Mekaniker utför felsökning av elektroniken i en Volkswagen

Bilens elektronik – vad kostar det att hitta felet?

19 december 2019, 16:12

Bilens elektronik – vad kostar det att hitta felet?

Moderna bilar är idag fulla av elektronik och elektriska komponenter, och om det blir fel på tekniken kan det vara en komplicerad uppgift att fixa problemen på egen hand.

Kanske fönsterhissarna slutar att fungera – eller så är det torkarmotorn, den elektriska takluckan eller bilens navigationsenhet som inte fungerar.

En del av utrustningspaketet i nyare bilar omfattar även kamerautrustning både fram och bak och även en kamera som övervakar föraren i bilen. Även här kan det uppstå fel.

Och så är själva motorn i din Volkswagen kopplad till en dator, där verkstaden kan avläsa en mängd förhållanden kring motortemperatur, grenrörstryck, varvtal och liknande.

Om det uppstår ett elektroniskt fel slutar det sannolikt med att man behöver besöka en verkstad. Och här kan det vara svårt att ge en exakt offert på vad det kostar att få det elektroniska felet rättat.

Det beror naturligtvis mycket på vad som är fel, men om det går att identifiera felet i förväg är man som bilägare på god väg. Då kan man nämligen beställa flera offerter och jämföra innehåll och pris från varje enskild verkstad.

Om du använder någon av de verkstäder som är anslutna till verkstadsportalen Autobutler kan du lita på att det elarbete som verkstadens mekaniker utför är kvalitetsarbete.

Nedan har vi listat en rad priser på olika reparationer av elektronik på VW. Priserna är uträknade som ett genomsnitt av alla offerter som bilverkstäder anslutna till Autobutler har lämnat till VW-ägare.

Priset på dina reparationer kan dock variera beroende på modell och år.

Genomsnittspris Min. - max.
1564 kr 636 kr - 3622 kr Få offerter

Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via autobutler.se och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.

Lysande varningslampor – vad är det som är fel?

Många nyare bilar kan ha ända upp till 30 olika varningslampor. Dessa bidrar till att öka trafiksäkerheten och berättar samtidigt för bilägaren om något är fel med bilen eller motorn.

Bland de viktigaste varningslamporna är lamporna för motortemperatur, motorolja och bromssystem. Om någon av dessa lyser ska man reagera och i många fall helst stanna bilen innan det är för sent.

Det behöver dock inte vara något allvarligt bara för att en varningslampa lyser, men det kan bli allvarligt om man ignorerar varningen och fortsätter köra utan att undersöka vad felet är.

Bilens varningslampor kan antingen lysa grönt, gult eller rött. Nedan kan du se hur du ska förhålla dig till de olika varningarna.

Grönt: Används för information och kräver ingen kräver ingen åtgärd från förarens sida.
Gult: Här krävs en åtgärd. Stanna bilen och stäng av motorn. Följ vägledningen i instruktionsboken – ofta kan du köra till närmaste verkstad.
Rött: Stanna bilen så snart som möjligt och stäng av motorn. Följ vägledningen i instruktionsboken. Om det antingen är motorlampan eller oljelampan som lyser rött ska du inte fortsätta köra utan genast tillkalla hjälp. Är det någon av de övriga lamporna som lyser rött och du är osäker, tillkalla hjälp för säkerhets skull.

Så avancerade blir framtidens bilar

Framtidens intelligenta bil är en dator på hjul. Och vi lever redan mitt i framtiden.
Den elektroniska säkerhetsutrustningen i moderna bilar kan både förutse trafiken, undvika olyckor och varna om bilen körs över mittlinjen eller om föraren verkar okoncentrerad och kanske är på väg att somna bakom ratten.

Biltillverkarna levererar ständigt uppdateringar till bilens dator, och varje gång bilen kommer in på service ser verkstaden till att installera de senaste uppdateringarna.

Det avancerade säkerhets- och kontrollsystemet har alltså sitt hjärta i bilens centraldator, och till skillnad från tidigare blir det därmed också mer och mer komplicerat för en vanlig bilägare att reparera bilen när den artificiella intelligensen säger ifrån.

I framtiden kommer bilarnas skyddssystem utvecklas i en riktning där både fordonstillverkare och verkstäder är anslutna till samma system. Via fjärrservice blir det möjligt för speciella experter att kunna hjälpa verkstäderna med mer komplicerade fel på bilen. En av de biltillverkare som redan har ett sådant system är VW i Tyskland.

Sådana effektiva felkorrigeringssystem kommer att se till att endast de nödvändiga delarna byts ut och det besparar i slutänden bilägaren onödiga reservdelskostnader.

Och om man tittar ännu djupare i kristallkulan förutspår experterna att den trådlösa tekniken i framtiden kommer att leda till att bilens datorsystem automatiskt rapporterar fel till verkstaden som på så sätt kan övervaka bilens tillstånd. Och vem vet, en dag kanske verkstäderna kan rätta till fel utan att bilen behöver lämnas in.

Få offerter och jämför priser på elarbete

Få offerter » Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara 20-40%
  • 3 års full garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 233 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.

Få offerter
Januari REA - EXTRA Rabatt!