För att ge dig en bättre upplevelse sparar vi information om ditt besök på Autobutler.se. Läs mer
Škoda - förbesiktning och ombesiktning

Tusentals bilar underkänns på besiktningen varje år - få en förbesiktning utförd på din Škoda

Din Škoda ska kontrollbesiktas senast 36 månader efter den månad då bilen togs i bruk. Den andra kontrollbesiktningen ska utföras senast 24 månader efter den månad då bilens första kontrollbesiktning utfördes. Därefter ska den kontrollbesiktigas senast 14 månader efter den månad då föregående kontrollbesiktning utfördes.

Det är ditt ansvar att bilen besiktas i tid - att glömma bort besiktningen är inget vi rekommenderar. Då får din bil körförbud och stoppas du av polisen kan du få dryga böter. Det är ett slöseri med både tid och pengar.

Om du förbereder din Škoda genom en förbesiktning ökar sannolikheten för att den godkänns vid kontrollbesiktningen.
Vad kostar en förbesiktning? På Autobutler kan vi ofta ta fram genomsnittliga priser på nästa alla typer av reparationer för din bil. Men en förbesiktning är betydligt mer komplicerad. När din Škoda ska kontrolleras innan en besiktningen ska verkstaden hitta eventuella fel som kan underkänna bilen och som sedan ska lagas. Det kan handla om allt från en baklykta som behöver en ny lampa till en sliten kamrem som behöver bytas ut. Det är därför omöjligt att ge ett realistisk snittpris på just din förbesiktning.

Men på Autobutler kan du alltid hämta 3 offerter och jämföra priser på en förbesiktning av just din bil. När du bokar genom Autobutler får du förutom ett fast pris även: 2 års garanti, prisgaranti, trygghet genom MRF:s reparationsvillkor och möjlighet att läsa andra bilägares omdömen om olika verkstäder.

Få 3 offerter på besiktning

Varför måste min Škoda besiktas?

Det finns framförallt två huvudsakliga mål med en besiktning.

Det ena är att kontrollera att punkter som har mest betydelse för trafiksäkerheten, som styrning, däck, lampor, blinkers osv. samt fjädring och stötdämpare fungerar som de ska.

Det andra huvudmålet är att säkerställa att bilen följer olika miljökrav. Det betyder att besiktningsstationen mäter utsläpp av rök, kolmonoxid och kontrollerar att bilen inte gör för mycket ljud från sig.

Om besiktningsstationen hittar allvarliga brister måste dessa först åtgärdas för att din bil ska kunna gå igenom en ombesiktning.

Om du vill öka chansen för att bilen ska gå igenom besiktningen bör du få bilen kontrollerad av en verkstad innan du kör till besiktningsstationen.

Man kan alltså undvika att bilen underkänns genom att ta bilen till en förbesiktning. Självklart finns det inga garantier för att bilen godkänns men vid en förbesiktning kollar experterna om bilen uppfyller alla krav.

Checklista – Punkter du själv kan kontrollera innan besiktning

Är du inte helt övertygad om att kontrollera din Toyota före besiktningen? Det beror kanske på att du alltid fått din bil servad i tid och därmed har goda förutsättningar för att den godkänns på kontrollbesiktningen.

Men om du vill vara på den säkra sidan finns det några punkter som du själv kan kontrollera. Vi har därför vi skrivit en checklista med saker att tänka på innan bilen ska besiktas.

Stenskott i vindrutan
En bil med ett stenskott i vindrutan behöver inte underkänna bilen. Men kolla så att det inte finns stenskott i vindrutan innanför förarens siktfält, alltså området där vindrutetorkarna rör sig. Om det finns ett stenskott där måste detta åtgärdas innan besiktningen. Glöm inte heller att ett litet stenskott ganska snabbt kan gå från ett litet märke till en stor spricka. Har du fått ett stenskott ska du därför se till att få det lagat så fort som möjligt. Hör med ditt försäkringsbolag om de tar kostnaden för reparationen.

