Kamrem på en Dacia

Dags att byta kamremmen på din Dacia?

21 augusti 2019, 11:46

I motorn arbetar kamrem och vattenpump tillsammans. Kylarvätskan cirkulerar med hjälp av vattenpumpen runt i systemet, så att motorn inte överhettas under drift.

Både kamremmen och vattenpumpen slits i takt med att bilens körsträcka ökar och många verkstäder väljer därför att byta ut både kamremmen och vattenpumpen samtidigt.

Tidsåtgång och arbetskostnad är alltid den största posten på räkningen när bilens kamrem ska bytas. Därför bör man också undersöka verkstädernas timtaxa innan man lämnar in bilen på verkstad för att byta kamremmen.

Nedan har vi beräknat genomsnittspriset för att byta kamremmen på en Dacia. Priset omfattar alla Dacia-modeller och beräkningen bygger på de fler än 700.000 offerter som verkstäderna har skickat till användare av Autobutler.

Jämför och spara* Du sparar i genomsnitt*
3 792 SEK 32%

Använd "Offertfunktionen" och skapa ett uppdrag. Därefter får du tre skriftliga offerter. Verkstäderna beskriver uppdraget och informerar dig om vad det kostar att få arbetet utfört.

Innan du väljer verkstad, klicka in och läs andra bilägares omdömen av de enskilda verkstäderna. Detta gör det lättare för dig att hitta den bästa verkstaden till det bästa priset.

Därför måste kamremmen bytas

Kamremmen i din Dacia tillhör motorns viktigaste funktioner. För kamremmen är den komponent som driver kamaxeln och styr interaktionen mellan kolvarna och ventilerna.

Kamremmen består av ett kraftigt, syntetiskt gummimaterial. Med tiden kommer gummit att bli förstört. Det märks på att ytan börjar spricka medan kanterna på remmen kan se fransiga ut.

När kamremmen slits ökar risken för att den brister och om kamremmen brister under körning riskerar man att motorns kolvar och ventiler skadas.

Tyvärr visar det sig ofta att mycket få bilägare känner till kamremmens betydelse. Många struntar i varningssignalerna och i händelse av en brusten kamrem väntar ofta en obehagligt stor extra räkning och i värsta fall en förstörd motor.

Därför rekommenderar vi att man som bilägare med jämna mellanrum kontrollerar och vid behov byter ut kamremmen.

Oftast kontrolleras kamremmen när bilen är på service och det framgår också av bilens servicemanual när kamremmen senast byttes ut.

Vissa verkstäder sätter också ett märke i motorrummet som visar körsträckan vid det senaste kamremsbytet. Räkna med att kamremmen ska bytas när din Dacia har gått mellan 10 000 och 20 000 mil.

Två orsaker till att kamremmen måste bytas

Oljeläckage – i motorrummet är av flera skäl en allvarlig sak. Om oljan tränger in mellan kamremmen och kugghjulet kan det få kamremmen att glida av kugghjulet. Det orsakar med största sannolikhet skador på motorn. Se därför till att hålla motorrummet rent. Om du ser oljeläckage i motorrummet ska du genast kontakta din verkstad för att identifiera felet.

Byt ut den gamla kamremmen – en kamrem är utrustad med tänder som löper över ett speciellt kugghjul. Tidigare var kamremmen både kantig och trapetsformad och inte alls lika elastisk som dagens modeller. Framväxten av nya och mer hållbara kamremmar har fått flera biltillverkare att ändra rekommendationen för hur många körda mil kamremmen kan hålla för. Om det visar sig att du kör runt med en äldre kamrem, se till att byta ut den mot en nyare modell som alltså håller betydligt längre.

Få offerter och jämför priser på Kamrem / Kamkedja

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 60%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 318 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.