Arbete med motorn i en Ford

Få bra priser på motorarbete på din Ford

16 augusti 2019, 08:38

Om motorn är bilens hjärta finns det goda skäl att ta väl hand om den. Detta gäller för alla bilmärken och därmed också din Ford.

Om du hoppar över en service eller hör missljud eller andra oroväckande signaler från motorrummet kan det snabbt uppstå allvarliga skador på motorn som i slutänden kan betyda en dyr verkstadsräkning.

Generellt kan man som bilägaren råka ut för alla slags motorreparationer. Det kan vara en sliten kamrem eller defekt topplockspackning. Man kan också finna att bilens kamaxel och ventiler måste efterjusteras eller att motorns EGR-ventil behöver bytas ut.

När problem uppstår och din Ford ska in på verkstaden uppträder frågan snabbt. Vad kommer verkstadsräkningen att landa på?

Därför kan det vara bra att ha ett hum om vad de olika typerna av motorreparationer på en Ford normalt kostar.

Här nedan har Autobutler beräknat genomsnittspriset på en lång rad motorreparationer på din Ford. På så sätt kan du snabbt få en överblick över vad du kan förvänta dig prismässigt när bilen ska in på verkstaden.

Spara i genomsnitt*
3.789 kr / 30%

Priserna har beräknats på följande sätt: Priset är beräknat som ett genomsnittspris av alla de offerter som bilverkstäderna på Autobutler har skickat till Ford-ägare.

Priset inom varje enskild kategori omfattar alla Ford-modeller och årsmodeller. Därför bör du också tänka på att det visade priset kan skilja sig från det pris du får när du begär tre offerter här på webbplatsen.

Så här undviker du kostsamma reparationer av motorn

Om man genomför all service och är uppmärksam på varningssignaler från motorn kan man oftast undvika de riktigt dyra motorreparationerna som uppstår när motorn missköts.

En av de viktigaste sakerna att hålla koll på är om motorn har rätt mängd motorolja. Samtidigt ska man tänka på att byta både motorolja och oljefilter inom de rekommenderade milintervallen.

För att undvika det värsta slitaget på motorn rekommenderas att motoroljan på en Ford byts varje 1 500 mil. Motoroljan förlorar nämligen med tiden de viktigaste smörjningsegenskaperna och samtidigt blir oljan full av smuts och metallfragment.

Oljebyte och byte av oljefilter är en del av bilens vanliga service. Så om du följer serviceintervallerna och i övrigt håller koll på anvisningarna i servicemanualen är du på den säkra sidan.

EGR-ventilen

Om du kör runt i en Ford med dieselmotor kan denna vara utrustad med en speciell EGR-ventil.

EGR står för Exhaust Gas Recirculation. Som namnet antyder ser EGR-ventilen till att återvinna avgaser från dieselmotorn. Den smutsiga avgasen skicks tillbaka genom inloppet så att gasen kan förbrännas på nytt.

Om EGR-ventilen är defekt märker du förmodligen att motorns varningslampa lyser på instrumentpanelen.

Samtidigt kan följande symtom vara tecken på en defekt EGR-ventil:

  • Effektförlust – din Ford kör trögt och är tung i accelerationen
  • Du upplever att motorn har en ojämn tomgång
  • Det kommer svart rök från avgaserna

Om du märker av ett eller flera av ovanstående problem bör du reagera och lämna in bilen på en verkstad.

Verkstaden kommer möjligen rekommendera en ventilrengöring som bidrar till att förlänga ventilens livstid. Men problemen kommer tillbaka, och om ventilen är helt igensatt bör du nog överväga att ersätta den.

Räkningen för att byta ut EGR-ventilen kan lätt springa iväg. Därför föreslår vi att du via Autobutler begär tre offerter, så att du snabbt kan få en överblick över vad jobbet kostar.

Få offerter och jämför priser på motor

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 60%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 318 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.