Vindrutetorkare och spolare
Vindrutetorkarnas uppgift är att hålla vindrutan ren, både för att du ska kunna se bättre men också för att förbättra trafiksäkerheten, speciellt under vintern då snö, is och slask kan få gummit till att börja härda. Under den här perioden är det extra viktigt att vindrutetorkarna fungerar som de ska. Kontrollera om vätskebehållaren är fylld och om spolarna sprutar spolarvätska på vindrutan. Det är också viktigt att alla munstycken inte är igentäppta.

Däckmönster och däcktryck
Försämrat väggrepp och dålig bromsförmåga beror på slitna däck. Se därför till att mönsterdjupet är minst 1,6 mm. Ibland finns en slitageindikator på däcken som visar hur slitna däcken är. När du ändå är igång bör du passa på att kolla så att däcken inte har några sprickor eller andra synliga skador, och glöm heller inte att kontrollera om däcktrycket är rätt innan du kör till besiktningen.

Kontrollera lamporna
Lyser lamporna som de ska? Lyser de kraftigt nog? Få hjälp med att kolla baklyktan, bromsljuset och bilens blinkers och glöm inte heller kolla att lampan vid registreringsskylten också funkar. Titta också efter sprickor i glaset runt lyktorna.

Motorrummet
Motorrummet ska vara rent. Du kan eventuell få en motortvätt utförd innan bilen ska besiktigas.

Dragkrok
Om du har en avtagbar dragkrok så se till att den ligger i bilen tillsammans med en nyckel till.

Varningstriangel
Glöm inte att alltid ha en varningstriangel i bilen. Saknas varningstriangeln i bilen vid en besiktning kommer den att underkännas.

Förbesiktning – Detta kontrollerar verkstaden

Du kan hitta när din bil ska besiktas på Transportstyrelsens hemsida. Har du valt att köra till en förbesiktning så kan du vara säker på att verkstaden kommer kontrollera hela bilen. Det betyder att bland annat följande punkter ska bockas av:

Registreringsskyltar – registreringsskyltarna ska vara synliga och sitta på ordentligt.

Styrning, stötdämpare och fjädrar - det innebär ofta att man undersöker kulled och styrled. Man brukar även testas så det inte är för mycket glapp i ratten. Om bilen drar åt ett håll eller om det hörs ett “klonk” när bilen svänger, kan något vara fel med styrningen eller stötdämparna.

Bromsar – bromsarna testas så att bilen har tillräckligt med bromskraft och inte drar snett. Man kollar också så att bromsrören inte har korroderat. Det kan nämligen försämra effekten av bromsarna.

Tutan – Tutan eller signalhornet som de även kallas, ska låta klart och tydligt.

Lampor – Vid en kontroll av lamporna kommer mekanikern kolla så att alla lampor lyser tillräckligt starkt. Mekanikerna kollar också om strålkastarna är rätt justerade och om lamporna i instrumentpanelen fungera som de ska.

Motorrummet – motorhuven ska enkelt gå att öppna. Batteriet ska sitta ordentligt fast så att den inte kan lossna och orsaka en brand.

Karossen, chassi och bärande delar – du ska inte räkna med att bilen går igenom besiktningen om det finns för mycket rostskador på bilens bärande konstruktioner såsom balkar, länkarmar, paneler, fjäderskålar, framaxelbalk och stötdämpare.

Avgassystemetavgassystemet söks igenom och kontrolleras för möjligt läckage. Samtidigt testas om motorns bränsleförbrukning innehåller för hög nivå av skadliga ämnen.

Efter besiktningen kommer verkstaden att ge dig en detaljerad översikt över vad som måste göras på bilen innan den kan gå igenom en kontrollbesiktning.

Få 3 offerter och ta reda på vad det kommer att kosta att laga felen genom Autobutler.

Få 3 offerter på besiktning

Få 3 offerter och jämför uppdrag på efterkontroll

Få 3 offerter » Få 3 offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få 3 offerter från verkstäder nära dig
  • Spara 20-40%
  • 2 års full garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Trustpilot
Bra 8.7 / 1827 omdömen

Få 3 offerter från verkstäder nära dig

Vi har 212 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.

Få offerter