Överblick över motorn i en Mitsubishi

Vad kostar en motorreparation för en Mitsubishi?

20 maj 2020, 13:07

Varje år skickar Mitsubishi ut miljontals bilar på gatorna, och de flesta bilägare råkar aldrig ut för något betydande motorfel. Men även för en av världens ledande biltillverkare kan det ske att det uppstår fel och motor symptom.

Detta beror dock oftast på slitage, men om man följer schemat för bilens service och underhåll minimeras risken för allvarliga motorfel med åtföljande dyra reparationer.

Om det uppstår fel på motorn är man som bilägare i regel tvungen att köra in bilen på verkstaden så att mekanikern med hjälp av modern mätutrustning kan felsöka och nollställa eventuella fel.

Innan bilen körs till verkstaden kan det vara skönt att veta vad verkstadsräkningen kan väntas sluta på.

Autobutler.se har därför listat ett antal olika reparationer på motorer nedan. De visade priserna gäller bland annat för reparation av läckande topplockspackning, sliten EGR-ventil och fel på turbon. Dessa fel är några av de vanligaste reparationerna på en bilmotor för en Mitsubishi.

Priserna är beräknade enligt följande:
Alla priserna har vi kommit fram till genom att ta ett genomsnitt av samtliga offerter, inom varje kategori, som autobutler.se's över 200 samarbetspartners av verkstäder har skickat till Mitsubishi-ägare.

Det är viktigt att vara uppmärksam på att det handlar om genomsnittliga priser, så de priser som visas här kan mycket väl avvika från det pris som verkstäderna upplyser dig om när du inhämtar offerter via vår ”Offertfunktion” här på sidan.

Spara i genomsnitt*
3.889 kr / 33%

Varje gång du beställer offerter via autobutler.se får du uteslutande offerter från kvalitetsverkstäder. Du får alla offerter skriftligen och kan enkelt och överskådligt gå igenom varje enskilt erbjudande. Då priserna för de enskilda reparationerna av en motor kan variera från verkstad till verkstad är det en bra idé att undersöka olika priser innan man tackar ja till ett erbjudande.

Gör service som den är menad och undvik fel på turbon

Turbon på en bensin- eller dieselmotor ökar effektiviteten när förbränningsprocessen sker mellan bränsle och luft.

En turbo håller som regel under hela bilens livstid. Men uppstår ett fel eller en defekt så är förklaringen allt som oftast att det periodiska underhållet inte har skötts enligt tillverkarens rekommendationer.

Fel på turbon kan man höra genom att det visslar eller tjuter när man snabbt släpper gaspedalen, medan bilens dragkraft är sämre än normalt.

Turbon utvecklar en enorm kraft under körning. Turbon roterar med ända upp till 250 000 varv per minut, så även det minsta lilla föremål som hittar vägen in i turbon, till exempel genom ett skadat luftfilter, kan orsaka stora skador på både turbinaxeln och lager.

Inuti motorn gör en tunn film av olja att turbon arbetar friktionsfritt. Men turbon kan bli allvarligt skadad om oljeförsörjningen brister på grund av till exempel ett tilltäppt oljerör eller man har gammal motorolja som är full med smuts. Därför bör man alltid använda den bästa och korrekta kvalitetsoljan. Samtidigt skall man se till att byta oljefilter och följa serviceschemat.

Hur upptäcker man att topplockspackningen är otät?

Topplockspackningen sitter mellan topplocket och motorblocket. Packningen är tillverkad av hållbara kompositmaterial, men det kan ändå hända att packningen slits så att man får ett läckage från själva motorn som blivit otät.

Är topplockspackningen otät kan det tränga in olja eller kylarvätska i motorns cylindrar. Det kan bland annat orsaka att tändstiften blir smutsiga och att motorns prestanda försämras.

Här får du 5 tips till om hur du upptäcker att topplockspackningen på din Mitsubishi läcker.

  • Tändstiften är smutsiga
  • När motorn går kan du se tecken på att det sipprar ut avgaser mellan topplocket och motorblocket.
  • Kylarvätskan är inte klar med en grönaktig eller blåaktig färg. Kylarvätskan är däremot brunaktig, vilket kan tyder på att den har blandats med motorolja.
  • Vid en kontroll av oljestickan syns skum på den. Detta innebär förmodligen att oljan har blandats med kylarvätska.
  • Avgaserna är blåaktiga och luktar olja. Det är ett tecken på att det kommit in olja i motorns cylindrar. Om röken däremot är helt vit, beror det förmodligen på att det läckt in kylarvätska i någon cylinder, orsakat av en läckande topplockspackning.

Om du är osäker på ifall topplockspackningen på din Mitsubishi är helt tät eller inte, beställ offerter på autobutler.se och få bilen undersökt på en verkstad.

Få offerter och jämför priser på motor

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 60%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 315 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.