Mekaniker fixar motorn i en Toyota

Spara pengar när din Toyotas motor ska inspekteras

16 augusti 2019, 09:21

Det sägs ofta att motorn är bilens hjärta. Därför är det också viktigt att du ser till att motorn i din Toyota kontrolleras och vårdas så att den alltid fungerar optimalt.

Om du hoppar över en service eller om du hör missljud eller andra varningssignaler från motorrummet kan det snabbt uppstå allvarliga motorproblem. I slutänden kan motorreparationerna sluta med en dyr verkstadsräkning.

Generellt kan man som bilägare råka ut för alla slags motorreparationer. Det kan vara allt från en sliten kamrem till en defekt topplockspackning. Man kan också vara med om att bilens kamaxel och ventiler måste efterjusteras och slutligen kan bilens turbo, om din Toyota är utrustad med en sådan, riskera att behöva bytas ut.

Innan du lämnar bilen på verkstad kan det vara skönt att ha ett hum om vad räkningen kommer att gå på. Därför har Autobutler beräknat genomsnittspriset på en lång rad motorreparationer på din Toyota.

Spara i genomsnitt*
3.567 kr / 36%

Priset på motorreparationer på Toyota beräknas utifrån alla offerter som bilverkstäderna på Autobutler har skickat till Toyota-ägare.

Priset inom varje enskild kategori omfattar alla Toyota-modeller och årsmodeller. Därför bör du också tänka på att det visade priset kan skilja sig från det pris du får när du begär offerter här på webbplatsen.

Så här undviker du kostsamma reparationer av motorn

Om du ser till att ta hand om och vårda din bil, och samtidigt genomföra all service, undviker du oftast dyra, obehagliga överraskningar.

En av de saker det är viktigt att hålla koll på är om motorn har rätt mängd motorolja. Samtidigt ska man tänka på att byta både motorolja och oljefilter inom de rekommenderade intervallen.

För att undvika det värsta slitaget på motorn rekommenderas att motoroljan på en Toyota byts varje 1500 mil. Med tiden förlorar motoroljan nämligen de viktigaste smörjningsegenskaperna och samtidigt blir oljan full av smuts och metallfragment.

Oljebyte inklusive byte av oljefilter är en del av bilens vanliga service. Så om du följer serviceintervallerna och håller koll på anvisningarna i servicemanualen är du på den säkra sidan.

Kylaren – bilens radiator eller kylare kan liksom resten av motorn också bli defekt. Kylsystemet både kyler motorn och transporterar överskottsvärmen bort från motorblocket. När motorn blir varm strömmar kylarvätska och vatten genom systemet. Vätskan upphettas på väg genom motorn och kyls ner i kylaren.

En termostat styr när ventilen ska öppnas så att vätskan cirkulerar in i motorn. Om termostaten är defekt öppnas ventilen kanske inte alls och motorn riskerar att bli överhettad.

Slutligen finns det också en risk för att radiatorn med tiden blir otät så att vätskan rinner ut. Läckor kan också förekomma i slangar och packningar som förbinder kylsystemet. Ofta upptäcks det genom att det droppar vatten/kylarvätska under motorn och ner på underlaget under bilen.

Om du upplever att motorn blir för varm eller om du märker tecken på läckage i kylsystemet bör du kontakta din lokala verkstad eller hitta önskad verkstad på Autobutler så att problemet kan identifieras.

Få offerter och jämför priser på motor

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 60%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 318 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.