Mekaniker mäter spänning på batteri i Ford

Pris på byte av bilbatteri på Ford

05 november 2019, 16:22

Om bilen plötsligt inte startar efter en period med hård kyla är det högst troligt att det är något fel på batteriet.

Om felet ligger i batteriet kan det antingen ha laddats ur eller vara så gammalt att det är helt defekt.

Om du genom att testa batteriet har insett att det måste bytas ut är det något du enkelt själv kan göra.

Men om du föredrar att slippa allt besvär, bland annat att bli av med det gamla batteriet, lämnar du in bilen på din lokala verkstadoch låter mekanikern byta ut det gamla batteriet.

Nedan ger vi dig en uppfattning om vad det kostar att byta ut batteriet i din Ford.

Beräkningarna visar vad ett batteri till en Ford kostar i genomsnitt. Det uppgivna priset bygger på alla de offerter som verkstäder är anslutna till Autobutler har lämnat till Ford-ägare, oavsett modell och årgång.

Jämför och spara* Du sparar i genomsnitt*
734 SEK 22%

Använd Autobutler för att få tre skriftliga offerter på byte av batteri på din Ford.

Testa bilens batteri

Bilägare som kommer ut till bilen en kall vintermorgon och upptäcker att batteriet är dött vet hur irriterande den situationen är.

Men situationen kan ofta undvikas om du då och då testar bilens batteri.

Naturligtvis kan du alltid låta mekanikern testa batteriet när bilen är på verkstad, men du kan också göra det själv. Börja med att köpa en batteritestare i en bildelsbutik.

Att testa bilens batteri är en relativt enkel sak som inte tar särskilt lång tid. Genom att följa instruktionerna i batteritestarens bruksanvisning kan du själv ta reda på om bilens batteri har en rimlig kapacitet. Detta gör du genom att läsa siffrorna för hur många volt som ses vid mätningen.
Beroende på vilket batteri som sitter i din bil, ska avläsningen ligga nära antingen 12,65 V eller 12,77 V.

Om testen avslöjar lägre värden bör du fundera på att byta ut batteriet. Detta gäller särskilt om vintern närmar sig. Det är nämligen under de kalla perioderna som gamla batterier har svårt att klara sig.

Laddning av bilbatteri

För att bilen ska kunna starta och motorn hållas igång måste det finnas ström i bilbatteriet.

Har man testat bilens batteri och konstaterat att det behöver laddas gör man det med en batteriladdare. På marknaden finns en lång rad avancerade, intelligenta batteriladdare. De vanligaste varumärkena är Noco Genius, CTEK och Keepower, och de flesta av dem kan användas både till bly- och gelbatterier.

Nedan ger vi dig en miniguide till hur du själv kan ladda bilens batteri:

Koppla först ur bilbatteriet. Kablarna tas bort för att säkerställa att batteriet inte förbrukar ström under laddning.

Batteriladdarens kablar ansluts först med den röda (positiva) kabeln till pluspolen och den svarta (negativa) kabeln till minuspolen.

Använd helst en elektronisk batteriladdare som automatiskt avbryter när batteriet är laddat.

Man bör inte ladda ett fruset batteri eller ett med en temperatur på över 45 grader.

När batteriladdaren indikerar att laddningen är klar stängs laddaren av och kablarna monteras bort.

Nu är det dags att ansluta batteriets kablar och starta motorn.

Om det inte går att ladda batteriet till 100 procent är detta ett sannolikt tecken på att batteriet behöver bytas ut. Om batteriet å andra sidan är fulladdat men bilen ändå inte startar, ligger felet någon annanstans. I så fall bör du kontakta din verkstad så att de kan göra en felsökning.

Få offerter och jämför priser på bilbatterier

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 60%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 318 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.