Chevrolet - koppling

När ska du byta koppling på din Chevrolet?

07 december 2018, 09:48

En Chevrolet kan vanligtvis köra flera tusen mil innan man måste byta koppling på den.

Men när din bil blivit lite äldre och rullat flera tusen mil så är sannolikheten stor att kopplingen blivit så sliten att den måste bytas.

För att ge dig en uppfattning om vad det kostar att byta en komplett kopplingssats på en Chevrolet, har autobutler.se räknat ut ett genomsnittligt pris baserat på att alla offerter på kopplingsbyte, som verkstäderna gett till ägare av olika Chevrolet-bilar - vilket omfattar olika modeller och årgångar.

Det genomsnittliga priset på ett kopplingsbyte för Chevrolet ligger på:

Spara i genomsnitt*
3.713 kr / 32%

Skapa ett uppdrag på autobutler.se och få offerter. När du använder vår verkstadsportal kan du känner dig säker med MRF:s reparationsvillkor, 2 års garanti och prismatch.

Autobutler.se skapar transparens och hjälper dig att välja rätt bilverkstad.

Byt kopplingen i tid

För att du ens ska kunna starta din Chevrolet och lägga den i en växel, krävs det att bilen har en väl fungerande koppling och växellåda.

Kopplingen i din Chevrolet är förbindelsen mellan motorn och växellådan, och det är den som ser till att växellådan inte kopplar till motorn när du trampar på kopplingspedalen.

Så länge det inte är någon förbindelse till växellådan kan du byta växel. När du växlar så trycks en statisk kopplingsmekanism inne i växellådan av ett roterande kugghjul, som därefter klickas fast med en ny växel.

Växellådans mekaniska delar utsätts hela tiden för slitage. Det samma gäller kopplingen som konstant används när du kör. Kopplingen slits som mest när du kör inne i en stad eller när du sitter i en bilkö på motorvägen.

Varje gång du trycker foten på kopplingen så kommer dess olika delar att slitas. När kopplingen är sliten kan du uppleva flera små ryck när du trycker foten på kopplingspedalen. Man kan ibland också höra ett skorrande ljud varje gång man växlar. Det finns även andra tecken på att kopplingen kan vara sliten. Detta kan du läsa mer om lite längre ner.

Låt en verkstad byta koppling

Vi rekommenderar de flesta bilägare att köra bilen till en verkstad när kopplingen ska bytas. Det är nämligen en tidskrävande och komplicerad uppgift att ta sig ann, om man inte är riktigt, riktigt duktig och händig på att meka bilar. En del av motorn måste nämligen demonteras och redan där börjar det ringa en varningsklockor hos många bilägare.

Väljer du att byta kopplingen själv, så rekommenderas att du köper en komplett kopplingssats. För om bara en av delarna är slitna så kommer resten snart att behöva bytas ut ändå.

Vill du läsa mer om hur man själv byter koppling kan du klicka här.

Läs vad andra har att säga - vet du inte vilken verkstad du ska välja så kan du läsa verkstädernas omdömen på autobutler.se. Tack vare att så många användare har betygsatt verkstäderna som vi samarbetar med, blir det enklare för dig som bilägare att hitta en föredragen verkstad.

5 tydliga tecken på att kopplingen är sliten

  1. Kopplingen slirar samtidigt som det går långsamt att få upp farten när du accelererar.
  2. Det låter som växellådan “gnisslar tänder” när du trycker på kopplingen.
  3. Det kan vara svårt att lägga i en växel.
  4. Växeln hoppar ur när du kör.
  5. Det rinner olja från växellådan.

Lyssna alltid till bilens varningssignaler. Märker du att något är fel bör du köra till en verkstad. Då kan du undvika risken för att motor eller växellåda tar skada.

Så undviker du slita på kopplingen

Alla bilister har sitt egna sätt att köra bil på. Precis som med alla andra saker i livet så finns det både bra och dåliga vanor när man kör bil, framförallt när det kommer till kopplingen. Vill du veta hur man skonar bilens koppling och växellåda har vi listat fem tips här nedanför.

  1. När du står stilla vid ett rödljus ska du lägga växeln i friläge. Undvik att hålla nere kopplingen vid längre stopp. Då sliter du mindre på kopplingen
  2. Slira inte på kopplingen när du kör. Starta bilen i lägsta växel och använd inte kopplingen för att “rivstarta”.
  3. Låt inte handen vila på växelspaken när du inte använder den. Om du håller handen på växelspaken i onödan så finns det risk för att kopplingsmekanismen i den manuella växellådan utsätts för onödig belastning.
  4. Lägg alltid bilen i friläge och dra åt handbromsen/parkeringsbromsen när du parkerar. På så sätt blir inte kopplingssystemet spänt. Skulle det blåsa kommer bilen gunga lite, vilket sliter på kopplingen om bilen står parkerad med en växel ilagd.
  5. Växla mjukt – du kan skona kopplingen genom att byta växel försiktigt. Varje gång du växlar så slits kopplingen, och kan du se att trafiken stannar framför dig så finns det ingen anledning till att växla ner för att få upp farten. Släpp gaspedalen och rulla istället fram så långt som möjligt.

Få offerter och jämför priser på kopplingsarbete

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 60%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 318 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.