För att ge dig en bättre upplevelse sparar vi information om ditt besök på Autobutler.se. Läs mer
Överblick över motorn i en Mercedes

Vad kostar motorreparation på en Mercedes?

20 maj 2020, 11:11

Mercedes har under många år varit en av de ledande biltillverkarna när det handlar om att utveckla nya högteknologiska motorer. Mängder av framgångsrika modeller har slussats ut på gatorna och många av dessa har blivit rena bästsäljare världen över.

Men även om en biltillverkare är känd för att göra fantastiska bilar betyder det naturligtvis inte att det aldrig uppstår några fel på deras motorer som kräver ett verkstadsbesök.

Som bilägare skall man alltid hålla ett öga öppet för motorsymptom, och särskilt något äldre Mercedes-modeller kan råka ut för att det uppkommer fel som en defekt turbo eller en otät topplockspackning.

I allmänhet handlar det om att det inte skall höras några missljud när man kör. Man ska inte heller kunna se rök från motorrummet eller känna av konstiga lukter.

Man bör omedelbart köra in bilen på närmaste bilverkstad om man har minsta misstanke om att det är något som är galet med motorn.

Det kan vara skönt att veta lite i förväg innan ett verkstadsbesök vad priserna ligger på för de vanligaste reparationerna.

För att ge dig en översikt har vi beräknat det genomsnittliga priset för de vanligaste motorreparationerna till en Mercedes, inklusive byte av en defekt turbo såväl som reparation av läckande topplockspackning.

Så kom vi fram till priserna – våra priser på reparationer av din Mercedes motor har beräknats från alla de offerter som verkstäderna har skickat till Mercedes-ägare.

Priserna är genomsnittspriser som beräknats utan hänsyn till modell och årsmodell. Du skall därför vara medveten om att de visade priserna mycket väl kan skilja sig från det pris du blir upplyst om när du inhämtar offerter via vår ”Offertfunktion” här på sidan.

Om du som bilägare letar efter en kvalitetsverkstad, kan du snabbt inhämta offerter utan några större förpliktelser på autobutler.se. Det är superenkelt och du kan, när du har fått dina offerter, i lugn och ro jämföra dem för att hitta den verkstad som passar dig bäst. Priset för ett verkstadsbesök, och reparation av en motor kan variera, så det är därför alltid en bra idé att undersöka olika priser innan du tackar ja till ett erbjudande.

Så uppkommer fel på bilens turbo

Fel på bilmotorn kan vara allt från en sliten kamrem till en defekt topplockspackning eller repad cylinder. Och det kan hända att det med tiden blir nödvändigt att justera eller byta ut turbon eller EGR-ventilen om bilen är utrustad med det.

Turbo är idag så gott som standard i de flesta bilar som har en bensin- eller dieselmotor av en viss storlek. En detaljerad beskrivning av hur en turbo fungerar blir alltför omständligt för att gå in på här. Men grundläggande för en bilmotor är att den får sin kraft från förbränningen som sker när bränsle och luft har blandats. Turbons funktion i bilen är att den ökar förbränningsprocessens effektivitet. Så kan man kort sammanfatta det.

Vill du vet mer om turbo kan du läsa mer här.

Bilens turbo är en robust sak som därför sällan går sönder. Om det skulle uppstå ett fel på turbon beror det dock oftast på att det periodiska underhållet inte har skötts. Vid service ser verkstaden nämligen till att turbinen och kompressorn rengörs från smuts så att det inte hamnar inuti turbon.

Det är sist men inte minst viktigt att man byter motorolja med de rekommenderade intervallen. Det samlas nämligen smuts i gammal motorolja och man riskerar, om man inte byter olja i tid, att smutsen samlas inuti turbon.

Byte av läckande topplockspackning

Ett annat fel som kan uppstå på motorn är att topplockspackningen börjar läcka. Topplockspackningen som sitter mellan topplocket och själva motorblocket kan med tiden börja läcka.

Om du misstänker att bilens topplockspackning inte håller tätt kan du själv kolla det på följande sätt:

Pröva med att kontrollera oljenivån. Om det finns tecken på att nivån är högre än normalt, kan det bero på att kylarvätska läcker in i motorblocket och där blandas med oljan. När vattnet från kylarvätskan blandas med motoroljan blir det en gulbrun substans. Detta kan man se på oljestickan när man kontrollerar oljenivån.

Om du tycker det verkar som att topplockspackningen inte håller tätt finns det speciella tätningsmedel man kan täta den med. Om du väljer att själv täta topplockspackningen är det viktigt att du följer instruktionerna för den produkt som du har köpt på bensinmacken eller i en butik för tillbehör till bilar.

Att täta till en läckande topplockspackning är dock bara en tillfällig lösning. Oftast råkar man snart ut för att man upptäcker en ny läcka, och då finns det bara en sak att göra. Att byta topplockspackning. Att byta topplockspackning är vanligen inte en billig sak. Topplocket måste avlägsnas och i vissa fall måste motorblocket tas ut och kontaktytan slipas tillsammans med topplocket.

När topplocket tagits av tittar mekanikern normalt också så att allt är som det skall med ventiler, kamaxel och tändstift.

När alla delar är klara skall motorblocket och topplocket sättas ihop igen. Lyckligtvis vet man i verkstäderna vad man gör och drar med hjälp av en momentnyckel åt motorblockets bultar i rätt ordning och med rätt åtdragningsmoment, så att den nya topplockspackningen blir ordentligt tät.

Mekanikern avslutar med att justera ventiler, dra åt kam- eller kilremmen och se till att avgasgrenröret är ordentligt på plats.

Inhämta offerter på autobutler.se och ta reda på vad priset är för denna motorreparation för din Mercedes.

Få offerter från verkstäder nära dig

Få offerter » Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara 20-40%
  • 3 års full garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 268 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.

Få offerter