Reparation av fjädringssystem på Mazda

Mazda: Hitta den bästa verkstaden när du skall byta stötdämpare

14 april 2020, 10:23

En bils stötdämpare slits sakta men säkert och förlorar med tiden förmågan att absorbera stötar från vägen.

Stötdämpare, fjädrar och hjulupphängning ingår alla i fordonets fjädringssystem och bidrar inte bara till en bekväm åktur utan också till din säkerhet.

Det är svårt att säga exakt när bilens stötdämpare behöver bytas. Både din Mazdas ålder och hur du kör den kan påverka när det är tid för byte.

Som en riktlinje för när stötdämparna behöver bytas kan man lyssna på tillverkarnas och bilverkstädernas rekommendationer. Enligt dem behöver stötdämparna bytas när bilen har körts mellan 60 000 och 80 000 km.

Stötdämparna skall alltid bytas ut i par. Och det gäller oavsett om du väljer att köpa dem från någon av de stora tillverkarna, såsom KYB, MONROE och SACHS eller om du köper stötdämpare som inte är original.

Vi hjälper dig på vägen när du behöver byta stötdämpare på din Mazda. Vi har från verkstädernas offerter till användarna av autobutler.se beräknat ett pris för byte av stötdämpare.

Priset täcker alla modeller och årsmodeller såväl som alla typer av stötdämpare.

Genomsnittspris Min. - max.
3822 kr 2923 kr - 4990 kr Få offerter

Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via autobutler.se och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.

Vi rekommenderar att du samlar in flera offerter när bilen skall in på verkstaden. Detta kan du enkelt göra genom att använda offertfunktionen hos autobutler.se där du kan välja mellan över 250 kvalitetsverkstäder spridda över hela landet.

Det står utbildade mekaniker redo i vår supportavdelning för att hjälpa dig på vägen om du skulle ha några frågor när du skall skapa ditt uppdrag under ”Få offerter”.

Håll ett vakande öga på bilens stötdämpare

Bilens hjulupphängning lever i en dold tillvaro då både stötdämpare och fjädrar är gömda under bilen. Men stötdämparna har stor betydelse för bilens köregenskaper och därmed också för trafiksäkerheten. Det är därför något man bör hålla ett extra öga på.

Upphängningssystemet på din Mazda säkerställer att bilens väggrepp upprätthålls, samtidigt som stötdämpare och hjulupphängning ser till att stötar från vägbanan inte fortplantar sig direkt upp i karossen.

Om hjulupphängningen inte är 100 % i ordning mister hjulen sitt väggrepp under några bråkdelar av en sekund när ett gupp passeras på vägen. I det ögonblick då bilens hjul inte är i kontakt med vägen kan föraren inte heller styra bilen. Det kan då snabbt uppstå en livsfarlig situation i trafiken.

Ett slitet upphängningssystem kan bl.a. kännas av genom att bilen under körning verkar ”livlig” och instabil. Var uppmärksam på att slitna eller defekta stötdämpare också innebär ökad bromssträcka även vid låga hastigheter.

Läs mer nedan om hur man upptäcker fel på upphängningssystemet.

Hur man upptäcker fel på bilens upphängningssystem

Förekommer det underliga rörelser eller ljud under körning, när du svänger, bromsar eller accelererar, så kan det bero på att det är fel på bilens stötdämpare eller hjulupphängning.

Nedan ger vi dig 5 exempel på hur du upptäcker defekter och slitage på bilens upphängningssystem, inklusive stötdämparna.

  • Vid inbromsning tar det längre tid än normalt för att hastigheten skall sjunka
  • Det märks mycket tydligt varje gång bilen kör över en ojämnhet på vägen
  • I kurvor känns det som att bilen ”glider”
  • Däcken slits snett. Den ojämna nedslitningen av däcksmönstret beror sannolikt på att stötdämparna är slitna eller defekta
  • Ser du oljespill under bilen, kontrollera att det inte kommer från en läckande stötdämpare.

Få svar med vipptestet

Om du anar att det är något fel med din Mazdas stötdämpare, prova det klassiska ”vipptestet”.

Det gör man genom att trycka ner hörnet av bilen antingen vid framskärmen och kofångaren eller där bak på ett av hörnen vid bagageutrymmet.

När du trycker ner och släpper, får bilen inte hoppa mer än en gång innan den slår sig till ro. Om den skulle göra det bör du ta bilen till din lokala mekaniker för en kontroll av stötdämparna.

Ett annat sätt att testa bilens stötdämpare på är att köra en tur i bilen på en vägsträcka utan trafik. Gör några skarpa knyckar från sida till sida. Om bilen känns extra livlig bör du kontrollera upphängningssystemet.

På verkstäderna kan mekanikerna snabbt avgöra med hjälp av särskild mätutrustning om stötdämpare, fjädring och upphängning fungerar som de skall.

Få offerter och jämför priser på fjädring

Få offerter » Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara 20-40%
  • 3 års full garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 234 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.

Få offerter
Januari REA - EXTRA Rabatt!