Citroën kamremsbyte - jämför och få det bästa priset

14 juni 2017, 13:31

Håll ögonen på kamremmen

Kamremmen på din Citroën står för en av motorns viktigaste funktioner. Det är nämligen kamremmen som styr samspelet mellan kolvar och ventiler. Men trots att den alltså är en av motorns viktigaste komponenter är det få bilister som är uppmärksamma på den.

Kamremmen består av ett kraftigt, syntetiskt gummimaterial. Med tiden börjar gummit att mjukna, och när det händer får remmen oftast sprickor i ytan och börjar se fransig ut.

Det är viktigt att hålla koll på att kamremmen inte är alltför sliten. Skulle den brista medan motorn är igång, slutar det snabbt med en obehaglig extraräkning och i värsta fall en förstörd motor. Därför bör man som bilägare med jämna mellanrum låta kontrollera och eventuellt byta ut kamremmen, innan det går galet.

I vanliga fall kontrollerar mekanikern kamremmen när bilen är på service. Samtidigt är det viktigt att följa biltillverkarens rekommendationer. Av serviceboken ska det framgå när kamremmen ska bytas nästa gång. Normalt är det när bilen har gått omkring 120 000 km efter förra kamremsbytet.

Kamremsbyte – hur dyrt kan det vara?

En kamrem koster faktiskt inte så mycket, men själva bytet kan vara lite besvärligt. Kamremmen och vattenpumpen arbetar dessutom tillsammans, och därför slits också båda delarna samtidigt. Då det är mycket lättare att komma åt vattenpumpen när man ändå ska byta kamremmen, rekommenderar många verkstäder att båda byts samtidigt.

Tidsåtgång och arbetslön är alltså den största posten på verkstadsräkningen, när kamremmen och vattenpumpen ska bytas. Därför rekommenderar vi att du undersöker verkstädernas timkostnad innan du väljer verkstad.

Nedanför kan du se ett genomsnittspris på vad det kostar att byta kamremmen på en Citroën. Priset gäller för alla Citroën-modeller och är baserat på de mer än 3.000 offerter som verkstäderna har lämnat till användarna av vår verkstadsportal.

Spara i genomsnitt*
3.159 kr / 35%

På autobutler.se är det lätt att få en offert. Du fyller bara i formuläret, så skickar verkstäderna tre offerter som du kan välja mellan. Av offerterna framgår både pris och arbetsbeskrivning, och på autobutler.se kan du dessutom läsa vad andra bilägare har skrivit i sitt omdöme om de olika verkstäderna. På så sätt har vi gjort det lätt för dig att hitta den verkstad du föredrar.

Koll på kamremmen

Om du är osäker på när din Citroën senast fick kamremmen utbytt, bör du få en verkstad att kontrollera om det är dags att byta den. Ofta är situationen den att du har köpt en begagnad bil, och den tidigare ägaren inte har kunnat tala om när kamremmen senast byttes.

Du kan också själv kontrollera kamremmens tillstånd genom att öppna motorhuven och se efter om remmens yta ser sliten eller fransig ut. Om du hittar sprickor i gummit kan du vara säker på att det är dags att byta remmen.

Tvekar du det allra minsta, så tänk dig för en gång till. Kamremmen slits nämligen inte gradvis som exempelvis bilens bromsklossar. Den slits utan att man riktigt kan se det och brister oftast utan förvarning. Det är den värsta tänkbara situationen, så om du inte själv kan avgöra om remmen är sliten eller ej, kontakta en verkstad för att få det kontrollerat.

Varför slits kamremmen?

Det kan alltså vara svårt att exakt avgöra när kamremmen är så sliten att den bör bytas. Det är emellertid flera faktorer som bidrar till att öka slitaget på remmen och som till och med kan få den att hoppa av drivhjulet eller helt oväntat brista.

Oljeläckage

Oljeläckage i motorrummet är en allvarlig sak, eftersom olja som hamnar på kamremmen eller in mellan kamrem och drivhjul, kan få remmen att glida av drivhjulet. Detta kommer med stor sannolikhet att orsaka allvarliga skador på motorn. Om du upptäcker oljeläckage i bilens motorrum bör du omgående vända dig till en verkstad för att få problemet löst.

En gammal kamrem

Kamremmen på en bil är försedd med kuggar och drivs av ett särskilt kugghjul som håller fast remmen så att den inte kan glida av. Tidigare var kamremmen både kantig och trapetsformad, och inte alls så elastisk som de nyare modeller som finns i dag. Kör du omkring i en äldre Citroën, bör du undersöka vilken typ av kamrem som sitter i din bil. Byt den eventuellt mot en av de nya remmarna som är smidigare och håller betydligt längre.

När kamremmen blir styv

Kör du inte din bil varje dag, kan det hända att kamremmen snabbt blir styv och osmidig. Därför ska den bytas ut före det antal körda kilometer som anges i servicehandboken. Tala med din mekaniker och låt verkstaden kontrollera om remmen fortfarande kan användas.

Om du ska ha in bilen på verkstad, så använd autobutler.se. Beställ tre offerter när du ska byta kamrem på din Citroën.

Få offerter och jämför priser på Kamrem / Kamkedja

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 60%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 318 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.