar emot stöten medan stötdämparna hjälper till så att bilen snabbare blir stabil igen när man har kört över en ojämnhet på vägen.

Upplever du att bilen är instabil när du är ute och kör? Då kan det vara stötdämparna eller fjädringen som inte är i bra skick. Och du upplever kanske också att bilen inte tar emot tillräckligt när du kör över ojämna sträckor. Det kan vara inte bara obehagligt, utan också farligt för trafiksäkerheten.

Läs mer nedan om hur man upptäcker fel på fjädringssystemet.

Hur man upptäcker fel på bilens fjädringssystem

Det finns flera symptom som det är värt att hålla ett öga öppet för när det gäller fel på bilens fjädringssystem. Om du kör på en väg med mycket ojämnheter märker du tydligt inne i bilen om det är fel på fjädringssystemet. Det kommer helt enkelt att kännas obekvämt, eftersom din Honda sannolikt studsar så snart det finns den minsta bula eller hål i vägen.

Förekommer det till och med underliga rörelser eller ljud när du svänger, bromsar eller accelererar, beror det högst sannolikt på att det finns fel på stötdämpare eller fjädring.

Nedan ger vi dig ytterligare 4 exempel på hur du upptäcker defekter och slitage på bilens fjädringssystem, inklusive stötdämparna.

  • Vid inbromsning tar det längre tid än normalt för att hastigheten skall sjunka
  • I kurvor känns det som att bilen ”glider”
  • Däcken slits snett. Den ojämna nedslitningen av slitbanan beror sannolikt på att stötdämparna är slitna eller defekta
  • Oljefläckar under bilen kan komma från läckande stötdämpare

Få svar med vipptestet

Misstänker du att det kan vara något fel med fjädringen på din bil kan du faktiskt enkelt testa det själv. I folkmun kallas det för det klassiska ”vipptestet”.

Du gör detta genom att trycka ner hörnet av bilen antingen framme vid motorhuven och kofångaren eller där bak på bagageluckan. Efter att du har tryckt ned ett av bilens hörn släpper du igen.

Håll omedelbart därefter ett öga på hur till exempel bakänden beter sig. Bilen skall förhållande lugnt komma tillbaka till utgångspunkten i en jämn glidande rörelse.

Om bilen rör sig mycket snabbt uppåt och nedåt, eller gör det ryckigt, är det förmodligen på grund av slitage på stötdämpare och fjädring.

Det är alltid en bra idé att besöka en verkstad om du är osäker. På verkstäderna kan mekanikerna snabbt avgöra med hjälp av särskild mätutrustning om stötdämpare, fjädring och upphängning fungerar som de skall.

Få offerter och jämför priser på fjädring

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 60%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 318 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.